φίλε voyager, καταλαβαίνω ότι αυτό που θέλεις να περιγράψεις ως "κακό" το περιορίζεις αποκλειστικά στα διάφορα ιδωτικά ή μη "ινστιτούτα εκμάθησης" και καταλαβαίνω επίσης πως φαντάζει παράλογος ο εκνευρισμός μου και η γενίκευση...
Δεν είναι όμως...και επέτρεψε μου να προσπαθήσω να σου εξηγήσω κάποια πράγματα τουλάχιστον σε ότι αφορά την προσωπική μου οπτική...
Θα ξεκινήσω ανάποδα....
Δεν ασχολούντε ούτε καταλήγουν όλοι οι ηχολήπτες στην Ελλάδα σε σκυλάδικα.....υπάρχουν αρκετοί που δουλεύουν με σοβαρούς μουσικούς και καλλιτέχνες μακριά από την λογική της μαζικής παραγωγής τσιχλόφουσκας, με υψηλά ποιοτικά στάνταρτς και εξαιρετικά αποτελέσματα τόσο στο αμειγώς αντικειμενικό τεχνικό πεδίο όσο και στο πιο υποκειμενικό αισθητικό.....αποτελέσματα που αναγνωρίζοντε και τυγχάνουν θαυμασμού από την διεθνή recording κοινότητα (σίγουρα όχι από την αγορά διεθνή και εγχώρια αλλά αυτό δεν αλλάζει την ουσία). Σίγουρα δεν είναι η πλειοψηφία αλλά υπάρχουν και βελτιώνωντε διαρκώς....και αυτό είναι τρομερά σημαντικό για μια χώρα που δεν έχει να παρουσιάσει κανένα απολύτως "ένδοξο παρελθόν" στον συγκεκριμένο χώρο....αντίθετα αποκτά ακόμη μεγαλύτερη σημασία καθώς συμβαίνει παράλληλα και σε πλήρη αντιθεση με την παγκόσμια ισοπέδωση των ποιοτικών στανταρτς , ακόμη και του γνωστικού επιπέδου στον συγκεκριμένο τομέα παγκοσμίως......φυσικά θα πρέπει κάποιος να εξετάζει ένα τέτοιο ζήτημα αναλογικά...δεν είναι δυνατόν μια χώρα μικροσκοπική με μια αγορά ανύπαρκτη να παράγει αριθμό πετυχημένων και αξιόλογων εν γένει ανθρώπων σε έναν επαγγελματικό τομέα που να μπορεί να συγκριθεί αριθμητικά με το σύνολο της υπόλοιπης παγκόσμιας αγοράς.....
Επίσης προσωπικά δεν δέχομαι ότι υπάρχει μόνο η σκυλοκουλτούρα στην Ελλάδα όπως και ειδικά σε ότι αφορά τις τέχνες και τους συντελεστές τους (πέρα από το αυτονόητο των ίδιων των δημιουργών) την ύπαρξη συνόρων και διαχωριστικών γραμμών.....ή είσαι καλός σε κάτι ή όχι.....η αναγωρισημότητα και η καταξίωση σε απόλυτα νούμερα δεν εκφράζει την πραγματικότητα....όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά σε καμμία χώρα.
Σε ότι αφορά το εκπαιδευτικό μέρος...
Σε ένα σημείο θα συμφωνήσω μαζί σου....το επίπεδο είναι χαμηλό....ΑΛΛΑ αυτό ισχύει σε παγκόσμιο επίπεδο και έχει αφενός να κάνει με το μοντέλο εκπαίδευσης (προσωπικά όπως και πάρα πολλοί άνθρωποι ανά τον πλανήτη αντιλαμβανόμαστε τον συγκεκριμένο τομέα με έναν πολύ διαφορετικό τρόπο - δεν μπορώ να επαναλαμβάνομαι, έχω διατυπώσει τις θέσεις μου για το θέμα εδώ στο νόιζ...αν κάποιος ενδιαφέρεται μπορεί να τις βρει) και αφ'ετέρου με το ανθρώπινο δυναμικό...
Δες λοιπόν ποια είναι η πηγή του "προβλήματος" παγκοσμίως (κατά την γνώμη μου που φυσικά μπορεί να μην έχει και κάποια σημασία)...
Αφενός όλες αυτές οι κερδοσκοπικές επιχειρήσεις (δεν το λέω υποτιμητικά ή ειρωνικά...το επιχειρείν δεν είναι ντροπή...το αντίθετο) προσπαθούν να παράγουν και να προωθήσουν ένα προιόν που να είναι θελκτικό, ευχάριστο , βατό και πολλά υποσχόμενο προσαρμοσμένο στις ανάγκες της αγοράς....και αυτό είναι και απόλυτα κατανοητό και απόλυτο δικαίωμα τους.....θα ήταν κάπως "περίεργο" να λένε
"ελάτε να μας αφήσετε ένα σκασμό λεφτά, να πείξετε για καμμιά 5-6 χρόνια σε θεωρητικό και πρακτικό επίπεδο και μετά στην καλύτερη περίπτωση να γίνεται coffee boy ή runner σε κάποιο studio με αμοιβές του κώλου , παρανοικό ωράριο και ίσως.....ίσως...αλλά πολύ ίσως...κάποτε να μπορέσετε να δουλέψετε σαν ηχολήπτες και ξέρεις τι? αν είσαστε όντως καλοί(ες) κάτι που εξαρτάται σε τεράστιο βαθμό σχεδόν αποκλειστικά από εσάς μπορεί, επαναλαμβάνω μπορεί και να τα καταφέρετε..."
Καταλαβαίνεις πως κάτι τέτοιο δεν θα είχε ιδιαίτερη επιτυχία.....και αυτό δεν είναι ελληνικό φαινόμενο...
Αντίθετα, επιλέγουν να δημιουργήσουν την ψευδαίσθηση ότι μέσα σε 1-2 χρόνια μπορείς να γίνεις κάτι συγκεκριμένο (ειδικότητα χειριστής προτουλσ) που το έχει πραγματικά ανάγκη η αγορά....και ίσως σε υγιείς και ακμάζουσες οικονομικά αγορές να υπάρχει αυτή η ανάγκη....πχ υποθέτω σε κάποιο μεγάλο facility του LA να συμφέρει το να πληρώνεις ψίχουλα κάποιον για να κουνάει το ποντίκι κατ'εντολή σου είτε επειδή βαριέσαι είτε επειδή δεν θέλεις ίσως και λόγω ξλικίας, κάποιας παρίεργης αίρεσης ή οτιδήποτε να αρνείσαι πεισματικά να "μαθεις" πράγματα που για τους περισσότερους 15χρονους όπου υπάρχει ρεύμα στον πλανήτη είναι μαλλον δεδομένα.
Δεύτερος έρχεται ο παράγωντας ανθρώπινο δυναμικό.....όταν για παράδειγμα μια σχολή (και πάλι δεν μιλάμε για ελληνικό προνόμιο) θέλει να πληρώνει ψίχουλα στον εκπαιδευτή, θέλει να πληρώνει ψίχουλα στον υλικοτεχνικό εξοπλισμό, θέλει να μην παράγει διδακτική ύλη αλλά να αναμασά στην καλύτερη περίπτωση gear manuals...τότε καταλαβαίνεις πως το αποτέλεσμα θα είναι ανάλογο...όπως ανάλογο θα είναι αν δημιουργήσει το κατάλληλο περιβαλον, το εξοπλίσει με το κατάλληλο έμψυχο και υλικό δυναμικό και διδακτική ύλη.
Το πρόβλημα είναι πως ενώ διαφωνώ με τα παραπάνω εν τούτοις η ελεύθερη αγορά και οι κανιβαλιστικοί κανόνες της είναι που θα καθορίσουν τον τρόπο λειτουργίας στον τομέα και την επιτυχία της κάθε προσέγγισης....από την άλλη οφείλω να παραδεχτώ πως στην πλειονότητα τους (και προς τιμήν τους υποθέτω) οι περισσότερες σχολές του είδους δεν αναφέροντε στο περιεχόμενο των παρεχώμενων σπουδών ως sound engineering αλλά δίνουν πολύ συγκεκριμένους τίτλους όπως η γελοιότητα που έχω αναφέρει 2-3 φορές, γενικόλογες χαζομαρούλες τύπου "sound design" "music technology" κλπ αλλά και κάποια πιο εξειδικευμένα αντικείμενα σε σχέση με συγκεκριμένες μορφές ψηφιακής επεξεργασίας.....δηλαδή ότι να'ναι...
