αλλά υπεισέρχονται τόσο πολλοί και διαφορετικοί παράγοντες που στο τέλος μόνο το βασικό μέρος του ήχου γίνεται αντιληπτό και οι 'άκρες' ή αλλιώς λεπτομέρειες πάνε περίπατο
η ουσία βρίσκεται εν πολλοίς στη φράση του Μάκη... η "
ιδανική" κατάσταση για μια "
αντικειμενική" σύγκριση καθίσταται όταν η
μόνη διαφορά έγκειται σε αυτά καθαυτά τα αντικείμενα που κρίνονται... κι αυτό με προαπαιτούμενο ότι τα
αυτιά μας και η ψυχική μας διάθεση βρίσκονται σε μια μέση καλή κατάσταση που δεν θα επηρεάσει με λάθος προσλαμβάνουσες το αποτέλεσμα θολώνοντας την κρίση μας...
Δηλαδή, αν ακούσουμε μια Historic R9 και μια Custom shop
Stratocaster και σχηματίσουμε μια κάποια εντύπωση για τα όργανα με τον δεδομένο εξοπλισμό, όταν στη συνέχεια ακούσουμε μια Squier η μια Harley Benton LP θα έχουμε την ίδια αντίληψη της απόστασης που χωρίζει τα όργανα;
στο αρχικό παράδειγμα του Ηλία λοιπόν, η μόνη περίπτωση "
συμπερασματικής σιγουριάς" (κι αυτή εν δυνάμει) περί των ουσιαστικών στην πράξη διαφορών, είναι το να σηκωθεί φράπα μια μέρα μετά από έναν γεμάτο ύπνο, να κάνει την τουαλέτα του, να αράξει πίνοντας τον καφέ του μπροστά στον αγαπημένο του ενισχυτή με αραδιασμένες δίπλα του τις προς σύγκριση έγχορδες κυρίες στα σταντ τους και αφού ξυπνήσει καλά και ωραία, να αρχίσει να τις θωπεύει με το ίδιο σταθερό πάθος
εναλλάξ σε unplug και ηλεκτρικές οργασμικές περιπτύξεις (? ντάξει το τερμάτισα σχώρα με Ηλία ?)...
σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση υπεισέρχονται οι μύριοι
αποπροσανατολιστικοί ως προς την αντικειμενικότητα της κρίσης
παράγοντες που έχουν (οι περισσότεροι) αναφερθεί ήδη στην συζήτηση... όμως εντάξει θα μου πείτε (μάλλον ήδη είπατε) υπάρχει μια
αναλογία των όποιων
artifacts που είναι
σταθερή ως ποσοστό effect στα αντικείμενα προς σύγκριση (η ποιότητα αποτύπωσης και αναπαραγωγής είναι κοινή κάθε φορά για αυτά)... ναι μεν, (με ένα μεγάλο) αλλά δε... δεν είναι ταυτόχρονα και "
γραμμική" (ως προς την
προσλαμβάνουσα εντύπωση που θα ορίσει την σημαντικότητα των διαφορών)...
στο youtube π.χ. ως μέσο, πρέπει να προσθέσουμε στην κοινή
απωλεστική ως προς την αρχική
ηχητική πληροφορία καταγραφή των σημάτων από το ίδιο και τις εγγενείς αδυναμίες των μέσων αναπαραγωγής που θα χρησιμοποιήσουμε (στο εύρος της δυναμικής περιοχής, στην απόκριση συχνότητας, στον λόγο σήματος προς θόρυβο, στην αρμονική παραμόρφωση κλπ)... όλα μαζί έχουν εμφανέστατο αποτύπωμα στην "
πιστότητα"... και κάθε απομάκρυνση από αυτήν μας απομακρύνει κι από το ειδυλλιακό ξύπνημα του Ηλία στο δωμάτιο του (με τις ιδανικές συνθήκες σύγκρισης μπλα μπλα μπλα...)...
όλα αυτά (πηγή, προενισχυτής, ενισχυτής, ηχεία) αποτελούν τους κρίκους της λεγόμενης
ηχητικής αλυσίδας... το συνολικό performance αυτής όμως, δυστυχώς καθορίζεται πάντα από τον πιο
αδύναμο κρίκο της... έτσι πχ η υποδειγματική διαφάνεια και ανάλυση στα έρμα
ATC SCM100 των 20 κολλαριστών χιλιάρικων θα
περιοριστεί στα επίπεδα του απωλεστικού
αλγόριθμου που χρησιμοποιεί το yt αν το χρησιμοποιήσουμε ως πηγή για να παίξουμε τα ηχητικά samples προς σύγκριση...
θα "περιοριστεί" είπα?... χμ!... αν αλλάξουμε την φύση της
ανάγνωσης θα μπορούσαμε να πούμε πως απλά τα ATC μας
αποκάλυψαν (σε μεγάλο βαθμό) τις αδυναμίες του youtube σε σχέση με την ικανότητα να αποδώσει πιστά ένα αρχικό ηχητικό ερέθισμα... αν τώρα στην θέση των ATC βάλουμε τα φτωχά πλην τίμια entry level
JBL 305 των 2 κατοστάρικων, η εντύπωση που θα σχηματίσει ο εγκέφαλός μας από τα δείγματα θα αλλάξει άρδην... μάλιστα κατά κανόνα θα μας
ακουστούν και πιο "ωραία"...
