Ιωάννης Συκουτρης - Ένας αδικοχαμένος φιλόσοφος

epikouris

Δυνατό μέλος
Μηνύματα
586
Πόντοι
618
Είναι φαίνεται ένα από τα καπρίτσια της ιστορίας να εξαφανίζει στα σκοτεινά νερά της λήθης, μυαλά τρανά με γνώση αστέρευτη που με περίσσιο ζήλο σκόρπισαν σ’ όσους η τύχη βόηθησε μαθητές τους να γίνουν. Μιλάμε για κρίση, για οικονομική κρίση, για δύσκολους καιρούς. Η κρίση ξεκινά από τη έλλειψη γνώσης της υπόστασής μας. Δεν ξέρουμε που πάμε, που μας πάνε και ποιοι είναι αυτοί.

Πέρα από τον Κορνήλιο Καστοριάδη, τον Κώστα Αξελό, τον Δημήτρη Λιαντίνη, υπάρχει ακόμα ένας πολύ μεγάλος άνθρωπος του πνεύματος που αγανακτισμένος από τις κλίκες και τα αλισβερίσια στην απονομή των πανεπιστημιακών εδρών, σιχάθηκε και είπε να φύγει. Έφυγε ηρωϊκά και με ελευθεροπρέπεια βουτώντας από την Ακροκόρινθο.

Και το όνομα αυτού, ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΥΚΟΥΤΡΗΣ. Μεγάλος φιλόλογος, μεγάλος δάσκαλος. Διεκδίκησε 2 φορές της Έδρα της Αρχαίας Ελληνικής Φιλολογίας. Τη πρώτη φορά οι κλίκες τον απέρριψαν έτσι στα μουγκά. Την δεύτερη του το είπαν στα ίσα με μπόλικη ξετσιπωσιά:

"Γνωρίζομεν ότι είσθε ο κράτιστος των φιλολόγων τους οποίους παρήγαγεν η Ελλάς μετά τον Κοραή, αλλά δε θα γίνετε καθηγητής διότι δεν είσθε ιδικός μας"!

Αυτά μας φάγανε. Οι «δικοί» μας. Μας έφαγε το «εμείς» που δεν θα γίνει ποτέ «εσείς».

Όποιοι λοιπόν φίλοι θέλουν να ψάξουν λίγο περισσότερο τον Ιωάννη Συκουτρή, αυτό το μεγάλο φιλόλογο και δάσκαλο, μερικές σημειώσεις που σταχυολόγησα από το διαδίκτυο.

Ίσως τελικά να ψάχνουμε σε λάθος μονοπάτια. Ίσως τελικά η πάλη των τάξεων να μην υπάρχει όπως εμείς τη νομίζουμε. Ούτε και η διαμάχη μεταξύ διαφόρων «ιδεολογούντων» και «ιδεολογημένων».

Η πάλη είναι μεταξύ των ελάχιστων ενάρετων ανθρώπων και πολλών χυδαίων.

ΥΓ: Γνωρίζω πως αυτό το post δεν θα κρατήσει πολύ. Ίσως δεν ενδιαφέρει και τόσο. Απ’ την άλλη  όμως και ένα άτομο να το διαβάσει και να ψάξει λιγάκι το Συκουτρή, κάτι θα είναι.

Την καλημέρα μου.

Συκουτρής_Ιωάννης.pdf

 

Attachments

Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Πολυ ενδιαφερον

Η πάλη είναι μεταξύ των ελάχιστων ενάρετων ανθρώπων και πολλών χυδαίων.
+1000000

(οτι ωραιοτερο εχω ακουσει εδω και καιρο)

 
Μπράβο βρε Επίκουρε γιατί μας θυμίζεις αυτά που δεν πρέπει να ξεχνάμε.

Έρρωσο  ;)

 
epikouris είπε:
Πέρα από τον Κορνήλιο Καστοριάδη, τον Κώστα Αξελό, τον Δημήτρη Λιαντίνη, υπάρχει ακόμα ένας πολύ μεγάλος άνθρωπος του πνεύματος που αγανακτισμένος από τις κλίκες και τα αλισβερίσια στην απονομή των πανεπιστημιακών εδρών, σιχάθηκε και είπε να φύγει. Έφυγε ηρωϊκά και με ελευθεροπρέπεια βουτώντας από την Ακροκόρινθο.
Συγνώμη αν είμαι off topic ή χαλάω το κλίμα, αλλά αυτά που έκανα bold δεν πηγαίνουν μαζί στην ίδια φράση και για τον ίδιο άνθρωπο.

