FGN lS10/fluence classic - Να την κρατήσω ή όχι?

gkourmoul1

Amateur Musician
Μηνύματα
10,327
Λύσεις
1
Πόντοι
2,493
Έπεσε στα χέρια μου την παρασκευή για δοκιμή, ανταλλαγη με έναν ενισχυτή και μικρή διαφορά. Έχω τη δυνατότητα να τη γυρίσω πίσω επόμενες ημέρες (είναι φίλου η κιθάρα).

Το βασικό μου πρόβλημα είναι ότι οι 10άρες που έχει πανω δεν τραβάνε το μανίκι αρκετά, και όντας one way το truss rod δεν μπορούσα να εχω καθόλου relief την παρασκευή που την πήρα. Την άφησα στο οπλοβαστό και σήμερα (που θα την επέστρεφα) την ξανάπιασα στα χέρια μου και έχει αρκετό relief για να παίξω (εκατσε εκτος θηκης, και σε νεο μικροκλίμα). Εάν ξεβιδώσω λίγο το παξιμαδι του truss rod, ομως, δεν παίρνει άλλο relief.

Το ερώτημα είναι το εξής: Τον χειμώνα που θα τεντώσει το ξύλο και θα χρειαστεί να χαλαρώσω το truss rod τι θα κάνω? 10-54 ή 11άρες κλπ? Μα εγώ ήθελα να βάλω 9άρες, διότι οι δεκάρες με περιορίζουν.

Σαν κιθάρα είναι πάρα πολύ ποιοτική, εφάμιλλη της revstar και της AZ prestige που έχω. Από το ίδιο εργοστάσιο είναι, άλλωστε. Παίζω πιο εύκολα σε αυτή με 10άρες, παρά στην epi std pro με 9άρες, παρότι εχει πολύ χαμηλά ταστα (που γενικότερα δε με βολεύουν). Σήμερα που τη δοκίμασα, ανακάλυψα ότι την ευχαριστιέμαι, και κάνω δεύτερες σκεψεις στο να τη γυρίσω. Τον χειμώνα?



Η κιθάρα είναι αναβαθμισμένη με fishman fluence classic. Δεν συγκρίνονται με κλασικούς paf σε καθαρά και medium gain. Στα high gain, τα σπαει ο ήχος.
Γενικως μου αρέσει η κιθάρα, αλλά δεν θελω να βρεθώ σε αδιέξοδο τον χειμώνα. Είμαι διατεθιμένος να μείνω με τις 10άρες ή να παω σε 10-54. Για 11 αποκλείεται.
Μια ακραία εναλλακτική θα ήταν να παω για αλλαγή τάστων και να μου πλανίσει λίγο την μέση την ταστιέρας ο Luthier. Είναι μια κλασική επιλογή. Ακόμα μπορεί να δοκιμάσει με ζέστη να το λυγίσει.
 
Εγω θα δοκίμασα να χαλαρώσω το trussrod και να την αφήσω μερικές μέρες με βαριές χορδές (11αρες +) μπας και πάρει λίγο relief παραπάνω, με την ελπίδα μετά με 10αρες να έρθει εκει που την θές. Το θέμα είναι κατα πόσο η συγκεκριμένη είναι "άτακτη" και θέλει ρύθμιση κάθε τρείς και λίγο, και δύσκολο να το ξέρεις αυτό χωρίς να την έχεις καιρό στα χέρια σου.
 
Το θέμα είναι κατα πόσο η συγκεκριμένη είναι "άτακτη" και θέλει ρύθμιση κάθε τρείς και λίγο, και δύσκολο να το ξέρεις αυτό χωρίς να την έχεις καιρό στα χέρια σου.

Δεν είναι ατακτη, μάλλον. Ο φίλος δεν εχει ποτέ ρυθμίσει το truss rod (δεν εχει καν το κλειδί). Τον χειμώνα που την είχα πρωτοδοκιμάσει στον χώρο του (πηρα μια στρατ από εκείνον), το relief ήταν λίγο πιο μικρό από εκείνο της παρασκευής που την πήρα στα χέρια μου. Και τότε μου ήταν δύσκολο να παιξω με τόσο χαμηλά τις χορδες, αλλά είχε καμπανα ήχο.
 
