Μαντολίνα Δημητρίου Μούρτζινου ιδιοκτησίας Παναγιώτη Τούντα

Αργύριος Βασιλείου

Shelter

Δυνατό μέλος
Μηνύματα
2,483
Πόντοι
938
Παλαιότερα είχα αναφέρει τον οργανοποιό Ανδρέα Δέλλιο στο νήμα της αναπαλαίωσης του προσωπικού οργάνου του Γιοβάν Τσαούς, και την κατασκευή ενός πανομοιότυπου αντίγραφου αυτού.

Χθες διάβασα ότι η μοναχοκόρη του διασημότερου συνθέτη της εγγύς ανατολής Παναγιώτη Τούντα, Ιωάννα Κλάψη-Τούντα, δώρισε στον μελετητή Παναγιώτη Κουνάδη τα δύο προσωπικά μαντολίνα του συνθέτη ώστε να αποτελέσουν μέρος του αρχείου του και να διασωθούν, μαζι με μια ασημένια ταμπακιέρα ιδιοκτησίας του συνθέτη και μια σπάνια και ανέκδοτη ως τώρα φωτογραφία απο τη νεανική του ηλικία. Φαίνεται ότι ο Κουνάδης τα έδωσε στον Α.Δέλλιο για αναπαλαίωση.

1747826805162.jpeg


Τα πολύ όμορφα αυτά μαντολίνα είναι κατασκευασμένα απο τον διάσημο Δημήτρη Μούρτζινο απο την Αίγινα, και φαίνεται οτι ειναι κατασκευασμένα πριν το 1911 (υποθέτω απο τις ετικέτες και τη διεύθυνση του εργαστηρίου του που μετακομισε κάποια στιγμή). Η εκτιμόμενη χρονολογία κατασκευής έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον που θα εξηγήσω παρακάτω

Υπενθυμιζεται ότι ο Τούντας που ήταν γόνος ευκατάστατης οικογένειας απο τη Σμύρνη, και γεννημένος το 1885, ξεκίνησε να μαθαίνει μαντολίνο στην Εστουδιαντίνα Σιδερή, γνωστή και ως "Τα Πολιτάκια" που ιδρυσε ο φαναριώτης Βασίλειος Σιδερής το 1898 μαζι με τον Αριστείδη Περιστέρη. Ο Σιδερής ήταν Κωνσταντινουπολίτης ενώ ο Περιστέρης Αθηναίος που κατοικούσε στην Πόλη. Η Εστουδιαντίνα ήταν διαρθρωμένη περίπου σαν μαντολινάτα με τραγουδιστές.

Υπάρχει μια διχογνωμία για το έτος ιδρυσης γιατι άλλες πηγές αναφέρουν οτι ιδρύθηκε το 1906. Όμως το 1906 το σχήμα εκανε την πρώτη του δημοσια εμφάνιση στο κέντρο Γράτς της Σμύρνης και αμέσως έφυγε για περιοδεια σε Ελλάδα, Βαλκάνια και Ευρώπη.

Παρακάτω η Εστουδιαντίνα σε καρτποστάλ των αρχών του 20ου αιώνα
1747827674613.jpeg


Απο αριστερά καθιστοί εμφανίζονται οι ιδρυτές Αριστείδης Περιστέρης και διπλα του ο Βασίλης Σιδερής.

Ο Τούντας έχοντας την οικονομική δυνατότητα, έμαθε μαντολίνο, στο οποίο φαίνεται ότι ήταν αρκετά δεξιοτέχνης καθως και βιολί. Περιόδευσε με διάφορα σχήματα σε Ελλάδα, Βαλκάνια, Αίγυπτο και Αβυσσηνία αλλά και πολλές ευρωπαικές πόλεις διασκεδάζοντας τους Έλληνες της διασποράς.

