...ίσως θα πρέπει ο συλλογισμός μας να ξεκινάει από το εξής
Ο ψηφιακός ήχος δεν έχει "ήχο"
....τουλάχιστον όχι σε σχέση με το software που διαχειρίζεται την ροή, διαχείριση και αναπαραγωγή της ψηφιοποιημένης ηχητικής πληροφορίας και τουλάχιστον όχι σε σχ'εση με το "πραγματικό" αποτέλεσμα (δηλαδή το ψηφιακό άθροισμα).
Ποιοί είναι λοιπόν οι παράγωντες που θα καθορίσουν τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του ψηφιακού ήχου αλλά και του μέσου αναπαραγωγής και επεξεργασίας (DAW) κατ'επέκταση?
Έχουμε λοιπόν
- Την μετατροπή του αναλογικού ήχου σε ψηφιακό (ADC)
- Την εσωτερική επεξεργασία όπως αυτή καθορίζεται και οριοθετείται ποιοτικά από το εύρος της δυναμικής περιοχής...ή με άλλα λόγια από το εσωτερικό bitrate κάθε DAW.
- Την μετατροπή της ψηφιακής πληροφορίας σε αναλογικό ήχο (DAC)
Τα παραπάνω νομίζω ότι έχουν κατά καιρούς συζητηθεί εκτενώς. Θα μπορούσε λοιπόν κάποιος εδώ να φθάσει στο σχετικά ασφαλές συμπέρασμα ότι τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του ψηφιακού ήχου δεν έχουν σχέση με το λειτουργικό και την γενικότερη αρχιτεκτονική του υπολογιστή που φιλοξενεί το εκάστοτε DAW.....και σε ότι αφορά το τελικό batch prosseced αποτέλεσμα mixdown αλλά και γενικότερα με το τι θα μπορούσαμε να θεωρήσουμε ως ποιοτικό κριτήριο, πιθανότατα έτσι είναι...τι γίνεται όμως με τον παράγωντα real time και το πως έστω και έμμεσα μπορεί να υπονομέυει την ποιότητα?
Όπως ήδη αναφέρθηκε από πολλούς τα 2 βασικά σημεία στα οποία θα διαφέρει ένα 64bit DAW σε 64bit OS που τρέχει σε 64bit επεξεργαστές θα ήταν αφενός η ικανότητα υψηλότερων ρυθμών real time επεξεργασίας και αφ'ετέρου η δυνατότητα αναγνώρισης και χρήσης τεράστιων ποσοτήτων ram ανά εφαρμογή.
Στο θέμα σχετικά με το "DAW test drive" έχω διατυπώσει μια προσωπική (και άρα ίσως ανόητη ;D) θεωρία περι διαφορών σε ότι αφορά το real time playback, με άλλα λόγια την διαχείριση των πόρων του συστήματος κυρίως σε ότι αφορά τα πιο "τα κάνω όλα μετά τις 2" DAW....και νομίζω (διορθώστε με αν κάνω λάθος...είμαι λίγο μπούφος με τα περί υπολογιστών) πως αυτό είναι κάτι που έχει άμεση σχέση με αυτά που έγραψα πιο πάνω σχετικά με τα 64bit λειτουργικά κλπ κλπ
Θεωρώ λοιπόν πως αν και σε ότι αφορά μια ψυχρή σύγκριση ανάμεσα στο τελικό αποτέλεσμα αυτών των 2 καταστάσεων, και θεωρώντας ως δεδομένο ότι μιλάμε για non real time επεξεργασία το αποτέλεσμα θα είναι πάντα απόλυτα όμοιο (όπως είναι και το λογικά αναμενόμενο) εν τούτοις όταν υπεισέρχεται ο παράγωντας real time τότε ναι μπορεί να υπάρχουν διαφορές....Αν λοιπόν θεωρήσουμε πως αυτές οι διαφορές επηρεάζουν την ποιότητα του αποτελέσματος τότε θα πρέπει να τις θεωρήσουμε ως ποιοτικές διαφορές. Το ζήτημα όμως είναι αν αυτές οι διαφορές είναι προιόν της διαφορετικής αρχιτεκτονικής των 64 vs 32 bit ή απλά προιόν της μέτριας σχεδίασης κάποιων DAW (φυσικά και με βάση τους περιορισμούς των 32 bit τουλάχιστον σε ότι αφορά την ram) και της υπερματαιόδοξης προσπάθειας να χωρέσουν τα πάντα σε ένα πακέτο (μη ξεκαθαρίζωντας όμως πως το πακέτο αυτό δεν πρόκειται να δουλέψει ποτέ σωστά.....τουλάχιστον όχι στα 32 bit).
