Η εκπαίδευση στην Ελλάδα σε σύγκριση με άλλες χώρες

Evilnye είπε:
Το σύστημα δημόσιας εκπαίδευσης φταίει που όπως σε κάθε άλλη έκφανση δημόσιας υπηρεσίας υπολειτουργεί.
Δεν είναι όπως οι άλλες υπηρεσίες. Και τέλεια να λειτουργούσε, θα αρίστευαν όλοι οι μαθητές σε άχρηστες εξετάσεις και πάλι θα είχαν μηδέν εφόδια για να προχωρήσουν μόνοι τους παραέξω (με λαμπρή εξαίρεση την ικανότητα να τη βγάζουν καθαρή με κάθε μέσο - πως λέμε "overcoming adversity"  ;D). Αντίστοιχο με άλλες δημόσιες υπηρεσίες θα ήταν να λετουργούσε τέλεια η ΔΕΗ και να είχαμε όλοι χωρίς διακοπές, οικολογικά και δωρεάν 220 volt ...στη ντουζιέρα μας!

Απλά δεν ξέρουν ορισμένοι τι σημαίνει παιδεία και εκπαίδευση, και η νοοτροπία του τύπου: "αφού δεν πετυχαίνουν στις εξετάσεις αρκετοί, ας ρίξουμε τις βάσεις", καθώς και "και αυτός που έγραψε 8 στα 20 παιδί είναι, ας τον βάλουμε σε ΑΕΙ" το επιβεβαιώνουν περίτρανα!

 
μεγάλο πρόβλημα είναι βέβαια τα λεφτά, όταν όλοι προελογικά λένε 5% του ΑΕΠ και κάθε χρονιά πάει και πιο κάτω, νομίζω είναι κάτω του 3.

Η παιδεία είναι επένδυση που αποδίδει πάντα, αλλά θέλει χρόνο.

Superfunk είπε:
Ειχα την ατυχια να φοιτησω (οσο δηλ. μου επετρεπε η...συντροφισα Ευλαμπια και οι διαφορες κομματικες οργανωσεις...)  σε Ελληνικο πανεπιστημιο και την τυχη να φοιτησω σε αμερικανικο (καλο αμερικανικο οχι της πλακας),οι διαφορες ηταν ..ΚΤΗΝΩΔΕΙΣ...
σύμφωνοι αλλά και οι διαφορές στα δίδακτρα είναι κτηνώδεις

 
Should Not Be είπε:
Απλά δεν ξέρουν ορισμένοι τι σημαίνει παιδεία και εκπαίδευση, και η νοοτροπία του τύπου: "αφού δεν πετυχαίνουν στις εξετάσεις αρκετοί, ας ρίξουμε τις βάσεις", καθώς και "και αυτός που έγραψε 8 στα 20 παιδί είναι, ας τον βάλουμε σε ΑΕΙ" το επιβεβαιώνουν περίτρανα!
Καλά, ειδικά η διαμόρφωση των βάσεων σύμφωνα και με την επίδοση των μαθητών είναι ότι πιο απαράδεκτο υπάρχει στο σύστημα. Στην εποχή των "ταλέντων", των κινητών με 7000000 ώρες δωρεάν ομιλία και των απαράδεκτων ατακών "Εε, καλά, όλοι θα γίνουν επιστήμονες;" ή "Και που έχεις πτυχίο, τι κατάλαβες;", δεν μπορούμε να περιμένουμε πολλά από την νεολαία. Και δυστυχώς τα στατιστικά συμφωνούν.

Το ιδανικό, κατ' εμέ πάντα, θα ήταν η κάθε σχολή να ορίζει αυτή τις βάσεις για την ίδια ανάλογα το πρόγραμμα σπουδών που η ίδια έχει σχεδιάσει και ανάλογα το επιστημονικό/εκπαιδευτικό προσωπικό που διαθέτει, ή και όποιο άλλο κριτήριο η πρυτανία θεωρεί σωστό. Στην τελική αν θέλουν να μαζέψουν όλα τα στουρνάρια, ας είναι στην επιλογή τους. Nα το ξέρουν και οι υποψήφιοι για να κάνουν κι αυτοί τις αντίστοιχες επιλογές. Αλλά δυστυχώς, εντώ στο ελλάντα, όταν ακούνε κάποιοι για δυτικού τύπου δομές βγάζουν σπυριά λες και θα ξεπουληθούν στον σατανα του καπιταλισμού (ή έτσι νομίζουν).

 
σύμφωνοι αλλά και οι διαφορές στα δίδακτρα είναι κτηνώδεις
μπα αν τα βαλεις κατω πιο φτηνες ειναι απο εδω στην πραγματικοτητα,ασε που οταν πληρωνεις αναγκαζεσαι να ΔΟΥΛΕΨΕΙΣ,εκτος κι αν εισαι μαμοθρεφτο και τα πληρωνει ολα η μαμα και ο μπαμπας ;D, και ετσι και ανθρωπος γινεσαι και ..σεβεσαι τις σπουδες σου..... ;)

ο μεγαλυτερος μυθος στην Ελλαδα ειναι η ΠΑΝΑΚΡΙΒΗ δωρεαν παιδεια....

