Απορίες ηλεκτρικής φύσεως για ενισχυτές

teousis

Νέο μέλος
Μηνύματα
21
Πόντοι
1
Καλησπέρα σε όλους και όλες. :)

Επιθυμώ τις πολύτιμες γνώσεις όποιου προθυμοποιείται να απαντήσει.

Θέλω να κατανοήσω μερικές έννοιες στο μυαλό μου, που παραμένουν μετέωρες.

Είναι ως επι το πλείστον ερωτήματα (φυσικής-ακουστικής και ηλεκτρικής φύσης), σχετικά

με το ηλ. μπάσο και τα ηλεκτρικά όργανα γενικότερα και κυρίως τους ενισχυτές.

Είμαι σχεδόν βέβαιος, πως οι απορίες αυτές ταλανίζουν αρκετό επίσης κόσμο "μη ειδήμων" και χρήσιμο θα ήταν όποιος γνωρίζει απαντήσεις και γενικώς το κατέχει, να παραθέσει τις γνώσεις του προς τέρψη όλων των υπολοίπων.

Ευχαριστώ προκαταβολικά...

Για διευκόλυνση προς τις πιθανές απαντήσεις, θα μιλήσω με υποθετικά παραδείγματα.

Διευκρινίζω πως δεν είμαι φυσικός, ούτε ηλεκτρονικός, ούτε έχω ψαχτεί διαβάζοντας


τυπολόγια και νόμους.
Για κάποιον που έχει ψαχτεί, πιθανόν να είναι αστεία και χαζά τα ερωτήματά μου...

1.) Έχουμε ένα τρανζίστορ κεφάλι μπάσου 1Watt στα 4Ohm και μια καμπίνα μπάσου (με ένα δεκάϊντσο μεγάφωνο) επίσης 1Watt στα 4Ohm. Απο την άλλη έχουμε την ίδια τρανζίστορ κεφαλή μπάσου πάλι 1Watt αλλά αυτή τη φορά ρυθμισμένη στα 8Ohm και την ίδια καμπίνα μπάσου (πάλι με ένα δεκάϊντσο μεγάφωνο) επίσης 1Watt αλλά και αυτή ρυθμισμένη στα 8Ohm. Και στις 2 λοιπόν περιπτώσεις έχουμε μια υποτυπώδη συμβατότητα των μηχανημάτων στην αντιστοιχία Watt και Ohm. Επίσης είναι ξεκάθαρο πως έχουμε και στις 2 περιπτώσεις το ίδιο κεφάλι, την ίδια καμπίνα, απο τα ίδια υλικά φτιαγμένα, το ίδιο μεγάφωνο σε ίντσες, αλλά το μόνο που αλλάζει είναι η αντίσταση και για να προβλέψω και την πιο περιέργη απάντηση παίζουν και τα 2 μηχανήματα στον ίδιο χώρο την ίδια ώρα με τις ίδιες συνθήκες. Ποιό λοιπόν απο τα 2 μηχανήματα θα ακουστεί πιο δυνατά απο άποψη έντασης; Η ερώτηση είναι καθαρά ηλεκτρικής φύσεως και δεν χρειάζεται να ειπεσέλθουμε σε λεπτομέρειες του τύπου...αν ο ένας κοπανάει το μπάσο ή αν ο άλλος το χαιδεύει παίζοντας ή αν ο ένας τσιτώνει τα gain και γρετζάρει αν αυτό είναι το ζητούμενό του.

2.) Αν έχουμε ένα κεφάλι μπάσου στα 100Watt αυτή τη φορά και στα 4Ohm η αντίστασή του, ποιός είναι ο αλγόριθμος που ακολουθούμε, αν θέλουμε να συνδέσουμε περισσότερες της μίας καμπίνες; Δηλ. όταν έχουμε υποθετικά διαθέσιμες 2 ή και 3 καμπίνες με διαφορετικά μεγάφωνα η κάθε μια και σε αριθμό και σε ίντσες. Ας πουμε δηλ. οτι θέλουμε να πετύχουμε το τάδε ηχητικό αποτέλεσμα και τις συνδέουμε και τις 2 ή και τις 3 πάνω στο ίδιο κεφάλι. Τι προδιαγραφές λοιπόν πρέπει να έχουν και οι 3 καμπίνες ώστε να κουμπώσουν συμβατά και χωρίς προβλήματα πάνω στο κεφάλι; Χωρις να το κάψουν; Πρέπει το άρθροισμά τους σε Watt να βγάζει από 100 και πάνω; πρέπει και οι 3 αυστηρά να είναι στα 4Ohm; ή κάτι άλλο; Η ίδια ερώτηση απευθύνεται και για τα 8Ohm αντιστοίχως...




3.) Υπάρχουν κάποιες προϋποθέσεις κατά τις οποίες θα μπορούσαν να συνδεθούν καμπίνα-ες 8Ohm σε 4Ohm κεφάλι ή το αντίθετο; Είναι αρθροιστικό το θέμα ή γενικά αυτό απαγορεύεται;

4.) Εκτός απο τα Watt, τα Ohm, την εταιρία κατασκευής και την ποιότητα των υλικών μιας καμπίνας, και ας υποθέσουμε πως όλα αυτά είναι και συμβατά και ποιοτικά...ποιοί άλλοι παράγοντες καθορίζουν την καθαρότητα και την ένταση που αυτή αποδίδει; Τι παίζει με την ευαισθησία των μεγαφώνων; Για να είναι καθαρή και δυνατή η απόδοση πρέπει να είναι ευαίσθητα ή "αναίσθητα"; Ποιά είναι τα φυσιολογικά όρια δηλ. μετρημένα σε db; Υπάρχουν και άλλοι παράγοντες;

5.) Τι στα κομμάτια είναι το "Headroom" και πως το αντιλαμβάνεται κάποιος;

6.) Ποιές είναι οι διαφορές της Balanced και UnBalanced εξόδου σε ένα κεφάλι;

7.) Αν υποθέσουμε πως κάποιος θέλει να συνδέσει σε ένα live το μπασάκι του κατευθείαν στα PA μέσω του DI Output της κεφαλής του, χωρίς την παρεμβολή καμίας καμπίνας (ούτε καν για monitor)...μπορεί να το κάνει άφοβα σε οποιοδήποτε PA σύστημα, σε οποιαδήποτε κονσόλα, με τον οποιοδήποτε ενισχυτή και με τα οποιαδήποτε άλλα κανάλια να τρέχουν στα ίδια PA ταυτόχρονα; ή υπάρχουν προϋποθέσεις και παράμετροι για να το πράξει κανείς;

Βασικά θα ρώταγα τόσα και άλλα τόσα, αλλά δεν θέλω να κάνω το άρθρο τεράστιο, ούτε να κουράσω. Πιστεύω πως αν μου απαντηθούν τα άνωθεν μου υπέραρκούν για την ώρα.

Εκτιμώ την οποιαδήποτε απάντηση.

 
1) Και στις δύο περιπτώσεις θα έχουμε την ίδια ένταση.

2) & 3) Ετοίμαζα ένα αρθράκι πριν ένα δύο μήνες σχετικά με την προσαρμογή εμπεδήσεων ενισχυτή και φορτίου, θα ψάξω να το βρω και θα το ποστάρω αν είναι γιατί δεν είναι μικρή η απάντηση. Απλά είχε βγει ένα κατεβατό και πίστευα ότι θα είναι κουραστικό.

4) Όπως πολύ σωστά λες, η ευαισθησία. Όσο πιο μεγάλη είναι τόσο πιο δυνατά παίζει ένα μεγάφωνο.

5) Headroom είναι το πόσο περιθώριο έχουμε σε έναν ενισχυτή (ή σε ένα στάδιο του ενισχυτή πχ input) πριν αρχίσει να παραμορφώνει.

6) http://en.wikipedia.org/wiki/Balanced_audio

7) Μπορεί να το κάνει άφοβα.

Σιγά σιγά οι ερωτήσεις!  ;D

Καλύτερα να ανοίγεις ένα θέμα με μια δυο σχετικές ερωτήσεις και μόλις σου λύνονται οι συγκεκριμένες απορίες να ανοίγεις ένα άλλο θέμα, έτσι θα σε βοηθήσουν και περισσότεροι.