Μετά την καταστροφή της Σμύρνης ήρθε πρόσφυγας στην Αθήνα όπου ξεκινησε να εργάζεται ως Μαντολινίστας μέχρι που το 1924 αναλαμβάνει τη διεύθυνση του ελληνικού παραρτηματος της γερμανικής ODEON, και στο μεσοδιάστημα συνεργάστηκε με όλες τις δισκογραφικές ως συνθέτης, ενορχηστρωτής και μουσικός. Μέχρι το 1940 που υπήρξε ενεργός μουσικά (απεβίωσε το 1942) έγραψε σε δισκους 350 κομμάτια.

Οπως ανέφερα παραπάνω, ο Τούντας ήρθε στην Αθήνα το 22 αλλά τα μαντολίνα του είναι κατασκευασμένα πριν το 1911. Γνωριζουμε βέβαια ότι δεν ηταν η πρώτη φορα που ήρθε στην Αθήνα καθώς είχε έρθει για μουσικούς σκοπούς απο πιο παλιά. Ωστόσο ειναι ενδεικτικο ότι η φήμη του Μούρτζινου ως οργανοποιού είχε περάσει τα σύνορα της χώρας. Και αυτό γιατι ο Τούντας στη Σμύρνη που ήταν multicultural είχε πρόσβαση και σε Ναπολιτάνικα αλλά και άλλα ευρωπαικά όργανα.

Ο Παναγιώτης Τούντας
1747830891167.jpeg


Για τον Αιγινιτη Μούρτζινο, πολλές είναι οι ιστορίες που αγγιζουν τα όρια του μύθου.

τα όργανα που σώζονται είναι λίγα. Ωστόσο άριστα.

Φημολογείται ότι το 1900 συμμετείχε σε μια έκθεση οργανοποιίας στο Παρίσι όπου συμμετείχε με διάφορα όργανα αλλά και ένα μαντολίνο που ήταν κατασκευασμένο απο παλισάνδρινο σκάφος/κολάτζα, εβένινη ταστιέρα, κέδρινο καπάκι, ταρταρούγα και mother of pearl στο pickguard και τα inlays και ασήμι στα κλειδιά. Εκεί λέγεται ότι έγινε ένα μεγάλο σπρώξε/τράβα με την επιτροπή που αμφισβητούσε οτι αυτο το κατασκεύασε ο Μούρτζινος, με τον ίδιο να φτάνει στα ακρα και να τους προτείνει να κατασκευάσει ένα πανομοιότυπο μπροστά τους. Τελικά η επιτροπή «χάριν λεπτότητος, όπως μη φανώσιν ως εντελώς αμφιβάλλοντες» του έδωσε το χάλκινο μετάλλιο. Ενα χρονο αργότερα ο Μούρτζινος καταμήνυσε εναν συνάδελφό του ότι τον συκοφάντησε στην εν λόγω επιτροπή. Ωστόσο ο οργανοποιός είχε αρκετά έντονη δραστηριότητα σε συμμετοχές σε διεθνείς εκθέσεις οργανοποιίας εχοντας βραβευτεί στο Παρίσι (1889 και 1900), Αθήνα 1903, Οστένδη 1904 και Λιέγη 1905.

Κάποια στιγμή είχα βρει στο ιντερνετ μια φωτογραφια απο μπροσουρα εκεινης της Παρισινής έκθεσης του 1900 οπου απεικονιζόταν το εν λόγω μαντολίνο αλλά δε μπορώ να τη βρώ.

Δημήτριος Μούρτζινος
1747830926695.webp


Μερικές φωτογραφίες του Α.Δέλλιου μετά την επισκευή των οργάνων

1747830942411.jpeg

1747830951936.jpeg

1747830961532.jpeg
1747830970688.jpeg

1747830980387.jpeg
1747830988657.jpeg
1747830996840.jpeg


1747831008730.jpeg

1747831017780.jpeg
1747831026264.jpeg
1747831033920.jpeg
1747831041068.jpeg
1747831049689.jpeg
 