φυσικα και στις περισσοτερες Ευρωπαϊκες χωρες ,οπου η παιδεια ειναι οντως δωρεαν,το επιπεδο των σχολειων και πανεπιστημιων ειναι πολυ υψηλοτερο απο τα χαλια μας....(ασε που δεν υπαρχουν οι γελοιοτητες του τυπου "πανεπιστημιακο ασυλο" και λοιπες αηδιες )

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
theoctapus είπε:
"Εε, καλά, όλοι θα γίνουν επιστήμονες;"
Μα ναι: αν δεν έχει ο πατέρας σου μαγαζί ή εργοστάσιο τότε ή γίνεσαι γιατρός, ή δικηγόρος, ή πεθαίνεις της πείνας... μέρος της ελληνικής "εκπαίδευσης" είναι και αυτό. Φυσικά όχι για τις κοπέλες, γιατί αυτές αν έχουν πτυχίο δε θα τις θέλει κανείς, και πότε θα κάνουν παιδιά? Στα 25 τους? Και πότε θα δούμε εγγόνια?? ::)

Η παιδεία ξεκινάει από το σπίτι...

 
bloody_sunday είπε:
Τι εννοείς ακριβώς?
τα γράφεις μόνος σου από κάτω :)

Η βαθμοθηρία δρα εις βάρος της ουσίας, το ίδιο κάνουν και τα πανεπιστήμια, αλλά και κάθε πράμα που υπόκειται κάτω από κάτι που λέμε γενικά "αξιολόγηση", χωρίς να αναρωτηθούμε τα κριτήριά της.

Άσχετο παράδειγμα για να δείξω τι εννοώ : ένα αυτοκίνητο στο καντράν του οποίου ανάβει ένδειξη οτι δεν φοράς ζώνη έχει περισσότερα αστεράκια στο NCAP από κάποιο που δεν έχει τέτοιο λαμπάκι. Αυτού του είδους η αξιολόγηση είναι για γέλια και δρα οπωσδήποτε εις βάρος της ουσίας, καθώς προϋποθέτει την ανικανότητα του οδηγού να συνειδητοποιήσει από μόνος του οτι πρέπει να φορέσει ζώνη. Το συγκεκριμένο αυτοκίνητο λοιπόν είναι χειρότερο από το άλλο ΜΟΝΟ αν το δώσεις σε κάποιον ανόητο.

Αν ημασταν σοβαρη χωρα στο Πανεπιστημιο θα επρεπε να μπαινει το 5%-10% του συνολου των μαθητων,δηλ.οι διαπιστωμενα εξαιρετικοι και αριστοι και οχι οι καλυτεροι παπαγαλοι....... και βεβαια με εξετασεις ΔΥΣΚΟΛΕΣ και ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΕΣ που θα εκανε καθε πανεπιστημιο ξεχωριστα (οπως δηλ.γινεται στις περισσοτερες χωρες του κοσμου,οπου μαλιστα υπαρχει και προπαρασκευαστικο πρωτο ετος στο οποιο....ολοι μπαινουν και...σχεδον κανεις δεν βγαινει.......ή μαλλον βγαινει μονο ο αριστος....)  .
+1000 (και χρόνια πολλά!) , αλλά

Η δευτεροβαθμια εκπαιδευση στην Ελλαδα ειναι εντελως αστεια,μια και δεν ειναι τιποτα παραπανω απο μια προετοιμασια για καποιες ΠΑΝΕΥΚΟΛΕΣ εξετασεις (σε ΗΛΙΘΙΑ μαθηματα τα οποια δεν εχουν σχεδον καμμια σχεση με το μελλοντικο αντικειμενο σπουδων)  ωστε να μπει και ο...καθε πικραμενος στο...πανεπιστημιο,σε...οποιοδηποτε πανεπιστημιο....
-500 ;D

Θυμάμαι πολύ καλά το επίπεδο των εισαγωγικών εξετάσεων για τα αγγλικά πανεπιστήμια στην εποχή μου. Tα foundation courses ήταν επιπέδου 1ης Λυκείου, αλλά απευθύνονταν σε μαθητές της 3ης. Γελοίες εξετάσεις οι οποίες θα επιβεβαίωναν την ικανότητα ενός μαθητή να παρακολουθήσει τις υψηλών διδάκτρων (και υψηλού hype) σπουδές του. Μάλιστα, από το περιβάλλον μου ούτε οι μισοί από αυτούς που "περασαν" σε μια σχολή δεν γύρισαν ως απόφοιτοι της ίδιας, αλλά κάποιας με αντικειμενικά χαμηλότερης δυσκολίας αντικείμενο. Συμφωνώ λοιπόν οτι ο κάθε πικραμένος προορίζεται για να γίνει πανεπιστήμονας, αλλά αυτό δεν συμβαίνει μόνο εδώ και φοβάμαι οτι το κοινωνικό κόστος είναι πολύ μεγαλύτερο στις περιπτώσεις που δείχνω.

