Καλημέρα σε όλους!
Να προσθέσω και την δική μου εμπειρία, και την απόψή μου από το κατα καιρούς διάβασμα σε νετ και βιβλία, αλλά και στην πράξη:
Ο κομπρέσσορας δουλεύει κυρίως στα πιο ενεργοβόρα όργανα (π.χ. σε μπάσσο, μπότα, σε χαμηλές συχνοτες κτλ.) αφήνοντας πιο ανεπηρέαστες τις υψηλές συχνότητες (για αυτό και πολλές φορές χρειαζόμαστε ενα de-esser, ή multi-compressor για να στοχεύουμε σε συγκεκριμένες περιοχές).
Η σειρά με την οποία εγώ δουλεύω τα effects είναι κυρίως αυτή (ανάλογα βέβαια και με το υλικό που έχουμε να δουλέψουμε):
Α) στα insert effects που επειρεάζουν όλο το σήμα
1. Αν πρόκειται για ακουστικό υλικό(φωνή/ ακουστικά όργανα) ενα gate θα έκανε δουλειά, πολύ πριν τον κομπρεσσορα, γιατί σε αντίθετη περίπτωση ο θόρυβος θα ανέβαινε σε ένταση και θα ήταν πολύ δύσκολο να μαζευτεί.
2. Κομπρεσσορας, έτσι ώστε να μπορούμε να ελέγχουμε όλο το φασμα των συχνοτήτων σε ισορροπημένο level σήμα, πιο εύκολα με το Eq μετά.
3. Eq, και ψάξιμο σε όλο το φάσμα με peaks και dips για να δούμε πια συχνότητα θέλει κόψιμο ή ανέβασμα.
4. Ενα de-esser, αν πρόκειται κυρίως για φωνή (αν και θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί σε συνδυασμό με τον κομπρεσσορα προσομοιόνωντας ένα multi-compressor.)
....και μετά ό,τι άλλο εφε πιστεύουμε πως κάνει στην κάθε περίπτωση.
Β) στα Send effects:
1. Το βάθος πρέπει να μπαίνει πάντα τελευταίο (εκτός και αν θέλουμε να το χρησιμοποιήσουμε για συγκεκριμένο λόγο, και special effect)
2. Αν χρησιμοποιούμε delay, θα ήταν καλό να μπαίνει πρίν το βάθος (και πάλι εκτός αν θέλουμε να το χρησιμοποιήσουμε για συγκεκριμένο λόγο, και special effect)
3. Κάποιο chorus πάλι πρίν το delay κτλ.
Εκτός από το βάθος όλα τα άλλα effects μπορούν να μπούν σε οποιαδήποτε άλλη σειρά ανάλογα με το ΤΙ θέλουμε να επιτύχουμε...
Επίσης, είναι καλό τα reverbs και delays να χρησιμοποιούνται ως sends, καθώς μπορούν να εφαρμόζονται και σε άλλα tracks, γλυτώνοντας πόρους από το σύστημά μας. (αντίστοιχα όποιο άλλο effect μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σε άλλα tracks.)
ΥΓ: Γενικότερα δεν υπάρχει κανόνας για το αν πρέπει το Eq να μπαίνει πρίν το compressor ή ανάποδα. Πολλοί είναι υπέρ της μίας ή της άλλης άποψης.
Your Ear rulez!
Chears man