Προσωπικά όταν ακούω τα δικά μου μέσα στο cubase είναι πάντα πολύ καλύτερα και πάντα τα κάνω -14.
Αλλά δεν είμαι και επαγγελματίας να σκάσω κι όλας.
Ειλικρινα δεν ξέρω πως συμπεριφέρονται οι αλγόριθμοι του(ς) αν το κομμάτι σου είναι υποτονικό δηλαδή -17 ή -9 ή -8.
Πάντως ειλικρινά το αρχικό σου το απολαμβάνω. Πιθανόν το χάλασες με το μαστερ. Αν έχεις καλή μείξη το μαστερ πρέπει να προσθέσει ελάχιστα. Και όλα αυτά τα limiters/maximizers εντυπωσιάζουν, αλλά τελικά κουράζουν τον ακροατή (αν ο ακροατής είναι σοβαρός).
Εσένα σε νοιάζει που είναι συμπιεσμένο. Ενας 14άρης που θα το ακούσει θα τον νοιάξει ή όχι?
Συμφωνω! Εξαλλου εξ ορισμου το limiting τι κανει? Κόβει κορυφες, αφαιρει δηλαδη, δεν προσθετει κατι. Ναι ακουγεται πιο loud σε σχεση πχ με ενα τραγουδι των 80'ς, αλλα αν τα βαλεις σε ιδια ενταση το κομματι των 80'ς ακουγεται καλυτερο
Συμφωνω! Εξαλλου εξ ορισμου το limiting τι κανει? Κόβει κορυφες, αφαιρει δηλαδη, δεν προσθετει κατι. Ναι ακουγεται πιο loud σε σχεση πχ με ενα τραγουδι των 80'ς, αλλα αν τα βαλεις σε ιδια ενταση το κομματι των 80'ς ακουγεται καλυτερο
ναι αλλά περιορίζει αν πχ χτυπήσει +5 σε κάτω απο 0 συμπιέζοντας. Αμεσα δεν το ακούς, αλλά συνέχεια θα σε ενοχλήσει. Πως να σου πω, το πρώτο σου ειναι ξεκούραστο και ευχάριστο. Όπως πήγε τελικά με το μαστερ σου και την όποια επέμβαση του sc δεν μου αρέσει πλέον. Είπες ότι δεν σ αρέσει και σένα.
Να το πω απλά, θέλεις να είναι δυνατό και ζωντανό για να πιάσει τον άσχετο κόσμο άστο.
Θες να σε ευχαριστήσει (που δεν σε ευχαριστεί) άστο όπως ήταν. Αλλά πλέον όπως λες θα συγκρίνεται με τα σύγχρονα?
Κατ αρχάς το κομμάτι του Styles φαίνεται να έχει mono το beat με φοβερό de-essing και τις φωνές και τα πλήκτρα stereo για τo widening και τo κομμάτι φαίνεται να είναι πολύ πιο wide. Το beat του είναι compressed απ το limiting συνολικά του κομματιού, όχι γιατί έχει κομπρεσσάρει τα τύμπανα και είναι πολύ πιο δυνατά, το δικό σου είναι πολύ πιο vocal mix. Η μπότα του είναι πολύ πιο ψηλά συχνοτικά απ τη δική σου, τα μπάσα και τα πλήκτρα δίνουν τα sub αλλά είναι ταυτόχρονα και εξαιρετικά high passed, ίσως 12db στα 50hz? Εσένα αντίθετα φαίνεται να έχει αρκετό masking στις χαμηλές. H φωνή θα έλεγα ότι είναι πολύ hollow στο δικό σου, τις λείπουν πολλές χαμηλομεσαίες και γενικά θα έλεγα λείπουν απ το κομμάτι σου. Αυτός ίσως να είναι και ο λόγος που λες ότι σου ακούγεται χάλια σε μικρότερα συστήματα. Τελευταία παρατήρηση τα πλήκτρα μου ακούγονται να έχουν κάποια artefacts στα ψηλά, ίσως έχεις βάλει εκεί κάποιο exciter η eq?
Όσον αφορά τα levels θα διαφωνήσω με το πού πρέπει να είναι το κομμάτι. Ανεξάρτητα με το normalizing που κάνουν οι διάφορες πλατφόρμες το κάθε compression έχει τον δικό του ήχο. Μπορείς ποτέ να φανταστείς πχ τους Royksopp στα -14db?
Καταρχάς να ξεκαθαρίσουμε ότι το Soundcloud και γενικότερα τα streaming services δε βάζουν limiter, αλλά normalizer, δηλαδή απλά χαμηλώνουν το gain μέχρι να πιάσουν το όριο που έχουν θέσει μέσω LUFS. Το αποτέλεσμα δεν είναι limited ή όχι, απλά χαμηλώνει η ένταση σαν να τη χαμηλώνεις από το volume. Τι -6 τα πας, τι -26, το streaming service θα το φέρει πχ στο -14 ανεβάζοντας ή κατεβάζοντας το συνολικό volume, οπότε δεν έχει διαφορά στο limiting. Μέσα από το limiting όμως μπορείς να πετύχεις ένα πιο έντονο κομμάτι, επιρρεάζοντας τη συνολική ένταση σε dB μέσω LUFS.