Last edited:
Ενθαρρυντικο θα έλεγα αυτό, με την λογική του οτι αν καταφέρεις να την "φέρεις", ειδικά αν γλυτώσεις και πιο δραστικές λύσεις απο το πλανάρισμα της ταστιέρας, τουλάχιστον θα μείνει σε ένα σχετικά οκ επίπεδο.
 
Έτσι όπως την περιγράφεις ακούγεται σαν μια πολύ καλή κιθάρα από θέμα μανικιού, είναι ολόισιο δηλαδή; Το να μην έχει relief το όργανο χωρίς παξιμάδι στη βέργα είναι κάλο αν είναι ολόισιο το μανίκι
 
το μανίκι είναι θηριο. Πιο παχύ και απο την revstar.
Εκανα δοκιμη και ξεβίδωσα το truss rod, και ταυτοχρονα ξεκούρδια ολες τις χορδες. Το μανίκι παραμενει ίσιο και ακίνητο. Ίσως πρεπει να του βαλω 11άρες σε κανα ΦΑ κουρδισμα, και να το αφήσω καμια βδομαδα....
 
Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι να βάλεις 9ρες για να παίζεις και να ρυθμίσεις το action με την γέφυρα ώστε να παίζει εύκολα και να μην βρίσκουν οι χορδές... Δηλαδή σεταρε το όργανο χωρίς relief και ίσως αναλήψεις ότι είναι καλύτερα έτσι
 
Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι να βάλεις 9ρες για να παίζεις και να ρυθμίσεις το action με την γέφυρα ώστε να παίζει εύκολα και να μην βρίσκουν οι χορδές...

Και εάν τον χειμώνα μου κάνει backbow? Τι κάνω τότε?
 
Και εάν τον χειμώνα μου κάνει backbow? Τι κάνω τότε?
Το backbow είναι σπάνια περίπτωση... αλλά για να το λες μπορεί στις συνθήκες της περιοχής που ζεις να είναι πιο πιθανό... τι να σου πω, σου έχει τύχει backbow σε όργανο που έχει τις χορδές του τεντωμένες κανονικά;
 
Αν σου αρέσει ο Randy Rhoads να την κρατήσεις, για μένα είναι πολύ τζιτζίκι αυτοί οι active.

Μόνο για να παίζω το κομμάτια από το Blizzard of Oz & το Diary of a Madman θα την είχα 😂
 
Το backbow είναι σπάνια περίπτωση... αλλά για να το λες μπορεί στις συνθήκες της περιοχής που ζεις να είναι πιο πιθανό... τι να σου πω, σου έχει τύχει backbow σε όργανο που έχει τις χορδές του τεντωμένες κανονικά;

Έχω μια τελε με one way και απο 9-42 το έκανα 9-46 διοτι δεν μπορούσα να δώσω παραπάνω relief τον χειμωνα. Το backbow ήταν σχήμα λόγου. Το μανίκι απλά ισιώνει και μηδενίζει το relief κανοντας δύσκολη τη δουλειά μου. Λίγο σήκωμα στο action βοηθά, αλλά μέχρι ενα σημείο.

Αν σου αρέσει ο Randy Rhoads να την κρατήσεις, για μένα είναι πολύ τζιτζίκι αυτοί οι active.

Μόνο για να παίζω το κομμάτια από το Blizzard of Oz & το Diary of a Madman θα την είχα 😂

Δεν εκανα την καλύτερη μιξη. Εδω είναι καλύτερο.



Ο Randy μου αρέσει, τα τζιτζικια όχι. Οι μαγνήτες μου αρέσουν. Ειναι κατι το διαφορετικό που δεν το εχω. Μπορω να έρθω πιο κοντά σε μοντέρνους ήχους. Έχουν μεγαλη διαφορα με απλούς διπλούς γι' αυτή τη χρήση. Άλλωστε, όποτε θελω αλλαζω τη ηλεκτρικά όλα. Ένα σωρο μαγνήτες έχω στο ντουλάπι.
 
Νομίζω ότι έχεις πάρει την απόφασή σου. Βολική είναι, όμορφη είναι, διαφορετικός ήχος είναι, τί να ζητήσει κάποιος παραπάνω από τη ζωή;

Έχεις βέβαια ένα point μπας και πάρει back bow και δεν έρχεται, αλλά σε χοντρό μπράτσο (που λες ότι έχει) και σε κιθάρα που παίζεται και δεν είναι παρατημένη, είναι λιγότερες οι πιθανότητες.