Η Real time επεξεργασία και playback έχει επίσης τεράστια σημασία όταν εμπλέκεται και ο παράγωντας "αναλογική επεξεργασία" ως ενδιαμεσο στάδιο....τότε η χρήση του batch prossesing απλά δεν υφίσταται με αποτέλεσμα ο χειριστής να πρέπει είτε απλά να ζήσει με τα όποια προβλήματα του real time playback είτε να καταφύγει σε άλλες λύσεις (printing tracks κλπ) οι οποίες όμως δημιουργούν μια σειρά νεων προβλημάτων κοκ
Κάτι παραπλήσιο ισχύει και για την ram και την χρήση τεράστιου όγκου samples, vsti's κλπ κλπ.....η δυνατότητα για περισσότερη ραμ δεν θα βελτιώσει την ηχητική ποιότητα ως απόλυτα μεγέθη αλλά σίγουρα θα διευκολύνει (σε όλους τους τομείς από εργονομία έως κόστος) την δημιουργία ενός σταθμού εργασίας ικανούνα διαχειριστεί άνετα τα κτηνώδη σημερινά sample libraries.
Αν λοιπόν θεωρήσουμε πως ποιοτικές διαφορές είναι μόνο η απόλυτη σύγκριση των απόλυτων τεχνικών χαρακτηριστικών του export της βέλτιστης χρήσης κάθε πλατφόρμας, τότε πολύ απλά αυτές δεν υπάρχουν....αν όμως ως ποιοτικές διαφορές θεωρήσουμε και τις ευκολίες στην χρήση, την εργονομία, την αναίρεση των όποιων περιορισμών της δημιουργικότητας, την ομαλότερη ένταξη σε ένα υβριδικό (αναλογικό ψηφιακό) περιβάλλον επεξεργασίας κλπ κλπ τότε πιστέυω πως ναι υάρχουν και είναι και σημαντικότατες...απλά δεν θα πρέπει να τις περιορίζουμε στο 64bit DAW ή λειτουργικό αλλά και στην βελτιστοποίηση γενικά ενός υπολογιστικού συστήματος για "μουσική χρήση".
Προσωπικά θεωρώ πως η μετάβαση στα 64μπιτα λειτουργικά και DAW's θα έχει αντίκτυπο περισσότερο (ίσως και αποκλειστικά) στο project studio , και στον μουσικό-συνθέτη-ενορχηστρωτή καθώς πιθανότατα εκτός από πολύ περισσότερες δυνατότητες θα του δώσει την δυνατότητα να μειώσει το κόστος (απόκτησης-λειτουργίας).
Από την άλλη σε ότι αφορά το "καθαρόαιμο" recording νομίζω πως έχουν ήδη φροντίσει οι ίδιες οι εταιρίες λογισμικού, οι εταιρίες hardware αλλά και οι ίδιοι οι χρήστες να δημιουργήσουν DAW's 2 ταχυτήτων σε ότι αφορά τον τρόπο με τον οποίο διαχειρίζονται τους πόρους (και άρα τις προτεραιότητες) σε σχέση με τις άκρατες "παροχές"....είτε παράγωντας οι ίδιες 2 διαφορετικές εκδοχές του ιδίου πράγματος, είτε απλά μένωντας στην μία ή στην άλλη όχθη του ποταμού.