φοβερο το AI.....
"Απ' όσα γράφεις, είσαι στην κλασική περίπτωση οριακού truss rod, που
ίσως σου δημιουργήσει θέμα σε εναλλαγές εποχών — και ειδικά αν αλλάξεις σε 9άρες. Για να το δούμε ψύχραιμα:
Τι σημαίνει αυτό πρακτικά;
- Αν το μανίκι "δουλεύει" με τις 10άρες τώρα, και σου δίνει playable relief, δεν είναι αναγκαστικά dead truss rod, απλώς το setup του neck είναι στο όριο του σχεδιασμού του (όπως αρκετές FGN ή Tokai).
- Τον χειμώνα πιθανόν να τεντώσει το ξύλο και να θες να χαλαρώσεις το truss rod, αλλά αφού ήδη είσαι χαλαρός τώρα, μπορεί να μην έχεις περιθώριο.
- Το να πας σε 10-52 ή 10-54 είναι όντως έξυπνη κίνηση — δίνει παραπάνω tension, κρατά relief, και στις περισσότερες περιπτώσεις δεν αλλάζει δραματικά το feel αν έχεις καλή αίσθηση στα bends.
Οι λύσεις σου σε ρεαλιστική σειρά:
- Μένεις με 10-46 (ή 10-52) και απλώς το παρακολουθείς τον χειμώνα. Αν χρειαστεί λίγο παραπάνω relief και δεν έχεις, παίζεις με λιγότερο relief. Αντέχεται.
- 9,5-44 (πχ GHS) που ίσως σου δώσει τον ήχο/feel που θες χωρίς να πέσεις πολύ σε τέντωμα.
- Πλανισμα και refret με medium jumbo — αλλά μόνο αν σε βολεύει να το δεις σαν επένδυση (και σε νοιάζει πολύ η κιθάρα).
- Ζέσταμα/καμπύλωση από luthier — γίνεται, αλλά δεν το προτείνω για κάτι που δεν είναι όντως στραβό neck.
- Τη γυρνάς και κρατάς την εμπειρία. Είναι καλύτερο να φύγεις από κάτι που ξέρεις ότι ίσως σε παιδέψει, παρά να ζεις με το “μήπως”.
Το ότι την ευχαριστήθηκες με 10άρες σημαίνει ότι είναι καλά φτιαγμένη.
Αν σε βολεύει στο παίξιμο και στους ήχους, και δεν σε σκοτώνει το θέμα με το truss rod, κράτα τη με 10άρες και παρακολούθησέ το μέχρι Νοέμβρη-Δεκέμβρη.
Αν δεις τότε ότι δεν… έχεις ακόμα ανοιχτή την επιλογή να τη δώσεις, ειδικά αφού είναι σε κύκλο γνωστών.
Αν θες, στείλε μου το μοντέλο ακριβώς και μπορώ να σου πω αν αυτό είναι συνηθισμένο σε αυτό το neck carve ή αν πέτυχες απλώς πιο μαλακό neck.
You said:
Nls10
ChatGPT said:
Ωραία, μιλάμε λοιπόν για την
FGN Neo Classic NLS10.
Αυτό που περιγράφεις ταιριάζει απόλυτα με το προφίλ αυτής της σειράς:
- Είναι μέτριο προς λεπτό U-shape μανίκι, όχι τόσο “σκληρό” όσο τα vintage Tokai/Japan Les Paul, και συχνά έχουν λίγο πιο “μαλακό” truss rod.
- Έχει one-way truss rod (κλασικό Gotoh ή Hot Rod Japan), που δουλεύει κυρίως για σκλήρυνση/τράβηγμα και όχι για push-back.
- Πολύ σωστό αυτό που παρατήρησες, τα μανίκια τους θέλουν λίγο χρόνο να “καθίσουν” σε νέο κλίμα. Σου έκατσε ακριβώς το φαινόμενο των 2-3 ημερών προσαρμογής.
Τι είναι φυσιολογικό στις NLS10;
- Με 10-46 παίζουν οριακά με flat truss και φυσικό relief του ξύλου.
- Με 11-49 είναι στα “σπίτι” τους.
- Με 9-42 συνήθως θέλουν πειράγματα (και συχνά δεν μπορείς να πάρεις το relief που θες).