Επιπρόσθετα, θα επεκτείνω τη συζήτηση και αλλού : Εσείς βρίσκετε τις εξετάσεις που δίνουμε στο Βρετανικό Συμβούλιο (που δεν είναι στα πρότυπα της δικής μας εκπαίδευσης, αλλά έχουμε τη χαρά να τις γνωρίζουμε σχεδόν όλοι) ως σοβαρές? Ή μήπως οι εξετάσεις του ECDL (και οι γνώσεις των πτυχιούχων του) μεταφέρουν μια κάποια σοβαρότητα?

Καταλήγω επαναλαμβάνοντας : όπως σε κάθε άλλη περίπτωση, έτσι και εδώ, τα προβλήματα στην παιδεία δεν είναι εθνική μας εφεύρεση, αλλά λειτουργούν θαυμάσια παντού. Αν επρεπε να επιχειρηματολογήσω αρνητικά μόνο για τα δικά μας θέματα θα ξεκίναγα και δεν θα τελείωνα ποτέ, αλλά εδώ τίθεται θέμα σύγκρισης με άνισα κριτήρια. Διαφωνώ με την εξιδανίκευση των εκπαιδευτικών προτύπων του εξωτερικού, καθώς ισχυρίζομαι οτι η παιδεία είναι προσωπική (και οικογενειακή) υπόθεση και όχι μονοσήμαντα "ιδρυματική" όπως παρουσιάζεται σε τέτοια άρθρα.

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
blue είπε:
Διαφωνώ με την εξιδανίκευση των εκπαιδευτικών προτύπων του εξωτερικού, καθώς ισχυρίζομαι οτι η παιδεία είναι προσωπική (και οικογενειακή) υπόθεση και όχι μονοσήμαντα "ιδρυματική" όπως παρουσιάζεται σε τέτοια άρθρα.
Τα ειπες ολα στις παραπανω τρεις σειρες φιλε μου!

Συμφωνω απολυτα!

Δε φταιει η παιδεια αλλα οι εκπαιδευομενοι τους οποιους παραγουν οι απαιδευτοι.

Και σ αυτη τη χωρα που ζουμε,οι τελευταιοι ειναι πολλοι...

Σ αυτο το επιπεδο λοιπον ειμαστε πολυυυυ πισω.

Δε χρειαζομαστε την PISA να μας το πιστοποιησει.

Ξερω απο πρωτο χερι την πρωτοβαθμια εκπαιδευση τουλαχιστον,σε Νορβηγια-Φιλανδια(διαφορετικα μοντελα βεβαια).

Αυτα που γινονται εκει, ΔΕΝ μπορουν να υλοποιηθουν εδω στη Μεσογειο λογω...κουλτουρας.Μαλλον λογω υποκουλτουρας...

Και καμια σχεση δεν εχουν ''οι δαπανες για την παιδεια'' που ειναι η καραμελα των συνδικαλιστων και των απανταχου βολεψακηδων.

Kαλες και οι δαπανες,εννοειται,αλλα εδω εχουμε αλλα προβληματα...υπαρξιακα... ;)

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Jasemeister είπε:
Τελικά υπάρχει άχτι με την Τριτοβάθμεια ε;  ;D
Όταν οι γονείς ξεκινάνε,πλέον,φροντιστήρια στα παιδιά τους από την έκτη δημοτικού(έχω κανά δυο ξαδέλφες που στέλνουν τα ανήψια μου-τις κράζω αλλά τίποτα.Μου λένε πως πολλά παιδιά στην τάξη πηγαίνουν,οπότε δε μπορούν να μείνουν τα δικά τους παιδιά πίσω),τότε η Τριτοβάθμια είναι -απλά-η κορυφή του παγόβουνου.

 
Jasemeister είπε:
Μου κάνει εντύπωση πάντως που αφήσατε ασχολίαστο θέμα των φροντιστηρίων και πιάσατε τα ΑΕΙ και λοιπά.
τι να σχολιάσουμε? Τα ίδια λέγονται και στο θέμα με τα διόδια :D

Αυτό που δεν κάνει καλά το κράτος, το επιβαρύνεται διπλά ο πολίτης.

Σε τελική ανάλυση όταν σου λέει ένας καθηγητής: "γράψε μου μια εργασία για τον Πλούτωνα" και ο μαθητής κάνει copy-paste ότι βρει στο google και στο βιβλίο του σχολείου, ουσιαστικά κάνει αντιγραφή και παρουσιάζει τα λόγια άλλων για δικά του το οποίο τελικά είναι εξαπάτηση. Βέβαια ενα παιδί που το έχουν μάθει να κάνει ακριβώς αυτό δεν μπορεί να κατηγορηθεί για δόλο αλλά αυτό δεν αλλάζει την πραγματικότητα. Το βαφτίζουμε "παπαγαλία", δηλ. ότι είναι σαν τον παπαγάλο που απλά επαναλαμβάνει ότι ακούει χωρίς να καταλαβαίνει τίποτε και μέχρι εκεί. Λείπει όμως το τελικό κομμάτι που έχει να κάνει με το γεγονός ότι η εργασία είναι μια συρραφή από λόγια άλλων τα οποία φέρουν την υπογραφή του μαθητή. Μαθαίνουμε τα παιδιά μας να είναι ανέντιμα.
Δεν βλέπω ανεντιμότητα, καθώς όπως λες κι εσύ δεν υπάρχει δόλος. Επιπλέον δε στέκεται λογικά μια διαφορετική οπτική στο θέμα : είτε ο μαθητής θα έχει αντιγράψει από κάπου (και το νόημα είναι να απαντάει στην ερώτηση διασταυρώνοντας τα ουσιαστικά από κάθε πηγή και όχι να κάνει ξερό copy-paste από αμφίβολης σοβαρότητας κείμενα) είτε θα έχει πάει από μόνος του στο αστεροσκοπείο να πάρει data για τον Πλούτωνα και να τα μεταφράσει με τις γνώσεις ενός αστροφυσικού  ;D (αν συζητάμε για το γεγονός οτι η κοινωνική υποκρισία έχει αλλοιώσει τόσο σοβαρά την πραγματικότητα ώστε να βρεθεί άνθρωπος που να θεωρήσει μια σχολική εργασία ως επιστημονικό τεκμήριο, τότε μιλάμε για διαφορετικό θέμα).

