- Μηνύματα
- 22
- Πόντοι
- 1
Βασικά δεν ξέρω αν έχει τεθεί επί τάπητος το θέμα αυτό (έχω διαβάσει σχετικά κάποια πράγματα στο forum, αλλά έχω ακόμα ασαφή εικόνα)...
Πως επεξεργαζόμαστε τη φωνή και τα φωνητικά σε μία μίξη;
Είναι λίγο gray area για μένα το θέμα αυτό. Πιστεύω πως τα βασικά θέματα τα γνωρίζω, αλλά ποια στην ουσία είναι τα tricks που χρησιμοποιούν οι παραγωγοί για να ακούγονται οι φωνές πεντακάθαρες, γεμάτες, on front; Με ποια FX μπορείς να παίξεις και ποιες τεχνικές υπάρχουν;
Παραθέτω τι κάνω ως τώρα κι αν κάποιος θεωρεί ότι κάνω κάτι λάθος ή έχει πρόσθετες ιδέες, please reply...
1. Ελέγχω αρχικά να γραφεί η φωνή με τις καλύτερες δυνατές συνθήκες (μικρόφωνο, θόρυβος, ένταση εγγραφής κλπ.)
2. Γράφω τη φωνή στο Cubase SX με compressor τον RComp των Waves, έτσι ώστε να μην έχω μεγάλες αποκλίσεις στην ένταση, προσέχοντας να μην χαθούν τα στοιχεία της ερμηνείας, ο αέρας, οι αναπνοές κλπ.
3. Αφού ξεκαθαρίσω τα εκάστοτε takes και κάνω κολάζ με τα καλύτερα parts τα ενώνω σε ένα audio κανάλι με το auto-crossfade να είναι στο on.
4. Για την τονική ορθότητα (κοινώς τις φαλτσαδούρες) χρησιμοποιώ το Antares Autotune και διορθώνω επιτόπου τις όποιες τονικές αποκλίσεις, προσέχοντας να μην "ακούγονται" οι διορθώσεις (slow correction). Κάποιες φορές σαν εφφέ μπορεί να βάλω fast correction για να έχω κάποιες ρομποτικές χροιές αν το κομμάτι το απαιτεί (αν και είναι overused αυτό σαν εφφέ...)
5. Τώρα στην μίξη. Μιξάρω συνήθως τη φωνή μία φορά αμέσως μετά το drum section και το μπάσσο και κάνω μετά σχετικές διορθώσεις όταν έχω τελειώσει και με τα υπόλοιπα όργανα.
6. Κάνω panning στο κέντρο για την κύρια φωνή.
7. Από EQ βρίσκω την συχνοτική περιοχή της φωνής και προσπαθώ να κατεβάσω με λεπτό Q όποιον άλλο ήχο κάνει overlap σε εκείνη την περιοχή. Ή εναλλακτικά, μεταφέρω συχνοτικά τον άλλο ήχο λίγο πιο αριστερά ή δεξιά ώστε να "καθαρίσω" την περιοχή της φωνής ... Στις δεύτερες φωνές μπορεί να χρησιμοποιήσω και πιο ακραίο EQing σαν εφφέ.
8. Και τώρα τα δύσκολα. Ποια εφφέ να βάλω; Μουμπλε, μούμπλε... Reverb. Τόσο ώστε να μου γλυκαίνει τον ήχο, αλλά να μην αφήνει ουρές (να μην ακούγεται). Πέρασε η εποχή που όσο πιο "από το τούνελ" ακουγόταν, τόσο πιο ωραία ήταν... Αλλά ποιο reverb; Και τι ρυθμίσεις να έχει το Reverb; Ένα κολπάκι για να ακούγονται καλύτερα οι στίχοι είναι να προστεθούν early reflections ή pre-delay πριν το actual reverbation. Στα δεύτερα φωνητικά βάζω ίσως περισσότερο reverb για να δώσω την αίσθηση ότι ακούγονται από πιο μακριά.
9. Εναλλακτικά, μπορεί αντί για reverb να χρησιμοποιήσω Delay. Ένα γρήγορο delay μπορεί να μου δώσει ένα chorus effect, και να προσθέσει όγκο στα φωνητικά. Ένα λίγο πιο αργό delay "γλυκαίνει" τον ήχο της φωνής και αφήνει και όμορφες ουρές για πιο αιθέρια φωνητικά. Όταν βάζω delay συνήθως δεν βάζω reverb. Δεν ξέρω αν είναι σωστό...
10. To Chorus επίσης μπορεί να δώσει την αίσθηση του όγκου στις φωνές.
Αλλά ποιο chorus και με τι ρυθμίσεις; Στηρίζομαι μόνο στο αυτί....
