Καλησπέρα σε όλους και όλες.
Επιθυμώ τις πολύτιμες γνώσεις όποιου προθυμοποιείται να απαντήσει.
Θέλω να κατανοήσω μερικές έννοιες στο μυαλό μου, που παραμένουν μετέωρες.
Είναι ως επι το πλείστον ερωτήματα (φυσικής-ακουστικής και ηλεκτρικής φύσης), σχετικά
με το ηλ. μπάσο και τα ηλεκτρικά όργανα γενικότερα και κυρίως τους ενισχυτές.
Είμαι σχεδόν βέβαιος, πως οι απορίες αυτές ταλανίζουν αρκετό επίσης κόσμο "μη ειδήμων" και χρήσιμο θα ήταν όποιος γνωρίζει απαντήσεις και γενικώς το κατέχει, να παραθέσει τις γνώσεις του προς τέρψη όλων των υπολοίπων.
Ευχαριστώ προκαταβολικά...
Για διευκόλυνση προς τις πιθανές απαντήσεις, θα μιλήσω με υποθετικά παραδείγματα.
Διευκρινίζω πως δεν είμαι φυσικός, ούτε ηλεκτρονικός, ούτε έχω ψαχτεί διαβάζοντας
τυπολόγια και νόμους. Για κάποιον που έχει ψαχτεί, πιθανόν να είναι αστεία και χαζά τα ερωτήματά μου...
1.) Έχουμε ένα τρανζίστορ κεφάλι μπάσου 1Watt στα 4Ohm και μια καμπίνα μπάσου (με ένα δεκάϊντσο μεγάφωνο) επίσης 1Watt στα 4Ohm. Απο την άλλη έχουμε την ίδια τρανζίστορ κεφαλή μπάσου πάλι 1Watt αλλά αυτή τη φορά ρυθμισμένη στα 8Ohm και την ίδια καμπίνα μπάσου (πάλι με ένα δεκάϊντσο μεγάφωνο) επίσης 1Watt αλλά και αυτή ρυθμισμένη στα 8Ohm. Και στις 2 λοιπόν περιπτώσεις έχουμε μια υποτυπώδη συμβατότητα των μηχανημάτων στην αντιστοιχία Watt και Ohm. Επίσης είναι ξεκάθαρο πως έχουμε και στις 2 περιπτώσεις το ίδιο κεφάλι, την ίδια καμπίνα, απο τα ίδια υλικά φτιαγμένα, το ίδιο μεγάφωνο σε ίντσες, αλλά το μόνο που αλλάζει είναι η αντίσταση και για να προβλέψω και την πιο περιέργη απάντηση παίζουν και τα 2 μηχανήματα στον ίδιο χώρο την ίδια ώρα με τις ίδιες συνθήκες. Ποιό λοιπόν απο τα 2 μηχανήματα θα ακουστεί πιο δυνατά απο άποψη έντασης; Η ερώτηση είναι καθαρά ηλεκτρικής φύσεως και δεν χρειάζεται να ειπεσέλθουμε σε λεπτομέρειες του τύπου...αν ο ένας κοπανάει το μπάσο ή αν ο άλλος το χαιδεύει παίζοντας ή αν ο ένας τσιτώνει τα gain και γρετζάρει αν αυτό είναι το ζητούμενό του.
2.) Αν έχουμε ένα κεφάλι μπάσου στα 100Watt αυτή τη φορά και στα 4Ohm η αντίστασή του, ποιός είναι ο αλγόριθμος που ακολουθούμε, αν θέλουμε να συνδέσουμε περισσότερες της μίας καμπίνες; Δηλ. όταν έχουμε υποθετικά διαθέσιμες 2 ή και 3 καμπίνες με διαφορετικά μεγάφωνα η κάθε μια και σε αριθμό και σε ίντσες. Ας πουμε δηλ. οτι θέλουμε να πετύχουμε το τάδε ηχητικό αποτέλεσμα και τις συνδέουμε και τις 2 ή και τις 3 πάνω στο ίδιο κεφάλι. Τι προδιαγραφές λοιπόν πρέπει να έχουν και οι 3 καμπίνες ώστε να κουμπώσουν συμβατά και χωρίς προβλήματα πάνω στο κεφάλι; Χωρις να το κάψουν; Πρέπει το άρθροισμά τους σε Watt να βγάζει από 100 και πάνω; πρέπει και οι 3 αυστηρά να είναι στα 4Ohm; ή κάτι άλλο; Η ίδια ερώτηση απευθύνεται και για τα 8Ohm αντιστοίχως...
3.) Υπάρχουν κάποιες προϋποθέσεις κατά τις οποίες θα μπορούσαν να συνδεθούν καμπίνα-ες 8Ohm σε 4Ohm κεφάλι ή το αντίθετο; Είναι αρθροιστικό το θέμα ή γενικά αυτό απαγορεύεται;
4.) Εκτός απο τα Watt, τα Ohm, την εταιρία κατασκευής και την ποιότητα των υλικών μιας καμπίνας, και ας υποθέσουμε πως όλα αυτά είναι και συμβατά και ποιοτικά...ποιοί άλλοι παράγοντες καθορίζουν την καθαρότητα και την ένταση που αυτή αποδίδει; Τι παίζει με την ευαισθησία των μεγαφώνων; Για να είναι καθαρή και δυνατή η απόδοση πρέπει να είναι ευαίσθητα ή "αναίσθητα"; Ποιά είναι τα φυσιολογικά όρια δηλ. μετρημένα σε db; Υπάρχουν και άλλοι παράγοντες;
5.) Τι στα κομμάτια είναι το "Headroom" και πως το αντιλαμβάνεται κάποιος;
6.) Ποιές είναι οι διαφορές της Balanced και UnBalanced εξόδου σε ένα κεφάλι;
7.) Αν υποθέσουμε πως κάποιος θέλει να συνδέσει σε ένα live το μπασάκι του κατευθείαν στα PA μέσω του DI Output της κεφαλής του, χωρίς την παρεμβολή καμίας καμπίνας (ούτε καν για monitor)...μπορεί να το κάνει άφοβα σε οποιοδήποτε PA σύστημα, σε οποιαδήποτε κονσόλα, με τον οποιοδήποτε ενισχυτή και με τα οποιαδήποτε άλλα κανάλια να τρέχουν στα ίδια PA ταυτόχρονα; ή υπάρχουν προϋποθέσεις και παράμετροι για να το πράξει κανείς;
Βασικά θα ρώταγα τόσα και άλλα τόσα, αλλά δεν θέλω να κάνω το άρθρο τεράστιο, ούτε να κουράσω. Πιστεύω πως αν μου απαντηθούν τα άνωθεν μου υπέραρκούν για την ώρα.
Εκτιμώ την οποιαδήποτε απάντηση.
Επιθυμώ τις πολύτιμες γνώσεις όποιου προθυμοποιείται να απαντήσει.
Θέλω να κατανοήσω μερικές έννοιες στο μυαλό μου, που παραμένουν μετέωρες.
Είναι ως επι το πλείστον ερωτήματα (φυσικής-ακουστικής και ηλεκτρικής φύσης), σχετικά
με το ηλ. μπάσο και τα ηλεκτρικά όργανα γενικότερα και κυρίως τους ενισχυτές.
Είμαι σχεδόν βέβαιος, πως οι απορίες αυτές ταλανίζουν αρκετό επίσης κόσμο "μη ειδήμων" και χρήσιμο θα ήταν όποιος γνωρίζει απαντήσεις και γενικώς το κατέχει, να παραθέσει τις γνώσεις του προς τέρψη όλων των υπολοίπων.
Ευχαριστώ προκαταβολικά...
Για διευκόλυνση προς τις πιθανές απαντήσεις, θα μιλήσω με υποθετικά παραδείγματα.
Διευκρινίζω πως δεν είμαι φυσικός, ούτε ηλεκτρονικός, ούτε έχω ψαχτεί διαβάζοντας
τυπολόγια και νόμους. Για κάποιον που έχει ψαχτεί, πιθανόν να είναι αστεία και χαζά τα ερωτήματά μου...
1.) Έχουμε ένα τρανζίστορ κεφάλι μπάσου 1Watt στα 4Ohm και μια καμπίνα μπάσου (με ένα δεκάϊντσο μεγάφωνο) επίσης 1Watt στα 4Ohm. Απο την άλλη έχουμε την ίδια τρανζίστορ κεφαλή μπάσου πάλι 1Watt αλλά αυτή τη φορά ρυθμισμένη στα 8Ohm και την ίδια καμπίνα μπάσου (πάλι με ένα δεκάϊντσο μεγάφωνο) επίσης 1Watt αλλά και αυτή ρυθμισμένη στα 8Ohm. Και στις 2 λοιπόν περιπτώσεις έχουμε μια υποτυπώδη συμβατότητα των μηχανημάτων στην αντιστοιχία Watt και Ohm. Επίσης είναι ξεκάθαρο πως έχουμε και στις 2 περιπτώσεις το ίδιο κεφάλι, την ίδια καμπίνα, απο τα ίδια υλικά φτιαγμένα, το ίδιο μεγάφωνο σε ίντσες, αλλά το μόνο που αλλάζει είναι η αντίσταση και για να προβλέψω και την πιο περιέργη απάντηση παίζουν και τα 2 μηχανήματα στον ίδιο χώρο την ίδια ώρα με τις ίδιες συνθήκες. Ποιό λοιπόν απο τα 2 μηχανήματα θα ακουστεί πιο δυνατά απο άποψη έντασης; Η ερώτηση είναι καθαρά ηλεκτρικής φύσεως και δεν χρειάζεται να ειπεσέλθουμε σε λεπτομέρειες του τύπου...αν ο ένας κοπανάει το μπάσο ή αν ο άλλος το χαιδεύει παίζοντας ή αν ο ένας τσιτώνει τα gain και γρετζάρει αν αυτό είναι το ζητούμενό του.
2.) Αν έχουμε ένα κεφάλι μπάσου στα 100Watt αυτή τη φορά και στα 4Ohm η αντίστασή του, ποιός είναι ο αλγόριθμος που ακολουθούμε, αν θέλουμε να συνδέσουμε περισσότερες της μίας καμπίνες; Δηλ. όταν έχουμε υποθετικά διαθέσιμες 2 ή και 3 καμπίνες με διαφορετικά μεγάφωνα η κάθε μια και σε αριθμό και σε ίντσες. Ας πουμε δηλ. οτι θέλουμε να πετύχουμε το τάδε ηχητικό αποτέλεσμα και τις συνδέουμε και τις 2 ή και τις 3 πάνω στο ίδιο κεφάλι. Τι προδιαγραφές λοιπόν πρέπει να έχουν και οι 3 καμπίνες ώστε να κουμπώσουν συμβατά και χωρίς προβλήματα πάνω στο κεφάλι; Χωρις να το κάψουν; Πρέπει το άρθροισμά τους σε Watt να βγάζει από 100 και πάνω; πρέπει και οι 3 αυστηρά να είναι στα 4Ohm; ή κάτι άλλο; Η ίδια ερώτηση απευθύνεται και για τα 8Ohm αντιστοίχως...
3.) Υπάρχουν κάποιες προϋποθέσεις κατά τις οποίες θα μπορούσαν να συνδεθούν καμπίνα-ες 8Ohm σε 4Ohm κεφάλι ή το αντίθετο; Είναι αρθροιστικό το θέμα ή γενικά αυτό απαγορεύεται;
4.) Εκτός απο τα Watt, τα Ohm, την εταιρία κατασκευής και την ποιότητα των υλικών μιας καμπίνας, και ας υποθέσουμε πως όλα αυτά είναι και συμβατά και ποιοτικά...ποιοί άλλοι παράγοντες καθορίζουν την καθαρότητα και την ένταση που αυτή αποδίδει; Τι παίζει με την ευαισθησία των μεγαφώνων; Για να είναι καθαρή και δυνατή η απόδοση πρέπει να είναι ευαίσθητα ή "αναίσθητα"; Ποιά είναι τα φυσιολογικά όρια δηλ. μετρημένα σε db; Υπάρχουν και άλλοι παράγοντες;
5.) Τι στα κομμάτια είναι το "Headroom" και πως το αντιλαμβάνεται κάποιος;
6.) Ποιές είναι οι διαφορές της Balanced και UnBalanced εξόδου σε ένα κεφάλι;
7.) Αν υποθέσουμε πως κάποιος θέλει να συνδέσει σε ένα live το μπασάκι του κατευθείαν στα PA μέσω του DI Output της κεφαλής του, χωρίς την παρεμβολή καμίας καμπίνας (ούτε καν για monitor)...μπορεί να το κάνει άφοβα σε οποιοδήποτε PA σύστημα, σε οποιαδήποτε κονσόλα, με τον οποιοδήποτε ενισχυτή και με τα οποιαδήποτε άλλα κανάλια να τρέχουν στα ίδια PA ταυτόχρονα; ή υπάρχουν προϋποθέσεις και παράμετροι για να το πράξει κανείς;
Βασικά θα ρώταγα τόσα και άλλα τόσα, αλλά δεν θέλω να κάνω το άρθρο τεράστιο, ούτε να κουράσω. Πιστεύω πως αν μου απαντηθούν τα άνωθεν μου υπέραρκούν για την ώρα.
Εκτιμώ την οποιαδήποτε απάντηση.