Ο ορισμός του κακού distortion

Yannis Methenitis

Yameth

Jack of all trades
Staff member
Μηνύματα
11,657
Λύσεις
1
Πόντοι
3,578
To κομμάτι του Edwyn Collins - A Girl Like You, έγινε επιτυχία το 1994 και παίζεται μέχρι σήμερα στα ραδιόφωνα. Θα το ξέρετε.

Εχει ένα χαρακτηριστικό κιθαριστικό θέμα που επαναλαμβάνεται μέσα στο κομμάτι, που όταν το πρωτοάκουσα κόντεψα να πέσω απο την καρέκλα. Είναι ο ορισμός του κακού ήχου απο πεταλι distortion. Ακόμα και σήμερα αηδιάζω.

Την εποχή της λάμπας, τα πεταλάκια που αρχισαν να κυκλοφορούν, ήταν φυσικά φτιαγμενα με transistor καθώς και οι νέοι ενισχυτές που τότε προσπαθούσαν να αντικαταστήσουν τους λαμπάτους. Όχι πως άλλαξε κάτι στα σημερινά... αναλογικά πετάλια.  :)

Η παραμόρφωση τους όμως είχε ένα αποτέλεσμα σαν αυτό του βίντεο.

Το ίδιο αποτέλεσμα θα βγάλει κανείς αν συνδέσει ακόμα και τον λαμπάτο ενισχυτή του σε καμπίνα/ηχείο απο hi-fi. Δηλαδή ένα ηχείο που περιλαμβάνει και μεγάφωνο tweeter για τις υψηλές συχνότητες που δεν ακούμε απο τις καμπίνες για κιθάρες, απλά γιατί δεν φτάνει σε αυτό το σημείο του φάσματος το μοναδικό 12" full range μεγάφωνο που χρησιμοποιούμε. Οχι πως δεν υπάρχουν αυτές οι ενοχλητικές υψηλες συχνότητες, απλά δεν τις αναπαράγει το μεγάφωνο.

Κι εδω λοιπόν έχουμε τον Edwyn Collins να κάνει παγκόσμια επιτυχία με αυτόν ακριβώς τον ήχο της μύγας που έχει κλειστεί μέσα σε βάζο. ζζζζζζζζζζζζ zzzzzzzzz!!!  Και συνεχίζει να παίζει ανενόχλητο χωρίς να του κάνει μήνυση κανείς! Δεν το ακούν! ;D


 
Σκέψου όμως την ικανοποίηση του τότε μέσου Έλληνα κιθαρίστα της τότε μέσης Ελληνικής cover band, που κατάφερε να αποδώσει τον ήχο κατά 100%.

 
Δεν θα μπορούσα να διαφωνώ πιο πολύ!

Ούτε distortion είναι πιθανότατα, ούτε "κακό" αφού ακούγεται τέλεια μέσα στο κομμάτι , ούτε και "δεν το ακούνε καν" - απόδειξη ότι είναι τόσο αξιομνημόνευτο ώστε να ασχοληθείς Γιάννη , μαζί του!

Από αυτή την άποψη, ως έργο τέχνης έχει πετύχει.

 
Συμφωνω και επαυξανω.

Ομως, μήπως οι παραγωγοι ηθελαν ακριβως Αυτόν τον ηχο να δωσουν στο κομματι;

Δηλ, μιλαμε για το 1994. Πλέον, το Rock, Hard Rock, Heavy Metal, εχουν δειξει τα δοντια τους, και κατα κόρον παιζουν σε mainstream ραδιοφωνικους σταθμους  (και MTV)... αρκετες...παραμορφωσεις... ;D

Επίσης, θα το προχωρησω λιγο παραπερα....

1. Σημερα... απογοητευομαι οταν ακουω τυχαια στα δικα μας ραδιοφωνα κτλ, τελευταιες παραγωγες ακα "Ξημερώματα", Οικονομοπουλο, Βερτη κτλ (που πλεον εχει γινει της μοδας να περναει και καμια ρυθμικη κιθαρα με 5ες με  παραμορφωσεις), που με κανουν και απορω!

2. Μεχρι χθες (διαβαζω σε βιβλια και περιοδικα ηχοληψιας) θεωρούνταν η ηχογραφιση παραμορφωσης κιθαρας απο τις πιο απαιτητικες στο miking.

3. Ενταξει, δεν λεω μπορει οι σημερινοι παραγωγοι λαικου τραγουδιου να μην εχουν καμια σχεση με ροκ κτλ και γενικα να μην "ξερουν"? :-X πώς πραγματικα πρεπει να ακουγεται μια παραμορφωση κιθαρας. :-X

Αλλα, οταν συνειδητοποιω  πόσο προχειρα σε ευρεση ηχου παραμορφωσης μπαινουν κιθαρες στα σημερινα mainstream κομματια... απογοητευομαι...

4. Αλήθεια, στις τελευταιες ελληνικες "λαικές" παραγωγες, Πώς ηχογραφουνται οι παραμορφωσεις;

(ΥΓ.: μπορω να πω μονο, πως σε κομματι που χαρηκα την παραμορφωση, που θυμιζε 80ήλα - και το κομματι τετοιο ηχο εχει γενικα- ηταν της Demy-Μενω)


 
Eγω εχω την εντυπωση οτι ειδικα για το εν λογω τραγουδι, ΕΣΚΕΜΜΕΝΑ χρησιμοποιηθηκε αυτος ο ηχος. Μην ξεχναμε οτι στα 90'ς αλλα και γενικοτερα απο πολλα αλλα groups ο μη "κιθαριστικα σωστος" (κατα το politically correct) ηχος ειναι το ζητουμενο.

 
Bρηκα και την ΑΚΡΙΒΗ αλυσιδα ηχογραφησης  ;D

The signal chain was a Colortone Fuzz Pedal into a DI, into a Vortexion mixer, into a Neve 1064(boosted around 3k, 10k, and highpass filter around 45Hz) compressed with a EAR 660. They call it the "hooligan tone"!
και φυσικα και εγινε επιτηδες...ο Collins εχει μια ΑΠΙΣΤΕΥΤΗ συλλογη απο vintage κιθαρες,πεταλια και ενισχυτες απλα ηθελε ΑΥΤΟΝ τον ηχο.

 
Superfunk είπε:
ΚΑΡΦΙ στο guitar rig ή κατευθειαν απο πεταλιερα-simulation.
Αυτα να τα βλεπουμε εμεις, που ολη μερα εδω στο φορουμ, γραφουμε, χαλαμε τα ματια μας, χαλαμε τα δαχτυλα μας να πληκτρολογουμε και εξω χαλαμε ενα σωρο λεφτα σε ενισχυτες, κιθαρες, πεταλια, λαμπατους, λαμπατερ, οροφης, με ανεμιστήρα κτλ..... ;D για να βρουμε τον Εκεινον τον ηχο στον ενισχυτη!!!

Και πανε και κουμπωνουν στο Guitar Rig, και σου πατανε ενα "Ξημερωματα", "και κλαααααμα οι κυριες βρε παιδακι μου!!!!" που λεει και ο Χαρυ Κλυνν!!!!

 
Πολλές φορές , και εκεί έχουν ενδιαφέρον τα trivia, το πώς βγαίνει ο ήχος σε μια ηχογράφηση είναι πραγματικά περίεργο.

Ας πούμε ο prince για την κιθάρα στο “kiss” έχει πει ότι ήταν «ghost in the machine» κατάσταση και δεν μπόρεσε να τον ξαναβγάλει ακριβώς. 

Να ξαναθυμίσω το out of phase του Ghostbusters;

Όταν κάτι γίνεται επιτυχία και το έχεις ακούσει 1000 φορές, το συνηθίζεις και σου ταιριάζει και στο αυτί.

 
Superfunk είπε:
Bρηκα και την ΑΚΡΙΒΗ αλυσιδα ηχογραφησης  ;D

The signal chain was a Colortone Fuzz Pedal into a DI, into a Vortexion mixer, into a Neve 1064(boosted around 3k, 10k, and highpass filter around 45Hz) compressed with a EAR 660. They call it the "hooligan tone"!
και φυσικα και εγινε επιτηδες...ο Collins εχει μια ΑΠΙΣΤΕΥΤΗ συλλογη απο vintage κιθαρες,πεταλια και ενισχυτες απλα ηθελε ΑΥΤΟΝ τον ηχο.
Και όπως βλέπεις τα αυτιά μου λειτουργούν μια χαρά ΣΦ.

Ντιστορσια λέγαμε και τα φαζ αφου το distortion ακολούθησε χρονολογικά.

Σύνδεσε την παντόφλα (Sola sound) που ξέρναγα την εποχή εκείνη (70-80'ς) όταν την άκουγα, direct στην κονσόλα! Λες και  δεν φάνηκε...

Πιο αράουτ και απο ηλεκτρολόγο που ντουμπλάρει για ηχολήπτης.

Περι ορέξεως κολοκυθόπητα θα μου πεις. Θα συμφωνήσω. Aλλά... μην ακούσω για την γλυκιά παραμόρφωση της λυχνίας απο τα στόματα σας εεε... πληκτρολόγιο σας. (όσοι σας αρέσει εννοώ) γιατί θα πρέπει να αιτιολογήσετε και τι εννοείτε.

 
βασικά το βίντεο που έβαλες δεν έχει τον σωστό ήχο, το αριστερό κανάλι χάνεται.

εδώ είναι καλύτερα



δεν μου αρέσει γενικά ως κομμάτι, ιδίως διότι κοπιάρει την χροιά του Bowie.

Μάλιστα εκείνη την εποχή που δεν ήξερα τι ήταν στο ράδιο νόμιζα ότι ήταν Bowie και μάλιστα κακός, με την έννοια ότι ποτέ δεν θα είχε τέτοιο ήχο.

όσο για το fuzz, θεωρώ ότι 100% είναι άποψη και επιλογή.

Και όλα καλά.

Δεν θα ταίριαζε κάτι άλλο.

(btw τέτοιo fuzz είχα -δανεικό στην πρώτη μου εμφάνιση...)

 
Δεν κρίνω αν ήταν άποψη. Απλά σαν κιθαρίστα - ηχολήπτη με έστειλε αδιάβαστο.

Καμμία απο τις δύο ιδιότητες δεν θα έκανε τέτοιο ανοσιούργημα.  8)

Κι όμως...

Τα ιταλικά fuzz της εποχής (γιατι αυτά είχαμε εδω) είχαν αυτό τον ήχο. Και όσο και αν ψόφαγα για το fuzz του Leslie West ακόμα και σήμερα, μόνο απο πανάκριβα Bad boy και ίσως κανα Zvex έχω ακούσει.

Αλλά πετάλι υπεροδήγησης πάνω σε κονσόλα είναι Red alert ρε φίλε. Γκρέμισες κάθε ιερό και όσιο! ;D

 
Το κομμάτι μου αρέσει πολύ, το έχω παίξει και με τη μπάντα μου, χωρίς ιδιαίτερη επιτυχία. Ο ήχος αυτού του lick όμως δε μου άρεσε ποτέ. Τον έβρισκα πάρα πολύ κακό για τα δικά μου γούστα.

Όταν έπαιξα το κομμάτι είχα εντελώς άλλη προσέγγιση. Neck single coil μαγνήτης, πολύ ελαφρύ TS808 στο καθαρό κανάλι του JVM με το gain ψηλά. Μου είχε αρέσει πολύ περισσότερο και ήταν πολύ πιο κοντά στην αισθητική μου.