 
1. (απανταει εν μερει και την 4) Αν τα μεγαφωνα εχουν την ιδια ευαισθησια σε db και την ιδια συχνοτικη αποκριση (αρα μιλαμε για ολοιδια μεγαφωνα απλα με διαφορετικη αντισταση), τοτε θα ακουγονται με την ιδια ακριβως ενταση.

2. Στο μονο που πρεπει να συμμορφωθεις ειναι η συνολικη αντισταση των καμπινων που θα συνδεσεις στην κεφαλη να ειναι σε αντιστοιχια με την αντισταση εξοδου της κεφαλης. Το πως θα υπολογισεις τη συνολικη αντισταση των καμπινων ειναι ζητημα του αν τις συνδεσεις σε σειρα ή παράλληλα (ή και συνδυασμό αυτών) και οι μαθηματικοι τυποι διαθεσιμοι παντου στο ιντερνετ. Για να μην τους γραφω τωρα εδω αναλυτικα, χονδρικα μπορεις να εχεις υποψιν οτι αν συνδεεις σε σειρα αθροιζεις τις αντιστασεις, ενω αν συνδεεις παραλληλα η συνολικη αντισταση ειναι αρκετα μικροτερη και απο της μικροτερης καμπινας.

3. Σε τρανζιστορατους ενισχυτες δεν εχεις καποιο ιδιαιτερο προβλημα αν συνδεσεις καμπινες μεγαλυτερης αντιστασης, απλα θα εχεις απωλεια εντασης και γενικοτερα αποκρισης του ενισχυτη. Δε θα του κανεις ζημια παντως. Αν βαλεις μικροτερης αντιστασης, υπαρχει πολυ μεγαλη πιθανοτητα να καψεις τα τρανζιστορ εξοδου (δε λεω σιγουρη πιθανοτητα γιατι υπαρχουν και ανοχες και ισως την αντεξει, παντως τον καταπονεις πολυ και μειωνεις τη διαρκεια ζωης του). Σε λαμπατους ενισχυτες, πρεπει να εχεις καμπινα ακριβως της αντιστασης που ζηταει. Αν ειναι μεγαλυτερη ζοριζεις πολυ (ή/και καις) το μετασχηματιστη εξόδου, αν ειναι μικροτερη ζοριζεις πολυ (ή/και καις) τις λαμπες εξοδου. Η επιλογη ειναι δικη σου (αν παντως πρεπει οπωσδηποτε να το κανεις, προτιμησε να βαλεις μικροτερης αντιστασης καμπινα ωστε να ζορισεις τις λαμπες - οι λαμπες ειναι αναλωσιμες, αλλαζουν ευκολα, γρηγορα και φτηνα. Ο μετασχηματιστης εξοδου οχι).

4. (απαντημενη εν μερει στην 1) Η ευαισθησια ενος μεγαφωνου ειναι το Α και το Ω απο αποψη εντασης ηχου. Κρατα στο μυαλο σου αυτο: για καθε 3db λιγοτερο sensitivity ενος μεγαφωνου, χρειαζεσαι ενισχυτη διπλασιας "ποσοτητας" Watts για να ακουστει στην ιδια ενταση. Για παραδειγμα αν ο ενισχυτης σου εχει μεγαφωνο στα 100db ευαισθησια και το αλλαξεις και βαλεις μεγαφωνο με 103db ευαισθησια, ο ενισχυτης σου θα αποκτησει "διπλασια" ενταση ηχου, ετσι απλα...

5. Headroom ειναι το ευρος εντασης που εχεις πριν αρχισει ο ενισχυτης να παραμορφωνει. Καποιοι ενισχυτες εχουν τεραστιο headroom αρα ακουγονται καθαροι (=χωρις παραμορφωση) ακομα και τους δινεις δυνατο σημα. Αλλοι, ακομα και με σχετικα μετριας εντασης παιξιμο, αρχιζουν και "σπανε". Θεμα γουστου και εφαρμογης το ποιον θα επιλεξει ο καθενας...

