Ποιος είναι ο πραγματικός ήχος της κιθάρας μας;

elavd

Googlelavd
Μηνύματα
7,885
Πόντοι
38
Τελευταία, σκεπτόμενος να φτιάξω αντιπροσωπευτικά videos από τις κιθάρες μου (θέλοντας να παρουσιάσω την ιδιαιτερότητα της κάθε μίας: strat, tele, LP, 335) άρχισα να αναρωτιέμαι το εξής:

Ποιος είναι (εάν βέβαια υπάρχει) ο πιο αντιπροσωπευτικός τρόπος ηχογράφησης μιας κιθάρας, έτσι ώστε να παρουσιάζεται "αχρωμάτιστα" ο χαρακτήρας της;

Υπάρχει κάποιος τρόπος να καταγράψουμε το θεμελιώδες ηχόχρωμα ενός οργάνου όσο το δυνατόν πιο αντικειμενικά;

Η ερώτηση προέκυψε σκεπτόμενος ότι αν ηχογραφήσει κανείς 3-4 κιθάρες στον ίδιο ενισχυτή, με τις ίδιες ρυθμίσεις (πχ εντελώς flat), μπορεί φαινομενικά να θεωρηθεί ότι πρόκειται για μια αντικειμενική καταγραφή των ηχοχρωμάτων, αλλά από την άλλη ίσως τελικά με αυτό τον τρόπο κάποιες κιθάρες (ίσως και όλες) να αδικούνται από αυτή την "απρόσωπη" χρήση του ενισχυτή και το αποτέλεσμα να μην είναι ιδιαίτερα ενδεικτικό.

Αντίθετα, εάν κάποιος χρησιμοποιήσει "κολακευτικές" ρυθμίσεις για κάθε κιθάρα, τότε η σύγκριση δεν είναι ουσιαστική μιας και έτσι θα έχουν χρησιμοποιηθεί διαφορετικά μέτρα και σταθμά κατά την εγγραφή.

Επίσης, δεδομένου ότι υπάρχουν και αρκετοί εναλλακτικοί τρόποι ηχογράφησης (μέσω κάποιου VSTi, κατευεθείαν σε DI ή preamp, μέσω reamping κλπ), το πράγμα περιπλέκεται ακόμη περισσότερο.

Τι λέτε επ' αυτού;

Υπάρχει αντικειμενικός τρόπος καταγραφής της "ψυχής" ενός οργάνου ή μήπως όχι;

Ή μήπως στην τελική, δεν έχει νόημα μια τέτοια προσπάθεια;

 
Φαντάζομαι ένα "ξερό" direct σήμα είναι το κοντινότερο πράγμα στον "πραγματικό ήχο" μιας κιθάρας. Από 'κεί και πέρα πιστεύω πως η αληθινή ψυχή της κιθάρας είναι ο ενισχυτής που επιλέγουμε να τη συνοδέψουμε, χωρίς φυσικά εφφέ, distortion κλπ. Εκεί ξεχωρίζουν ουσιαστικά όλα αυτά τα χαρακτηριστικά για τα οποία πήραμε εξ'αρχής μια συγκεκριμένη κιθάρα. Kate me, πάντα.

 
Δεν υπαρχει πραγματικος ηχος.

Δεν μιλαμε για ακουστικα οργανα αλλα για ΣΥΣΤΗΜΑ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΗΧΟΥ που απαιτει ΔΥΟ τουλαχιστον συστατικα

1.ΚΙΘΑΡΑ ΜΕ ΜΑΓΝΗΤΕΣ

2.ΕΝΙΣΧΥΤΗ

χωρις αυτα δεν βγαινει ηχος (αν το δεις μορφολογικα οπως δεν νοειται ακουστικη κιθαρα χωρις σκαφος/ηχειο ετσι δεν νοειται και ηλεκτρικη κιθαρα χωρις ενισχυτη.

παρ'ολα αυτα αν θες να ακουσεις τον αχρωματιστο ηχο μιας κιθαρας αυτος ειναι το "ξερό" direct σήμα ,δεδομενου ομως οτι ειναι ΦΡΙΚΤΟ ηχητικα δεν ενδιαφερει κανεναν ;D

 
ισως ενας solid state ενισχυτης με ρυθμισεις flat

η ενας καλο λαμπατος

βεβαια η λαμα χρωματιζει τον ηχο

 
Oχι, δεν εχει νοημα μια τετοια προσπαθεια γιατι ο ηχος της ηλεκτρικης κιθαρας δεν υφισταται χωρις ενισχυτη.

Συμπτωματικα, διαβαζα το πρωί αυτό :

Magnetic guitar pickups are inductive, and require compensation, although this opportunity is also used for tone enhancement, not just correction.   Without compensation, they have a strong low middle emphasis and little high frequency response - overall a very muddy and muffled sound.   This is why typical hi-fi Baxandall treble & bass controls are unsuitable.
To hear the natural sound of a pickup, use a typical guitar amp with the middle set to full, and bass and treble on 0.   This is actually sets a flat response in the amp (see below), and I expect you will hear a muffled and muddy sound.   And that's the whole point of these tone controls providing compensation for the natural sound of a pickup - the middle control simply boosts the pickup's normal middley sound.   The treble and bass controls do the opposite - they boost higher and lower frequency levels, leaving a notch in-between for middle cut (see the Fender/Marshall comparison below).   So with typical settings of a bit of bass, middle and treble, the overall tone equalisation complements the natural pickup sound for a balanced response of lows, mids and highs.
από εδώ. (ωραιο site btw, τσεκάρετέ το )

Αλλα νομιζω μια συγκριση σε "αποστειρωμενο" περιβαλλον δεν θα ειναι αντικειμενικη γιατι η χροιά μιας κιθάρας δεν υποκειται σε αντικειμενικούς κανόνες. Θα μετρησουμε μια χαρα το σήμα, αλλα δεν θα λεει πολλά αυτό για το ακουστικό αποτέλεσμα.Πολυ απλά, διαφορετικες κιθαρες ταιριαζουν με διαφορετικους ενισχυτες.

ΥΓ. αυτο προοριζοταν για 1η απαντηση, αλλα με προλαβαν κι αλλοι.

 
δε λέω οτι η πρόταση μου είναι αντικειμενικός τρόπος για σύγκριση, αλλά εμένα προσωπικά θα μου έδινε πολλές/χρησιμες πληροφορίες για το εκάστοτε όργανο ένα τεστ όπου οι κιθάρες ηχογραφούνται σε ένα κλιπάκι με λίγες funko-bluesoειδείς συγχορδίες και ένα μικρό σολάκι, και τα δυο με ΛΙΓΟ drive

το παραπάνω το λέω γιατί (πιστεύω) είναι ένας τρόπος να σου δείξει λίγο-πολύ τι ειναι ικανός να κάνει ο κάθε τυπος κιθάρας

 
ίσως η σύνδεση σε αυτοενισχυόμενα studio monitors, που ρόλο έχουν να δίνουν απλά την είσοδο ενισχυμένη χωρίς χρωματισμό

 
gdevelek είπε:
ίσως η σύνδεση σε αυτοενισχυόμενα studio monitors, που ρόλο έχουν να δίνουν απλά την είσοδο ενισχυμένη χωρίς χρωματισμό
+1000

Αυτό ετοιμαζόμουν να γράψω, απλά αν έχεις πρόσβαση σε PMC TB2S, είναι ότι πιο flat έχω ακούσει.

Δεν ξέρω όμως με την αντίσταση είσόδου τι γίνετε. ίσως θέλει DI, αν ναι, άκυρο

 
Ο κάθε κατασκευαστής όταν φτιάχνει ένα όργανο ξέρει ακριβώς τί φτιάχνει και που θα παίξει αυτό που θα φτιάξει..

Είναι ένα πράγμα που το λαβαίνει σοβαρά υπόψην του και πράττει ανάλογα.

Οι ηλεκτρ. κιθάρες έχουν φτιαχτεί για να παίζουν σε κάποια μηχανήματα των οποίων το συχνοτικό φάσμα είναι αρκετά περιορισμένο και επικεντρώνεται στις μεσαίες συχνότητες...

Δεν υπάρχει σχεδόν τίποτα πολύ ψηλά αλλά ούτε και πολύ χαμηλά εκει που συναντάμε πχ το ηλ. μπάσο.

Με άλλα λόγια μια κιθάρα απο μόνη της δεν προσφέρει καμμία "αλήθεια", ούτε πιστεύω οτι θα προσφέρει κάτι το να την ακούμε απο ηχεία τα οποία δεν έχουν σχεδιαστεί για τις ανάγκες της...

Δεν υπάρχει "flat" στην ηλ.κιθάρα ούτε στους ενισχυτές ηλ. κιθάρας.

Στην ηχογράφηση της λοιπόν, το πρόβλημα δεν είναι να αποδόσουμε κάτι flat αλλά ο ηχογραφημένος ήχος μας ακουγόμενος απο όσο το δυνατόν πιο flat monitors (εδω ναί, χρειάζεται ο όρος..) να μοιάζει όσο το δυνατόν περισσότερο με τον ΜΗ FLAT ήχο που έχουμε φτιάξει στον ενισχυτή μας και ακούμε ζωντανά με τα αυτιά μας όταν παίζουμε.