Ο μεγάλος φιλόσοφος και πολύ μεγάλος άνθρωπος του πνεύματος προτείνει με τη στάση ζωής του (ή του τερματισμού αυτής), όποιος αγανακτεί από κλίκες και αλισβερίσια να πάει να φουντάρει και μάλιστα "ηρωϊκά και με ελευθεροπρέπεια"  ??? ??? ???

Αν δεν κατάλαβα κάτι καλά, θα διορθώσω το post.

Επισημαίνω ότι δεν διάβασα καν το pdf.

Δεν με ενδιαφέρει ότι και να λέει.

 
Terry RoscoeBeck5 είπε:
Μπράβο βρε Επίκουρε γιατί μας θυμίζεις αυτά που δεν πρέπει να ξεχνάμε.

Έρρωσο  ;)
Μα συγνώμη Terry αλλά και sf, τι ακριβώς σας αρέσει στη φράση αυτή;

Θεωρείται ότι είστε από τους λίγους ή από τους πολλούς;

Μη σας φανεί σαν προσωπική επίθεση, απλά θέλω να καταλάβω το σκεπτικό σας.

 
τι ακριβώς σας αρέσει στη φράση αυτή;
εμενα μου αρεσει γιατι απλα ειναι μια μεγαλη αληθεια εξαιρετικα και απλα διατυπωμενη....(και ειναι και κοντρα σε ολα  κοληματα του αριστερου σολιψισμου που ταλανιζει τη χωρα εδω και δεκαετιες.... ;))

Θεωρείται ότι είστε από τους λίγους ή από τους πολλούς;
ΠΡΟΣΠΑΘΩ (οχι παντα πετυχημενα ειναι αληθεια) να ειμαι απο τους λιγους....

 
Μόλις διάβασα και το pdf.

Απλά επιβεβαιώνει την άποψη που εξαρχής μου δημιουργήθηκε.

Διαφωνώ πλήρως με τη λογική και τη φιλοσοφία του.

Sf ευχαριστώ που μου απάντησες με ειλικρίνεια.

Το εκτιμώ.

 
[move]DISCLAIMER: ΠΛΑΚΑ ΚΑΝΩ[/move]

Ο δεύτερος νόμος του Cohen :

Οι άνθρωποι χωρίζονται σε δύο κατηγορίες:

…..στους ενάρετους και τους φαύλους.

Το διαχωρισμό τον κάνουν οι ενάρετοι.

;D

 
Και εχεις ολο το δικαιωμα να διαφωνεις φυσικα.

Οσο για την αυτοκτονια (με την οποια και εγω ειμαι καθετα αντιθετος,πως θα μπορουσα να μην ειμαι τετοιος εγωισταρος και χρηματοδοτουμενος που ειμαι αλλωστε..... ;D) γνωριζεις οτι σε πολλες κουλτουρες και πολιτισμους θεωρειται οντως πραξη τιμης και ανδρειας (στωικοι φιλοσοφοι,κωδικας Μπουσιντο στην Ιαπωνια,Αναγεννησιακος Ουμανισμος ,Κομφουκιανισμος...ακομα και ο Ντοστογιεφσκι εξυμνει την αυτοκτονια σαν πραξη υπερτατης ελευθεριας...)....οποτε δεν ειναι και τοσο ευκολο να την κρινουμε αντικειμενικα (ειδικα προερχομενοι απο μια χριστιανικη χωρα οπου η αυτοκτονια θεωρειται εξ'ορισμου αμαρτημα...ασχετα να στην Π.Διαθηκη σε πολλες περιπτωσεις....εξυμνειται..... ::))  

 
Superfunk είπε:
να ειμαι απο τους λιγους....
Ουκ εν τω πολλώ το ευ....  βεβαίως  βεβαίως

αριστερου σολιψισμου
αναγραμματισμός  άλλο πράμα εννοούσες  ;D

Ωραία μέρα  μυρίζω γρασίδι ...στην παιδική χαρά  8)

 
Ναι. Είναι έτσι. Δεν υπάρχει κάτι στον κόσμο που θα ωθήσει έναν υγιή άνθρωπο στην αυτοκτονία σήμερα. Πάντα βρίσκεται μια συμβιβαστική λύση.  

Είναι αυτό ακριβώς που μας κάνει επιφανειακούς και στείρους. Η ελαφρότητα μέσα από την οποία διυλίζουμε κάθε κατάσταση.

Δεν μπορούμε να αισθανθούμε τα πράγματα βαθιά.

