Γενικα τα laminates ειναι ολιγον παρεξηγημενα. Laminate εχεις οταν κολλας πολλαπλα λεπτα φυλλα ξυλου μεταξυ τους, με τα νερα τους να κινουνται σε αντιθετες κατευθυνσεις. Μπορει να εχεις μονο 2 στρωσεις, μπορει να εχεις 3 (το πιο συνηθες, εχεις δυο εξωτερικα τρομερα λεπτα στρωματα "πολυτιμου" ξυλου οπως rosewood, mahogany και το εσωτερικο στρωμα ειναι ο,τι να'ναι), μπορει και πολυ περισσοτερες (βλεπε HPL High Pressure Laminates) ή και στη χειροτερη των περιπτωσεων κοντρα πλακε με πριονιδι.
Ο κυριος λογος που γινεται ειναι το κοστος - ειναι πολυ μα πολυ πιο φτηνο να εχεις ενα μεγαλο κομματι laminate rosewood (πχ) οπου μονο οι 2 εξωτερικες, πολυ λεπτες φλυδες ξυλου ειναι απο rosewood και τα εσωτερικα στρωματα απο πολλαπλα κομματια αλλου ξυλου (πχ poplar, birch) παρα ενα μασιφ κομματι rosewood. Δε σε νοιαζουν μεγεθη, ροζοι, χιλια δυο αλλα. Η οικονομια υλικων ειναι μακραν ο κυριος λογος που βλεπεις laminates σε σχεδον καθε οργανο στις πιο χαμηλες κατηγοριες τιμης και τρομερα σπανια σε ακριβα οργανα.
Απο κατασκευαστικη αποψη τωρα, ενα κομματι laminate θα ειναι κατα κανονα πολυ πιο stiff απ'οτι ενα αντιστοιχου παχους μασιφ ξυλο. Το αποτελεσμα ειναι οτι οπως σου ειπε ο SF ειναι πολυ πιο ανθεκτικο σε σκευρωματα, σπασιματα, ρωγμες κλπ. Ειναι επισης ομως και περισσοτερο αδρανες, και οχι ο,τι καλυτερο για την ακουστικη συμπεριφορα του οργανου. Μιας και το καπακι της κιθαρας ειναι τρομερα πιο "σημαντικο" στο συνολικο ηχο του οργανου απ'οτι τα πλαινα και η πλατη, συχνα ο συμβιβασμος μασιφ καπακιου και laminate πλαινων και πλατης βγαζει παρα πολυ νοημα οταν θελουμε να κρατησουμε το κοστος σε λογικα επιπεδα.
Aπο εκει και περα, υπαρχουν και περιπτωσεις οπου το laminate χρησιμοποιειται ασχετως κοστους συγκεκριμενα λογω των ιδιοτητων του (ακουστικα και κατασκευαστικα). Στις ακουστικες κιθαρες ειναι σχετικα σπανιο, αλλα υπαρχουν παραδειγματα. Πχ υπαρχουν κατασκευαστες που θεωρουν οτι τα πλαινα της κιθαρας πρεπει να ειναι οσο το δυνατον πιο αδρανη/stiff γινεται, οποτε και βλεπεις laminates στα οργανα τους. Συχνα αυτα τα laminates ειναι ουσιαστικα ενα "κανονικου" παχους κομματι μασιφ ξυλου με ενα λεπτο στρωμα ενισχυσης απο μεσα. Οι Ramirez κλασσικες πχ απο το '80 εχουν συχνα "lined" rosewood sides, φτιαγμενες ουσιαστικα απο μασιφ rosewood με μια λεπτη στρωση cypress στο εσωτερικο για extra stiffness, οπως και αρκετες αλλες πλεον. Oι Smallman εχουν παρομοια κατασκευη στην πλατη τους, ωστε σε συνδυασμο με το ελαφρυ curve να εχει αρκετο structural strength ωστε να μην χρειαζονται braces. Και μιλαμε για οργανα τωρα που κοστιζουν ανω των 20.000$*.
Ενα αλλο ενδιαφερον παραδειγμα ειναι και η
Gibson Tal Farlow, η οποια εχει 17'' σωμα και 25.5'' scale (και τιμη) οπως η L5 (που ειναι παραδοσιακα μασιφ carved spruce top και μασιφ maple back n sides) αλλα ειναι fully laminate throughout, οπως οι ES-175 ακριβως επειδη θελανε ενα υβριδιο με τον ογκο και χαρακτηρα μιας full-sized archtop οπως η L5 αλλα και με το κομπρεσσαρισμα και το feedback resistance που εχουν τα laminated jazz οργανα οπως οι ES.
Εν τελει το βασικο ομως ειναι αυτο
Γενικά μιλώντας μην την...πολυψυριζεις τη μαϊμού
Πάρε μια αξιοπρεπή κιθάρα και ΠΑΙΖΕ ,όλα τα υπόλοιπα θα έρθουν μονα τους
Γιατι ωραιο το ακαδημαικο μπλα μπλα (ειμαι φαν ισως καταλαβες) αλλα εν τελει ολα αυτα ειναι δευτερευουσας σημασιας, βρες εσυ κατι που να σου μιλαει και να καλυπτει τις δημιουργικες αναγκες σου και μη σκας για spec sheets.
*Funnily enough ιδια κατασκευη εχει ενα παλιο φτηνο ρεμπετοκιθαρο που εχω στην κατοχη μου, arched back απο μαονι σε σχεδον κανονικο παχος με μια λεπτη στρωση καποιου πιο λευκου ξυλου (birch? maple?) στο εσωτερικο.