Πώς επιλέγει τονικότητα ένας συνθέτης??

STEFANOS604

Νέο μέλος
Μηνύματα
385
Πόντοι
16
Πολλές φορές, όταν θέλω να αλλάξω την τονικότητα σε ένα κομμάτι για πρακτικούς λόγους για παράδειγμα για να έρθει στα «μέτρα» ενός τραγουδιστή, το κομμάτι ‘’χαλάει’’ {σίγουρα??} και  μάλλον δεν έχει το αποτέλεσμα που είχε στο μυαλό του ο συνθέτης.

Διαθέτω διατονικές φυσαρμόνικες  σχεδόν όλων των τονικοτήτων ματζόρε και αρμονικού μινόρε και  όταν στην παρέα τραγουδώ εγώ , ανάλογα με το τραγούδι επιλέγω την τονικότητα που ταιριάζει στη φωνή μου.{ έχω σημειολογικές παρτιτούρες των τραγουδιών στις οποίες αναφέρω την τονικότητα που ταιριάζει στη φωνή μου -συνήθως τα κλειδιά C-D-Bb-Em-Dm-Am}.

Κατά την αλλαγή κλειδιού διαφορετικού απ’ αυτό του συνθέτη ,μερικά κλειδιά σε ορισμένες μελωδίες (πχ AVE MARIA) φαίνονται να μην απηχούν στην ψυχή μου όπως το πρωταρχικό κλειδί του συνθέτη. Ακούγονται νεκρά. {πχ όταν παίζω το AVE MARIA σε Ab γεμίζει την ψυχή μου ενώ σε C όχι}

1. Το παραπάνω είναι κάτι το υποκειμενικό ή συμβαίνει και σε άλλους;

2. Ποιοι παράγοντες  καθορίζουν την επιλογή του κλειδιού  της μελωδίας ενός συνθέτη?

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
STEFANOS604 είπε:
1. Το παραπάνω είναι κάτι το υποκειμενικό ή συμβαίνει και σε άλλους;
H τεχνολογία είναι φίλος μας...τόσο που (θεωρητικά), δεν μας ενδιαφέρει η τονικότητα.

Ρίξε μία ματιά σε αυτό το software

http://www.celemony.com/cms/index.php?id=products

το οποίο κάνει μαγικά σε audio files...(γιατί σε midi files το κάνουν όλοι).

Μπορείς εύκολα να αλλάζεις τονικότητες ώστε να διαλέγεις αυτή που σε βολεύει ή αντηχεί καλύτερα στα αυτιά σου.

Εγώ αρκετές φορές έχω φτιάξει πρώτα το μουσικό θέμα και μετά έχω προσαρμόσει ήδη προγραμμένα φωνητικά που ήταν σε άλλο κλειδί...επίσης διορθώνει και το tempo.

Όπως έχω αλλάξει και θέματα γιατί ως μη πιανίστας, δεν με βολευε σε κλίμακες που είχαν πολλά μαύρα πλήκτρα! ;D ;D

 
2.  Ποιοι παράγοντες  καθορίζουν την επιλογή του κλειδιού  της μελωδίας ενός συνθέτη?
αν μιλαμε για ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ τοτε ΣΑΦΩΣ ο τραγουδιαρης/τραγουδιαρα... ;)

 
Superfunk είπε:
αν μιλαμε για ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ τοτε ΣΑΦΩΣ ο τραγουδιαρης/τραγουδιαρα... ;)
και εάν δεν το βγάζει...ξαναπιάνουμε το melodyne! ;D ;D

 
Σίγουρα ένα θέμα είναι το εύρος της φωνής.Από εκεί και πέρα δεν πιστεύω ότι παίζει ρόλο η τονικότητα (για μικρό βήμα...γιατί αλλιώς αλλοιώνονται οι ιδιότητες των ήχων σε κάθε εύρος ή ακόμα και τα όργανα) .Εμένα προσωπικά μ'αρέσει να αλλάζω ανά διαστήματα την τονικότητα για λόγους ακουστικής συνήθειας.(βαριέμαι εύκολα  :P )

 
Superfunk είπε:
αν μιλαμε για ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ τοτε ΣΑΦΩΣ ο τραγουδιαρης/τραγουδιαρα... ;)
Δηλαδή ο Σουμπερτ, αν δεν το εβγαζε το Αβε Μαρία η σοπράνο της πόλης του, το κατεβαζε και αμα λάχει 2 τόνους?  ::)

Σαφώς και παιζει ρόλο το απολυτο τονικο υψος ενός κομματιού στην ποιότητα του.

Χονδρικά το καταλαβαίνουμε όλοι σχεδον, οτι ενα κομματι δε λειτουργεί απο όλους τους τόνους το ίδιο.

Το πως συμπεριφέρεται η ακουστική μας αντιληψη σε σχέση με τις συχνότητες, δεν το γνωρίζω.

Ουτε αν ο συνθετης επελεγε την τονικότητα (δε μεταφραζεται "κλειδί" το αγγλικο key στη μουσική), με βαση το αυτί ή καποια βαθυτερη αντίληψη των συμπεριφορων των συχνοτήτων.

 
Ενα προχειρο παραδειγμα που μου ηρθε στο μυαλό με βαση το πιανο...

Αν σε ενα κομματι, εχει στο κλειδι του φα, τις νοτες φα-λα (4ης και 5ης γραμμής) να συνηχούν, εισαι σχεδον οριακά στο να "συγκρουστουν" συχνοτικά. Αν αυτο το πράμα το κατεβάσεις 5 ημιτονια, και παίξεις ντο-μι στο 2 και 3ο διαστημα, θα ακουστει πολύ ασχημο το αποτέλεσμα. Α

Αν ομως κουνησεις μονο το μι, μια οκταβα ψηλοτερα, θα εχεις το ίδιο αποτελεσμα αρμονικα, αλλα θα χάσεις όλο τον όγκο της συνηχησης μιας τριτης σε χαμηλες συχνοτητες.

Οποτε σίγουρα η τονικότητα είναι σημαντικοτατος παραγοντας οταν μιλάμε για μουσική που δεν ειναι τοσο ελευθερη οσο η λαϊκη, οπου δε δινουν και πολυ σημασια στις λεπτομερειες. Αρκει να ακουγεται μια συνοδεια και μια φωνη.

 
Δηλαδή ο Σουμπερτ, αν δεν το εβγαζε το Αβε Μαρία η σοπράνο της πόλης του, το κατεβαζε και αμα λάχει 2 τόνους?  


Σε αυτο που το 99.9% του κοσμου αντιλαμβανεται ως "τραγουδι" ,σε οποιοδηποτε ειδος μουσικης,δεν υπαρχει περιπτωση να ΜΗΝ παει το τραγουδι απο τον τονο που βολευει τον τραγουδιστη (800...χρονια στα...στουντια & στα παλκα αυτο εχω δει και δεν ειμαι και ο μονος... ;D)

Τωρα για αυτον τον Σουμπερτ δεν ξερω (εχει κανει κανα καραμπινατο ΧΙΤ τα τελευταια χρονια?Αριωνα εχει παρει? ;D) ....για τον Ζαμπετα & τον Τσιτσανη αν θελεις ευχαριστως να σου απαντησω... ;D

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Υπαρχουν οι γυναικειοι τονοι

Sheryl Crow & Eric Clapton " Tulsa Time "

και οι αντρικοι




καθως και διαφοροι ενδιαμεσοι τονοι (αν εχουμε πχ ορχηστρα πνευστων με διαφορετικες τονικοτητες και θελουμε να διευκοληνουμε καταστασεις).

Δεν τιθεται θεμα να χαλασει καποιο κομματι με την αλλαγη τονου.

Τωρα αν ο Σουμπερτ εγραψε το ΑΒΕ ΜΑΡΙΑ σε ξι μινορε...σε καποιο τονο επρεπε να το γραψει. Αν το εγραφε πχ σε πσι μινορε θα το ειχαμε στο πσι, και θα το ειχαμε μαθει ετσι.  ;D

 
Superfunk είπε:
Σε αυτο που το 99.9% του κοσμου αντιλαμβανεται ως "τραγουδι" ,σε οποιοδηποτε ειδος μουσικης,δεν υπαρχει περιπτωση να ΜΗΝ παει το τραγουδι απο τον τονο που βολευει τον τραγουδιστη (800...χρονια στα...στουντια & στα παλκα αυτο εχω δει και δεν ειμαι και ο μονος... ;D)
Δηλαδή το 99,9% του κοσμου, ως τι αντιλαμβανεται τα τραγουδια του Σουμπερτ, ως μπρόκολα? ???

