- Μηνύματα
- 842
- Πόντοι
- 16
Το frequency response είναι σχεδόν ο τελευταίος τροχός της αμάξης σε κάποιον opamp. Όταν ακόμα και οι φτηνότεροι/χειρότεροι opamps έχουν τιμές gain/bandwidth product της τάξης των 1-10ΜΗz, καταλαβαίνεις ότι δεν έχει και τόση σημασία.warpie είπε:off topic>> Αν εχει κανεις εμπειρια απο discrete circuits ας μου στειλει ενα πμ
Δουλευω σ'ενα προσωπικο project (all discrete) αυτο τον καιρο (και για τα υπολοιπα κανα 2 χρονια οπως φαινεται) και δειχνει αρκετα καλα μεχρι τωρα αλλα ακομα εχω καποια κενα. Στη φωτο ειναι το frequency response μεχρι στιγμης...
Επεξηγηση για να μη λεμε τεχνικα και ακαταλαβιστικα: η τιμη gain/bandwidth product είναι ένα από τα (πολλά) χαρακτηριστικά ενός opamp. Ορίζει έμμεσα τί bandwidth θα έχει ένας opamp σε μια συγκεκριμένη σχεδίαση. Δεν δίδεται μόνο το bandwidth γιατί δεν είναι σταθερό, είναι άμεσα συνδεδεμένο και αντιστρόφως ανάλογο της απολαβής (ενίσχυσης) του opamp. Συγκεκριμένα, η τιμή gain/bandwidth product είναι το γινόμενο της απολαβής επί το bandwidth στη συγκεκριμένη απολαβή. Έτσι, για παράδειγμα, ένας opamp με gain/bandwidth product ίσο με 1MHz, έχει bandwidth 1MHz για ενίσχυση x1, 500kHz για ενίσχυση x2, 50kHz για ενίσχυση x20 κ.ο.κ
Λαμβάνοντας υπόψιν ότι συνήθως δεν ανεβάζουμε απολαβή στους τελεστικούς σε πολύ μεγάλα νούμερα (συνήθως μερικές δεκάδες) γιατί μαζί αυξάνει και ο θόρυβος, καταλαβαίνει κανείς ότι ακόμα και σε φτηνούς/μέτριους κλπ opamps το bandwidth σίγουρα θα είναι πάνω από 20kHz...
EDIT: Κάτι ακόμα που θυμήθηκα για το bandwidth. Όσον αφορά την καμπύλη του (αν είναι flat ή έχει βυθίσματα, εξάρσεις κλπ), από τη στιγμή που χρησιμοποιούμε heavy negative feedback για να κατεβάσουμε την απολαβή του opamp από μερικές εκατοντάδες χιλιάδες (open-loop AC gain) σε μερικές δεκάδες (σκέτο, όχι δεκάδες χιλιάδες!), η όποια διακύμανση μπορεί να υπήρχε εξομαλύνεται σε απόλυτο flat. Τα καλά του negative feedback...
Αντιθέτως, σημαντικοί παράγοντες στον ήχο και γενική συμπεριφορά ενός opamp είναι το CMRR (common mode rejection ratio - η ικανότητα να απορρίπτει κοινό σήμα στις 2 εισόδους του, ο ιδανικός θα έπρεπε να τείνει στο άπειρο, στην πραγματικότητα παίζει σε τιμές αρκετών δεκάδων ως 100+ dB), το PSRR (power supply rejection ratio - η ικανότητα να απορρίπτει διακυμάνσεις στην τροφοδοσία του), το Slew Rate (από τους σημαντικότερους παράγοντες για τη χροιά, καθορίζει την ταχύτητα απόκρισης) και διάφοροι άλλοι (noise, offset voltage/current, input/output impedance κλπ). Πολλοί οι παράγοντες και οι αλληλεπιδράσεις τόσες πολλές που είναι αδύνατον να προδιαγράψεις πώς θα ακούγεται κάποιος (είτε έτοιμος, είτε discreet). Είναι απλά θέμα δοκιμής - το βάζεις, σου αρέσει, το κρατάς - δε σου αρέσει, βάζεις αλλον...
Τελευταία επεξεργασία από moderator: