Φίλε Παύλο, εγώ θα σου πω λίγα πράγματα από την δική μου ιστορία στην αναζήτηση εξοπλισμού.
Ξεκίνησα με μια (χάλια) κιθάρα, ενώ έπαιζα σε μπάντα. Δεν είχα ούτε μισό πετάλι, ούτε μίσο πολυεφφέ, ούτε ενισχυτή. Ήξερα κάποια πολύ βασικά πράγματα πάνω στα εφφέ (τί είναι delay, τί είναι reverb και ελάχιστα άλλα).
Το πρώτο κιθαροπράγμα που αγόρασα λοιπόν, ήταν μια Line6 POD X3. Ικανοποιητικό μηχάνημα, ικανοποιητικός ήχος για να παίζω σπίτι και να μάθω 2-3 πράγματα πάνω στον ήχο (τί κάνει το κάθε εφφέ, πώς συμπεριφέρονται κάποιοι ενισχυτές -έστω μέσω των μοντέλων τους στην πεταλιέρα-, τί ήχος μου αρέσει κλπ κλπ).
Σαν ΜΕΓΑΛΟ ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑ στην πεταλιέρα αυτή (καθώς και όλες της κλάσεως της) βάζω την δυνατότητα να ηχογραφείς στο σπίτι σου (γιατί είναι και κάρτα ήχου) και να βελτιώνεσαι σαν παίχτης. Το να κάθομαι μόνος μου τα βράδια με ένα DAW ανοικτό, ακουστικά (να μην ενοχλώ κανέναν) και να ηχογραφώ τα κομμάτια που συνέθετα (ας πούμε "συνέθετα"), ήταν μια πολύ ωραία εμπειρία που παράλληλα με βοήθησε να βελτιωθώ σαν κιθαρίστας.
Το να ηχογραφήσεις με guitar rig ή amplitube OXI, δεν είναι τό ίδιο εύκολο (για έναν άπειρο user). Ο ήχος βγαίνει χειρότερος πολύ εύκολα, και πρέπει να ξέρεις να τον μαζέψεις με σωστό eq και σωστό virtual mic placement. Η πεταλιέρα σε βάζει πιο απλά μέσα "στη φάση".
Εγώ την χρησιμοποιούσα και στη μπάντα, επειδή έπρεπε να έχω εφφέ. Αρχικά την έβαζα κονσόλα. Το αποτέλεσμα ήταν καλό μεν, αλλά δυστυχώς δεν συναγωνιζόταν τους συμπαντίτες με κανονικό ενισχυτή και πετάλια. Αυτό συμβαίνει κυρίως γιατί για να έχεις καλό ήχο σε κονσόλα (δηλαδή συνδεδεμένος στο PA), πρέπει και το ίδιο το PA να είναι πολύ καλό, ζωντανό, δυνατό και αχρωμάτιστο. Και αυτό σπανίως συμβαίνει.
Επιπρόσθετα, σε όλα τα live η κιθάρα μου ναι μεν από πλευράς χροιάς ήταν καλή, αλλά ήταν σαν να ακουγόταν ηχογραφημένη από τα ηχεία και όχι σαν ένα live όργανο.
Μετά την συνέδεα σε ένα fx loop ενός ενισχυτή, που ήταν κάπως καλύτερα, και στο τελικό στάδιο την είχα μόνο για εφφε (delay, verbs κλπ), ενώ drive έπαιρνα από πετάλια ή από ενισχυτή.
Το bottom line που σε ενδιαφέρει: σαν μαραφέτι που θα χρησιμοποιείς στον ήχο σου, έχει ημερομηνία λήξης δυστυχώς. Η ημερομηνία αυτή γίνεται πιο κοντινή, όσο περισσότερο παίζεις και ψάχνεσαι. Εμένα αρχικά τα drive δεν μου ακούγονταν καλά, μετά οι προσομοιώσεις δεν ήταν αυτό που ήθελα κλπ κλπ.
Στο τέλος, την έδωσα σε χαμηλή τιμή σε ένα φιλαράκι που αρχίζει να παίζει κιθάρα τώρα.
Οπότε, σου γράφω την εξής πρόταση:
Αγόραζε λίγα πράγματα, τα οποία θα σου μείνουν και για τα περαστικά δώσε λιγότερα λεφτά. Για να μάθεις τα εφφέ, πειραματίσου με δωρεάν plugins στο pc σου ή με πιο απλά/φθηνά πολυεφφέ (όχι αξίας 500 Ευρώ).
Με ένα καλό ποσοστό του budget που έχεις αγόρασε έναν καλό ενισχυτή και θα δεις "το φως το αληθινόν". Πραγματικά, αυτό που λένε οι συμφορουμίτες είναι πολύ σωστό. Ο ενισχυτής είναι ίσως ΤΟ ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ κομμάτι του ήχου σου. Με ένα καλό μηχανηματάκι θα παίζεις και θα το χαίρεσαι όσο τίποτα.
Αν η μουσική σου δεν είναι απαιτητική από πλευράς εφφέ (και μιλάω για τις πρόβες ή για live, aka μέρη που δεν θα αράζεις μόνος με το pc σου να παίζεις με εφφέ από guitar rig π.χ.), δεν βρίσκω λόγο να πάρεις όλοκληρο πολυεφφέ.
Πάρε ένα καλό ενισχυτάκι, λαμπάτο -γιατί όχι-, 10-15W και δώσε και κανένα ψιλό για 1-2 βασικά πεταλάκια (π.χ ένα drive, αν δεν σε καλύπτει ο ενισχυτής με το drive του, και κανένα wah η reverb για αρχή, ανάλογα με το τί χρησιμοποιείς στη μουσική σου). Με τον καιρό, και όσο μαθαίνεις πράγματα για τον ήχο σου, θα δεις και τί άλλα εφφέ σου αρέσουν και θα τα αγοράσεις κομμάτι-κομμάτι, με λίγα λεφτά τη φορά.
Στο τέλος θα έχεις έναν καλό ενισχυτή με ωραίο ήχο, και λίγα πεταλάκια που θα σε βοηθάνε σε αυτό που θέλεις να κάνεις.
Υ.Γ: Να τονίσω εδώ ότι ψηφίζω πολύ υπέρ της Vox Tonelab SE, ως πεταλιέρας (ναι Superfunk, έχεις δίκιο ;D ). Αν την βρεις σε καλή τιμή, πάρτην ασυζητητί. Μαζί με έναν καλό ενισχυτή (όπως είπαμε πιο πάνω), θα έχεις πολύ καλό ήχο. Η διαφορά της πεταλιέρας αυτής από άλλες (όπως π.χ. οι Line6 ή οι Boss) είναι στο ότι είναι περισσότερο σαν σύνολο από πεταλάκια σε ενιαίο σασσί, παρά Modelling εργαλείο. Αυτό την κάνει καλύτερη για χρήση με actual ενισχυτές (την είχε ένας παλιός bandmate και είχε παντού ηχάρα, ενώ παράλληλα δεν την ήξερε και 100%).