Last edited:
Παρεπιπτόντως, μπήκα στα γρήγορα να βρω μια γνωστή φωτογραφία του εργαστηρίου του Μούρτζινου στην οδό Κολοκοτρώνη που κυκλοφορεί στο νετ και που είχα δεί παλαιότερα

1747832564510.png


Kαι βλέπω στο παρακάτω λινκ να αναφέρεται -χωρίς να ξέρω πόσο ακριβές είναι- ότι το εργαστήριο μεταφέρθηκε το 1911 απο τον αριθμό 67 της οδού Κολοκοτρώνη (που βλέπουμε στη φωτό, τραβηγμένη το 1905) στον αριθμό 57 της ίδιας οδού. Και αν διαβάζω καλά την ετικέτα του μαντολίνου, φέρει την διεύθυνση 57, άρα φτίαχτηκε μετά το 1911. Αν ξαναλέω ισχύει αυτό που περιγράφει το παρακάτω fb post.

 
Καλή η παρατήρηση.

Ο οργανοποιός σε ανακοίνωση στο FB εγραψε οτι χρονολογούνται πριν το 1911 και αυτος ηταν ο λογος που το εγραψα.

Η ετικέτα εχει τυπωμενο αναμεσα στις δάφνες τον αριθμο 190 και μετά κενό. Προφανώς για να συμπληρωθει χειρόγραφα το μονο ψηφίο της χρονιας κατασκευής.

Ισως υπαρχει λεπτομέρεια που δεν ξέρουμε. (βεβαια δεν διακρινεται καθαρα το νουμερο)
 
Καλή η παρατήρηση.

Ο οργανοποιός σε ανακοίνωση στο FB εγραψε οτι χρονολογούνται πριν το 1911 και αυτος ηταν ο λογος που το εγραψα.

Η ετικέτα εχει τυπωμενο αναμεσα στις δάφνες τον αριθμο 190 και μετά κενό. Προφανώς για να συμπληρωθει χειρόγραφα το μονο ψηφίο της χρονιας κατασκευής.

Ισως υπαρχει λεπτομέρεια που δεν ξέρουμε. (βεβαια δεν διακρινεται καθαρα το νουμερο)
E θα έχει λόγο για να το λέει φαντάζομαι. Εγώ εδώ δεν είμαι καν σίγουρος αν διακρίνω 57 ή 67 στην ετικέτα.
 
E θα έχει λόγο για να το λέει φαντάζομαι. Εγώ εδώ δεν είμαι καν σίγουρος αν διακρίνω 57 ή 67 στην ετικέτα.
Λοιπόν,

Ειχα με συζήτηση με άλλον οργανοποιό που έχει ανακατασκευάσει μούρτζινο (και πολλά άλλα ιστορικά όργανα) και του εξέθεσα τον προβληματισμό. Μου είπε οτι ο Μούρτζινος συνήθιζε να υπογράφει εσωτερικά του καπακιού σαν εξασφάλιση της υστεροφημίας του γιατι υπήρχε αυτή η μάστιγα που όποιος επισκεύαζε "πάταγε" την ετικέτα του κατασκευαστή... Συνήθως έγραφε Μούρτζινος και τη χρονολογία κατασκευής. Προφανώς κάτι τέτοιο έχει παίξει και ειναι σιγουρος ο Δέλλιος.

(η παρακάτω φωτογραφία ΔΕΝ ειναι απο τα όργανα του αρχικού post. Παρατείθεται χάριν παραδείγματος)


1747892356781.png



Αντίστοιχη τακτική ακολούθησαν αργότερα και άλλοι οργανοποιοί (και μερικοι ακολουθούν ακόμα) όπως οι Απαρτιάν που κάνανε πυρογραφίες σε σώμα και μπράτσο, οι Παναγήδες καμια φορά που βάζανε ετικέτα αλλά και πυρογραφία σε κρυφο σημείο εσωτερικά του σώματος και το ίδιο έχω δει και απο τον Βαρλά που κάνει inlay σε σώμα και μπράτσο.
 

Απαντήσεις

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top