Ο λόγιος που αυτοκτονεί είναι πράγμα του παρελθόντος.

Ο λόγιος είναι πράγμα του παρελθόντος.

Τιμή στον Καρυωτάκη λοιπόν και σε αυτόν τον Κο ( δεν τον ξέρω η αλήθεια ) που φάνηκαν πιστοί στις πεποιθήσεις τους και στον εαυτό τους και φουντώνουν και αναψοκοκκινίζουν στις προσβολές σαν ήρωες του Ντοστογιέφσκι.

Ξέρεις αν θάφτηκε μήπως?

 
Οι Αμερικάνοι κάνουν δίκες για τον Σωκράτη, εμείς θα μαλώσουμε για τον Συκουτρή που αυτοκτόνησε πριν 70τόσα χρόνια...

Πως σου ρθε ρε Μήτσο Παρασκευιάτικα για τον εν λόγω κύριο;

Τέλος πάντων, το ξέρεις και εσύ ότι δεν είναι τόσο απλά τα πράγματα όπως τα παρουσιάζεις.  ;)

 
Το θεμα ειναι πολυ σοβαρο για να παει στην παιδικη χαρα νομιζω και δεν αντιβαινει κανεναν κανονα του ΝΟΙΖ (απο οτι γνωριζω συζητησεις φιλοσοφικου περιεχομενου δεν απαγορευονται....)

 
Superfunk είπε:
Το θεμα ειναι πολυ σοβαρο για να παει στην παιδικη χαρα
θα μπορούσα να βοηθήσω (να πάει στη παιδική χαρά)...αλλά δεν έχω κέφια και δεν μου αρέσουν και οι αυτοκτονίες... ::)

 
Μια μικρή πρόβλεψη  έγινε,  οχι  καιροσκοπικά  όμως

Αλλά μιας και δεν έχει όρεξη ο Μάραθος...

 
audiokostas είπε:
Πως σου ρθε ρε Μήτσο Παρασκευιάτικα για τον εν λόγω κύριο;

Τέλος πάντων, το ξέρεις και εσύ ότι δεν είναι τόσο απλά τα πράγματα όπως τα παρουσιάζεις.  ;)
Δεν είπα οτι είναι απλά. Θέλει πολύ (εσωτερικό) ψάξιμο η ιστορία του Συκουτρή αλλά και του Λιαντίνη. Πως μου ήρθε τώρα. Μεταφράζω ένα σύγγραμμα ενός Αμερικανού πρώην καθηγητή μου, συνταξιούχου τώρα (GEORGE T.MENAKE) που έχει σχέση με τις μορφές της σύγχρονης Ελληνικής διανόησης (μέσα όσοι ανέφερα αλλά και μερικοί διαφωτιστές). Για τον Συκουτρή γνώριζα ελάχιστα, αλλά ψάχνοντας ανακαλύπτω πολλά και αξιόλογα πράγματα. Ο George έχει γράψει και ένα καταπληκτικό βιβλίο το: "THREE TRADITIONS OF GREEK POLITICAL THOUGHT-PLATO IN DIALOGUE". Εξαιρετικό πόνημα. Θα σου στείλω το άρθρο του να το διαβάσεις. Πάντως με πιάνει το παράπονο. Κρίμα δεν είναι να ασχολούνται οι "έξω" με τη σύγχρονη Ελληνική διανόηση και οι "μέσα" να την αγνοούν;

ΥΓ: Σε πεθύμησα. Πέρνα για καφέ.

 
Πως να μιλήσουμε για τον Συκουτρή αν δεν τον γνωρίζετε;

Ο επίλογος βέβαια του σταχυολογήματος του Επικούρη με βρίσκει όσο πιο διάφωνο μπορεί να γίνει. "Αλλ' εκούσιος ή ακούσιος ο θάνατος του ήρωος, είναι πάντοτε μία έκρηξις ηφαιστείου. Να έτσι εξαφνικά σπα το δοχείον της ζωής του, συντρίβεται και συντρίβει όλα γύρω του, φλέγεται και φλέγει, φωτίζεται και φωτίζει - και τρομάζουν οι δειλοί και ταπεινοί και φθονεροί."

Η αυτοκτονία στη δική μου φιλοσοφία, είναι κατά βάση Μ@λακία αλλά υπάρχουν και περιπτώσεις που σαφώς δικαιολογείται.

Η εκδοχή του" γειά σου άπονε ντουνιά που σαι χοντρομ@λάκας και ποτέ σου δεν κατάλαβες τι grande που μαι" δεν εμπίπτει σε αυτές.

Αν και πουλάει εδώ και αιώνες....

epikouris είπε:
ΥΓ: Σε πεθύμησα. Πέρνα για καφέ.
Κι εγώ μωρό μου. I will.

Αν έχεις τις σκέψεις του για την παιδεραστία (και για τις οποίες είχε πλακωθεί) φέρτες.

Με καφέ την βγάζετε  ωρέ    ;D
Μπααα. Τον έκοψα.

 
..Ο Συκουτρής είχε κάνει μια πολύ ωραία μετάφραση του συμποσίου του Πλάτωνα, για την ακαδημία Αθηνών, την οποία και έχω. Προσέθεσε ένα μακροσκελή πρόλογο-ερμηνεία του όρου "Πλατωνικός 'ερωτας", η οποία ερμηνεία απέχει παρασάγκας από αυτήν που όλοι ξέρουμε.

..."Πλατωνικός έρωτας" λοιπόν, είναι μια σχέση ζωής ανάμεσα στον μέντορα-εραστή και τον μαθητή-ερωμένο. Ο εραστής, ο οποίος ήταν πάντοτε άντρας υψηλού κοινωνικού στάτους, επέλεγε έναν νεαρό έφηβο, του οποίου την εκπαίδευση σε όλα τα επίπεδα, αναλάμβανε μέχρι και την ενηλικίωση αυτού. Η επιλογή του εφήβου, ήταν τιμή για την οικογένειά του και η εκπαίδευσή του περιελάμβανε : φιλοσοφια, πολιτική ρητορεία, συμμετοχή σε συμπόσια,πολεμικές τέχνης και εισαγωγή σε όλους τους κοινωνικούς κανόνες συμπεριφοράς της εποχής, μιας και ο έρωτας ήταν κάτι απελευθερωμένο, περισσότερο συνυφασμένος με την φυσική "λατρεία" του γυμνού, όμορφου και καλογυμνασμένου σώματος, το οποίο έπρεπε πάντα να συνοδεύεται από ένα καλλιεργημένο πνεύμα. Όταν ο μαθητής-ερωμένος ενηλικιωθεί, τότεη σχέση του με τον μέντορα αλλάζει και μετατρέπεται σε φιλική σχέση ζωής,μέχρι τον θάνατο. Ο ερωμένος μπορεί πια ναγίνει ο ίδιος εραστής και ταυτόχρονα να παντρευτεί και να δημιουργήσει οικογένεια.  Ο Συκουτρής αναφέρει πηγές που υποστηρίζουν ότι αυτές οι στενές, σχεδόν οικογενειακού τύπου, ομόφυλες σχέσεις μεταξύ ανδρών, έχουν τις ρίζες τους στην ζωή των Δωρικών, νομαδικών-πολεμικών φύλων, που ακριβώς επειδή ταξίδευαν ζώντας μακριά απο τις εστίες τους, είχαν την αναγκη στενών διαπροσωπικών-ψυχοσυναισθηματικών σχέσεων.

...Αυτές οι ερμηνείες εν έτει 1936, θεωρήθηκαν ιδιαιτέρως τολμηρές απο την ακαδημία, τους θρησκευτικούς εκπροσώπους, πανεπιστημιακούς κλπ και οδήγησαν σε μια πρωτοφανή προσπάθεια φίμωσης και λασπολογίας εναντίον του, που ενδεχομένως να ευθύνεται για την κοινωνική και ακαδημαική του απομόνωση και το τέλος του. Το παράδοξο της υπόθεσης είναι ότι η εισαγωγή-πρόλογος (κείμενο μεγαλύτερο από το ακαδημαικό συμπόσιο) αποτέλεσε τηνπρώτη έκδοση της ακαδημίας αθηνών, κείμενο που δυστυχώς παραμένει θαμμένο, μέχρι και σήμερα.

Υ.γ Ο πρόλογος του Συκουτρή, αποτελεί ένα ξεκάθαρα ιστορικό, φιλοσοφικό και φιλολογικό κείμενο, που παραπέμπει σε γνωστούς ξένους μελετητές της εποχής, αναφέρει την ιστορία, τις ρίζες και το είδος των σχέσεων της εποχής και όχι ένα μανιφέστο υπέρ της ομοφυλοφιλίας (αυτά, για να προλάβω τους τυχόν εξυπνους  ;))

Υ.γ2 Πάω να παίξω κιθάρα με τον ερωμένο μου  ;D    

 

Απαντήσεις

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top