Τώρα Ηλία ,για τις ρυθμίσεις εγω είμαι της άποψης οτι πρέπει ο ενισχυτής κάθε φορά να ρυθμίζεται έτσι ώστε να εξυπηρετεί το εκάστοτε όργανο..(να αποφεύγονται τα extreme settings βέβαια).

 
WilliamSats είπε:
+1000

Αυτό ετοιμαζόμουν να γράψω, απλά αν έχεις πρόσβαση σε PMC TB2S, είναι ότι πιο flat έχω ακούσει.

Δεν ξέρω όμως με την αντίσταση είσόδου τι γίνετε. ίσως θέλει DI, αν ναι, άκυρο
πριν συνδεθεί σε active monitors  θα χρειαστεί κάποια προενίσχυση, αυτή μπορεί να έλθει από προενισχυτή τύπου hifi που σίγουρα χρωματίζει πολύ λιγώτερο από  προενισχυτή κιθάρας

 
longshadow είπε:
Τώρα Ηλία ,για τις ρυθμίσεις εγω είμαι της άποψης οτι πρέπει ο ενισχυτής κάθε φορά να ρυθμίζεται έτσι ώστε να εξυπηρετεί το εκάστοτε όργανο.
Ας υποθέσουμε ότι κάποιος κάνει ένα συγκριτικό 2 set μαγνητών:

Των CS69, οι οποίοι είναι ομολογουμένως άδειοι (scooped) στις μεσαίες συχνότητες, και των Texas Specials που είναι αρκετά πιο μεσαίοι μαγνήτες.

Εάν κατά την ηχογράφηση λοιπόν με τους CS69 κάποιος τονίσει τις μεσαίες συχνότητες στο EQ, ενώ αντίθετα στην ηχογράφηση των TS τις κόψει, τότε τα συγκριτικά ηχητικά clips που θα προκύψουν θα είναι ενδεικτικά;

Θα έχουν κάποια αξία ως προς τη σύγκριση των 2 sets;

 
ίσως πρέπει με κάποιο τρόπο να "αναδείξεις" τι είναι ικανή να κανει κάθε κιθαρα, χωρις να γίνεσαι ριζοσπαστικός

έχω την εντύπωση πως το να αναδείξεις τους "κλασσικους" ηχους μιας κιθάρας στο ανάλογο μουσικό στυλ είναι το μόνο που μπορείς να κάνεις

 
Εκεί μάλλον Ηλία τα αφήνεις όλα ίδια γιατί θέλεις να δείξεις τη διαφορά των δύο σετ πάνω σε ίδιου τύπου κιθαρα.

Αν όμως θέλεις πχ να κάνεις τεστ ενός ενισχυτή και αρχίσεις με μια τέλε, αν αργότερα θελήσεις να γράψεις μια les paul και δεις οτι τα μπάσα πχ είναι too much γιατί είχες κάνει ρυθμίσεις για μονούς, θα πρέπει μάλλον να κάνεις και την ανάλογη ρύθμιση..

Αλλά σε μονό με μονό η όποια διαφορά θα πρέπει να φανεί οπότε ίσως πρέπει να βρεις μια ρύθμιση που να μην αδικεί πολύ κανέναν απο τους δύο.

 
Εξαιρετικά ενδιαφέρον θέμα Ηλία!

Θα συμφωνήσω 100% ότι η ηλεκτρική κιθάρα δεν υφίσταται σαν όργανο μόνη της. Μάλιστα θα έλεγα ότι το "πραγματικό" όργανο είναι κιθάρα+λαμπάτος ενισχυτής, γιατί πολύ απλά, αυτά τα δύο φτιάχτηκαν για να λειτουργούν μαζί, ιστορικά μιλώντας. Και ακόμα και σήμερα, έτσι φτιάχνονται, με ελάχιστες εξαιρέσεις.

Τώρα τι θα είναι ο ενισχυτής, είναι θέμα γνώμης. Στο post του blue, ας πούμε, αν η αναφορά για το bandaxall αφορά τον ενισχυτή, θα διαφωνήσω, ο δικός μου τέτοιο έχει και λειτουργεί ΑΨΟΓΑ για να αναδείξει τη χροιά του οργάνου (και εννοώ, πολλές και διαφορετικές κιθάρες). Είναι ζήτημα υλοποίησης του tonestack.

Σε κάθε περίπτωση πάντως, για μένα, ο ήχος που αποτελεί σημείο αναφοράς είναι το σημείο που μόλις αρχίζει να κλιπάρει ο ενισχυτής όταν παίζουμε δυνατά την κιθάρα (όταν την κοπανάμε δηλαδή). Για μένα αυτό είναι ΤΟ ΙΔΙΟ με μια ακουστική κιθάρα που αρχίζει να κομπρεσσάρει όταν παίζουμε strumming δυνατά. Εδώ καταλαβαίνει κάποιος ΓΙΑΤΙ η κιθάρα+ενισχυτής είναι το μουσικό όργανο.