Συμπέρασμα: Δεν είναι κιθάρα που φτιάχτηκε με σκοπό να δουλεύει άψογα με 9άρες. Γι’ αυτό και συνήθως όσοι πάνε σε 9άρες σε FGN Neo Classic είτε:
- μένουν με λιγότερο relief,
- είτε κάνουν fret dress/polish και την παίζουν με σχεδόν ίσιο neck,
- είτε απλώς δεν την επιλέγουν για 9άρες.
Αν την κρατήσεις:
- Βάλε 10-52 ή 10-54, δεν θα καταλάβεις διαφορά στο παίξιμο — ειδικά αν παίζεις heavy ή classic rock.
- Δοκίμασε D'Addario 10-52 ή 10-46 NYXL (που έχουν λίγο παραπάνω tension).
- Κράτα το action όσο πιο low γίνεται για να μη σε κουράζει.
- Δες το χειμώνα αν όντως ξεφεύγει. Αν όχι, είσαι οκ.
- Αν ξεφύγει, πας σε light fret dress και ήσυχος.
Αν θες 9άρες σώνει και καλά:
- Δεν είναι το σωστό όργανο. Απλό.
Θα ζεις με νεκρό truss ή οριακό action, ή θα αναγκαστείς να τη φέρεις στα μέτρα σου με refret & level.
Αν θες, πες μου τι στυλ παίζεις και αν τη θες για κύρια ή backup, να σου πω αν αξίζει τον κόπο ή να πας απευθείας για άλλη λύση (πχ used Revstar 620/820 ή AZES για 9άρες).
You said:
Μπορώ να βάλω 11αρες και να κουρδίσω ΦΑ, για λίγες μέρες, ώστε μετά αν βάλω 10αρες να έχω παραπάνω relief?
ChatGPT said:
Πολύ έξυπνη και σωστά στοχευμένη ιδέα! Πράγματι,
το να βάλεις 11άρες και να κουρδίσεις ΦΑ (ή και ΣΟΛ) μπορεί να βοηθήσει
να "τραβήξει" το μανίκι φυσικά προς τα πίσω (δηλαδή να δώσει relief), ειδικά αν το αφήσεις έτσι
μερικά 24ωρα εκτός θήκης.
Αυτό είναι ουσιαστικά ένα
παθητικό "neck training", και έχει εφαρμοστεί σε πολλά one-way truss rod necks όταν θέλουμε:
- Να “ξεμπλοκάρουμε” ένα μανίκι που δεν έχει αρκετό relief.
- Να δημιουργήσουμε φυσικό relief που μετά θα παραμείνει εν μέρει και με μικρότερη τάση.
Πώς να το κάνεις σωστά:
- Βάλε 11-49 ή 11-52.
- Κούρδισε 1 ή 2 ημιτόνια πάνω (FA ή SOL).
- Άφησέ τη 2–4 μέρες, εκτός θήκης, με neck support στη βάση, όχι κρεμασμένη.
- Μην πειράξεις το truss rod εκείνες τις μέρες. Άστο να "δουλέψει".
- Μετά από αυτές τις μέρες:
- Πέρασε 10-46 ξανά.
- Δες αν διατήρησε το έξτρα relief.
- Αν όχι, μπορείς τότε να πας σε ελαφρύ fret dress (αλλά πιθανότατα θα έχει βελτιωθεί).
Προσοχή:
- Μην πας παραπάνω από SOL, γιατί ρισκάρεις excessive tension και ζημιά στο nut ή το bridge.
- Αν έχεις locking tuners ή ευαίσθητο nut, λάδωσέ το λίγο πριν.
Τι να περιμένεις:
- Αν το μανίκι σου είναι από maple/rosewood με “μέτρια” σταθερότητα (όπως πολλά σε αυτή την κατηγορία), θα πάρει τουλάχιστον 0.1–0.2 mm παραπάνω relief, που συχνά είναι αρκετό.
- Δεν θα γίνει μαγικό “λύσιμο”, αλλά σίγουρα θα σου δώσει ένα buffer για το μέλλον, ώστε να δουλεύεις με 10άρες χωρίς πρόβλημα — ίσως και 9.5.
Εν κατακλείδι:

Ναι, είναι μια
πλήρως ασφαλής και λογική τακτική για το πρόβλημά σου.

Δοκίμασέ το
πριν προχωρήσεις σε πιο μόνιμες λύσεις όπως fretwork.

Σημείωσε την απόσταση relief τώρα και μετά, για να ξέρεις τι άλλαξε. Αν θες μπορώ να σου πω και πού να το μετρήσεις ακριβώς.
Αν το κάνεις, ενημέρωσέ με τι διαφορά είδες!
You said:
Δεν μπορώ να δώσω το extra tension με τις 10-42 που φοράει εάν κουρδίσω σε λα
ChatGPT said:
Όχι, με
10-42 κουρδισμένες σε ΛΑ δεν πρόκειται να κερδίσεις τίποτα ουσιαστικό.
Τα 10-42 είναι ήδη "ελαφριές", και το να τις τεντώσεις 2 τόνους πάνω απλώς θα σου σπάσει χορδές και δεν θα φορτίσει το neck αρκετά για να τραβήξει το relief.
Το neck
αντιδρά κυρίως σε
συνολικό φορτίο τάσης — και αυτό αυξάνεται πολύ πιο απότομα με πιο παχιές χορδές παρά με πιο ψηλό κούρδισμα.
Για να δουλέψει το "stretch" στο μανίκι, θες έναν από τους δύο συνδυασμούς:
- 11-49 κουρδισμένες ΦΑ (1 τόνος πάνω)
ή
- 12-52 κουρδισμένες ΜΙ (κανονικό E tuning) — αλλά αυτό είναι overkill και δεν χρειάζεται.
Με
10-42, ακόμα και αν κουρδίσεις ΛΑ (που πρακτικά δεν θα κρατήσουν καν κουρδισμένες), δεν θα φορτιστεί το μανίκι αρκετά.
Αν θες να κάνεις κάτι πρόχειρο μόνο με τις 10άρες:
- Κούρδισέ τες ένα ημιτόνιο πάνω (FA#) και παίξ' την έτσι για καμιά βδομάδα.
- Μπορεί να πάρεις ελάχιστο relief, αλλά δεν είναι σίγουρο.
- Είναι μια λύση τύπου “δεν χάνω κάτι”.
Επίλογος:
Αν θες όντως αποτέλεσμα, θέλει
χοντρές χορδές + κούρδισμα πάνω, έστω και για λίγες μέρες.
Αλλιώς δεν θα δεις διαφορά.
Είναι σαν να θες να κάνεις "deadlift" με λάστιχο γυμναστικής… δεν αρκεί η μικρή τάση.
Θες να σου πω αναλυτικά setup με 11-49 tuning FA και τί να μετρήσεις;
You said:
Με 11-49 που θα πρέπει να έχω λασκάρει τέρμα το truss rod ή να το έχω σφιγμένο ?
ChatGPT said:
Με
11-49 κουρδισμένες
ΦΑ, αν θες να δώσεις την ευκαιρία στο μανίκι να "τραβήξει" και να δημιουργήσει μόνιμο (ή έστω semi-permanent) relief, πρέπει να ακολουθήσεις την εξής λογική:
Σωστό setup για "stretch":
- Το truss rod πρέπει να είναι λασκαρισμένο τέρμα ή τουλάχιστον όσο πάει χωρίς να φύγει εντελώς το παξιμάδι.
- Αν το αφήσεις σφιγμένο, θα εμποδίζει το neck να πάρει relief.
- Θες να είναι ουσιαστικά "ανενεργό", ώστε η τάση των χορδών να "δουλεύει" πάνω στο neck.
Οδηγός βήμα-βήμα:
- Λασκάρεις τελείως το truss rod (ή σχεδόν τελείως, μέχρι να μην υπάρχει αντίσταση).
- Βάζεις 11-49.
- Κουρδίζεις ΦΑ (F) (ένα τόνο πάνω).
- Την αφήνεις έτσι 2-4 ημέρες, όρθια σε σταντ ή κρεμασμένη, σε χώρο χωρίς υγρασία.
- Μετράς relief στην 7η–8η τάστο, πατώντας 1ο και τελευταίο τάστο.
- Αν πάρει γύρω στα 0.25–0.30 mm, έχεις πετύχει το στόχο.
- Μετά από 3–4 μέρες, βάζεις τις 10άρες και σφίγγεις truss rod όσο χρειάζεται.
Τι να περιμένεις:
- Είναι ασφαλής μέθοδος.
- Δεν θα κάνει "θαύμα" αλλά συνήθως δίνει +0.1 έως +0.2 mm relief.
- Δεν χαλάει το neck — γίνεται φυσικά.
- Κάποιες φορές βοηθά να βάλεις και ένα πολύ ελαφρύ βαράκι στον headstock (πχ 100–200 γρ.) για ήπιο pull, αλλά μόνο αν το κάνεις supervised."