- Μηνύματα
- 12,681
- Πόντοι
- 38
Με αφορμή παράλληλο thread, την πρόσφατη επίσκεψή μου σε μαγαζιά για κάποιες αγορές αλλά και την ταυτόχρονη δημοσίευση σε άρθρο ενός blog για το θέμα της εγγύησης των προϊόντων στην Ευρωπαϊκή αγορά, σας επισυνάπτω τις βασικές αναφορές στην σχετική νομοθεσία.
Η εγγύηση των προϊόντων, αντίθετα με ότι ίσως σας λένε στα μαγαζιά, ισχύει για δύο χρόνια (και νομίζω η Φινλανδία υποχρούται σε επισκευή για 3 έτη από την παράδοση και η Ιρλανδία και το Ηνωμένο Βασίλειο για έξι έτη για τις δύο χώρες) για οτιδήποτε και αν αγοράσετε.
Εντός 14 ημερών επίσης από την αγορά του προϊόντος έχετε δικαίωμα υπαναχώρησης και απαίτηση επιστροφής των χρημάτων που καταβάλατε, πολλώ δε μάλλον εάν αυτό είναι και ελλατωματικό.
Συγκεκριμμένα:
Μετά την Οδηγία 1999/44/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 25ης Μαΐου 1999, σχετικά με ορισμένες πτυχές της πώλησης και των εγγυήσεων καταναλωτικών αγαθών (31999L0044) η Ελλάδα εναρμονίστηκε με τον ν.3043/2002/ ΦΕΚ 192/21-8-2002 (71999L0044) και ανάμεσα στα άλλα αναφέρει:
Άρθρο 540
Δικαιώματα του αγοραστή
Στις περιπτώσεις ευθύνης του πωλητή για πραγματικό ελάττωμα ή για έλλειψη συνομολογημένης ιδιότητας ο αγοραστής δικαιούται κατ` επιλογήν του:
1. να απαιτήσει, χωρίς επιβάρυνσή του, τη διόρθωση ή αντικατάσταση του πράγματος με άλλο, εκτός αν μια τέτοια ενέργεια είναι αδύνατη ή απαιτεί δυσανάλογες δαπάνες
2. να μειώσει το τίμημα
3. να υπαναχωρήσει από τη σύμβαση, εκτός αν πρόκειται για επουσιώδες πραγματικό ελάττωμα.
Ο πωλητής οφείλει να πραγματοποιήσει τη διόρθωση ή την αντικατάσταση σε εύλογο χρόνο και χωρίς σημαντική ενόχληση του αγοραστή.
Άρθρο 554
Παραγραφή
Τα δικαιώματα του αγοραστή λόγω πραγματικού ελαττώματος ή έλλειψης συνομολογημένης ιδιότητας παραγράφονται μετά την πάροδο πέντε ετών για τα ακίνητα και δύο ετών για τα κινητά.
Άρθρο 555
Η παραγραφή αρχίζει από την παράδοση του πράγματος στον αγοραστή. Το ίδιο ισχύει και αν ο αγοραστής ανακάλυψε το ελάττωμα ή την έλλειψη της ιδιότητας αργότερα.
Αν ο αγοραστής ζήτησε να διεξαχθεί συντηρητική απόδειξη, η παραγραφή διακόπτεται έως το τέλος της διαδικασίας αυτής.
Με το με Αριθμ. Πρωτ.Ζ1/71/27 /-01 -2003 έγγραφο η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή απέστειλε διευκρινιστική εγκύκλιο προς όλους τους εμπλεκόμενους, εμπόρους δηλ -καταναλωτικές ενώσεις- νομαρχίες-δικηγορικούς συλλόγους κτλ, για την πιστή εφαρμογή του νόμου.
Η ερμηνεία του εκάστοτε εμπόρου δεν μας αφορά. Λέξεις βέβαια όπως "εύλογο" και ακόμα περισσότερο "ουσιώδες" και "πραγματικό" είναι και θα παραμείνουν σημεία τριβής μεταξύ εμπόρων και καταναλωτών ειδικά σε μία αγορά όπως αυτή που αφορά το φόρουμ
Επίσης, όπως θα έχουν παρατηρήσει οι προσεκτικοί επισκέπτες του ebay.de, υπάρχουν εξαιρέσεις σχετικά με "μεταχειρισμένα αγαθά που πωλούνται σε δημόσιους πλειστηριασμούς με αυτοπρόσωπη παρουσία των αγοραστών". Όπως και διάφορες εθνικές παρατηρήσεις και διαφοροποιήσεις όπως αυτές εκφράζονται στο έγγραφο 52007DC0210
Σχετικές πληροφορίες θα βρείτε στις παραπομπές
http://europa.eu/legislation_summaries/consumers/protection_of_consumers/l32022_el.htm
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2007:0210:FIN:EL:HTML
http://www.thisismoney.co.uk/bargains-and-rip-offs/tips-and-guides/article.html?in_article_id=487339&in_page_id=53954&in_advicepage_id=131
http://ec.europa.eu/consumers/citizen/my_rights/index_el.htm
http://ec.europa.eu/consumers/rights/gen_rights_en.htm#gar
Πιθανότατα να έχει ξαναπαρουσιαστεί το ζήτημα αλλά δεν βρήκα κάτι από την (πιθανώς πλημελλή) αναζήτησή μου.
Αν όντως συμβαίνει, ζητώ συγγνώμη και αγνοήστε το.