Είναι ανέντιμο λοιπόν να γίνεται το ούτως ή αλλως copy-paste (εποικοδομητικό ή στεγνό), απλά αν μάθουμε να βάζουμε και τις πηγές όπως ορίζουν οι κανονισμοί γινόμαστε περισσότερο επιστήμονες? Δεν είναι αυτό το πράμα η παπαγαλία, αλλά η έκπτωση στην ιδέα της αναζήτησης του "how things work".

Οι κανονισμοί (της παραπομπής στη βιβλιογραφία) ορίστηκαν μεν για την αποκατάσταση της αλήθειας (σε άλλο επίπεδο από το σχολικό), αλλά στη μέση εκπαίδευση δεν είναι δυνατό να εξυπηρετούν διαφορετικό στόχο από τη διδασκαλία συγγραφής ενός ευανάγνωστου κειμένου με σωστή δομή και λογική ταξινόμηση της σκέψης του μαθητή. Αυτό "ελέγχεται" (δήθεν, αλλά άλλο θέμα αυτό) στην έκθεση ιδεών και δεν είναι δυνατό να το περιμένουμε από 15χρονους μαθητές που τους ζητάμε την αποψη thesis τους (;D) για θέματα στα οποία οφείλουν να μην έχουν ιδέα.

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Στην προκείμενη οι μαθητές την πληρώνουν μιας και αυτοί πρέπει να υποστούν το υποχρεωτικό θέατρο του σχολείου μέχρι να πάνε στο φροντιστήριο όπου θα γίνει το πραγματικό μάθημα.

Για τα υπόλοιπα τα λέμε μετά από τον απαραίτητο εξάωρο ύπνο.

Άντε γοοδνάιτ!

 
blue είπε:
Δεν βλέπω ανεντιμότητα, καθώς όπως λες κι εσύ δεν υπάρχει δόλος. Επιπλέον δε στέκεται λογικά μια διαφορετική οπτική στο θέμα : είτε ο μαθητής θα έχει αντιγράψει από κάπου (και το νόημα είναι να απαντάει στην ερώτηση διασταυρώνοντας τα ουσιαστικά από κάθε πηγή και όχι να κάνει ξερό copy-paste από αμφίβολης σοβαρότητας κείμενα) είτε θα έχει πάει από μόνος του στο αστεροσκοπείο να πάρει data για τον Πλούτωνα και να τα μεταφράσει με τις γνώσεις ενός αστροφυσικού  ;D (αν συζητάμε για το γεγονός οτι η κοινωνική υποκρισία έχει αλλοιώσει τόσο σοβαρά την πραγματικότητα ώστε να βρεθεί άνθρωπος που να θεωρήσει μια σχολική εργασία ως επιστημονικό τεκμήριο, τότε μιλάμε για διαφορετικό θέμα).

Είναι ανέντιμο λοιπόν να γίνεται το ούτως ή αλλως copy-paste (εποικοδομητικό ή στεγνό), απλά αν μάθουμε να βάζουμε και τις πηγές όπως ορίζουν οι κανονισμοί γινόμαστε περισσότερο επιστήμονες? Δεν είναι αυτό το πράμα η παπαγαλία, αλλά η απαλοιφή της ιδέας της αναζήτησης του "how things work".
Υπάρχουν πολλές διαφορετικές έννοιες σχετικές με το θέμα, όπως παπαγαλία, αντιγραφή/plagiarism, αντιγραφή από πηγές, οργάνωση, ανάλυση, σύνθεση. Εκτός από τις δύο πρώτες, όλες οι άλλες είναι χρήσιμες σε διάφορα στάδια της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Διαφωνώ με την εξιδανίκευση των εκπαιδευτικών προτύπων του εξωτερικού, καθώς ισχυρίζομαι οτι η παιδεία είναι προσωπική (και οικογενειακή) υπόθεση και όχι μονοσήμαντα "ιδρυματική" όπως παρουσιάζεται σε τέτοια άρθρα.
Εγώ πάλι είμαι της άποψης ότι τα εκπαιδευτικά ιδρύματα δεν πρέπει να λειτουργούν με τρόπο τέτοιο ώστε να καθιστούν την παιδεία προσωπική υπόθεση, αλλά θα πρέπει να σε αναγκάζουν να περάσεις από κάποιες σοβαρές δοκιμασίες έτσι ώστε να έχεις υποχρεωτικά ένα μίνιμουμ επίπεδο γνώσεων όταν αποφοιτήσεις από αυτά. Θα έγραφα την άποψή μου για το αν αυτό συμβαίνει στα ελληνικά πανεπιστήμια, αλλά από τη στιγμή που το ίδιο το κράτος παραδέχεται την αποτυχία του συστήματος (βλ. διαγωνισμοί ΑΣΕΠ για εκπαιδευτικούς), I rest my case. :)

Επίσης, εκτός από το έξυπνο σπασικλάκι που διαβάζει όλη μέρα (και μάλλον θα διαπρέψει άσχετα από το επίπεδο της παρεχόμενης εκπαίδευσης) και τον εντελώς αδιάφορο μαθητή/φοιτητή που έχει το μυαλό του μόνο π.χ. στο ποδόσφαιρο και στο πουλί του (και μάλλον είναι χαμένη υπόθεση), υπάρχουν κάποιες ενδιάμεσες διαβαθμίσεις που αποτελούν την πλειοψηφία. Αυτοί λοιπόν θα επηρεαστούν τα μάλα από το επίπεδο και από την οργάνωση του εκπαιδευτικού συστήματος. Και ένα σύστημα οργανωμένο στα πρότυπα της Γερμανίας ή της Φινλανδίας μάλλον θα τους βοηθήσει ενώ ένα σύστημα σαν το δικό μας ενδεχομένως να τους αποπροσανατολίσει.

 
Αν δεχτούμε ότι η υποχρωτική εκπαίδευση είναι οικογενειακη υπόθεση το χάσαμε το παιχνίδι. Και όλοι έχουν να ωφεληθούν από μια αναβάθμιση της δημόσιας παιδείας, ας μην μπερδευόμαστε επειδή σήμερα λειτουργεί μόνο για να γίνει ο καλός καλός κι ο κακός χειρότερος.

 
++ σε spy και skantzo. Ευχαριστώ κιόλας γιατί με βγάλατε απ'τον κόπο να τα γράψω.

 
Νομίζω πως το παρακάτω άρθρο έχει άμεση σχέση με το θέμα της κουβέντας.

-------------------------------------------------------------------------

Εμείς Αγγλικά και οι Άγγλοι Αρχαία Ελληνικά

Σε επιστολή του στην εφημερίδα «Καθημερινή» των Αθηνών (στην έκδοση της 17ης Οκτωβρίου 2010) και υπό τον τίτλο «Τα Αρχαία Ελληνικά και ο εγκέφαλος», ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Πατρών και μέλος του Συμβουλίου Έρευνας και Τεχνολογίας κ. Σταύρος Παπαμαρινόπουλος αναφέρεται στη θεωρία του καθηγητή Eric Havelock, σύμφωνα με την οποία το αρχαίο ελληνικό αλφάβητο προκάλεσε πακτωλό αφηρημένων εννοιών στον αρχαίο ελληνικό κόσμο, λόγω ενεργοποίησης του εγκεφάλου των χρηστών του. Πλήθος κορυφαίων επιστημόνων φιλολόγων, γλωσσολόγων και άλλων ειδικοτήτων κατέληξαν σε επιστημονικά αποτελέσματα, τα οποία είναι δημοσιευμένα σε έκδοση που επιμελήθηκαν ο καθηγητής Ιατρικής του Πανεπιστημίου του Τορόντο Charles Lumsden και ο Διευθυντής του Κέντρου Θεωρίας της Επικοινωνίας Derrick de Kerckhove. Τα αποτελέσματα που υποστηρίζουν τη θεωρία του Havelock είναι τα εξής:

1. Η περιοχή Broka, που βρίσκεται στην αριστερή πλευρά του εγκεφάλου, ενεργοποιήθηκε λίγο περισσότερο λόγω του ελληνικού αλφαβήτου, διότι χρησιμοποιήθηκαν επιτυχώς φωνήεντα σε γραφή για πρώτη φορά.

2. Ο ανθρώπινος εγκέφαλος επαναπρογραμματίστηκε ριζικώς.

3. Η πιο πάνω αναφερθείσα συγκλονιστική μεταβολή στη λειτουργία του εγκεφάλου προκάλεσε μια ουσιώδη αλλαγή στην ψυχολογία των χρηστών του αλφαβήτου, από την οποία προέκυψε η ανάγκη επικοινωνίας των πολιτών διά της λειτουργίας του θεάτρου.

Στη συνέχεια ο κ. Παπαμαρινόπουλος αναφέρεται σε πειράματα που απέδειξαν ότι με τη διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών επιταχύνονται οι μετρήσιμοι δείκτες της Λεκτικής Νοημοσύνης και της Αφαιρετικής Σκέψης. Τονίζει επίσης την περίπτωση, κατά την οποία η Αυστραλή πανεπιστημιακή ερευνήτρια Kate Chanock περιγράφει σε βιβλίο της, που εκδόθηκε το 2006, πώς κατόρθωσε να μετατρέψει έναν αγγλομαθή δυσλεξικό σε μη δυσλεξικό με τα Αρχαία Ελληνικά!

Τέλος, ο κ. Παπαμαρινόπουλος τονίζει ότι από φέτος τα μεν παιδιά του Δημοτικού στην περιοχή της Οξφόρδης στην Αγγλία, με επιστημονική πρόταση, επιπροσθέτως των μαθημάτων τους θα μαθαίνουν Αρχαία Ελληνικά, τα δε αντίστοιχης ηλικίας Ελληνόπουλα, με πολιτική απόφαση δεν θα διδάσκονται την αρχαία ελληνική γλώσσα, αλλά. Αγγλικά.

Έχοντας κάποιος υπόψη τα πιο πάνω αλλά και πολλά άλλα που προέκυψαν από έρευνες και μελέτες για την αρχαία ελληνική γλώσσα και τη συμβολή της στον παγκόσμιο πολιτισμό, διερωτάται γιατί εμείς οι Έλληνες κατέχουμε μιαν από τις τελευταίες θέσεις στην παγκόσμια βιβλιογραφία όσον αφορά στο ευρύτατο αυτό θέμα. Ανατρέχουμε σε ξένη βιβλιογραφία και σπεύδουμε να ενημερωθούμε για τα αποτελέσματα επιστημονικών συνεδρίων και ερευνών, ώστε να γίνουμε κι εμείς μέτοχοι των τελευταίων εξελίξεων αναφορικά με τη δική μας γλώσσα και το δικό μας πολιτισμό. Μας ικανοποιεί βέβαια το γεγονός ότι ξένοι ειδικοί εισηγούνται ένα άνοιγμα προς τον αρχαίο ελληνικό κόσμο και προωθούν τη διδασκαλία της αρχαίας ελληνικής γλώσσας ακόμα και από το Δημοτικό.

Από την άλλη, όμως, προκαλεί θλίψη η αδιαφορία του σύγχρονου Ελληνισμού για το μεγάλο θησαυρό που οδήγησε στο ελληνικό θαύμα και που πάντα τον αξιοποιούν όλοι οι άλλοι εκτός από εμάς. Οι μεταρρυθμίσεις δεν γίνονται για να προσαρμοστεί η κοινωνία στις ανάγκες που δημιουργεί η πρόοδος του σύγχρονου πολιτισμού. Αντίθετα, γίνονται για να προσαρμοστεί η επιτευχθείσα πρόοδος στις ανάγκες της σύγχρονης κοινωνίας. Το ίδιο και οι εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις. Δεν γίνονται για να προσαρμοστεί η κοινωνία στο εκπαιδευτικό σύστημα, αλλά για να προσαρμοστεί το εκπαιδευτικό σύστημα στις ανάγκες της σύγχρονης κοινωνίας. Και έχει πολλές ανάγκες μια σύγχρονη κοινωνία, όχι μόνο τεχνολογικές, αλλά περισσότερο ανάγκες που αφορούν στον άνθρωπο ως ανώτερο πνευματικό ον, ανάγκες που σχετίζονται με πανανθρώπινες αρχές και αξίες. Όσο πιο γρήγορα το καταλάβουμε αυτό, τόσο πιο πολλές πιθανότητες έχουμε να φτιάξουμε μια παιδεία που θα είναι και πάλι οδηγός και όχι ουραγός στο παγκόσμιο επιστημονικό και πολιτισμικό πεδίο.

ΧΡHΣΤΟΣ ΠΑΝΤΕΛΙΔΗΣ

 


Φιλόλογος, τ. Πρώτος Λειτουργός Εκπαίδευσης


Παράθεση της επιστολής του Δρ. Παπαμαρινόπουλου στην εφημερίδα "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ".

Αρχαία Ελληνικά και ο Εγκέφαλος

του Σταύρου Π. Παπαμαρινόπουλου

Καθηγητή Πανεπιστημίου Πατρών

Κύριε Διευθυντά,

Σύμφωνα με την θεωρία, του Καθηγητού της Φιλολογίας Eric Havelock η οποία στηρίζεται στον Πλάτωνα, το αρχαίο ελληνικό αλφάβητο προκάλεσε πακτωλό αφηρημένων εννοιών στον αρχαίο ελληνικό κόσμο, λόγω ενεργοποίησης του εγκεφάλου των χρηστών του. Στον συνεδριακό τόμο των τετρακοσίων σελίδων «Alphabet and the Brain, έκδοση Springer του 1988» παρουσιάζονται τα συμπεράσματα πλήθους κορυφαίων επιστημόνων φιλολόγων, γλωσσολόγων και άλλων ειδικοτήτων πλην Ελλήνων αντιστοίχων ειδικοτήτων. Επιμελητές της έκδοσης ήταν ο Καθηγητής της Ιατρικής Charles Lumsden του Πανεπιστημίου του Τορόντο και ο Διευθυντής του Κέντρου Θεωρίας της Επικοινωνίας “Marchal McLuhan” Derrick De Kerckhove. Tα επιστημονικά αποτελέσματα τα οποία υποστηρίζουν την θεωρία του Havelock είναι τα εξής:

1.Η περιοχή Broca, που βρίσκεται στην αριστερή πλευρά του εγκεφάλου, ενεργοποιήθηκε λίγο περισσότερο, λόγω του ελληνικού αλφαβήτου διότι χρησιμοποιήθηκαν επιτυχώς φωνήεντα σε γραφή για πρώτη φορά. 2.Ο ανθρώπινος εγκέφαλος επαναπρογραμματίστηκε ριζικώς. 3.Η πιο πάνω αναφερθείσα συγκλονιστική μεταβολή στην λειτουργία του εγκεφάλου προκάλεσε μία ουσιώδη αλλαγή στην ψυχολογία των χρηστών του αλφαβήτου από την οποία προέκυψε η ανάγκη επικοινωνίας των πολιτών δια της λειτουργίας του θεάτρου.