6. Αν μιλας για εξοδο μεγαφωνων, τοτε εχει να κανει απλα με το γεγονος οτι η unbalanced εχει αναφορα στη γειωση (δηλαδη ο ενας ακροδεκτης του μεγαφωνου συνδεεται στη γειωση). Η balanced προφανως το αντιθετο, δηλαδη δε συνδεεται το μεγαφωνο με τη γειωση. Αν μιλας για εξοδο DI του ενισχυτη, παλι κατι παρομοιο ειναι με σκοπο την ελαχιστοποιηση του θορυβου που μπορει να αρπαξει το καλωδιο μεταφορας (η balanced σε σχεση με την unbalanced).

7. Αφοβα...

EDIT: με προλαβε ο myster αλλα το αφηνω και το δικο μου για τις 2-3 εξτρα πληροφοριες που μπορει να βοηθησουν...

 
Καταρχάς...ευχαριστώ πάρα πολύ για τις απαντήσεις ! ! !

...Και συνεχίζω ακάθεκτος με ερωτήσεις πάνω στις απαντήσεις...

1.) Τότε για ποιό λόγο ο ίδιος τρανζιστοράτος ενισχυτής μπάσου συγχρονίζει-αποδίδει σε μεγαλύτερο αριθμό Watt στα 4Ohm και ταυτόχρονα σε μικρότερο αριθμό Watt στα 8Ohm;

Με αυτή τη λογική ένας "αδαης" καταλαβαίνει πως το μηχάνημά του αποδίδει μεγαλύτερο αριθμό Watt στα 4Ohm απ' ότι στα 8Ohm, άρα στα 4 θα θέλει να συγχρονίζει και καμπίνα στα 4Ohm θα θέλει να αγοράσει...ώστε να εκμεταλλευτεί στο έπακρο τις δυνατότητες του ενισχυτή του.Σωστά δεν σκέφτομαι ή λέω βλακείες;

2.) το maximum SPL τι ακριβώς είναι; Αυτό είναι η ευαισθησία των μεγαφώνων ή είναι το sensitivity; Οι μετρήσεις και οι τιμές κάθε εταιρίας είναι αντικειμενικές;

3.) όταν λέμε μεγαλύτερη αντίσταση εννοούμε τα 4Ohm ή τα 8Ohm; το ρωτάω επειδή η αντίσταση είναι αντιστρόφως ανάλογο ποσό σε συνάρτηση με την ισχύ, συνεπώς η μικρότερη αντίσταση σημαίνει μεγαλύτερη ισχυ.

4.) Τι σημαίνει συνδέω καμπίνες σε σειρά και τι παράλληλα; ποιό είναι το όφελος της μίας και ποιό της άλλης εκδοχής; Πως επιτυγχάνεται ο ένας και πως ο άλλος τρόπος;

5.) Πρίν την επιλογή μιας κεφαλής, υπάρχει τρόπος να γνωρίζει κανείς το εύρος του headroom; πως μετριέται αυτο; οι εταιρίες το αναφέρουν;

 
1. Σωστα. Το οτι μπορει ο ενισχυτης να παιξει στα 2,4,8,16Ω δε σημαινει οτι θα αποδωσει κιολας τα ιδια watt. Εχε ομως υποψιν οτι η ισχυς του ενισχυτη σε σχεση με την ενταση που ακους τελικα, δεν εχει γραμμικη σχεση. Αν ενας ενισχυτης ειναι 10W δε σημαινει οτι με 20W θα εχεις διπλασια ενταση. Για να εχεις διπλασια ενταση, το νουμερο θα ειναι πιο κοντα στα 100W... (αρα οταν λεει 100W@4Ω, 70W@8Ω η διαφορα στη μεγιστη ενταση δε θα ειναι ιδιαιτερα μεγαλη).

2. SPL= sound pressure level, Sensitivity=ευαισθησια. Το ιδιο πραγμα ειναι, μετραται σε db/W/m (ντεσιμπελ ανα 1 Watt στο 1 μετρο) αλλα αναφερεται απλως ως ντεσιμπελ (πχ sensitivity 97db). Οι τιμες ειναι αντικειμενικες.

3. Μεγαλυτερη αντισταση ειναι τα 8Ω απο τα 4Ω.

