Όρια σαφήνειας στην "εμπορική" τέχνη.

  • Thread starter Thread starter LK
  • Start date Start date
  • Last post Πρόσφατη δραστηριότητα Πρόσφατη δραστηριότητα:
  • Απαντήσεις Απαντήσεις: Απαντήσεις 80
  • Εμφανίσεις Εμφανίσεις: Εμφανίσεις 10K
Χριστόδουλος Καλλιανίδης

LK

Moderator
Staff member
Μηνύματα
13,691
Πόντοι
1,788
Ο Hitchcock, στο opening scene του "Rear Window" κάνει ένα travel με την κάμερα στο διαμέρισμα του James Stewart , και μεταξύ άλλων μας δείχνει:

Πολλές φωτογραφικές μηχανές και εξαρτήματα φωτογράφου, ανάμεσα σε αυτές και μια σπασμένη.

Μια κορνιζαρισμένη φωτογραφία ενός αγωνιστικού αυτοκινήτου που ντελαπάρει.

Τον ίδιο τον James Stewart με γύψο στο πόδι.

Συμπεραίνουμε λοιπόν ότι είναι φωτογράφος και ότι τραυματίστηκε κατά τη φωτογράφηση του rally.

Δεν είναι το πιο δύσκολο πράγμα για να το καταλάβεις, αλλά από την άλλη δεν είναι και μασημένη τροφή.

Ποια είναι τα όρια "ρίχνω το επίπεδο μου να με καταλαβαίνει και ο κάθε πικραμένος" (σε όλες τις τέχνες).

Πότε φταίει ο δημιουργός , αν δεν τον καταλαβαίνουν, και πότε το ευρύ κοινό; 

Λέμε αν θες να έχεις ένα Minimum εμπορικότητας, όχι η "τέχνη για την τέχνη" φάση.

 
Τι θέματα ανοίγεις βρε Λάκη!

Αυτά θέλουν μπύρες, και ολονύχτια κουβέντα από κοντά.

Πολύ ενδιαφέρον, αλλά σηκώνει .... πολλά!

 
fusiongtr είπε:
Αυτά θέλουν μπύρες,
Ναι, εμένα περίμενες να "ανόιξω θέμα"  :P ;D ;D ;D ;D

 
Ωραίο. Και είδα και το rear window πρόσφατα.

Νομίζω ότι ουσιαστικά ρωτάς κατά πόσο ο εκάστοτε δημιουργός ενδιαφέρεται να επικοινωνήσει το έργο του προς τα έξω και τι "συμβιβασμούς" είναι διατεθειμένος να κάνει προκειμένου να το πετύχει. Αλλιώς, "πόσο νιανιά να το κάνω ώστε να με πιάνουν όσο γίνεται περισσότεροι αλλά μη γίνω και Νιανιάς."

Και είναι ένα θέμα που αφορά κυρίως το σινεμά καθότι πρόκειται περί τέχνης κατεξοχήν εμπορικής και προτίστως "κυριολεκτικής". Στη μουσική π.χ. μπορείς να μην κάνεις καθόλου νιανιά και πάλι να σε καταλαβαίνουν πολλοί. Βέβαια το πολύ νιανιά το καταλαβαίνουν όλοι. Είναι η συνταγή της επιτυχίας για μια υψηλής τηλεθέασης και άθλιας ποιότητας τηλεόραση φερειπείν...

Το ευρύ κοινό που αναφέρεις πάντως Λάκη, κατά την άποψή μου δε φταίει ποτέ. Δεν μπορείς να κατηγορήσεις τον καμβά που δε σου βγήκε καλός ο πίνακας. Αναγκαστικά εκεί πάνω θα ζωγραφίσεις. Αλλιώς μη δείχνεις τα έργα σου σε κανέναν και βάφτιζέ τα "σπάνια αριστουργήματα" μόνος σου.

Σόρυ για τα πολλά νιανιά.

 
Jazzjoker είπε:
Νομίζω ότι ουσιαστικά ρωτάς κατά πόσο ο εκάστοτε δημιουργός ενδιαφέρεται να επικοινωνήσει το έργο του προς τα έξω και τι "συμβιβασμούς" είναι διατεθειμένος να κάνει προκειμένου να το πετύχει. Αλλιώς, "πόσο νιανιά να το κάνω ώστε να με πιάνουν όσο γίνεται περισσότεροι αλλά μη γίνω και Νιανιάς."
Ναι αυτό ρωτάω.

Το ευρύ κοινό που αναφέρεις πάντως Λάκη, κατά την άποψή μου δε φταίει ποτέ. Δεν μπορείς να κατηγορήσεις τον καμβά που δε σου βγήκε καλός ο πίνακας. Αναγκαστικά εκεί πάνω θα ζωγραφίσεις. Αλλιώς μη δείχνεις τα έργα σου σε κανέναν και βάφτιζέ τα "σπάνια αριστουργήματα" μόνος σου.
Εδώ διαφωνώ. Αν στο παράδειγμά με το rear window, υποθετικά δεν καταλάβουν αυτο που είπαμε παραπάνω 10 άτομα, εγώ αυτά θα κατηγορίσω, όχι τον Hitchcock.  ;D ;D

Εσύ βέβαια απάντησες από τη θέση του δημιουργού, και εγώ τώρα από τη θέση του κριτικού  ;)

 
LK είπε:
Εδώ διαφωνώ. Αν στο παράδειγμά με το rear window, υποθετικά δεν καταλάβουν αυτο που είπαμε παραπάνω 10 άτομα, εγώ αυτά θα κατηγορίσω, όχι τον Hitchcock.  ;D ;D
Μα αφού μιλάς για "ευρύ κοινό". Φυσικά και δεν μπορείς να κατηγορήσεις τον Hitchckock αν δεν κατάλαβαν 10. Αν δεν κατάλαβαν 10.000 όμως, ε εκεί του τη λες μια σταλιά.

 
Jazzjoker είπε:
Μα αφού μιλάς για "ευρύ κοινό". Φυσικά και δεν μπορείς να κατηγορήσεις τον Hitchckock αν δεν κατάλαβαν 10. Αν δεν κατάλαβαν 10.000 όμως, ε εκεί του τη λες μια σταλιά.
Καλά αν δεν το κατάλαβαν 10.000 να του την πώ, δεν λέω.  ;D ;D ;D ;D

 
Δεν νομίζω πως υπάρχει απάντηση Λάκης, γιατί το κοινό που βλέπει-ακούει-διαβάζει κλπ κλπ ένα οποιοδήποτε έργο τέχνης χωρίζεται σε άπειρες υποομάδες επιπέδων καλλιέργειας, γνώσης και αντίληψης, που είναι αδύνατο να προσδιοριστεί.

Ύστερα ακόμη και οι υψηλού επιπέδου, κάποιες φορές θα προτιμήσουν να δουν ένα εύπεπτο θέαμα, πχ ένα 007, αντί για έναν Αγγελόπουλο πχ, όμως και ο 007 αν και εμπορικός και εύπεπτος, έχει πχ ωραία εφέ και κορτσούδια, για ένα διασκεδαστικό 2ωρο .

Συμπληρωματικά επίσης το πως αντιλαμβανόμαστε τι θέλει να πει ο ποιητής, απ το τι πραγματικά εννοούσε ο ίδιος και αυτό είναι υπό συζήτηση.

Αν κάπου μπορεί να υπάρξει διαχωρισμός χαμηλού επιπέδου μασημένης τροφής, εμένα με πάει σε περιπτώσεις που συγκρίνουμε καλλιτέχνες τύπου Πάολα με τον Νταλάρα πχ -τον οποίο απεχθάνομαι ;D-και οι δυο τους εμπορικοί, αλλά όπως και να το κάνουμε είναι ποιγιοτηκότερος της Πάολας που δεν έχει κανένα επίπεδο για να ρίξει, εκτός από κανένα σουτιέν , ή στριγκάκι  ;D

 
  Δεν χρειάζεται να ρίχνεις το επίπεδο του έργου για να το καταλάβουν όλοι. Τα κρατάς όλα ως έχουν και απλούστατα, σε κάποια φάση τους προσφέρεις ατόφια ψυχαγωγία (λέγε με δράση) και ευχαριστιούνται και τα ψιλά νοήματα περνάνε στο ντούκου.

 
Το πρώτο είναι η "αγορά στόχος" του έργου και του δημιουργού.

Σε ποιούς απευθύνεται το έργο.

 
Δεν είναι τόσο το θέμα της διάκρισης του τι αρέσει στους «υψηλού» επιπέδου, και τι σνομπάρουν, όσο το πώς μπορείς να αποδώσεις εσύ κάτι (σαν δημιουργός), χωρίς να χρειαστεί να το αποδώσεις σα να απευθύνεσαι σε «χαζούς».

Ναι αυτό που λές Στράτο ισχύει, αλλά τελικά πόσο εύκολο είναι να βρείς το όριο,ακόμα και σε ποιόυς (θα θελες να) απευθύνεσαι.

 
Το ερώτημα μπορεί να διατυπωθεί και ανάποδα. Ποιά είναι τα όρια της επιτηδευμένης πολυπλοκότητας όταν το δήθεν βάθος είναι ο αυτοσκοπός και ο σνομπισμός εμφανής, περα των οποίων ο δημιουργός μπορεί να θεωρηθεί ψωνάρα και το έργο του εκνευριστικό;

 
fusiongtr είπε:
Το πρώτο είναι η "αγορά στόχος" του έργου και του δημιουργού.

Σε ποιούς απευθύνεται το έργο.
Εγώ νομίζω πως το κοινό το διαλέγει ο δημιουργός με τη κλάση που διαθέτει. Εύπεπτες κωμωδίες έφτιαχνε ο Μπλέικ Έντουαρτς, εύπεπτες κωμωδίες έφτιαχνε και ο Στάθης Ψάλτης .

 
  Πιστεύει κανείς ότι υπάρχει δημιουργός που έχει την πολυτέλεια να επιλέξει πόσο ποιοτικός θα είναι; Με τίποτα! Ο καθένας προσπαθεί με ό,τι φτάνει.

  Εσυ LK, λες για το πόσο 'δύσκολο' μπορούμε να κάνουμε κάτι, γιατί κι αυτό πουλάει. Αυτό είναι λίγο διαφορετική παράμετρος αλλα΄οκ, συζητήσιμη.

  Το 'δύσκολο/ποιοτικό' έχει ζήτημα αισθητικής για να πείσει (έστω και λίγο) τόσο τον κομφορμιστή όσο και τον διαβασμένο.

Κοινώς, το 'δύσκολο' δεν θα έχει όλους τους πόντους σε έναν αμαθή αλλά αν δοθεί με το απαραίτητο στυλ τότε θα τύχει μιας ελάχιστης αναγνώρισης.

 
LK είπε:
Δεν είναι τόσο το θέμα της διάκρισης του τι αρέσει στους «υψηλού» επιπέδου, και τι σνομπάρουν, όσο το πώς μπορείς να αποδώσεις εσύ κάτι (σαν δημιουργός), χωρίς να χρειαστεί να το αποδώσεις σα να απευθύνεσαι σε «χαζούς».
Γι αυτό το έγραψα.

τελικά πόσο εύκολο είναι να βρείς το όριο,ακόμα και σε ποιόυς (θα θελες να) απευθύνεσαι.
Εξαρτάται από τους "κώδικες", την ψυχοσύνθεση, τις "ανησυχίες", τον παραγωγό-χρηματοδότη, το backround, κλπ του δημιουργού.

Κάποια πράγματα είναι και θέμα επιλογών, πχ. ο tarkovsky και ο kourosawa δεν θα έφτιαχναν ταινία με τα δεδομένα του Woody Allen (όλοι θεωρούνται σινεφίλ).

Δεν είναι εύκολο, αλλά ....

 
@ theoctapus και @ schreivox

Θα μείνω λίγο στο παράδειγμα του Χίτσκοκ.

Όλο αυτό που μας το έδωσε , όπως περιγράφηκε, θα μπορούσε να το κάνει πολύ πιο απλά.

Π.χ. να το γράψει σε μια λεζάντα στην αρχή, πως λένε σε μερικές ταινίες "2 χρόνια μετά".

Στράτο Λέμε να είσαι και λιγο εμπορικός.  ;D

 
ΙΜΗΟ το ευρύ κοινό ΠΟΤΕ δεν φταίει (αν δεχτούμε φυσικά ότι το "φταίξιμο" προϋποθέτει συνείδηση πεπραγμένων)... η πολυσύνθετα διαμορφωμένη σε κάθε "κάθετη" χρονική στιγμή παιδεία του, το αθωώνει σε δεύτερο χρόνο για τις όποιες επιλογές του... και ειδικά, όταν αυτές έχουν να κάνουν με την απαραίτητη "στεγνή" τέρψη που ο  νόμος της επιβίωσης του επιβάλει ενστικτωδώς, δεν χρειάζεται καν το ελαφρυντικό της βλακείας για την απαλλαγή του...