ΔΕΝ είμαι νομικός και ως εκ τούτου αδυνατώ να απαντήσω στα πιθανώς εξειδικευμένα ερωτήματά σας. Απλώς παραθέτω τα άρθρα και τα κείμενα προς γνώση και συμμόρφωση.
Αυτό που θα παρακαλούσα είναι διαβάστε πριν διεκδικήστε.
Η εγγύηση των προϊόντων, αντίθετα με ότι ίσως σας λένε στα μαγαζιά, ισχύει για δύο χρόνια (και νομίζω η Φινλανδία υποχρούται σε επισκευή για 3 έτη από την παράδοση και η Ιρλανδία και το Ηνωμένο Βασίλειο για έξι έτη για τις δύο χώρες) για οτιδήποτε και αν αγοράσετε.
Εντός 14 ημερών επίσης από την αγορά του προϊόντος έχετε δικαίωμα υπαναχώρησης και απαίτηση επιστροφής των χρημάτων που καταβάλατε, πολλώ δε μάλλον εάν αυτό είναι και ελλατωματικό.
Συγκεκριμμένα:
Μετά την Οδηγία 1999/44/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 25ης Μαΐου 1999, σχετικά με ορισμένες πτυχές της πώλησης και των εγγυήσεων καταναλωτικών αγαθών (31999L0044) η Ελλάδα εναρμονίστηκε με τον ν.3043/2002/ ΦΕΚ 192/21-8-2002 (71999L0044) και ανάμεσα στα άλλα αναφέρει:
Άρθρο 540
Δικαιώματα του αγοραστή
Στις περιπτώσεις ευθύνης του πωλητή για πραγματικό ελάττωμα ή για έλλειψη συνομολογημένης ιδιότητας ο αγοραστής δικαιούται κατ` επιλογήν του:
1. να απαιτήσει, χωρίς επιβάρυνσή του, τη διόρθωση ή αντικατάσταση του πράγματος με άλλο, εκτός αν μια τέτοια ενέργεια είναι αδύνατη ή απαιτεί δυσανάλογες δαπάνες
2. να μειώσει το τίμημα
3. να υπαναχωρήσει από τη σύμβαση, εκτός αν πρόκειται για επουσιώδες πραγματικό ελάττωμα.
Ο πωλητής οφείλει να πραγματοποιήσει τη διόρθωση ή την αντικατάσταση σε εύλογο χρόνο και χωρίς σημαντική ενόχληση του αγοραστή.
Άρθρο 554
Παραγραφή
Τα δικαιώματα του αγοραστή λόγω πραγματικού ελαττώματος ή έλλειψης συνομολογημένης ιδιότητας παραγράφονται μετά την πάροδο πέντε ετών για τα ακίνητα και δύο ετών για τα κινητά.
Άρθρο 555
Η παραγραφή αρχίζει από την παράδοση του πράγματος στον αγοραστή. Το ίδιο ισχύει και αν ο αγοραστής ανακάλυψε το ελάττωμα ή την έλλειψη της ιδιότητας αργότερα.
Αν ο αγοραστής ζήτησε να διεξαχθεί συντηρητική απόδειξη, η παραγραφή διακόπτεται έως το τέλος της διαδικασίας αυτής.
Με το με Αριθμ. Πρωτ.Ζ1/71/27 /-01 -2003 έγγραφο η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή απέστειλε διευκρινιστική εγκύκλιο προς όλους τους εμπλεκόμενους, εμπόρους δηλ -καταναλωτικές ενώσεις- νομαρχίες-δικηγορικούς συλλόγους κτλ, για την πιστή εφαρμογή του νόμου.
Η ερμηνεία του εκάστοτε εμπόρου δεν μας αφορά. Λέξεις βέβαια όπως "εύλογο" και ακόμα περισσότερο "ουσιώδες" και "πραγματικό" είναι και θα παραμείνουν σημεία τριβής μεταξύ εμπόρων και καταναλωτών ειδικά σε μία αγορά όπως αυτή που αφορά το φόρουμ

Επίσης, όπως θα έχουν παρατηρήσει οι προσεκτικοί επισκέπτες του ebay.de, υπάρχουν εξαιρέσεις σχετικά με "μεταχειρισμένα αγαθά που πωλούνται σε δημόσιους πλειστηριασμούς με αυτοπρόσωπη παρουσία των αγοραστών". Όπως και διάφορες εθνικές παρατηρήσεις και διαφοροποιήσεις όπως αυτές εκφράζονται στο έγγραφο 52007DC0210
Σχετικές πληροφορίες θα βρείτε στις παραπομπές
http://europa.eu/legislation_summaries/consumers/protection_of_consumers/l32022_el.htm
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2007:0210:FIN:EL:HTML
http://www.thisismoney.co.uk/bargains-and-rip-offs/tips-and-guides/article.html?in_article_id=487339&in_page_id=53954&in_advicepage_id=131
http://ec.europa.eu/consumers/citizen/my_rights/index_el.htm
http://ec.europa.eu/consumers/rights/gen_rights_en.htm#gar
Πιθανότατα να έχει ξαναπαρουσιαστεί το ζήτημα αλλά δεν βρήκα κάτι από την (πιθανώς πλημελλή) αναζήτησή μου.
Αν όντως συμβαίνει, ζητώ συγγνώμη και αγνοήστε το.
ΔΕΝ είμαι νομικός και ως εκ τούτου αδυνατώ να απαντήσω στα πιθανώς εξειδικευμένα ερωτήματά σας. Απλώς παραθέτω τα άρθρα και τα κείμενα προς γνώση και συμμόρφωση.
Αυτό που θα παρακαλούσα είναι διαβάστε πριν διεκδικήστε.