οξύμωρο?... όχι... απλά αυτά θα μας φέρουν λιγότερες αδυναμίες στην επιφάνεια... κάτι που είναι εκ διαμέτρου
αντίθετο με την
αντικειμενικότητα της κρίσης... αλλάζοντας τώρα
οποιονδήποτε κρίκο σε κάποια audio αλυσίδα αυτή η αντικειμενικότητα επηρεάζεται πάντα
συνδυαστικά με πολλαπλούς τρόπους και παράγοντες... π.χ. αν βάλουμε στο παιχνίδι και τα άριστα σε μια ιδιότυπη semi pro κατηγορία
Yamaha HS8, θα παρατηρούσαμε ότι η αντίληψη της εμφανούς διαφοράς τους μεταξύ των JBL και των ATC δεν μπορεί να "βαθμονομηθεί" με κάποιον τεχνικό τρόπο και ξεγυμνώνεται εντελώς τελικά στην (δυναμική στην εξέλιξή της)
ψυχοακουστική αντίληψη του καθενός μας...
και για να μη το ζαλίσω περισσότερο η απάντηση στην ερώτηση του Ηλία για το αν θα έχουμε την "ίδια αντίληψη" είναι "όχι απαραίτητα"... μπορεί και χονδρικά ναι, αλλά συνήθως όχι στο βαθμό λεπτομέρειας που θα δικαιολογούσε μια "τυφλή" αγορά εξ αποστάσεως με
ελαφριά την καρδία... ο βαυκαλισμός και η εκ των υστέρων απογοήτευση από την προδοσία των προσδοκιών που έχουμε καλλιεργήσει είναι πάντα ένα σοβαρό
ενδεχόμενο...
εν κατακλείδι (μια και πάλι ξέφυα) η ταπεινή μου γνώμη: αν δεν μπορούμε να εξασφαλίσουμε
δια ζώσης επαφή με τα αντικείμενα του πόθου (όχι στο δωμάτιο του Ηλία ρε ?), προσπαθούμε (το δυνατόν για τον καθένα εννοείται) να ακούμε
ασυμπίεστα ηχητικά
δείγματα στο
καλύτερο αναπαραγωγικό σύστημα που μπορούμε να έχουμε πρόσβαση...
-----------------------------------------------------------
ΥΓ 1... προς θεού τα παραπάνω δεν σημαίνουν ότι δεν μπορούμε να έχουμε "
άποψη", αλλά το ότι πρέπει να έχουμε επίγνωση της
υποκειμενικότητας της και κατ επέκταση της "βαρύτητάς" της σε σχέση με τις συνθήκες που την διαμορφώσαμε...
ΥΓ2...
Το ίδιο θα ρωτούσα ακόμα και για δίσκους.
εκτός της κρίσης-σύγκρισης συσκευών τα παραπάνω ισχύουν ως κανόνας (ακριβώς όμως) και για τους δίσκους και οποιαδήποτε ηχογραφημένη μορφή μουσικής (με την κατά συνθήκη εξαίρεση του κατ επάγγελμα ηχολήπτη που στα πονήματα λογικά θα συνυπολογίσει και παράγοντες από marketing rules)...
ΥΓ3...
συχνά πυκνά ακούω συγκριτικά με ηχειάκια της πλάκας, επειδή όμως έχω reference συνήθως αντιλαμβάνομαι σωστά τις διαφορές
όντως Ηλία η
εμπειρία παίζει
μεγάλο ρόλο, αν όμως την βάλουμε στην "σωστή" της διάσταση... σίγουρα εσύ μπορείς πολύ πιο εύκολα από εμένα ας πούμε να διακρίνεις ηχητικές διαφορές ανάμεσα σε κιθάρες λόγω μακροχρόνιας παίδευσης (και εκπαίδευσης) με το αντικείμενο (και ταλέντου και αντίληψης και εξ αυτού), αλλά το όλο πλέον υπόκειται εν πολλοίς στους κανόνες της υποκειμενικότητας που ανέφερα παραπάνω... δυστυχώς η ηχητική (ή ακουστική)
μνήμη είναι
ιδιάζουσα περίπτωση όπως κάθε αισθητήριο που υπόκειται στις διαθέσεις του εγκεφάλου...
στην "τέλεια" βραχυπρόθεσμη μορφή της διαρκεί ελάχιστα (3-4") και είναι "ασυνείδητη" με τα ακριβή δεδομένα της να χάνονται χωρίς επεξεργασία... στην ασαφή κατά κανόνα μακροπρόθεσμη μορφή της είναι πολυσύνθετη η διαμόρφωσή της, με πρώτο "θύμα" την αντικειμενικότητα της (επαναοργανώνεται, παραποιείται από προσδοκίες, πεποιθήσεις, επηρεάζεται από άγχη, περιπλέκεται συνδυαζόμενη με καταστάσεις, πρόσωπα άλλες αισθήσεις και γενικώς άστα να πάνε ως προς την πιστή ανάκληση του αρχικού ερεθίσματος)... προσπάθησε να περιγράψεις ένα τοπίο που είδες κάποτε... μετά προσπάθησε να περιγράψεις έναν ήχο που άκουσες κάποτε... ουπς!...?