4. Για να μη σε μπλεξω με πολλα πολλα, δες αυτο... http://www.speakerimpedance.co.uk/

Τα οφελη θα τα καταλαβεις απο τα νουμερα...

5. Οχι, δε μετριεται αντικειμενικα. Μαθαινεις, πληροφορεισαι, δοκιμαζεις και αποφασιζεις.

 
Συμφωνείς λοιπον στην ερώτηση 1 πως θα παίξει ΠΙΟ ΧΑΜΗΛΑ στα 8Ω, γιατί στα 8Ω ο ενισχυτής θα αποδίδει λιγότερο από 1 βατ. Το ότι η διαφορά θα είναι μικρή είναι ποσοτικό θέμα. Η ερώτηση ήταν "ποιο θα ακουστεί πιο δυνατά;"  ;)

 
Η ερωτηση ηταν "σκεφτομαι σωστα ή λεω βλακειες;". Σε αυτο απαντησα.

 
Η αρχική ερώτηση 1 ήταν:

teousis είπε:
...

Ποιό λοιπόν απο τα 2 μηχανήματα θα ακουστεί πιο δυνατά απο άποψη έντασης;
 
Στην αρχικη ερωτηση 1, απαντησα με δικια μου αρχικη απαντηση 1. Δες σε παρακαλω καλυτερα το thread. Αυτο που παραθετεις ως απαντηση μου, ειναι απαντηση στη δευτερη σειρα ερωτηματων.

 
Έχω διαβάσει το thread καλά, και σε ρώτησα παραπάνω αν όντως συμφωνείς πως η αρχική σου απάντηση (ότι θα ακούγονται εξίσου δυνατά αν τα δύο ηχεία έχουν την ίδια ευαισθησία) ήταν λανθασμένη. Μιας και την ανέτρεψες με τη δεύτερη απάντηση. Καλό είναι να ξεκαθαρίζονται τα πράγματα, να μη μένουν λάθος στοιχεία σε ένα thread που θα διαβαστεί από πολλά άτομα σε βάθος χρόνου.

 
Η ερωτηση 1.1 του φιλου μας ειναι διαφορετικη απο την 2.1

Στην ερωτηση 1.1 ρωτα αν ενας ενισχυτης 1W/4Ω θα παιζει δυνατοτερα απο εναν 1W/8Ω... αυτο μου θυμιζει το κλασικο "ποιο ειναι βαρυτερο, ενα κιλο βαμβακι ή ενα κιλό σίδερο;". Προφανεστατα, με ιδιες ολες τις αλλες παραμετρους (impedance matched cabs, ιδιο sensitivity, ιδιο χωρο, ιδια θερμοκρασια κλπ) θα εχουν την ιδια ενταση.

Στην ερωτηση 2.1 ρωτα αν ενας ενισχυτης που εχει εξοδο για διαφορετικες εμπεδησεις θα ακουγεται δυνατοτερα στις μικροτερες εμπεδησεις. Επειδη μιλουσαμε για solidstate μηχανηματα, στο ιδιο μηχανημα μια εξοδος μικροτερης εμπεδησης εχει μεγαλυτερη ισχυ αρα θα ακουγεται δυνατοτερα, πλην ομως ελαχιστα δυνατοτερα καθως η διαφορα ισχυος δεν ειναι μεγαλη. Στα λαμπατα μηχανηματα, εχουμε μετασχηματιστη εξοδου και reflected impedance, αρα εκει τα πραγματα ειναι διαφορετικα.

Ελπιζω τωρα να ξεκαθαρισα την αποψη μου.

 
Babtua είπε:
Η ερωτηση 1.1 του φιλου μας ειναι διαφορετικη απο την 2.1

Στην ερωτηση 1.1 ρωτα αν ενας ενισχυτης 1W/4Ω θα παιζει δυνατοτερα απο εναν 1W/8Ω...
Προφανώς έτσι την εξέλαβες, αλλά δεν ήταν έτσι. Η αρχική ερώτηση ήταν:  