Το πασπαλίζουμε και με 2-3 courses από guest διάσημους παραγωγούς, ηχολήπτες κλπ και έδεσε το γλυκό...Ξέρεις όμως τι γίνεται?.....πιθανότατα αυτό ακριβώς το "γλυκό" να ζητάει τόσο η αγορά όσο και οι εν δυνάμει υποψήφιοι σπουδαστές....συνεπώς η γνώμη μου δεν έχει και πάλι την παραμικρή σημασία.
Δεν κατακρίνω κανέναν για αυτό απλά εγώ πιστεύω σε μια εντελώς διαφορετική μορφή εκπαίδευσης για τον συγκεκριμένο χώρο.
Όπως καταλαβαίνεις είμαι πολύ πιο ακραίος από εσένα στην άποψη μου για αυτό το μοντέλο εκπαίδευσης.....ΑΛΛΑ..πιστεύω πως το παράδειγμα της sae ήταν ατυχές γιατί:
1. Με τον τρόπο που το διατυπώνεις εξισώνεις ένα εμπορικό μοντέλο επιχείρησης (που στην τελική έχει κάθε δικαίωμα να υπάρχει και να αποφασίζει ο κάθε επιχειρηματίας αν θα το ακολουθήσει ή όχι) με το γνωστικό επίπεδο ενός χώρου γενικότερα....ή αν θέλεις αυτό μένει ως "γέυση". Επίσης ισοπεδώσεις και εξισώνεις εντελώς διαφορετικές επιχειρηματικές προσεγγίσεις παγκοσμίως....παρά το ότι όπως είπα διαφωνώ με αυτό το μοντέλο...υπάρχουν κάποιοι που το κάνουν με αρχές και διασφαλίζωντας μια Α ποιότητα και κάποιοι όχι...και αυτό επίσης συμβαίνει παγκοσμίως....έχω γνωρίσει πάρα πολλούς "απόφοιτους" εξ Αγγλίας από κάτι απίθανες σχολές μουσικής τεχνολογίας (μα τι τέλειος όρος....) που η μόνη χρησιμότητα τους σε ένα recording studio Θα ήταν να κλείνουν τα φώτα στο τέλος της μέρας....και αντίστοιχα άλλους τόσους από εγχώρια ΙΕΚ αλλά και TEI κλπ κλπ ....με απλά λόγια φυσικά και υπάρχουν καλές και κακές σχολές...αλλά ούτε η κακία είναι ελληνικό προνόμιο ούτε η ίδια η σχολή από μόνη της αποτελεί εγγύηση επιτυχίας.....οφείλει και ο σπουδαστής να προσπαθήσει. Παρ'όλα αυτά όμως υπάρχουν κάποιες περιπτώσεις που αν μη τι άλλο θέτουν πολύ συγκεκριμένα ποιοτικά standards και έχουν μια συγκεκριμένη εξελικτική πορεία στον χρόνο που αποδεικνύει την (εμπορική) τουλάχιστον επιτυχία του μοντέλου που υιοθέτησαν...
2. Αναφέρεσαι λοιπόν σε μια συγκεκριμένη σχολή που έχει παραρτήματα ανά τον πλανήτη και κατά βάση λειτουργεί με τις ίδιες αρχές τόσο σε ότι αφορά την δομή, τον εξοπλισμό αλλά και το πρόγραμμα της με παραπλήσιο τρόπο στο σύνολο των παραρτημάτων της. Είναι λίγο ανεδαφικό να λες πως ένα και μόνο συγκεκριμένο παράρτημα αξίζει....και αν δεχτώ ότι έχεις προσωπική εμπειρία και άποψη για τα 2 παραρτήματα που αναφέρεις (που και πάλι έχει να κάνει με την δική σου υποκειμενική αντίληψη ούτως ή άλλως....όπως βέβαια και όλα αυτά που γράφω και εγώ)....πως μπορείς να έχεις άποψη ας πούμε για το παράρτημα του Σύδνευ ή δεν ξέρω εγώ που αλλού....καταλαβαίνεις λοιπόν γιατί λέω πως σαν "γέυση" μένει μια απόριψη του "εδώ" και όχι μια συγκεκριμένη πρόταση?