Μέσα από το loudnesspenalty (πολύ χρήσιμο site) φαίνεται ότι δε το χεις παρακάνει πολύ.
Πάμε τώρα στο τι παρατηρώ εγώ μέσα από την κυματομορφή του mix και το master όπως τα ανέβασες.
Αυτή είναι η κυματομορφή του mix στο audacity kai me ta δύο κανάλια (δεξιά+αριστερά) σε ένα κύμα.
Παρατηρώ τα παρακάτω:
1) Υπάρχουν κάποια peaks (κόκκινα σημάδια) τα οποία δε μπορώ να καταλάβω από που ακριβώς προέρχονται, αλλά μάλλον είναι από τη φωνή, συν κάποιες συχνότητες που χτυπάνε ταυτόχρονα με άλλα όργανα.
Πάρε για παράδειγμα το πρώτο πρώτο στα αριστερά. Αυτό αγγίζει τα κοντά τα -0,35dΒ, ενώ φαντάσου ότι το μεγαλύτερο κομμάτι του τέλους που είναι φορτωμένο, δε ξεπερνάει κατά μέσο όρο τα -0,6 (διακεκομμένη). Αυτό τι δείχνει? Πολύ απλά ότι υπάρχει κάτι που μπορεί να χτυπίσει ακόμα και σε χαμηλές εντάσεις, πράγμα που μπορεί να επιρρεάσει το γενικό mix και σίγουρα κομπρέσορες και limiters. Πώς το κάνει αυτό? Εφόσον ένα peak φτάνει ψηλότερα από τον μέσο, αυτό σημαίνει ότι θα ενεργοποιηθεί ο limiter/compressor πιο νωρίς, με αποτέλεσμα να συμπιέζεις πολύ παραπάνω ΟΛΟ το υπόλοιπο κομμάτι χωρίς να φταίει.
Αυτό λύνεται με το να τσεκάρεις ένα ένα τα tracks και να δεις τι μπορεί να δημιουργεί αυτά τα peaks. Όταν το βρεις, είτε θα χρειαστεί να επέμβεις με κομπρέσορα, είτε με limiter, είτε με EQ, είτε με transient editor, όπως μπορείς.
2) Ακούγοντας το mix καταλαβαίνω ότι πρέπει να "ανοίξεις" το mix λίγο παραπάνω, μιας και αυτή τη στιγμή είναι όλα στο κέντρο και κατά πάσα πιθανότητα, πολλά όργανα "παλεύουν" συχνοτικά μεταξύ τους. Το αποτέλεσμα μπορεί να είναι πάλι αυτά τα ανομοιόμορφα peaks, είτε απλά λάσπη και ένα όχι και τόσο καθαρό αποτέλεσμα.
Βάλε λοιπόν λίγο stereo separation, κάνε λίγο hard-panning σε κάποια όργανα. Μπορείς πχ την κιθάρα να τη στείλεις -50 αριστερά, και το πιάνο +50 δεξιά. Δε χρειάζεται να πας all the way στο 100. Κανονικά πρέπει και τις δεύτερες να τις σπάσεις στα πλάγια, και να αφήσεις κέντρο μόνο την πρώτη φωνή. Για stereo imaging μπορείς να χρησιμοποιήσεις το Ozone Imager που ειναι τσάμπα και πολύ καλό. Μπορείς να το βάλεις στην κιθάρα και στο πιάνο πχ, αλλά και στις φωνές, ειδικά στις δεύτερες.
Το σημαντικότερο, κόψε συχνότητες που δε χρειάζονται. Πχ, αν η μπότα της drums χτυπάει στα 50-60Hz, και το μπάσο στα 100, κόψε με high pass/low cut τις υπόλοιπες χαμηλές του μπάσου και λίγο τις ψηλές της μπότας, έτσι ώστε να μη χτίζεται μαζί με την μπότα. Αυτό μπορείς να το κάνεις και στην κιθάρα σε συνδιασμό με το μπάσο, πχ να κόψεις τα μπάσα τις κιθάρας για να μπορέσει να αναπνεύσει το μπάσο. Το ίδιο μπορείς να κάνεις και στη φωνή.
Είδα ότι έχεις Cubase, δε ξέρω αν η έκδοσή σου το υποστηρίζει αυτό αλλά είναι φοβερό εργαλείο. Στα channel settings, στo Equalizer του κάθε track, δίπλα από το όνομα έχει να διαλέξεις ένα άλλο track και να συγκρίνεις τα EQ τους. Για παράδειγμα, εδώ βλεπεις το μπάσο να συγκρίνεται με τις κιθάρες, και βλέπεις ότι έχω κάνει χώρο στο μπάσο, κόβοντας μέχρι τα ~180 από τις κιθάρες.
Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να σας βοηθήσει να εξατομικεύσετε το περιεχόμενο, να προσαρμόσετε την εμπειρία σας και να σας κρατήσει συνδεδεμένους εάν εγγραφείτε.
Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε αυτόν τον ιστότοπο, συναινείτε στη χρήση των cookies από εμάς.