Οι δημοσιευμένες έρευνες της επιστημονικής ομάδας του Ιωάννη Τσέγκου παρουσιάζονται στο βιβλίο «Η εκδίκηση των τόνων». Σε αυτές, αλλά και σε νεώτερες έρευνες 1999-2010, απέδειξαν ότι οι μετρήσιμοι δείκτες της Λεκτικής Νοημοσύνης και της Αφαιρετικής Σκέψης με αποδεκτές τεχνικές επιταχύνθηκαν σε ομάδα 25 μη-δυσλεξικών παιδιών. Η διδασκαλία στα παιδιά αυτά καθώς και οι μετρήσεις των δεικτών άρχισαν από την ηλικία των 8 ετών και συνεχίστηκαν μέχρι και τα 12 χρόνια τους. Οι ίδιοι δείκτες επιβραδύνθηκαν στην ισάριθμη ομάδα μη-δυσλεξικών παιδιών τα οποία δεν διδάχθηκαν εβδομαδιαίως και εξωσχολικώς επί δίωρο την Αρχαία Γλώσσα. Ας σημειωθεί ότι οι δύο ομάδες διδάχθηκαν τα ίδια προγραμματισμένα μαθήματα στο κανονικό ωράριο η δε στατιστική ανάλυση των αποτελεσμάτων έγινε με γενικώς αποδεκτό πρότυπο. Ωστόσο, η Αυστραλή Πανεπιστημιακή ερευνήτρια Kate Chanock έκανε ένα βήμα παράλληλο ως προς τον Ιωάννη Τσέγκο διότι στο έργο της «Help for a dyslexic learner from an unlikely source: the study of Ancient Greek, Literacy 2006» περιγράφει πως κατέστησε ένα αγγλομαθή δυσλεξικό σε μη-δυσλεξικό με τα Αρχαία Ελληνικά! Εν τούτοις, από φέτος, τα μεν παιδιά της Αγγλίας του Δημοτικού στην περιοχή της Οξφόρδης, με επιστημονική πρόταση, επιπροσθέτως των μαθημάτων τους θα μαθαίνουν Αρχαία Ελληνικά, τα δε αντίστοιχης ηλικίας Ελληνόπουλα, μόνον με πολιτική απόφαση, δεν θα διδάσκονται την Αρχαία Γλώσσα ενώ θα έπρεπε, αλλά Αγγλικά!!

Σταύρος Π. Παπαμαρινόπουλος

Καθηγητής Πανεπιστημίου Πατρών

Μέλος του Εθνικού Συμβουλίου

Έρευνας και Τεχνολογίας 2004-2010

Πηγή: http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_columns_1_16/10/2010_418864

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
skantzos είπε:
Αν δεχτούμε ότι η υποχρωτική εκπαίδευση είναι οικογενειακη υπόθεση το χάσαμε το παιχνίδι. Και όλοι έχουν να ωφεληθούν από μια αναβάθμιση της δημόσιας παιδείας, ας μην μπερδευόμαστε επειδή σήμερα λειτουργεί μόνο για να γίνει ο καλός καλός κι ο κακός χειρότερος.
Αν και καθήμενος, ορθώς εμίλησες! ;)
Σχετικά με τον Eric A. Havelock (που νομίζω πως πάει αλλού το θέμα και όχι στην παιδεία) η πρώτη αναφορά στο Google, λέει μεταξύ άλλων:

Much of Havelock's work was devoted to addressing a single thesis: that all of Western thought is informed by a profound shift in the kinds of ideas available to the human mind at the point that Greek philosophy converted from an oral to a literate form. The idea has been very controversial in classical studies, and has been rejected outright both by many of Havelock's contemporaries and modern classicists.
 
Αγαπητέ epikouris, μην αφήνεις το πάθος σου για την αρχαία ιστορία μας, να σε κάνει να επικεντρώνεσαι σε ένα μόνο περιορισμένο πεδίο όπως αυτό των αρχαίων ελληνικών. Ναι, είναι γεγονός ότι τα αρχαία ελληνικά μπορούν να δουλέψουν "εκπαιδευτικά" για τον εγκέφαλο, αλλά το ίδιο πετυχαίνουν και άλλες κατευθύνσεις όπως η μουσική (πολύ αποτελεσματική στις μικρές ηλικίες), τα μαθηματικά (όχι η αποστήθιση τύπων και θεωρημάτων, αλλά η κατανόηση της μαθηματικής λογικής), η ποίηση, η λογοτεχνία και γενικά οτιδήποτε παιδεύει το μυαλό (ακόμα και τα LEGO :) ).