1.) Έχουμε ένα τρανζίστορ κεφάλι μπάσου 1Watt στα 4Ohm και μια καμπίνα μπάσου (με ένα δεκάϊντσο μεγάφωνο) επίσης 1Watt στα 4Ohm. Απο την άλλη έχουμε την ίδια τρανζίστορ κεφαλή μπάσου πάλι 1Watt αλλά αυτή τη φορά ρυθμισμένη στα 8Ohm και την ίδια καμπίνα μπάσου (πάλι με ένα δεκάϊντσο μεγάφωνο) επίσης 1Watt αλλά και αυτή ρυθμισμένη στα 8Ohm. Και στις 2 λοιπόν περιπτώσεις έχουμε μια υποτυπώδη συμβατότητα των μηχανημάτων στην αντιστοιχία Watt και Ohm. Επίσης είναι ξεκάθαρο πως έχουμε και στις 2 περιπτώσεις το ίδιο κεφάλι, την ίδια καμπίνα, απο τα ίδια υλικά φτιαγμένα, το ίδιο μεγάφωνο σε ίντσες, αλλά το μόνο που αλλάζει είναι η αντίσταση και για να προβλέψω και την πιο περιέργη απάντηση παίζουν και τα 2 μηχανήματα στον ίδιο χώρο την ίδια ώρα με τις ίδιες συνθήκες. Ποιό λοιπόν απο τα 2 μηχανήματα θα ακουστεί πιο δυνατά απο άποψη έντασης; Η ερώτηση είναι καθαρά ηλεκτρικής φύσεως και δεν χρειάζεται να ειπεσέλθουμε σε λεπτομέρειες του τύπου...αν ο ένας κοπανάει το μπάσο ή αν ο άλλος το χαιδεύει παίζοντας ή αν ο ένας τσιτώνει τα gain και γρετζάρει αν αυτό είναι το ζητούμενό του.
...άρα έχουμε την ίδια κεφαλή που στα 4Ω βγάζει ένα βατ, και ΤΩΡΑ τη γυρίζουμε να παίξει στα 8Ω

Αυτό το επιβεβαιώνει ο ΟΡ στο δεύτερο ποστ του, όπου σου λέει:

1.) Τότε για ποιό λόγο ο ίδιος τρανζιστοράτος ενισχυτής μπάσου συγχρονίζει-αποδίδει σε μεγαλύτερο αριθμό Watt στα 4Ohm και ταυτόχρονα σε μικρότερο αριθμό Watt στα 8Ohm;

Με αυτή τη λογική ένας "αδαης" καταλαβαίνει πως το μηχάνημά του αποδίδει μεγαλύτερο αριθμό Watt στα 4Ohm απ' ότι στα 8Ohm, άρα στα 4 θα θέλει να συγχρονίζει και καμπίνα στα 4Ohm θα θέλει να αγοράσει...ώστε να εκμεταλλευτεί στο έπακρο τις δυνατότητες του ενισχυτή του.Σωστά δεν σκέφτομαι ή λέω βλακείες;
Ελπίζω τώρα να ξεκαθαρίστηκαν τα πράγματα, η ερώτηση ήταν ΜΙΑ από την αρχή, και οι απαντήσεις "θα παίζουν το ίδιο δυνατά" ήταν ανακριβείς.

 
Οποιος δεν κανει απολυτως σαφεις ερωτησεις, διατρεχει τον κινδυνο να μην παρει και απολυτως σωστη απαντηση. Αυτο εγινε κι εδω, οταν η ερωτηση ξαναεγινε με πιο μεγαλη σαφηνεια, δοθηκε και η πιο ακριβης απαντηση.

Το πραγματικο ερωτημα ειναι αλλο: αντι να προσπαθεις να καταδειξεις τα λαθη των αλλων, γιατι δε δινεις ΕΣΥ τη σωστη απαντηση αφου τη γνωριζεις, με επιχειρηματολογια και get done with it ωστε να δει ο καθενας που και πως εσφαλλε;

 
Εύλογη η απορία σου, ωστόσο δεν έπιασα την κουβέντα από την αρχή. Αν παρακολουθείς τακτικά το φόρουμ, σίγουρα με έχεις δει να απαντώ σε παρόμοιες ερωτήσεις πολλές φορές, γράφοντας συχνά τα ίδια πράγματα, αφού σχεδόν κανείς δεν ψάχνει πριν ρωτήσει.