τώρα ο "καλλιτέχνης" από τη στιγμή που θα θέσει τον προβληματισμό περί "αποδοχής" του "αγέννητου" έργου στον εαυτό του (μπαίνοντας στην διαδικασία εκμάθησης τρόπων ελέγχου του "εμετού" της έκφρασης), ανοίγει του ασκούς του Αιόλου... και ή έχει τα ανάλογα "μπαλάκια" ώστε να διαχωρίσει τις έννοιες "προσαρμογή" - "συμβιβασμός" , αποποιούμενος τη δεύτερη και υπηρετώντας με σεβασμό στην διαφορετικότητα την πρώτη, ή το χασε το κορμί της τέχνης στα ζάρια...

ΥΓ. ντάξει μη με παρεξηγoύτε... buckler  χωρίς αλκοόλ πίνω αυτή τη στιγμή ο ξενέρωτος... ;D  

 
LK είπε:
Στράτο Λέμε να είσαι και λιγο εμπορικός.  ;D
Άλλο παράδειγμα εκτός του Χίτσκοκ?

 
Σήμερα, μετά απο δεκαετίες που η αγορά και τα ΜΜΕ -ομού μετα των πολυεθνικών- έχουν  θεμελιώσει την κυριαρχία τους στη διαμόρφωση "απόψεων", μόδας, "κατεστημένου", "γούστου", υπάρχουν μάλλον ασφαλείς μπούσουλες (κάτι σαν την αρχή του δεδικασμένου για να σε βοηθήσω  ;D ) για κάποιον που επιθυμεί "να την κάνει"...

Απο το σημείο αυτό και πέρα, κάθε κουβέντα μοιάζει περιττή. Εφόσον κάποιος καταλήξει δέσμιος επιταγών άλλων συμφερόντων και προτεραιοτήτων, είτε το κάνει ενσυνείδητα -κι αν έχει ταλέντο, κάποιες φορές με θαυμαστά αποτελέσματα- είτε παλεύει με εσωτερικούς δαίμονες, πασχίζοντας να ισορροπήσει ανάμεσα σε ασυμβίβαστα πιθανόν πράγματα.

Πάντα είχα την αίσθηση πως οι αληθινοί καλλιτέχνες πρέπει ν'ακολουθούν την έμπνευση και το όραμα που έχουν. Αν υπάρχει μιά πιθανότητα να πετύχουν, νομίζω αυτή περνάει μέσα απο τη δική τους ματιά. Απο την άλλη, το τι ορίζεται ως επιτυχία, μπορεί να έχει πολλές ερμηνείες.

Νομίζω τελικά πως αυτή η πολυπόθητη ισορροπία που σε απασχολεί, είναι αδύνατο να προσδιορισθεί εκ των προτέρων, οι παράμετροι που μπορεί να επηρεάσουν προς τη μιά η άλλη κατεύθυνση είναι τόσο πολλές και ευμετάβλητες, που καθιστούν έστω και μία κατά προσέγγιση απόπειρα εξαγωγής συμπεράσματος αδύνατη, τουλάχιστον σε βαθμό που να μπορεί να θεωρηθεί ασφαλής δείκτης.

Διάβασε και το κάτωθι -για να μπερδευτείς ακόμα πιό πολύ... :-\

Ο Kerry Livgren των Kansas, όταν ηχογραφούσαν τον δίσκο τους Point of no Return, είχε ένα τραγούδι -το οποίο ηχογραφήθηκε- που δεν το "πίστευε" και πολύ, χρειάστηκε δε να τον πείσουν οι υπόλοιποι της μπάντας προκειμένου να μπεί μαζί με τα υπόλοιπα στο δίσκο.

Το τραγούδι ήταν το "Dust in the Wind"...

Τώρα, που ήταν η ισορροπία ανάμεσα στη δημιουργικότητα/αυθεντικότητα του καλλιτέχνη και στην "εμπορικοποίηση" του υλικού του...ποιός να πεί με σιγουριά;

 

Απαντήσεις

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top