Νομίζω πως δεν ειναι ακριβως ετσι. Ακομα και στη μοντερνα μουσική, εχουμε περιορισμοούς. Αν πας να παιξεις το ριφ του σμοκ ον δε γοτερ απο ντο, θα βγει ή slayer ή μπουζουκομπαγλαμας, αναλογα με την οκταβα.

Τωρα αν ο Σουμπερτ εγραψε το ΑΒΕ ΜΑΡΙΑ σε ξι μινορε...σε καποιο τονο επρεπε να το γραψει. Αν το εγραφε πχ σε πσι μινορε θα το ειχαμε στο πσι, και θα το ειχαμε μαθει ετσι.  ;D
Αν το εγραφε σε αλλο τόνο ομως, θα χρησιμοποιούσε και αλλες νότες, γιατι πιθανως δε θα λειτουργουσαν οι ιδιες σχεσεις σε αυτον τον αλλο τόνο. Οποτε αυτο το Αβε Μαρία, μονο σε αυτό τον τονο (εικάζω) οτι δουλευει "σωστα".

 
Δηλαδή το 99,9% του κοσμου, ως τι αντιλαμβανεται τα τραγουδια του Σουμπερτ, ως μπρόκολα?
Ελα τωρα παραδεξου το...ξερεις εστω και ΕΝΑΝ ανθρωπ(Α)...που να ακουει...Σουμπερτ..για να μερακλωσει? ;D ;D

Μη μου ξαναφερεις παραδειγματα απο..αρχαιες μουσικες παντως..ασχολησου με κατι πιο προσφατο... ;D

Οχι δεν υπαρχουν περιορισμοι,στο τραγουδι (τουλαχιστον στο τραγουδι μετα το...1900... ;D)  ΕΝΑΣ ειναι ο ΒΑΣΙΛΙΑΣ ,ο ΤΡΑΓΟΥΔΙΣΤΗΣ και παντα ο τονος πρεπει να τον ΥΠΗΡΕΤΕΙ (οπως αλλωστε και ολα τα υπολοιπα μουσικα οργανα τα οποια τον ΣΥΝΟΔΕΥΟΥΝ),ολα τα αλλα ειναι για να γινεται κουβεντα.... ;) ...φαντασου τωρα να παιζεις με τον ΤΕΡΖΗ και να σου ζητησει το "Περασμενες μου Αγαπες" απο σολ και να του πεις  "δεν το παιζω γιατι η telecaster δεν σοναρει καλα και ο Χιωτης το εγραψε απο σι μπεμολ!".... ;D

 
Superfunk είπε:
...φαντασου τωρα να παιζεις με τον ΤΕΡΖΗ και να σου ζητησει το "Περασμενες μου Αγαπες" απο σολ και να του πεις  "δεν το παιζω γιατι η telecaster δεν σοναρει καλα και ο Χιωτης το εγραψε απο σι μπεμολ!".... ;D
Τelecaster...καλή για υπόθετο...ΑΦΤΟ ΙΝΕ? ;D ;D

 
Superfunk είπε:
φαντασου τωρα να παιζεις με τον ΤΕΡΖΗ και να σου ζητησει το "Περασμενες μου Αγαπες" απο σολ και να του πεις  "δεν το παιζω γιατι η telecaster δεν σοναρει καλα και ο Χιωτης το εγραψε απο σι μπεμολ!".... ;D
Σι μπεμόλ κι άμα γουστάρεις κύριος, αλλιώς θα βρω άλλο τραγουδιστή! ;D ;D ;D ;D

 
Παντως για να απαντησω και στην αρχικη ερωτηση

Πώς επιλέγει το κλειδί ένας συνθέτης??
προσωπικα απο τοτε που αρχισα να γραφω τα τραγουδια μου στην κιθαρα τα γραφω παντα απο...ανοικτα ακκορντα γιατι ειναι πιο ευκολα.... ;D..οποτε αυτο ειναι το βασικο μου κριτηριο....(μετα βεβαια λογω τραγουδιαρας...πεφτει συννεφο το καποταστο... ;D)

 
Superfunk είπε:
φαντασου τωρα να παιζεις με τον ΤΕΡΖΗ και να σου ζητησει το "Περασμενες μου Αγαπες" απο σολ και να του πεις  "δεν το παιζω γιατι η telecaster δεν σοναρει καλα και ο Χιωτης το εγραψε απο σι μπεμολ!".... ;D
worship.gif


;D ;D ;D

Κυλιέμαι στα πατώματα!!!

 
Θυμαμαι οταν πρωτοαρχιζα (στο Αμερικα) την καριερα μου στα.."μαγαζια" οταν ρωτησα τον μαεστρο ΤΙ θα επρεπε να προσεξω και να δουλεψω μου ειπε:

"Δυο  πραγματα: "εχε" οσα περισσοτερα κλασσικα λαϊκα κομματια μπορεις και "εχε" τα απο ΟΛΑ τα κλειδια & οταν λεω απο ΟΛΑ εννοω απο ΟΛΑ...."...

Τον ακουσα και trust me δεν εχασα... ;),ειναι απιστευτο το ποσο πολυ δυσκολευονται καποιες μπαντες να αλλαξουν τονο σε ενα κομματι.....

 
Superfunk είπε:
Ελα τωρα παραδεξου το...ξερεις εστω και ΕΝΑΝ ανθρωπ(Α)...που να ακουει...Σουμπερτ..για να μερακλωσει? ;D ;D

Μη μου ξαναφερεις παραδειγματα απο..αρχαιες μουσικες παντως..ασχολησου με κατι πιο προσφατο... ;D

Οχι δεν υπαρχουν περιορισμοι,στο τραγουδι (τουλαχιστον στο τραγουδι μετα το...1900... ;D)  ΕΝΑΣ ειναι ο ΒΑΣΙΛΙΑΣ ,ο ΤΡΑΓΟΥΔΙΣΤΗΣ και παντα ο τονος πρεπει να τον ΥΠΗΡΕΤΕΙ (οπως αλλωστε και ολα τα υπολοιπα μουσικα οργανα τα οποια τον ΣΥΝΟΔΕΥΟΥΝ),ολα τα αλλα ειναι για να γινεται κουβεντα.... ;) ...φαντασου τωρα να παιζεις με τον ΤΕΡΖΗ και να σου ζητησει το "Περασμενες μου Αγαπες" απο σολ και να του πεις  "δεν το παιζω γιατι η telecaster δεν σοναρει καλα και ο Χιωτης το εγραψε απο σι μπεμολ!".... ;D
Το θέμα δεν αναφέρει πως επιλεγει το κλειδι ο συνθετης των τραγουδιών που μερακλωνει ο πολυς ο κοσμος.

Σαφώς και ο Χιώτης βεβαια, οταν εγραφε το Περασμενες μου αγαπες, ελαβε υποψη του τη φωνή του (και της αλλης απο δίπλα του), και εγραψε τις νότες του κομματιού συμφωνα ΚΑΙ με την τονικότητα.

Το οτι ο Τερζής και ο καθε μπουζουκοσκυλας, το τεντωνουν οπως γουσταρουν, αυτο δε σημαινει πως λειτουργεί το ίδιο απο όλες τονικότητες.

Kαι φυσικά δεν θα'λεγα κατι τετοιο στον Τερζή. Θα προτιμουσα με καποιον που μπορει και να καταλάβει τι ειναι αυτο το Σολ που λεει. :)

 
Το οτι ο Τερζής και ο καθε μπουζουκοσκυλας,

Kαι φυσικά δεν θα'λεγα κατι τετοιο στον Τερζή. Θα προτιμουσα με καποιον που μπορει και να καταλάβει τι ειναι αυτο το Σολ που λεει.
πως φαινεται οτι ΔΕΝ ΞΕΡΕΙΣ τιποτα.... ;)

 

Απαντήσεις

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top