Εγώ έχω να δω back bow από 15 χρονών που παίζαμε με Ibanez με μπράτσο φλίδα, 9άρες και τσίτα χαμηλό action.

YΓ: Τώρα που το ξανασκέφτομαι backbow συνήθως οι κιθάρες το καλοκαίρι παθαίνουν. Αν δεν έχει backbow με 45 βαθμούς, το χειμώνα δε θα έχει πρόβλημα, εκτός αν την αφήσεις με χαλαρές χορδές σε περιβάλλον θεόξερο από υγρασία (λόγω airconditions).
 
Αυριο θα επισκεφτώ τον μάστορα να μου δώσει την άποψη του, δλδ να πάρω ή όχι το «ρίσκο» του να ισιώσει το μανίκι τον χειμώνα και να χρειάζονται αλχημείες για να φτιάξει.

Έχω αλλεργία με τα one way truss rods, αλλά τι να κάνουμε που όλες οι les Paul είναι έτσι…
 
Έχω αλλεργία με τα one way truss rods, αλλά τι να κάνουμε που όλες οι les Paul είναι έτσι…

Διάβαζα κάπου οτι οι καινούριες Epiphone της "Inspired by Gibson" γραμμής έχουν πλέον 2-way trussrods...

Θα περίμενα πάντως να είναι πιο διαδεδομένο, ειδικά σε νεότερου στυλ κατασκευές / κατασκευαστές.
 
Οι epiphone έχουν two way νομιζω
Για τις Gibson μιλάω και τα αντίγραφα τους, όπως οι fgn, όπου έχουν παξιμάδι και όχι τρύπα για άλλεν.
 
Θεωρώ ότι δεν πρέπει να την κρατήσεις, η κιθάρα ΔΕΝ είναι όπως την θες και απλά ελπίζεις τον χειμώνα να έρθει.

Δεν θα την κρατούσα σε καμία περίπτωση. Όταν ρωτήσεις τον τεχνικό γράψε μας τι σου είπε/πρότεινε.
 
Για να ακριβολογούμε, η κιθάρα την παρασκευή δεν ήταν, αλλά σήμερα είναι όπως τη θέλω και ελπίζω τον χειμώνα να συνεχίσει να είναι όπως τη θέλω.

Αλλά επειδή είμαι κοντά στο σκεπτικό σου, αύριο πρωί θα έχω νεότερα από τον τεχνικό.
 
Έχω περιθώριο για ένα μικρό ρίσκο, διότι πολύ απλά δεν καίγομαι να πάρω τον ενισχυτή που έδωσα, πίσω. Δεν χρησιμοποιώ ενισχυτές πλέον…

Εάν με καθησυχάσει ο μάστορας, ότι έχουμε περιθώρια (με μη επεμβατικές λύσεις) και επιλογές τον χειμώνα, τότε με βλέπω να την κρατώ, διότι με φτιάχνει το πως παίζει και πως δείχνει. Μαγνήτες μπορώ να σταμπάρω, μαζί με όλα τα ηλεκτρικά, με την epi les Paul, που την έχω και αναβαθμισμένη αρκετά. Δεν θα κολλήσω εκεί. Είναι θέμα γούστου.
 
φοβερο το AI.....


"Απ' όσα γράφεις, είσαι στην κλασική περίπτωση οριακού truss rod, που ίσως σου δημιουργήσει θέμα σε εναλλαγές εποχών — και ειδικά αν αλλάξεις σε 9άρες. Για να το δούμε ψύχραιμα:

Τι σημαίνει αυτό πρακτικά;​

  • Αν το μανίκι "δουλεύει" με τις 10άρες τώρα, και σου δίνει playable relief, δεν είναι αναγκαστικά dead truss rod, απλώς το setup του neck είναι στο όριο του σχεδιασμού του (όπως αρκετές FGN ή Tokai).
  • Τον χειμώνα πιθανόν να τεντώσει το ξύλο και να θες να χαλαρώσεις το truss rod, αλλά αφού ήδη είσαι χαλαρός τώρα, μπορεί να μην έχεις περιθώριο.
  • Το να πας σε 10-52 ή 10-54 είναι όντως έξυπνη κίνηση — δίνει παραπάνω tension, κρατά relief, και στις περισσότερες περιπτώσεις δεν αλλάζει δραματικά το feel αν έχεις καλή αίσθηση στα bends.

Οι λύσεις σου σε ρεαλιστική σειρά:​

  1. Μένεις με 10-46 (ή 10-52) και απλώς το παρακολουθείς τον χειμώνα. Αν χρειαστεί λίγο παραπάνω relief και δεν έχεις, παίζεις με λιγότερο relief. Αντέχεται.
  2. 9,5-44 (πχ GHS) που ίσως σου δώσει τον ήχο/feel που θες χωρίς να πέσεις πολύ σε τέντωμα.
  3. Πλανισμα και refret με medium jumbo — αλλά μόνο αν σε βολεύει να το δεις σαν επένδυση (και σε νοιάζει πολύ η κιθάρα).
  4. Ζέσταμα/καμπύλωση από luthier — γίνεται, αλλά δεν το προτείνω για κάτι που δεν είναι όντως στραβό neck.
  5. Τη γυρνάς και κρατάς την εμπειρία. Είναι καλύτερο να φύγεις από κάτι που ξέρεις ότι ίσως σε παιδέψει, παρά να ζεις με το “μήπως”.

Το ότι την ευχαριστήθηκες με 10άρες σημαίνει ότι είναι καλά φτιαγμένη.​

Αν σε βολεύει στο παίξιμο και στους ήχους, και δεν σε σκοτώνει το θέμα με το truss rod, κράτα τη με 10άρες και παρακολούθησέ το μέχρι Νοέμβρη-Δεκέμβρη.
Αν δεις τότε ότι δεν… έχεις ακόμα ανοιχτή την επιλογή να τη δώσεις, ειδικά αφού είναι σε κύκλο γνωστών.

Αν θες, στείλε μου το μοντέλο ακριβώς και μπορώ να σου πω αν αυτό είναι συνηθισμένο σε αυτό το neck carve ή αν πέτυχες απλώς πιο μαλακό neck.

You said:​

Nls10

ChatGPT said:​

Ωραία, μιλάμε λοιπόν για την FGN Neo Classic NLS10.

Αυτό που περιγράφεις ταιριάζει απόλυτα με το προφίλ αυτής της σειράς:

  • Είναι μέτριο προς λεπτό U-shape μανίκι, όχι τόσο “σκληρό” όσο τα vintage Tokai/Japan Les Paul, και συχνά έχουν λίγο πιο “μαλακό” truss rod.
  • Έχει one-way truss rod (κλασικό Gotoh ή Hot Rod Japan), που δουλεύει κυρίως για σκλήρυνση/τράβηγμα και όχι για push-back.
  • Πολύ σωστό αυτό που παρατήρησες, τα μανίκια τους θέλουν λίγο χρόνο να “καθίσουν” σε νέο κλίμα. Σου έκατσε ακριβώς το φαινόμενο των 2-3 ημερών προσαρμογής.

Τι είναι φυσιολογικό στις NLS10;​

  • Με 10-46 παίζουν οριακά με flat truss και φυσικό relief του ξύλου.
  • Με 11-49 είναι στα “σπίτι” τους.
  • Με 9-42 συνήθως θέλουν πειράγματα (και συχνά δεν μπορείς να πάρεις το relief που θες).
Συμπέρασμα: Δεν είναι κιθάρα που φτιάχτηκε με σκοπό να δουλεύει άψογα με 9άρες. Γι’ αυτό και συνήθως όσοι πάνε σε 9άρες σε FGN Neo Classic είτε:

  • μένουν με λιγότερο relief,
  • είτε κάνουν fret dress/polish και την παίζουν με σχεδόν ίσιο neck,
  • είτε απλώς δεν την επιλέγουν για 9άρες.

Αν την κρατήσεις:​

  • Βάλε 10-52 ή 10-54, δεν θα καταλάβεις διαφορά στο παίξιμο — ειδικά αν παίζεις heavy ή classic rock.
  • Δοκίμασε D'Addario 10-52 ή 10-46 NYXL (που έχουν λίγο παραπάνω tension).
  • Κράτα το action όσο πιο low γίνεται για να μη σε κουράζει.
  • Δες το χειμώνα αν όντως ξεφεύγει. Αν όχι, είσαι οκ.
  • Αν ξεφύγει, πας σε light fret dress και ήσυχος.

Αν θες 9άρες σώνει και καλά:​

  • Δεν είναι το σωστό όργανο. Απλό.
    Θα ζεις με νεκρό truss ή οριακό action, ή θα αναγκαστείς να τη φέρεις στα μέτρα σου με refret & level.

Αν θες, πες μου τι στυλ παίζεις και αν τη θες για κύρια ή backup, να σου πω αν αξίζει τον κόπο ή να πας απευθείας για άλλη λύση (πχ used Revstar 620/820 ή AZES για 9άρες).

You said:​

Μπορώ να βάλω 11αρες και να κουρδίσω ΦΑ, για λίγες μέρες, ώστε μετά αν βάλω 10αρες να έχω παραπάνω relief?

ChatGPT said:​

Πολύ έξυπνη και σωστά στοχευμένη ιδέα! Πράγματι, το να βάλεις 11άρες και να κουρδίσεις ΦΑ (ή και ΣΟΛ) μπορεί να βοηθήσει να "τραβήξει" το μανίκι φυσικά προς τα πίσω (δηλαδή να δώσει relief), ειδικά αν το αφήσεις έτσι μερικά 24ωρα εκτός θήκης.

Αυτό είναι ουσιαστικά ένα παθητικό "neck training", και έχει εφαρμοστεί σε πολλά one-way truss rod necks όταν θέλουμε:

  • Να “ξεμπλοκάρουμε” ένα μανίκι που δεν έχει αρκετό relief.
  • Να δημιουργήσουμε φυσικό relief που μετά θα παραμείνει εν μέρει και με μικρότερη τάση.

Πώς να το κάνεις σωστά:​

  1. Βάλε 11-49 ή 11-52.
  2. Κούρδισε 1 ή 2 ημιτόνια πάνω (FA ή SOL).
  3. Άφησέ τη 2–4 μέρες, εκτός θήκης, με neck support στη βάση, όχι κρεμασμένη.
  4. Μην πειράξεις το truss rod εκείνες τις μέρες. Άστο να "δουλέψει".
  5. Μετά από αυτές τις μέρες:
    • Πέρασε 10-46 ξανά.
    • Δες αν διατήρησε το έξτρα relief.
    • Αν όχι, μπορείς τότε να πας σε ελαφρύ fret dress (αλλά πιθανότατα θα έχει βελτιωθεί).

Προσοχή:​

  • Μην πας παραπάνω από SOL, γιατί ρισκάρεις excessive tension και ζημιά στο nut ή το bridge.
  • Αν έχεις locking tuners ή ευαίσθητο nut, λάδωσέ το λίγο πριν.

Τι να περιμένεις:​

  • Αν το μανίκι σου είναι από maple/rosewood με “μέτρια” σταθερότητα (όπως πολλά σε αυτή την κατηγορία), θα πάρει τουλάχιστον 0.1–0.2 mm παραπάνω relief, που συχνά είναι αρκετό.
  • Δεν θα γίνει μαγικό “λύσιμο”, αλλά σίγουρα θα σου δώσει ένα buffer για το μέλλον, ώστε να δουλεύεις με 10άρες χωρίς πρόβλημα — ίσως και 9.5.

Εν κατακλείδι:
✅ Ναι, είναι μια πλήρως ασφαλής και λογική τακτική για το πρόβλημά σου.
✅ Δοκίμασέ το πριν προχωρήσεις σε πιο μόνιμες λύσεις όπως fretwork.
✅ Σημείωσε την απόσταση relief τώρα και μετά, για να ξέρεις τι άλλαξε. Αν θες μπορώ να σου πω και πού να το μετρήσεις ακριβώς.

Αν το κάνεις, ενημέρωσέ με τι διαφορά είδες!

You said:​

Δεν μπορώ να δώσω το extra tension με τις 10-42 που φοράει εάν κουρδίσω σε λα

ChatGPT said:​

Όχι, με 10-42 κουρδισμένες σε ΛΑ δεν πρόκειται να κερδίσεις τίποτα ουσιαστικό.

Τα 10-42 είναι ήδη "ελαφριές", και το να τις τεντώσεις 2 τόνους πάνω απλώς θα σου σπάσει χορδές και δεν θα φορτίσει το neck αρκετά για να τραβήξει το relief.
Το neck αντιδρά κυρίως σε συνολικό φορτίο τάσης — και αυτό αυξάνεται πολύ πιο απότομα με πιο παχιές χορδές παρά με πιο ψηλό κούρδισμα.


Για να δουλέψει το "stretch" στο μανίκι, θες έναν από τους δύο συνδυασμούς:​

  • 11-49 κουρδισμένες ΦΑ (1 τόνος πάνω)
    ή
  • 12-52 κουρδισμένες ΜΙ (κανονικό E tuning) — αλλά αυτό είναι overkill και δεν χρειάζεται.
Με 10-42, ακόμα και αν κουρδίσεις ΛΑ (που πρακτικά δεν θα κρατήσουν καν κουρδισμένες), δεν θα φορτιστεί το μανίκι αρκετά.


Αν θες να κάνεις κάτι πρόχειρο μόνο με τις 10άρες:​

  • Κούρδισέ τες ένα ημιτόνιο πάνω (FA#) και παίξ' την έτσι για καμιά βδομάδα.
  • Μπορεί να πάρεις ελάχιστο relief, αλλά δεν είναι σίγουρο.
  • Είναι μια λύση τύπου “δεν χάνω κάτι”.

Επίλογος:​

Αν θες όντως αποτέλεσμα, θέλει χοντρές χορδές + κούρδισμα πάνω, έστω και για λίγες μέρες.
Αλλιώς δεν θα δεις διαφορά.
Είναι σαν να θες να κάνεις "deadlift" με λάστιχο γυμναστικής… δεν αρκεί η μικρή τάση.

Θες να σου πω αναλυτικά setup με 11-49 tuning FA και τί να μετρήσεις;

You said:​

Με 11-49 που θα πρέπει να έχω λασκάρει τέρμα το truss rod ή να το έχω σφιγμένο ?

ChatGPT said:​

Με 11-49 κουρδισμένες ΦΑ, αν θες να δώσεις την ευκαιρία στο μανίκι να "τραβήξει" και να δημιουργήσει μόνιμο (ή έστω semi-permanent) relief, πρέπει να ακολουθήσεις την εξής λογική:


Σωστό setup για "stretch":​

  • Το truss rod πρέπει να είναι λασκαρισμένο τέρμα ή τουλάχιστον όσο πάει χωρίς να φύγει εντελώς το παξιμάδι.
    • Αν το αφήσεις σφιγμένο, θα εμποδίζει το neck να πάρει relief.
    • Θες να είναι ουσιαστικά "ανενεργό", ώστε η τάση των χορδών να "δουλεύει" πάνω στο neck.

Οδηγός βήμα-βήμα:​

  1. Λασκάρεις τελείως το truss rod (ή σχεδόν τελείως, μέχρι να μην υπάρχει αντίσταση).
  2. Βάζεις 11-49.
  3. Κουρδίζεις ΦΑ (F) (ένα τόνο πάνω).
  4. Την αφήνεις έτσι 2-4 ημέρες, όρθια σε σταντ ή κρεμασμένη, σε χώρο χωρίς υγρασία.
  5. Μετράς relief στην 7η–8η τάστο, πατώντας 1ο και τελευταίο τάστο.
  6. Αν πάρει γύρω στα 0.25–0.30 mm, έχεις πετύχει το στόχο.
  7. Μετά από 3–4 μέρες, βάζεις τις 10άρες και σφίγγεις truss rod όσο χρειάζεται.

Τι να περιμένεις:​

  • Είναι ασφαλής μέθοδος.
  • Δεν θα κάνει "θαύμα" αλλά συνήθως δίνει +0.1 έως +0.2 mm relief.
  • Δεν χαλάει το neck — γίνεται φυσικά.
  • Κάποιες φορές βοηθά να βάλεις και ένα πολύ ελαφρύ βαράκι στον headstock (πχ 100–200 γρ.) για ήπιο pull, αλλά μόνο αν το κάνεις supervised."
 

Απαντήσεις

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top