WilliamSats είπε:
Ωραία, αν κατάλαβα καλά αυτά που λές, μία λογική σειρά είναι:
EQ--> Compressor --> Limiter --> Dithering
Σωστά?
Θεωρητικά ναι....με 2 παρατηρήσεις
1) Το limiter δεν είναι και η καλύτερη δυνατή επιλογή για το mix bus...κατ'αρχάς για να το επιλέγεις σημαίνει ότι πιθανόν έχεις ένα ιδιαίτερα hot level στο mix πράγμα "επικυνδυνο" αλλά και που δυσκολέυει τα επόμενα στάδια της διαδικασίας....το leveling στο mix bus έχει ιδιαίτερη σημασία για το πιθανό μάστερινγκ που θα ακολουθήσει....ένα λογικό rms level θα μπορούσε να είναι μεταξύ -18 με 12dbfs κατι που θα σήμαινε peaks της τάξης του -5 με -3dbfs περίπου σε μια τυπική ροκ-ποπ κατάσταση, δηλαδή χωρίς την ανάγκη για κάποιο limiter ...αν παρ'όλα αυτά και σε ένα τέτοιο οριακά ασφαλές σενάριο νιώθεις καλύτερα και πιο σίγουρος τοποθετώντας ένα limiter φρόντισε να θέσεις το threshold ουσιαστικά στο -1 ή -2dbfs και να μην έχεις περισσότερο από 0.5 έως 1db gain reduction....αλλά αν τα έχεις κάνει όλα προσεκτικά ως αυτό το σημείο δεν υπάρχει λόγος να ανησυχείς και για limiter.
2) Η σειρά eq -> comp ή comp -> eq είναι πολύ σημαντική επιλογή καθώς οι 2 συνδυασμοί δίνουν πολύ διαφορετικά αποτελέσματα αλλά απαιτούν και αρκετά διαφορετική προσέγγιση....αν επιθυμείς ένα διακριτικό overall glueing compression και αντίστοιχα ένα ελαφρύ character eq (πχ ενισχύωντας ελαφρά τα άκρα ή "αδειάζωντας" ελάχιστα αλλά με μεγάλο εύρος τα μεσαία δίνωντας και στις 2 περιπτώσεις μια πιο scooped αίσθηση) τότε η επιλογή σου είναι πολύ καλή. Επαναλαμβάνω πως είναι τρομερά σημαντικό το να επιλέξεις την στιγμή που θα εισάγεις την συγκεκριμένη επεξεργαστική αλυσίδα κατά την διάρκεια της μίξης....άλλοι επεμβαίνουν στο τέλος της μίξης ,άλλοι σε κάποια συγκεκριμένη χρονική στιγμή κατά την διάρκεια (πχ μόλις έχουν ένα ικανοποιητικό Levelling & overall tone shaping) και άλλοι ξεκινάν από την αρχή την μίξη έχωντας ενργοποιημένη την όλη αλυσίδα ,πολλές φορές καιμε πολύ συγκεκριμένες από πριν ρυθμίσεις (αυτό που λέμε mix in to compresion). Φυσικά δεν υπάρχει σωστό και λάθος αλλά σίγουρα αξίζει τον κόπο να πειραματιστείς με όλες τις μεθόδους ώσπου να βρεις τι σου ταιριάζει καλύτερα και τι σε βοηθάει να φθάσεις πιο κοντά στο επιθυμητό αποτέλεσμα.
Και αν ναι για το παραπάνω, λογικά το gain θα καθοριστεί απ'τον κομπρέσσορα πχ σε 2:1 ή 3:1 ανάλογα με τις ήδη υπάρχουσες στάθμες απ'τη μίξη?
Δεν καταλαβαίνω τι ακριβώς εννοείς με "το gain θα καθοριστεί από τον comp"...όλα τα στάδια της αλυσίδας περιλαμβάνουν κάποιο gain stage το οποίο θα πρέπει να χειριστείς προσεκτικά ώστε αφενός να μην υπεροδηγήσεις κατά λάθος την είσοδο κάποιου επεξεργαστή και αφ'ετέρου να μην φθάσεις στο σημείο να έχεις ένα υπερβολικά hotmix... αυτά ισχύουν είτε μιλάμε για ψηφιακό είτε για αναλογικό domain.
Αν αναφέρεσαι στο πως περίπου πρέπει να δουλέυει το compression στο mix bus , αυτό έχει να κάνει περισσότερο με το αισθητικό αποτέλεσμα που εσύ επιθυμείς....
Αν πχ σε ενδιαφέρει ένα διακριτικό όπως ανέφερα παραπάνω glueing comp τότε θα πρέπει να ξεκινήσεις από σχετικά έως πολύ αργά attack time και γρήγορο release θέτωντας το ratio μεταξύ 1.5:1 με 2:1 και θέτωντας το threshold εκεί που θα σου δίνει 1 με 2db gain reduction, αντίστοιχα αν επιθυμείς ένα πιο Power pop pumping compression θα πρέπει και πάλι να επιλέξεις αργό attack αλλά να θέσεις το release (ξεκινώντας από την πιο γρήγορη τιμή του) εκεί που η "επαναφορά" συμβαδίζει με το groove του κομματιου....σε αυτήτην περίπτωση θα επιλέξουμε ένα ratio μεταξύ 2:1 to 4:1 και θα θέσουμε το threshold εκεί που θα μας δίνει 3 με 6db gain reduction και ούτω καθ'εξής...κάποια "σημαντικά" tips για το compression στο mix bus:
1)Ο συνδυαμός αργό και γρήγορο release είναι σχεδόν πάντα η καλύτερη επιλογή στο mix bus.
2)Η ύπαρξη sidechain control είναι σημαντικό όπλο για ένα mix bus compressor...μας δίνει την δυνατότητα να "απαλάξουμε" το gain detection κύκλωμα από την υπερβολική παρουσία των χαμηλών και πολύ χαμηλών περιοχών και έτσι να έχουμε μια πολύ πιο smooth και διακριτική επεξεργασία ακόμη και σε μεγάλα ποσοστά gain reduction.
3)Η επιλογή ανάμεσα σε stereo linked ή dual mono λειτουργία είναι πάρα πολύ σημαντική....καθώς μπορεί να μας βοηθήσει να διατηρήσουμε , να στενέψουμε ή ακόμη και να διευρύνουμε την αίσθηση της στερεοφωνικής εικόνας του μιξ κατά το επιθυμητό.
4)Πολλές φορές το επιθυμητό -ομογενοποιητικό αποτέλεσμα που προσδωκούμε από το compression στο mix bus επιτυγχάνεται σε μεγάλο βαθμό ή καλύτερα συνδυαστικά και με την ίδια την τοπολογία του κυκλώματος του επεξεργαστή (transformer coupled, tube-mu gain reduction, opto gain detection κλπ κλπ) και των ιδιαίτερων ακουστικών χαρακτηριστικών της (harm.distortion,clipping point, core saturation). Αυτό βέβαια ισχύει στον αναλογικό τομέα αλλά σίγουρα αποτελεί και προσπάθεια για εξομείωση σε πολλούς ψηφιακούς επεξεργαστές).
5)Στο compression βολεύει να ξεκινάς θέτωντας πιο υψηλές gain reduction τιμές και στην συνέχεια να ανεβάζεις το threshold εκεί που δίνει το επιθυμητό και ίσως ανεπαίσθητο αποτέλεσμα....από το πολύ στο λίγο δηλαδή.
6)"If it sounds good....it's good"
http://www.noiz.gr/index.php?action=articles;sa=view;article=136