Ο Collins ήθελε να κάνει κάτι άλλο προφανώς, πιθανότατα να μην του άρεσε ο δικός μου ήχος anyway. ;D

 
LK είπε:
...

Όταν κάτι γίνεται επιτυχία και το έχεις ακούσει 1000 φορές, το συνηθίζεις και σου ταιριάζει και στο αυτί.
Περί αυτού πρόκειται κύριοι, ο ήχος είναι φρικτός.

Θυμίζει neck μαγνήτη - νομίζω  αν ήταν bridge θα το βάζαμε για ξύρισμα.  :)

Πάντως εκτός από τον ήχο -τζιτζίκι, αυτό που πάντα με ενοχλούσε σε αυτό το σημείο είναι το flat παίξιμο χωρίς λίγο βιμπράτο, λίγο χρωματισμό με την πένα κλπ.

 
yameth είπε:
Aλλά... μην ακούσω για την γλυκιά παραμόρφωση της λυχνίας απο τα στόματα σας εεε... πληκτρολόγιο σας. (όσοι σας αρέσει εννοώ) γιατί θα πρέπει να αιτιολογήσετε και τι εννοείτε.
Ως γνήσιο τέκνο του πανκ δεν έχω χρησιμοποιήσει ποτέ στη ζωή μου γλυκειά παραμόρφωση της... λάμπας...πάντα πενταλακια σε κάθαρο λαμπατο ενισχύτη.. οπότε από εμένα δεν πρόκειται να ακούσεις κιχ. :)

Να σαν τον κυριο ενα πραγμα και εγω  ;D  (ισως ο απολυτα αγαπημενος μου βρωμικος ηχος ever)


 
Μπορεί να έχει βάλει fuzz με γερμάνια και γερούνδια και πανάκριβα μπουτικ μηχανήματα, αλλα εγω απο τη μέρα που το άκουσα στα 90ς μέχρι και σήμερα, ακουω ήχο κιθάρας κονέκτ με distortion που ξυρίζει αρκούδες!  :P :P ;D ;D

Δεν μου άρεσε ποτέ αυτός ο ήχος, αλλα ομολογώ οτι αυτή η "παραξενιά" (διότι κατα λάθος δεν εγινε με τίποτα) είναι  χαρακτηριστικό του κομματιού και μου αρέσει το γεγονός οτι κάνανε κάτι τόσο παράξενο σε ενα τοσο mainstream κομματι.

 
arotron473 είπε:
...and what about this?

(και γενικά όλο το psychocandy....)


Ενταξει εδω μιλαμε για ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑ της ιστοριας της μουσικης....απο τα αγαπημενα μου album ever.... & φυσικα ΗΧΑΡΑ στις κιθαρες....(Shin-Ei Fuzz Wah & Twin Reverb με το reverb στο 10..)

 
Superfunk είπε:
.... & φυσικα ΗΧΑΡΑ στις κιθαρες....(Shin-Ei Fuzz Wah & Twin Reverb με το reverb στο 10..)
Και αν ξαπλώσεις ανάποδα στο εφηβικό σου δωμάτιο με τα πόδια στον τοίχο και τα μάτια κλειστά, μπορείς να φαντάζεσαι πως κρατάει μια 50's Telecaster Broadcaster με πανάλαφρο Swamp Ash απο τη μια μεριά και vintage Fender Bassman απο την άλλη.
Τι σημασία έχει με τι παίζουν... είτε Χαρλευ Σπορτστερ για κιθάρα να είχε, είτε της γιαγιάς του το τρανζίστορ για ενισχυτή, το ίδιο θα ακουγότανε.

Μια άποψη απο ξενέρωτο τεχνοκράτη. ;)

 

Παρόμοια θέματα

Απαντήσεις

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top