Το θέμα δεν είναι αν οι έλληνες δεν μαθαίνουν αρχαία ελληνικά ενώ οι ξένοι μαθαίνουν, το θέμα είναι οτι οι έλληνες δεν μαθαίνουν απολύτως τίποτα (εκτός από το να γράφουν μηνύματα με ρυθμό 800 γράμματα το δευτερόλεπτο), τίποτα που να παιδεύει και την σκέψη τους και όχι απλά την μνήμη τους.

Βέβαια τα προηγούμενα δεν σημαίνουν ότι όποιος π.χ. γνωρίζει αρχαία ελληνικά και μουσική, είναι ντε και καλά εξυπνότερος. Πιθανώς (το τονίζω το πιθανώς, δεν είναι κανόνας) να είναι λίγο εξυπνότερος απ' ότι αν δεν γνώριζε μουσική και αρχαία.

 
+1000

Είναι αλήθεια πως τα σημερινά παιδιά δεν μαθαίνουν σχεδόν τίποτα. Σχετικά με το "πάθος" μου, στην ουσία δεν πρόκειται για πάθος αλλά για μια αίσθηση γοητείας-περιέγειας θα έλεγα,  μιας λόγω δουλειάς ανακαλύπτω πως η κάθε γλώσσα, ακόμα και αυτές που δεν μιλάμε πια-είναι ζωντανοί οργανισμοί και αντικαθρεπτίζουν το πολιτιστικό/πολιτισμικό επίπεδο κάθε λαού που τις χρησιμοποίησε ή τις χρησιμοποιεί, τις εξελίσσει εμπλουτίζοντάς τες, ή τις βιάζει.

Ναι, η μουσική είναι σαφώς ένα μέσο εγκεφαλικής εξέλιξης όπως εξάλλου είναι και το θέατρο αλλά και τα LEGO όπως σωστά παρατηρείς, μιας και σχετίζονται με την αντίληψή μας για το χώρο (γεωμετρία).

Συμφωνούμε λοιπόν.................

 
@epikouris

Μαζί σου...

skantzos είπε:
Αν δεχτούμε ότι η υποχρωτική εκπαίδευση είναι οικογενειακη υπόθεση το χάσαμε το παιχνίδι. Και όλοι έχουν να ωφεληθούν από μια αναβάθμιση της δημόσιας παιδείας, ας μην μπερδευόμαστε επειδή σήμερα λειτουργεί μόνο για να γίνει ο καλός καλός κι ο κακός χειρότερος.
Σωστός. Όμως έχω την αίσθηση ότι το στενό οικογενειακό περιβάλλον ζντο ελλάντα ενδιαφέρεται πιο πολύ για την οικονομική αποκατάσταση (δικαιολογημένοι εν μέρη) παρά για την μόρφωση. Λες και η μόρφωση είναι η αχρείαστη γαρνιτούρα δίπλα στην ζουμερή χοιρινή που είναι η δουλειά. Αυτό βέβαια ίσχυε σε μεγαλύτερο βαθμό σε προηγούμενες γενιές, τώρα οι νέοι γονείς δεν ξέρω ακριβώς τι θέλουν για τα παιδιά τους.

Δεν θα ξεχάσω τις προτροπές της οικογένειάς μου και των συγγενών για τον στρατό και τα "σίγουρα λεφτά". Βέβαια δεν μπορείς να περιμένεις όραμα και υψηλούς στόχους από μια γενιά με ένα τόοοοσο μα τόσο χαμηλό μορφωτικό επίπεδο αλλά και με τόση περιορισμένη εργασιακή εμπειρία (ναι, δούλευαν από τα 15 τους, αλλά οι περισσότεροι ήταν εργάτες επί δεκαετίες, μέχρι που ανακάλυψαν το δημόσιο).

 
Σχετικά με τον Eric A. Havelock (που νομίζω πως πάει αλλού το θέμα και όχι στην παιδεία)

Φίλε Γιάννη,

Δεν έχω απολύτως καμία πρόθεση να πάω το θέμα αλλού. Σχετικά με τον Havelock κανείς θα πρέπει να είναι ειδικός για να τον δεχτεί ή όχι και εγώ ειδικός δεν είμαι.

Θα πρέπει νομίζω όμως να συμφωνήσουμε πως το λεξιλόγιο των σημερινών μαθητών σε όλες τις βαθμίδες, είναι εξαιρετικά φτωχό στην προφορική αλλά και στην γραπτή του μορφή. Αφού λοιπόν μιλάμε για παιδεία, ο τρόπος που μαθαίνουμε να χειριζόμαστε τη γλώσσα, νομίζω πως σχετίζεται άμεσα με απόκτηση της γνώσης αλλά και την την εξέλιξή της. Η γλώσσα και ο τρόπος που τη χειριζόμαστε αποτελεί μία από τις κύριες συνιστώσες της παιδείας. Και εδώ, κρίνω πως θα πρέπει να γίνει διαχωρισμός μεταξύ των εννοιών "εκπαίδευση" και "παιδεία". Άλλο το ένα και άλλο το άλλο.

 

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top