Σε ό,τι αφορά στο eq ΦΥΣΙΚΑ και θα πρέπει να ρυθμιστεί έτσι ώστε να "κολακεύει" το όργανο. Τι άλλο θα μπορούσαμε να κάνουμε άλλωστε? Και όχι μόνο αυτό, αλλά και να "ταιριάζει" η κιθάρα με τον ενισχυτή! Αυτός θα είναι για μένα ο "πραγματικός" ήχος της κιθάρας, και τίποτε άλλο, και συνήθως και με βάση αυτό φτιάχνω και όλους τους υπολοιπους "ήχους" (με χρήση εφφέ, παίζοντας με το volume/tone, παίζοντας με τις δυναμικές).

Ζήτημα σύγκρισης ανάμεσα σε διαφορετικές κιθάρες και ενισχυτές δεν υπάρχει κατά τη γνώμη μου. Για μένα υπάρχει ήχος που να μπορεί να χρησιμοποιηθεί δημιουργικά και να εμπνέει για κάτι τέτοιο...  όχι καλός και κακός ήχος.

 
Σε γενικα πλαισια συμφωνω με τον λοκι.

ΑΛΛΑ θελω να πω οτι ο πραγματικος ηχος της κιθαρας ειναι αυτος που θα βγει αν την συνδεσεις σε εναν hi-fi ενισχυτη.

Δηλαδη αυτες ειναι οι αρμονικες που βγαζει πραγματικα η κιθαρα.

Απο κει και περα στην ουσια συμβαινει αυτο:

Θα συμφωνήσω 100% ότι η ηλεκτρική κιθάρα δεν υφίσταται σαν όργανο μόνη της. Μάλιστα θα έλεγα ότι το "πραγματικό" όργανο είναι κιθάρα+λαμπάτος ενισχυτής, γιατί πολύ απλά, αυτά τα δύο φτιάχτηκαν για να λειτουργούν μαζί, ιστορικά μιλώντας. Και ακόμα και σήμερα, έτσι φτιάχνονται, με ελάχιστες εξαιρέσεις.

οπως λεει και ο λοκι.

 
Λοιπον. Η σκεψη μου πανω σ αυτο ειναι οτι καθε κιθαρα ειναι φτιαγμενη για να δινει ενα συγκεκριμενο ηχοχρωμα σε συγκεκριμενες συχνοτητες.

Πιστευω πως ο καλυτερος τροπος αναδειξης του ηχου μιας κιθαρας ειναι η οσο το δυνατον καλυτερη αποδοση του ηχου της οντας καρφωμενη σε εναν αξιοπρεπη ενισχυτη (λαμπατο και μη).

Σε μια στρατ πχ καλο ειναι να αναδειχτουν οι μεσαιοπριμες ικανοτητες της και οχι τοσο οι μπασες οπως θα ηταν σωστο σε μια les paul.

Το αν ο ηχος χρωματιζεται απο τη λαμπα η οχι δεν παιζει ρολο κατα τη γνωμη μου καθως ολες θα εχουν τον ιδιο χρωματισμο η οχι.

Το να στησεις ολες τις κιθαρες σε flat επιπεδα ενισχυτη ενοειται οτι θα ειναι κατι τελειως ασχημο η αντιστοιχα το να προσπαθησεις να αναδειξεις την "καθαροτητα" μιας les paul θα ειναι σα να ζητας απο τον Κοτσιρα να σου τραγουδησει ραπ ;D

 
παρ'ολα αυτα αν θες να ακουσεις τον αχρωματιστο ηχο μιας κιθαρας αυτος ειναι το "ξερό" direct σήμα ,δεδομενου ομως οτι ειναι ΦΡΙΚΤΟ ηχητικα δεν ενδιαφερει κανεναν
+999 (όποιος είναι σατανιστής συνιστάτε να γυρίσει την οθόνη ανάποδα  ;D)

 
Ο πραγματικός ήχος της κιθάρας δεν έχει σημασία, γιατί είναι άχρηστος, αν δεν βάλεις όλα τα κουμπιά του ενισχυτή στο 11 δεν νιώθεις την αγάπη.

 
VietMan είπε:
Σε μια στρατ πχ καλο ειναι να αναδειχτουν οι μεσαιοπριμες ικανοτητες της και οχι τοσο οι μπασες οπως θα ηταν σωστο σε μια les paul.

Το αν ο ηχος χρωματιζεται απο τη λαμπα η οχι δεν παιζει ρολο κατα τη γνωμη μου καθως ολες θα εχουν τον ιδιο χρωματισμο η οχι.
μα ουτε ο χρωματισμος ειναι σταθερος με τη συχνοτητα.

 

Απαντήσεις

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top