11. Μετά τίθεται το άλλο δύσκολο θέμα. Harmonics. Ή αλλιώς πως να κάνεις τη φωνή γεμάτη (και γ***τη)... Ένας παραγωγός μου έλεγε κάποτε πως αυτή η φωνή που ακους δεν είναι μία... είναι 8 φωνές η μία πάνω στην άλλη. Ναι, ΟΚ. Αργότερα έμαθα την ύπαρξη του Harmonizer. Αλλά μέχρι τώρα δεν έχω πετύχει το επιθυμητό αποτέλεσμα. Ένα trick είναι να πάρεις ένα δεύτερο take της φωνής να τρέχει παράλληλα με διαφορετικές ρυθμίσεις στο EQ και διαφορετικά FX (πχ. να βάλεις reverb στο ένα και chorus στο άλλο). Μιξάρεις χαμηλά το δεύτερο take και voila! Έχεις τη φωνή λίγο πιο γεμάτη. Το Harmonizer κάνει το ίδιο πράγμα αλλά παίζει και με το pitch των φωνών ή κάνω λάθος; Μπορείς δηλ. να προσθέσεις αρμονικές της φωνής μια οκτάβα χαμηλότερα ή ψηλότερα, τρίτες, πέμπτες κλπ. Πρέπει να το ψάξω περισσότερο...
12. Εδω συνήθως παίζω με διάφορα FX για να δω τι κάνουν... Κι αν σου κάτσει;
13. Μετά πάλι compression (αν χρειάζεται μετά από όλα αυτά τα εφφέ...) Συνήθως κάνω tests αφαιρώντας τα plugins για να δω πως ήταν η φωνή και πως έγινε και προσπαθώ να καταλάβω αν έχω κάνει overuse κάποιου εφφέ. Επίσης την τσεκάρω σε σχέση με τα υπόλοιπα όργανα για να δω αν "καθόταν" καλύτερα πριν την προσθήκη κάποιων εφφέ ή όχι.
14. Στο τέλος κάνω Save για 100στή φορά σε ξεχωριστό file και τα κλείνω όλα! Βάζω το αγαπημένο μου CD και ακούω τις φωνές πως είναι εκεί μιξαρισμένες και πως ακούγονται... και μετά παθαίνω πολλαπλά complex κατωτερότητας!!!!
ΟΚ. Δεν έχω μικρόφωνο Neuman, δεν έχω hardware προενισχυτες ή compressors του ενός εκκατομυρίου ευρώ, και ίσως ένα μεγάλο μέρος των διαφορών να βρίσκεται εκεί. Αλλά προφανώς ακούω πολύ ωραίες ιδέες ως προς την επεξεργασία του ήχου που πιστεύω πως οφείλονται σε κάποια tricks που δεν γνωρίζω...
Όποιος δεν βαρεθεί να διαβάσει το παραπάνω κατεβατό και έχει όρεξη να μοιραστεί τις γνώσεις του, ας δώσει ό, τι προαιρείται... :roll:
Πως επεξεργαζόμαστε τη φωνή και τα φωνητικά σε μία μίξη;
Είναι λίγο gray area για μένα το θέμα αυτό. Πιστεύω πως τα βασικά θέματα τα γνωρίζω, αλλά ποια στην ουσία είναι τα tricks που χρησιμοποιούν οι παραγωγοί για να ακούγονται οι φωνές πεντακάθαρες, γεμάτες, on front; Με ποια FX μπορείς να παίξεις και ποιες τεχνικές υπάρχουν;
Παραθέτω τι κάνω ως τώρα κι αν κάποιος θεωρεί ότι κάνω κάτι λάθος ή έχει πρόσθετες ιδέες, please reply...
1. Ελέγχω αρχικά να γραφεί η φωνή με τις καλύτερες δυνατές συνθήκες (μικρόφωνο, θόρυβος, ένταση εγγραφής κλπ.)
2. Γράφω τη φωνή στο Cubase SX με compressor τον RComp των Waves, έτσι ώστε να μην έχω μεγάλες αποκλίσεις στην ένταση, προσέχοντας να μην χαθούν τα στοιχεία της ερμηνείας, ο αέρας, οι αναπνοές κλπ.
3. Αφού ξεκαθαρίσω τα εκάστοτε takes και κάνω κολάζ με τα καλύτερα parts τα ενώνω σε ένα audio κανάλι με το auto-crossfade να είναι στο on.
4. Για την τονική ορθότητα (κοινώς τις φαλτσαδούρες) χρησιμοποιώ το Antares Autotune και διορθώνω επιτόπου τις όποιες τονικές αποκλίσεις, προσέχοντας να μην "ακούγονται" οι διορθώσεις (slow correction). Κάποιες φορές σαν εφφέ μπορεί να βάλω fast correction για να έχω κάποιες ρομποτικές χροιές αν το κομμάτι το απαιτεί (αν και είναι overused αυτό σαν εφφέ...)
5. Τώρα στην μίξη. Μιξάρω συνήθως τη φωνή μία φορά αμέσως μετά το drum section και το μπάσσο και κάνω μετά σχετικές διορθώσεις όταν έχω τελειώσει και με τα υπόλοιπα όργανα.
6. Κάνω panning στο κέντρο για την κύρια φωνή.