3. Επειδή δεν θέλω να είμαι άδικος και παρά την προσωπική μου άποψη (για την συνολική αντίληψη περί εκπαίδευσης στον συγκεκριμένο τομέα) έχει τύχει να έχω φίλους (έλληνες όλοι

) που είτε είναι είτε υπήρξαν συνεργάτες ή συνεργαζόμενοι με την εν λόγω σχολή , κάποιοι εδώ και κάποιοι στο εξωτερικό και πρόκειται για τρομερά αξιόλογα άτομα άριστους γνώστες και ειδκά κάποιοι εξ αυτών με εξαιρετική διδακτική ικανότητα και μεταδοτικότητα.....μάλιστα αν έκανα απλά μια σύγκριση ανάμεσα στους δικούς μου γνωστούς (δηλαδή στον δικό μου μικρόκοσμο και άρα στενή και κοντόφθαλμη αντιμετώπιση) θα έφθανα αβίαστα στο συμπέρασμα ότι οι "εδώ" είναι καλύτεροι από τους "εκεί".....κάτι τέτοιο φυσικά θα ήταν αβάσιμο και εσφαλμένο ως συμπέρασμα αλλά δείχνει νομίζω και το αφελές γενικότερα μιας προσέγγισης "this vs that"
αν νομίζεις ότι ο χαρακτηρισμός μου ήταν αγενής, ζητάω συγνώμη και καταλαβαίνω απόλυτα τον διαχωρισμό που θέλεις να κάνεις.....θα ήθελα όμως να προσπαθήσεις και εσύ να καταλάβεις πως δεν υφίσταται αυτού του είδους ο διαχωρισμός , τουλάχιστο σε ότι αφορά τον χαρακτηρισμό "γνωστικό επίπεδο"
Και κάτι τελευταίο.....δεν είμαστε καθόλου πίσω σε γνωστικό επίπεδο, τουλάχιστον όχι όλοι....θα σου έλεγα με απόλυτη επίγνωση ότι υπάρχουν άνθρωποι στην Ελλάδα (και αντίστοιχα στηνΣλοβενία, Πολωνία, Αυστραλία, Μεξικό...και λοιπές παραδοσικά non respected recording communities) που θα μπορούσαν όχι απλά να σταθούν ανάμεσα στον οποιονδήποτε Χ στον πλανήτη με αξιώσεις αλλά και να μεγαλουργήσουν......όχι φυσικά λόγω κάποιυ ειδικού γονιδίου μοναδικού στον έλληνα, σέρβο ή ψ κατατρεγμένο από διεθενείς συνομωσίες που έχουν σκοπό να εξαφανίσουν το ταλέντο του...αλλά γιατί πολύ απλά ο συγκεκριένος τομέας σε ότι αφορά την εξέλιξη του ανασχολούμενου (πρόσεξε...την εξέλιξη , όχι την επιτυχία ή την καταξίωση) είναι πολύ πολύ συγκεκριμένος και βασίζεται σε πολύ συγκεκριμένα πράγματα....η νοοτροπία όμως κάθε λαού μπορεί να αποτελέσει όχι απλά τροχοπέδη αλλά ανυπέρβλητο τείχος στην περαιτέρω επαγγελματική ανέλιξη και γιατί όχι καταξίωση.....και αυτός είναι ο λόγος που ενίσταμαι...από εκεί και πέρα εσύ κάνεις έναν διαχωρισμό εγώ δεν αποδέχομαι ότι υπάρχει και θεωρώ ότι η γενική εικόνα που μένει είναι διαστρεβλωμένη ακόμη και αν δεν ήταν αυτός ο σκοπός....end of story.
Αυτά από εμένα, sorry για τα πολλά edits στο κείμενο αλλά απλά ήθελα να διατυπώσω μια άποψη όσο πιο ξεκάθαρα γίνεται ώστε να "απολογηθώ" κατά κάποιο τρόπο για την πρώτη "σκληρή" τοποθέτηση μου που πολύ πιθανόν να φαντάζει ως προσωπική επίθεση και ιδιαίτερα αγενής
....δε νομίζω ότι υπάρχει στην πραγματικότητα κάτι προς συζήτηση ή αντιδικία οπότε θα μου επιτρέψετε να επιστρέψω στα του οίκου μου...thanks