 
Παιδιά ειρήνη υμίν...!!! :) Μην φαγωνόμαστε, απλά απαντήσεις ψάχνουμε όλοι και ξεφεύγουμε απο το θέμα των ερωτήσεων αν ψάχνουμε ο ένας τα λάθη του άλλου.

Οι ερωτήσεις ήταν σαφείς και σωστά δοσμένες (ΟΛΕΣ), ανεξάρτητα αν δεν ήξερα τις απαντήσεις τους. Δεν είπα οτι δεν ξέρω να διατυπώνω ερωτήσεις. Στην πρώτη περίπτωση ήταν υποθετικό το παράδειγμα...όταν όλοι οι παράγοντες είναι ακριβώς ίδιοι (υποθετικά) με μοναδική διαφορά την αντίσταση. Δεν είπα στο πρώτο παράδειγμα ότι έχουμε άλλα Watt στα 4 και άλλα Watt στα 8. Απλά ήθελα να κατανοήσω τι ρόλο πραγματικά παίζει η αντίσταση στην όλη φάση.

Το δεύτερο ερώτημα που αποτέλεσε πεδίο διαμάχης...διαφοροποιείται απο το πρώτο και δεν είναι η συνέχεια του πρώτου. Απλά εξέφρασα την απορία γιατί οι solid state βγαίνουν σε άλλα watt στα 4Ohm και σε λιγότερα στα 8Ohm...και εξέφρασα την απορία, γιατί να μπείς σε μια τέτοια περίπτωση στον κόπο να αγοράσεις μια καμπίνα των 8Ohm, όταν το ίδιο μηχάνημα σου δίνει την δυνατότητα να συνδεθείς σε μια καμπίνα στα 4Ohm και να αποδίδεις περσσότερα Watt.

 
To headroom είναι το περιθώριο που δίνεται πριν η ένταση του ηχητικού σήματος ξεπεράσει την δυνατότητα "καθαρής" και απρόσκοπτης απόδοσης ενός συστήματος που καθορίζεται από τις ήδη δεδομένες εργοστασιακές προδιαγραφές του. Αμέσως μόλις ξεπεραστεί, δημιουργούνται φαινόμενα παραμόρφωσης που από ένα σημείο κι έπειτα γίνονται αντιληπτά από το ανθρώπινο αυτί. Σε συστήματα μουσικής αναπαραγωγής (πχ. hifi) τα φαινόμενα αυτά είναι απαράδεκτα και υπό ορισμένες συνθήκες επικίνδυνα για την λειτουργία τους. Αντίθετα, αυτά όχι μόνο είναι αποδεκτά αλλά και τα επιδιώκουμε σε ορισμένα συστήματα μουσικής παραγωγής όπως πχ. σε λαμπάτους κιθαριστικούς ενισχυτές, αναλογικούς ταλαντωτές από συνθεσάιζερ ή συσκευές που είναι φτιαγμένες για αυτό το σκοπό όπως πχ. πεταλάκια overdrive.

Στην καθομιλουμένη κιθαριστική διάλεκτο, είναι το επίπεδο έντασης στο οποίο θα φτάσει ένας ενισχυτής πριν αρχίσει να "σπάει" και να βρωμίζει ο ήχος του λόγω επίδρασης των λυχνιών, του μεγαφώνου, ανεπάρκειας των μετασχηματιστών κλπ. Aυτό σημαίνει ότι σε χαμηλές εντάσεις οικιακού επιπέδου ή ηχογράφησης η έλλειψή του δεν θα πολυακουστεί. Το μεγάλο headroom μας ενδιαφέρει κυρίως για να ακούγεται ο καθαρός μας ήχος χωρίς παραμόρφωση (αν και οι λάμπες πάντα χρωματίζουν τουλάχιστον με έναν ελαφρύ "κορεσμό", για αυτό και τις λατρεύουμε άλλωστε) σε συναυλιακές εντάσεις ή σε καταστάσεις πρόβας που οι απαιτήσεις μεγαλώνουν.

 
teousis είπε:
Οι ερωτήσεις ήταν σαφείς και σωστά δοσμένες (ΟΛΕΣ), ανεξάρτητα αν δεν ήξερα τις απαντήσεις τους. Δεν είπα οτι δεν ξέρω να διατυπώνω ερωτήσεις. Στην πρώτη περίπτωση ήταν υποθετικό το παράδειγμα...όταν όλοι οι παράγοντες είναι ακριβώς ίδιοι (υποθετικά) με μοναδική διαφορά την αντίσταση. Δεν είπα στο πρώτο παράδειγμα ότι έχουμε άλλα Watt στα 4 και άλλα Watt στα 8. Απλά ήθελα να κατανοήσω τι ρόλο πραγματικά παίζει η αντίσταση στην όλη φάση.
Κι όμως δεν είναι ξεκάθαρη η αρχική ερώτηση σου οπότε είναι αναμενόμενο να μπερδευτεί κάποιος που θέλει να σου απαντήσει, δεν είναι τυχαίο που δύο άτομα σου απάντησαν ότι θα πάρεις την ίδια ένταση.

Κατ'αρχάς τι εννοείς "ρυθμισμένη"? Αυτό που καταλαβαίνω προσωπικά είναι ότι η κεφαλή στα 8Ω θα μας δώσει πάλι 1W οπότε ναι και στις δύο περιπτώσεις, 1W@4Ω και 1W@8Ω, θα μας δώσει την ίδια ένταση.

Anyway, για να δοθεί τελικά μια σωστή απάντηση,

Αν έχουμε έναν τρανζιστοράτο 1W στα 4Ω θα μας δώσει περισσότερη ισχύ (ένταση) αν συνδέσουμε καμπίνα 4Ω και λιγότερη αν συνδέσουμε καμπίνα 8Ω (ίδια μεγάφωνα, ίδια ευαισθησία)

Εδιτ: Ο ΟΡ λέει τρανζιστοράτος οπότε διόρθωσα το ποστ μου, δλδ χωρίς τα σχόλια περί λυχνίας κτλ!

Το δεύτερο ερώτημα που αποτέλεσε πεδίο διαμάχης...διαφοροποιείται απο το πρώτο και δεν είναι η συνέχεια του πρώτου. Απλά εξέφρασα την απορία γιατί οι solid state βγαίνουν σε άλλα watt στα 4Ohm και σε λιγότερα στα 8Ohm...και εξέφρασα την απορία, γιατί να μπείς σε μια τέτοια περίπτωση στον κόπο να αγοράσεις μια καμπίνα των 8Ohm, όταν το ίδιο μηχάνημα σου δίνει την δυνατότητα να συνδεθείς σε μια καμπίνα στα 4Ohm και να αποδίδεις περσσότερα Watt.
Λόγω φύσης!  ;D

Ισχύει το P=I^2/R οπότε δεν θα μας δώσει την ίδια ισχύ με άλλο φορτίο. Και στους λυχνίας ισχύει το ίδιο πράγμα απλά οι απώλειες εκεί είναι μεγαλύτερες.

Ωστόσο, στα πόσα Watt θέλεις να παίζει ένας ενισχυτής είναι καθαρά θέμα γούστου.

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
teousis είπε:
Οι ερωτήσεις ήταν σαφείς και σωστά δοσμένες (ΟΛΕΣ), ανεξάρτητα αν δεν ήξερα τις απαντήσεις τους.
Η πρώτη σίγουρα δεν ήταν.

γιατί να μπείς σε μια τέτοια περίπτωση στον κόπο να αγοράσεις μια καμπίνα των 8Ohm, όταν το ίδιο μηχάνημα σου δίνει την δυνατότητα να συνδεθείς σε μια καμπίνα στα 4Ohm και να αποδίδεις περσσότερα Watt.
Ένα εύλογο σκεπτικό είναι ότι, αν βάλεις μια 8άρα, μετά από Χ χρόνο μπορείς αν το κρίνεις απαραίτητο να προσθέσεις μια ακόμη 8άρα παράλληλα και να πέσεις στα 4Ω που ο ενισχυτής πιθανότατα αντέχει. Ενώ αν βάλεις εξαρχής μια 4άρα, μετά δεν μπορείς να συνδέσεις δεύτερη, θα πέσεις υπερβολικά χαμηλά.

 

Απαντήσεις

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top