7. Από EQ βρίσκω την συχνοτική περιοχή της φωνής και προσπαθώ να κατεβάσω με λεπτό Q όποιον άλλο ήχο κάνει overlap σε εκείνη την περιοχή. Ή εναλλακτικά, μεταφέρω συχνοτικά τον άλλο ήχο λίγο πιο αριστερά ή δεξιά ώστε να "καθαρίσω" την περιοχή της φωνής ... Στις δεύτερες φωνές μπορεί να χρησιμοποιήσω και πιο ακραίο EQing σαν εφφέ.
8. Και τώρα τα δύσκολα. Ποια εφφέ να βάλω; Μουμπλε, μούμπλε... Reverb. Τόσο ώστε να μου γλυκαίνει τον ήχο, αλλά να μην αφήνει ουρές (να μην ακούγεται). Πέρασε η εποχή που όσο πιο "από το τούνελ" ακουγόταν, τόσο πιο ωραία ήταν... Αλλά ποιο reverb; Και τι ρυθμίσεις να έχει το Reverb; Ένα κολπάκι για να ακούγονται καλύτερα οι στίχοι είναι να προστεθούν early reflections ή pre-delay πριν το actual reverbation. Στα δεύτερα φωνητικά βάζω ίσως περισσότερο reverb για να δώσω την αίσθηση ότι ακούγονται από πιο μακριά.
9. Εναλλακτικά, μπορεί αντί για reverb να χρησιμοποιήσω Delay. Ένα γρήγορο delay μπορεί να μου δώσει ένα chorus effect, και να προσθέσει όγκο στα φωνητικά. Ένα λίγο πιο αργό delay "γλυκαίνει" τον ήχο της φωνής και αφήνει και όμορφες ουρές για πιο αιθέρια φωνητικά. Όταν βάζω delay συνήθως δεν βάζω reverb. Δεν ξέρω αν είναι σωστό...
10. To Chorus επίσης μπορεί να δώσει την αίσθηση του όγκου στις φωνές.
Αλλά ποιο chorus και με τι ρυθμίσεις; Στηρίζομαι μόνο στο αυτί....
11. Μετά τίθεται το άλλο δύσκολο θέμα. Harmonics. Ή αλλιώς πως να κάνεις τη φωνή γεμάτη (και γ***τη)... Ένας παραγωγός μου έλεγε κάποτε πως αυτή η φωνή που ακους δεν είναι μία... είναι 8 φωνές η μία πάνω στην άλλη. Ναι, ΟΚ. Αργότερα έμαθα την ύπαρξη του Harmonizer. Αλλά μέχρι τώρα δεν έχω πετύχει το επιθυμητό αποτέλεσμα. Ένα trick είναι να πάρεις ένα δεύτερο take της φωνής να τρέχει παράλληλα με διαφορετικές ρυθμίσεις στο EQ και διαφορετικά FX (πχ. να βάλεις reverb στο ένα και chorus στο άλλο). Μιξάρεις χαμηλά το δεύτερο take και voila! Έχεις τη φωνή λίγο πιο γεμάτη. Το Harmonizer κάνει το ίδιο πράγμα αλλά παίζει και με το pitch των φωνών ή κάνω λάθος; Μπορείς δηλ. να προσθέσεις αρμονικές της φωνής μια οκτάβα χαμηλότερα ή ψηλότερα, τρίτες, πέμπτες κλπ. Πρέπει να το ψάξω περισσότερο...
12. Εδω συνήθως παίζω με διάφορα FX για να δω τι κάνουν... Κι αν σου κάτσει;
13. Μετά πάλι compression (αν χρειάζεται μετά από όλα αυτά τα εφφέ...) Συνήθως κάνω tests αφαιρώντας τα plugins για να δω πως ήταν η φωνή και πως έγινε και προσπαθώ να καταλάβω αν έχω κάνει overuse κάποιου εφφέ. Επίσης την τσεκάρω σε σχέση με τα υπόλοιπα όργανα για να δω αν "καθόταν" καλύτερα πριν την προσθήκη κάποιων εφφέ ή όχι.
14. Στο τέλος κάνω Save για 100στή φορά σε ξεχωριστό file και τα κλείνω όλα! Βάζω το αγαπημένο μου CD και ακούω τις φωνές πως είναι εκεί μιξαρισμένες και πως ακούγονται... και μετά παθαίνω πολλαπλά complex κατωτερότητας!!!!
ΟΚ. Δεν έχω μικρόφωνο Neuman, δεν έχω hardware προενισχυτες ή compressors του ενός εκκατομυρίου ευρώ, και ίσως ένα μεγάλο μέρος των διαφορών να βρίσκεται εκεί. Αλλά προφανώς ακούω πολύ ωραίες ιδέες ως προς την επεξεργασία του ήχου που πιστεύω πως οφείλονται σε κάποια tricks που δεν γνωρίζω...
Όποιος δεν βαρεθεί να διαβάσει το παραπάνω κατεβατό και έχει όρεξη να μοιραστεί τις γνώσεις του, ας δώσει ό, τι προαιρείται... :roll: