Η απαρχή του οverdrive/distortion στους λαμπάτους ενισχυτές

Νίκος

Superfunk

R.I.P.
Μηνύματα
47,842
Πόντοι
2,368
Εγώ δεν είπα πως δεν έχει καθόλου καθαρά, ούτε πως όλοι οι Μάρσαλ έχουν άσχημα... προφανώς εννοούσα αυτό:
μα δεν μιλουσα για εσενα.. :) :)

Toν Cornell δεν τον έχω ακούσει και φαίνεται πολύ ενδιαφέρων. Γιατί ο Ντιβής λέει να επωφεληθούμε πριν αυξηθούν οι τιμές?
καλα αυτο το γραφει εδω και 2 χρονια....

Αναφερόμουν στην σχεδιαστική του φιλοσοφία που δεν είναι αυτή της clean machine αλλά του turn-me-up, χωρίς φυσικά να εμποδίζεται κανένας να παίξει με καθαρά
σε αυτο κανεις λαθος,οταν σχεδιαστηκαν αυτοι οι ενισχυτες ΟΛΟΙ οι κατασκευαστες ενα πραγμα θελαν..καλο ΚΑΘΑΡΟ ηχο ...(κανεις δεν επαιζε ακομα με ...βρωμα.. ;D),απλα σε πολλους δεν...εβγαινε.... ;D (η "σχεδιαση" του negative feedback παιζει μεγαλο ρολο σε αυτο)

εχουν μεγαλη πλακα αυτοι που μιλανε για την..προσπαθεια του...Λεωνιδα το 49 (που δεν ειχε καν εφευρεθει το rock n' roll) να βγαλει...γκαζωμενους tweed deluxe.... ;D ;D

αλλο θεμα αν οι περισσοτεροι  ενισχυτες αν τους τερματισεις βγαζουν  power amp distortion.

Παντως επι του προκειμενου ο 1974Χ εχει μια χαρα καθαρα για το 90% των LIVE  περιπτωσεων και για το 100% των περιπτωσεων που θα χρησιμοποιηθει μικροφωνο και ΡΑ. 

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Superfunk είπε:
σε αυτο κανεις λαθος,οταν σχεδιαστηκαν αυτοι οι ενισχυτες ΟΛΟΙ οι κατασκευαστες ενα πραγμα θελαν..καλο ΚΑΘΑΡΟ ηχο ...(κανεις δεν επαιζε ακομα με ...βρωμα.. ;D),απλα σε πολλους δεν...εβγαινε.... ;D (η "σχεδιαση" του negative feedback παιζει μεγαλο ρολο σε αυτο)

εχουν μεγαλη πλακα αυτοι που μιλανε για την..προσπαθεια του...Λεωνιδα το 49 (που δεν ειχε καν εφευρεθει το rock n' roll) να βγαλει...γκαζωμενους tweed deluxe.... ;D ;D
Όντως δεν είχαν φτιαχτεί εξ αρχής σαν turn-me-up, αλλά στην πορεία πολλοί από αυτούς έγιναν έτσι (ειδικά πχ. ο Bassman ή ο μικρούλης Vox που ποτέ δεν θα μπορούσε να καλύψει ηχητικά για παράδειγμα τους Beatles έναντι των τσιρίδων χιλιάδων κορασίδων που προσπαθούσαν να τους κατασπαράξουν). Ούτως ή άλλως, αν δεν κάνω λάθος οι λαμπάτοι ενισχυτές τότε εχρησιμοποιούντο και ως PA, μέχρι που πάνω στη φασαρία αυτοί τερματισμένοι ψαλίδιζαν... και είδαν πως αυτό τους άρεσε!  ;D

 
Οχι ακριβως.

Γενικα υπαρχει μια παρεξηγηση κυριως λογω του Clapton που ηταν και ο μοναδικος που επαιξε (καποια στιγμη) με εναν τερματισμενο BluesBreaker combo.

Oι περισσοτεροι "Μαρσαλακιδες" (Hendrix,Blackmore,ACDC κτλ) στην πραγματικοτητα επαιζαν και παιζουν με τους ενισχυτες καπου στη μεση (με καθαρο ηχο) & με καποιο πεταλακι για βρωμα.....η βρωμα του..τερματισμενου 100αρη Plexi μαλλον.....στα ορια του φανταστικου υπαρχει καπου ηχογραφημενη ... ;D

Ο Bassman για παρα πολλα χρονια χρησιμοποιουνταν σαν..alla round ενισχυτης για τα..παντα (απο μπασο και κιθαρες μεχρι...Fender Rhodes....),παντα καθαρος και απλα αν σου τελειωνε το headroom εβαζες ακομα εναν (η δυο ή και τρεις...) υπαρχουν φωτο πολλων country bands στα 50s που πανω στη σκηνη βλεπεις μεχρι και...10 Bassman.. ;D ;D, ενας bassman  για να βρωμισει πρεπει να ειναι πανω απο τα 3/4 της εντασης του (ενταση του τυπου "δεν θα μεινει κανεις ζωντανος" ;D ;D)

Οι δε VOX για τα καθαρα τους εχουν γινει γνωστοι (the Beatles sound,VOX chime κτλ),προσπαθω να θυμιθω εστω και ΜΙΑ περιπτωση γνωστου κιθαριστα που χρησιμοποιουσε τερματισμενο VOX και δεν μπορω....

Αυτοι που ΟΝΤΩΣ χρησιμοποιουσαν επιτηδες (λογω ελειψης χρηματων δηλ. ;D) μικρους (και τις περισσοτερες φορες φτηνους) ενισχυτες που εβγαζαν βρωμα ηταν καποιοι μαυροι bluesmen στο Σικαγο.

Φυσικα ομως ολοι οι "μικροι" ενισχυτες (champ,deluxe κτλ) αν τους τερματισεις βγαζουν ενα πολυ ωραιο (για καποιους) distortion

Τι λέτε για αυτόν? Και αυτός δύο κανάλια ξεχωριστά. Νομίζω δεν έχει λαμπάτο rectifier, είναι σημαντική διαφορά?
ειναι λιγο πιο καθαρος.

εδω μπορεις να διαβασεις ενα συγκριτικο τεστ

http://www.marshallamps.com/downloads/files/Guitar%20Buyer%20HW%20review.pdf

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Superfunk είπε:
Αν ειναι να παρεις VOX καλυτερα να παρεις εναν πραγματικο δηλ.εναν handwired (κινεζικος ειναι και αυτος αλλα καμμια σχεση με τους τωρινους AC15/AC 30 CC που ειναι ελαφρως αγιοβασιλιατικοι.. ;D)
αγιοβασιλιατικοι.. ;D...  ;D ;D ;D

 
Superfunk είπε:
Οι δε VOX για τα καθαρα τους εχουν γινει γνωστοι (the Beatles sound,VOX chime κτλ),προσπαθω να θυμιθω εστω και ΜΙΑ περιπτωση γνωστου κιθαριστα που χρησιμοποιουσε τερματισμενο VOX και δεν μπορω....
Brian May?

;D

Sorry για το spam!

 
Και ο Blackmore ένα φεγγάρι έως το 68-69 έπαιζε με combo vox τσίτα στα live (δεν έχει όμως ηχογραφήσει τίποτα με τελικιασμένο VOX), με ένα Gibson σκάφος, μέχρι να γυρίσει στους Marshall , όμως εξακολουθούσε να ακούγεται υπερβολικά χαμηλά σχετικά με τους άλλους και τους παράτησε. Χαρακτηριστικό είναι όπως λέγεται το επεισόδιο όταν πήγε στον Jim Marshall να τσεκάρει ενισχυτές ότι αυτός βγήκε αγανακτισμένος από το γραφείο του λέγοντας να δώσουν τέλος πάντων ότι θέλει σε αυτόν που παίζει τέρμα και να τον διώξουν  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

 
Nίκο χρειάζονται ορισμένες διευκρινίσεις πάνω σε αυτά που γράφεις. Εγώ θυμόμουν πριν γράψω αυτά που έγραψα (που άλλωστε τα έχω ξαναγράψει) πως τα έχω διαβάσει σε ανάλογα βιβλία. Πριν από λίγο πέρασα από μια βιβλιοθήκη με εξαιρετική συλλογή από τουλάχιστον 30 βιβλία για ηλεκτρικές κιθάρες και ενισχυτές, εκ των οποίων έχω διαβάσει αρκετά, και επαλήθευσα το προηγούμενό μου ποστ. Πήρα μαζί μου τρία από αυτά και έχω κάνει κράτηση σε ένα τέταρτο που επίσης έχω διαβάσει στο παρελθόν (αλλά που είναι τώρα νοικιασμένο). Στο παρόν θρεντ θα παραθέσω σύντομα μερικά quotes εξ αυτών επί του θέματος (διότι με σκαναρισμένες σελίδες υπάρχει θέμα copyright).

Για την ώρα, να σχολιάσω και πάλι πως ναι, αρχικά ο σκοπός ήταν να παίζουν καθαρά (οι διαφημίσεις της εποχής περηφανεύονταν πως τα μηχανήματα αυτά ήταν "distortion free", κάτι που φυσικά άλλαξε στη συνέχεια) αλλά αυτό πολύ σύντομα και με εξαιρετικά ευρεία απήχηση πήγε περίπατο λόγω ενός ακόμη lucky accident: διότι τους δυνάμωναν όσο έπαιρνε επειδή δεν μπορούσαν να ξεπεράσουν τα ελαττώματα των PA της εποχής, και την ανεπαρκή τους ένταση σε συναυλίες. Μετά βεβαίως, λόγω αυτού του γεγονότος η "βρωμιά" μπήκε θριαμβευτικά στο λεξιλόγιο του rock'n'roll, ήδη από το 1950.

Ο Χέντριξ επίσης για τις ανάγκες των λάιβ του (όχι του στούντιο που δοκίμαζε και έπαιζε με τα πάντα) έπαιζε πολύ "ελαστικά" καθαρά στο όριο του dirty, το οποίο το ενίσχυε με τις δυναμικές του παιξίματός του και με τα fuzz του. Τα ρυθμιστικά ήταν σχεδόν στο τέρμα ή και τέρμα, και επειδή ακριβώς λειτουργούσαν στα όρια της έκρηξης πολλοί από αυτούς παρουσίαζαν τα ανάλογα προβλήματα. Μάλιστα, επειδή είχε ζητήσει περισσότερο drive και mix cut-through από τους ενισχυτές του, είχε γίνει επί τούτου αντικατάσταση ενός resistor των 56kΩ σε 33kΩ, και ενός πυκνωτή των 250pF σε 500.

Επιπλέον, σαν να μην έφτανε αυτό το mod και το γεγονός πως αν και γομάρια τους χρησιμοποιούσε στα όριά τους με power amp distortion (2 ή 3 daisy chained φουλ stacks flat out ήταν στο συνηθισμένο ρεπερτόριο), του άρεσε ακόμη περισσότερο το κομπρεσσάρισμα και sag που έδινε η ανεπαρκής παροχή του dc, το οποίο επίτηδες δεν αλλάχθηκε σε πιο efficient specs των μετέπειτα ενισχυτών που είχαν τότε κυκλοφορήσει. Σημειωτέον πάντως πως για να διατηρήσει την θεσπέσια και δύσκολη ισορροπία μεταξύ καθαρού και βρώμικου σταμάτησε να χρησιμοποιεί τα 25ρια Celestions (που ούτως ή άλλως τα αχρήστευε λόγω εντάσεων) και πέρασε στα βαρύτερα και καθαρότερα 75ρια.

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Απο οσο ξερω ειναι πολλοι κιθαριστες που παιζανε με τερματισμενους plexi, ο διασημοτερος απο αυτος ο Eddie Van Halen που δημιουργησε και μυθο με τον ηχο του (brown sound). Ο ενισχυτης που χρησιμοποιουσε ηταν τερματισμενος plexi του 68/69 ενω ειναι πιθανο να χρησιμοποιουσε και variac. Εγω παντως που ειχα εναν plexi του 73 original, τον ειχα τερματισει σπιτι μου αρκετες φορες και βεβαια εσπερνε... Απλα ηταν υπερβολικα δυνατος για να μπορεις να παιζεις σε κοντινη αποσταση απο αυτον για αρκετη ωρα... Ο ενισχυτης ακομα και στο 0 στο volume εβγαζε ηχο και μεχρι το 4-5 τα εδινε ολα σε ενταση και αρκετα αποτομα... Μετα το 5 ουσιαστικα κομπρεσσαριζε ο ηχος και αρχιζε το παρτυ με το overdrive. Σε αυτο το σημειο πλεον ο ενισχυτης δεν δυναμωνε αλλο αλλα κομπρεσσαριζε και βρωμιζε σταδιακα μεχρι να τερματισει οπου τα εδινε ολα σε γκαζι αλλα με την ιδια (σχεδον) ενταση που ειχε και στο 4-5. Απο κει και περα μπορουσες και να jumpαρεις και τα 2 καναλια και να παρεις λιιιγο εξτρα gain και να ρυθμισεις το eq μεταξυ των 2 καναλιων (normal & bright) για να πετυχεις τον ηχο που θελεις. Το eq section , ειδικα οταν ο ενισχυτης τερματιζε, ηταν ουσιαστικα κατι που δεν αλλαζε τον ηχο, τουλαχιστον οχι δραματικα... απλα εκανε cut καποιες συχνοτητες οσο τα γυρνουσες προς το 0...

Θηρια ενισχυτες αλλα τερματισμενοι ειναι μαγεια...

Καλα βεβαια εγω μιλαω για πιο "συγχρονους" κιθαριστες, οχι του 60...

Διαβασα κι αυτο που γραψατε με τον Blackmore και γελαγα... Αν θυμαμαι καλα, ο Marshall εφτιαξε ουσιαστικα για τον Blackmore τον Major (νομιζω) που ηταν ενας (τροποποιημενος) plexi στα 200watt  :o

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Να αναφέρουμε τοτε πως είναι κοινο μυστικό πως οι πρώτοι Μαρσαλ ειναι κοπιες-carbon των τότε Bassman(νομιζω) και ετσι εξεληχθηκαν και οι υπολοιποι plexi,πανω σε αυτη τη φιλοσοφία.

 
moutzaheadin είπε:
Να αναφέρουμε τοτε πως είναι κοινο μυστικό πως οι πρώτοι Μαρσαλ ειναι κοπιες-carbon των τότε Bassman(νομιζω) και ετσι εξεληχθηκαν και οι υπολοιποι plexi,πανω σε αυτη τη φιλοσοφία.
Aυτό ισχύει κατά το μεγαλύτερο ποσοστό για τον πρώτο εκ των Μάρσαλ, αλλά είναι μύθος πως ισχύει 100%. Eπ'αυτού ευτυχώς μπορείτε να διαβάσετε ονλάιν μια λεπτομερέστατη ανάλυση των διαφορών εδώ: http://books.google.com/books?id=E90tMBs9_FEC&printsec=frontcover&dq=The+History+of+Marshall&source=bl&ots=ne5n2X-f6J&sig=NTNLJlr5GyikFRYpYP3rfpzWJGw&hl=el&ei=yBaZS7D-Kcf4-QaZhcDQCg&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=4&ved=0CBoQ6AEwAw#v=onepage&q=&f=false (σελ.21)

 
μπραβο παιδια

πολυ ομορφο θεμα με εγκυκλοπαιδικες γνωσεις

 
Superfunk είπε:
Oι περισσοτεροι "Μαρσαλακιδες" (Hendrix,Blackmore,ACDC κτλ) στην πραγματικοτητα επαιζαν και παιζουν με τους ενισχυτες καπου στη μεση (με καθαρο ηχο) & με καποιο πεταλακι για βρωμα.....η βρωμα του..τερματισμενου 100αρη Plexi μαλλον.....στα ορια του φανταστικου υπαρχει καπου ηχογραφημενη ... ;D
Δεν παίζει μεγάλο ρόλο και αν έχει διπλό ή μονό η κιθάρα; Αν με μονό στο 5 παίζει καθαρά, με διπλό έχει αρπάξει ηδη, για αυτό και οι Acdc παίζουν χωρίς πετάλια και καθαρους δεν τους λες, έτσι δεν είναι;

 
Δεν παίζει μεγάλο ρόλο και αν έχει διπλό ή μονό η κιθάρα; Αν με μονό στο 5 παίζει καθαρά, με διπλό έχει αρπάξει ηδη,
Φυσικα.

και οι Acdc παίζουν χωρίς πετάλια και καθαρους δεν τους λες, έτσι δεν είναι;
ακριβως ,αν και ο ηχος τους ειναι πολυ πιο καθαρος απο οτι οι περισσοτεροι νομιζουν (και για αυτο αλλωστε ειναι τεραστιος μια & η υπερβολικη παραμορφωση καταστρεφει τον ογκο στα γκαζια ;))

 
Ωραίες πληροφορίες στο topic αυτό! Keep up. Επ’ευκαιρία. Το παρακάτω link είναι πολύ ενδιαφέρον. SUNN, HENDRIX, THE WHO! Χρειάζεται να πω και άλλα?

http://www.guitararcheology.com/?s=jimi+hendrix+and+sunn

Παραθέτω και ένα quote με κάτι που με έκανε να ανατριχιάσω όταν το διάβασα!!

«The Sunn engineers also tried to outsmart Jimi with a little internal tweaking. As noted, Jimi turned the volume all the way up to ten to play. When the engineers did this at the factory it was like fingernails across a very loud blackboard. They heard the thing audio engineers loathe most; noise. How could Hendrix stand all that distortion? They solved the problem by adjusting the volume knob to read 10 when the amp was only really at 8, which, is about where the distortion started. To the engineers this was brilliant. Jimi could twist that knob wide-open to 10 and the unit would deliver a cleaner, more acceptable sound. I was there when Jimi got his new 1000S set-up. It took him about 30 seconds to figure out what was happening. Cleaner was not what Jimi was looking for. Note to the factory: “distortion” is no longer a bad word. This incident was reported extensively in Guitar Player magazine and reprinted in the liner notes of The Essential Jimi Hendrix. As it says in the liner notes: “Soon thereafter, Jimi went back to Marshalls”. And Spinal Tap turned it up to eleven.»

;D

 
Το ίδιο κόλπο με τις ρυθμίσεις των knobs και με αλλαγμένες ενδείξεις είχε κάνει και ο Diaz στους ενισχυτές του SRV επειδή εκείνος είχε ψύχωση με τον αριθμό 6: http://www.noiz.gr/index.php?topic=169932.msg346242#msg346242  ;D ;D

Να σημειώσω πως θα καθυστερήσουν αρκετά τα quotes γιατί θα πρέπει να περιμένω το τρίτο βιβλίο (μου είπαν κατά το τέλος του μήνα - καλά κρασιά δλδ - όταν έρθει βλέπουμε) και γιατί από αυτά που πήρα πρέπει να βρω μέθοδο με scanning και αναγνώριση χαρακτήρων επειδή δεν έχω καθόλου χρόνο για να τα πληκτρολογήσω μόνος μου.

 
Διαβαζω τωρα μια συνεντευξη του Pete Townshend & εχει μεγαλη πλακα.. :)

"It is interesting to think that the MARSHALL sound I helped Jim & his guys to develop was based around the very low output & thin surfy sound of the Rickenbacker.The sound I wanted was STEVE CROPPER but VERY loud...." ;D

 
Εγώ κάπου είχα διαβάσει ότι σε μια συναυλία του Jerry Lee Lewis (αν θυμάμαι καλά) ένας ενισχυτής έπεσε κάτω κατά το ξεφόρτωμα, σκίστηκε το μεγάφωνο και... εγένετω fuzz. Ξέρει κανείς αν ισχύει?

Εγώ πάντως με τον VOX ac4 έχω βρει την υγειά μου. Το overdrive που έψαχνα εδώ και καιρό, με το volume στην μέση και ο ηχολήπτης να μου λέει "χαμήλωσε γιατί peakάρει το μικρόφωνο..."! (τελικά στο λάιβ τον έριξα στο 1 βατ...)

 
Myth Busted!  ;D


Το είχα διαβάσει νομίζω στην "Εγκυκλοπαίδεια του Rock" που είχε βγάλει κάποτε η εφημερίδα "Το Βήμα".


 

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top