Δοκιμή με 11άρες, και εντυπώσεις

gkourmoul1

Amateur Musician
Μηνύματα
10,360
Λύσεις
1
Πόντοι
2,493
Παίζω με 9άρες σε όλα μου τα όργανα (και τις les paul). Πριν καμιά δεκαριά μέρες έβαλα 11άρες στην FGN για να της δώσω λίγο παραπάνω relief (με φα κουρδισμα και χαλαρο truss rod). Σημερα το πρωί την κούρδισα κανονικά και ρυθμισα truss rod. Με το setup που της είχα κάνει με τις 10άρες, δεν μπορούσα να παίξω τις 11άρες. Έπρεπε να ανεβάσω κι αλλο το action. Σε συνδυασμό με τα πολύ χαμηλά vintage ταστα, δεν είναι και το ευκολότερο πράγμα, το να παίξω υπό αυτές τις συνθήκες.

Σέταρα σωστά και ανακάλυψα ότι μπορώ να παίξω πολύ άνετα. Κάποια bends με vibrato στην πρώτη χορδή είναι δύσκολα να τα κάνω, αλλά σε γενικές γραμμές ευχαριστήθηκα το παίξιμο. Το αριστερό συνήθησε πολυ γρήγορα. Το δεξί όχι. Με τις 9άρες δουλεύω με μεγάλη ακρίβεια, χωρίς δυναμη. Με τις 11άρες έπρεπε να καταβάλω προσπαθεια με το δεξί για πάλλονται οι χορδές.

Στα του ήχου, οι νότες παχυναν πολύ, κάτι που μου αρέσει αρκετά. Απέκτησε, επίσης, τεράστικα δυναμική ο ήχος. Εάν βαράω απαλά με το δεξί έχω καθαρό, και όσο παραπάνω δύναμη βαζω, τόσο δυναμώνει η ένταση και γίνεται distorted. Δεν μου παει καρδιά να βαλω compressor. Την διαφορά στο eq την "φέρνει" κανείς εύκολα στο daw.

Δεν νόμζω να μείνω με 11άρες, αλλά πιθανών να παω σε 10-52. Με απλές 10άρες που έβαλα σε άλλη les paul, και σωστό σετάπ, παίζω πολύ άνετα τα παντα. Η τάση είναι σχετικά κοντά σε εκείνη με 9άρες και στρατοκαστερ.


ΚιθάραSetScale LengthΣυνολική Τάση (lbs)
Les Paul11-5224.75"~120.5 lbs
Les Paul10-5224.75"~114.4 lbs
Les Paul10-4624.75"~102.5 lbs
Strat10-4625.5"~109.8 lbs
Strat9-4225.5"~91.3 lbs


Και ένα βιντεάκι αναμνηστικό

 
Το αγαπημένο μου setup σε Les Paul είναι Ernieball 11-48 σε Eb, συνήθως όμως τις ανεβάζω σε E μιας που εκτός ενός project όλοι οι άλλοι παίζουν σε στανταρ κούρδισμα.

Τώρα τελευταία πάντως με αιτίες μια Jimmy Page Tele και μια Partscaster της συζύγου που σετάρισα με 9άρες, ζήλεψα είναι η αλήθεια την ευκολία. Γιατί όπως και να το κάνουμε δεν έχω τα χέρια που είχα στα 20, όταν έπαιζα σε καθημερινή βάση.

Επίσης ζήλεψα τις coated Elixir που τις έχω πάνω στην κιθάρα της 6 μήνες και παίζουν όπως την πρώτη μέρα. Ωραίος ήχος οι Ernieball αλλά θέλουν άλλαγμα κάθε δυο βδομάδες...
 
Τρελή ευκολία με τις 9άρες. Με τη σκέψη παίζεις.

Σχετικά με τις elixir, θα συμφωνήσω μαζι σου. H μεταχειρισμενη revstar που πήρα φορούσε elixir, δεν ξέρω και εγώ ποσο καιρό πρωτού την παρω στα χερια μου. Ακόμα βγάζουν ήχο καινουργίλας οι μπάσες χορδές. Ειναι απίστευτο. Ήδη αγόρασα ένα 3pack optiweb, και θα ξεκινήσω να βάζω αυτές...
 
Αν / όταν με το καλό συνηθίσεις τις 11-άρες, δεν θα τις αλλάζεις με τίποτα. Εγώ τις χρησιμοποιώ παντού, ακόμα και στην Strat (αν και εκεί είναι συζητήσιμη η άποψη, αναλόγως του ήχου που θέλεις να έχεις).

Είχα Elixir στις κιθάρες με Floyd, μόνο και μόνο για να αργώ τις αλλαγές στις χορδές. Στις υπόλοιπες κιθάρες, D’Addario και ξεκίνησα να βάζω D’Addario παντού τώρα πια.

11-άρες παντού, δεν το συζητάω (για εμένα).
 
Για les paul κιθάρα καλύτερο είναι το 11-52 λόγω 24,75
Από την Ernieball για 24,75 κλίμακα:

1. 11-48 για Εb κούρδισμα με λίγο πιο σκληρό feel

2. 11-54 για C# κουρδίσμα με feel 10άρας σε στάνταρ κούρδισμα

 
Γιατί σε μπέρδεψε?
Γιατί νομίζω ότι όταν μιλάμε για 11άρες μιλάμε για 11-48 (49 σε μερικούς κατασκευαστές τα τελευταία χρόνια).
Όλα τα υπόλοιπα τα αντιμετωπίζω - και νομίζω πως είναι - υβριδικά σετ. Ευτυχώς δηλαδή για εμάς που έχουμε ωροσκόπο ντίζα.

Δεν νόμζω να μείνω με 11άρες, αλλά πιθανών να παω σε 10-52.
Έχει και θεωρητικό και πρακτικό appeal και δε μπορεί να είναι σύμπτωση που οι περισσότεροι παίκτες στην αγορά προσφέρουν κι ένα τέτοιο αλλά... είναι μυστήριο σετ το 10-52. Αν δηλαδή τα νερά σου ακόμα και σε Gibson κλίμακα είναι στις εννιάρες κράτα μικρό καλάθι
 
Από την Ernieball για 24,75 κλίμακα:

1. 11-48 για Εb κούρδισμα με λίγο πιο σκληρό feel
Καλά τα λένε αυτοί αλλά
1. το feel είναι στα χέρια του παίχτη
και
2. Αν 11-48 στο 24,75 τότε στο 25,5 τι?
Και 11-48 και με Εb κούρδισμα? 😄
 
Ότι σας βολεύει στο χέρι, τι κοιτάτε νούμερα?

Τελωσπάντων αισθάνομαι πολύ γέρος για να κάτσω να τσακωθώ για χορδές. Θα χρησιμοποιήσω απλά τη φράση του Τσαγκαράκη "όλοι έχουμε δίκιο" 😄
 
Δεν τσακώνεται κανείς. Συμφωνώ, είναι αυστηρά υποκειμενικό ζήτημα.

Απλά έγραψες "καλύτερο" και πάνω σε αυτό έφερα μια πηγή με κάποια έστω μικρή αντικειμενικότητα.

Η Ernieball παίρνει ως τάση αναφοράς τις 10-46 ή περίπου τις 100 lbs τάσης.

Υπάρχει και ο Beato ο οποίος χτυπιέται ότι οι σωστές χορδές είναι οι 8αρες γιατί με αυτούς γράφτηκαν τα περισσότερα κλασικά άλμπουμ και οι χοντρές χορδές είναι μια μόδα Stevie Ray Vaughan.

Στις περισσότερες μίξεις επίσης όπου η κιθάρα έχει γκάζια και είναι μέρος του συνόλου αντί για το focal point, οι 9ρες μου μιξάρονται πιο εύκολα. Οι χοντρές χορδές έχουν πολύ σαβούρα στα χαμηλομεσαία και λιγότερο ενδιαφέρον high end που κόβει στη μίξη.
 
Last edited:
Θυμαμαι, οταν ημουν νεοτερος και πιο περιπετειωδης, ειχα αρχισει να δοκιμαζω διαφορετικων διαστασεων χορδες, μεχρι που εφτασα και σε δωδεκαρες απο τις standard 9ρες που επαιζα τοτε. Δεν διαπιστωσα κανενα μα κανενα ουσιαστικο οφελος με εξαιρεση την ανωφελα επιπλεον προσπαθεια που κατεβαλα για να παιξω και μια ωραιοτατη τενοντιτιδα και καποια βολταρεν και μια δωρεαν κολονοσκοπηση μετα απο αιμορραγια. Κοινως 9ρες και παντα εννιαρες..........για να μην πω και 8αρες.....οπως ο Brian May που εχει ............πολυ thin ηχο........
 
Συμφωνώ απόλυτα για τον ήχο. Οι 9άρες ειναι πολύ πιο bright και κόβουν καλύτερα στο μιξ.
Βέβαια, υπάρχουν κάποια είδη όπου η μπασίλα του μεγαλου gauge είναι επιθυμιτή σε κάποιες περιπτώσεις (πχ blues), ενώ σε αλλές περιπτώσεις οι 9άρες απλά δεν μπορούν να παιχτούν λόγω υπερταλάντωσης και εν τέλει παραμόρφωσης (πχ μέταλ ρυθμικά, drop κουρδίσματα κλπ).

Όπως λέει και ο Τέρυ, όλα είναι σωστά αρκεί να έχεις βρει τη θέση τους στο μιξ και έχεις προσαρμόσει το παίξιμό σου στο gauge αυτό.

Προσωπικά, βλέπω ότι με περιορίζουν οι 11άρες. Δεν μπορώ να κάνω κάποια bends/vibrato στα πρώτα και στα τελευταία τάστα, εκτός και εάν καταβάλω πολλή προσπάθεια. Δεν αξίζει, φυσικά, τον κόπο. Επόμενος σταθμός θα είναι να αλλάξω χορδές, και να παω σε ενα σχήμα του στυλ 10-13-17-30-42-52. Και βλέπω τον χειμώνα εάν με παίρνει να βάλω 10-46.
 
Αυτο που συνήθως δεν αναφέρεται οταν μιλάμε για χορδές είναι ότι ο ήχος κάποιων κιθαριστών ειναι σχεδόν ιδιος (εν ταξει πολύ κοντινός) με πολύ διαφορεικά gauge (δηλαδη επι παραδείγματι 9αρες ή 8ρες και 11αρες) αλλά υπάρχουν δυο καθοριστικοί παράγοντες. Ο ήχος αυτός εξαρτάται κατα πολύ απο το ποσο δυνατο δεξί έχεις και απο ψυχολογικούς παράγοντες.

ΕΙναι οκ να παιζεις με οτι gauge θες, αλλα το δεξι σου πρέπει να αναπροσαρμοστεί στην καινούρια αντίσταση της χορδής. Και μερικοί θέλουν κόντρα. Αυτοι που παιζουν καθαρά.

Η πένα επίσης παίζει ρολο.

Αν θες να παίζεις shredding μάλλον οι 11άρες ειναι απαγορευτικές (ισως και οι 10άρες). Αν θες να κανεις τον Freddy Green μάλλον θες 12άρες τουλάχιστον. Γιατι πολύ απλά δεν γινεται να κοπανάς έτσι αποκλειστικά comping με 9άρες και 10άρες (ο ήχος του ήταν σχεδον κρουστός) και να βγαινεις πάνω απο το φράγμα των πνευστών.

Επισης ο BBking και ο Brian May και Billy GIbbons καλα κανουν και παιζανε με 8αρες και 9άρες και μια χαρά ήχο είχαν αλλά και Pat Martino μια χαρά ήχο είχε και 13άρες.

Εγώ παίζω 10άρες εδώ και χρόνια και νομιζω οτι δε θα αλλάξω. Σε slide καταστασει 13αρες με τυλιχτή G. Σε καμια 20ετία που θα συνταξιοδοτηθώ, θα πάρω ESP ή B.C Rich και θα παιζω με 9άρες.
 
Ασφαλώς ο καθένας παίζει ανάλογα με τις ανάγκες του, αυτές όμως κάποτε καθορίζουν και τις επιλογές. Όταν τα λάιβ είναι συχνά και συνεχόμενα - ειδικά αν υπάρχει μεγάλη ένταση (και σε db και εσωτερική), τα δάχτυλα δυναμώνουν και στη δική μου τουλάχιστον περίπτωση αποζητούν την επιπλέον αντίσταση προκειμένου να ισορροπήσεις, πόσο μάλλον αν κοπανάς όπως του λόγου μου με το thumbpick. Δεν είναι πάντα εύκολο αλλά η πίεση του πάλκου λειτουργεί καταλυτικά, σε συνθήκες σπιτιού/δωματίου ίσως και όχι αλλά όταν αυτό που αντιμετωπίζεις είναι σταθερό τότε και το παίξιμο γίνεται πιο σίγουρο και ομοιογενές. Τα περί "κόψιμου στο μιξ" συγνώμη αλλά τα ακούω λίγο βερεσέ όταν μιλάμε για ηλεκτρικά όργανα με μαγνήτες, ενιχυτές κλπ. Στα ακουστικά οι διαφορές είναι σαφώς πιο εμφανείς. Εδώ και δεκαετίες παίζω με 11άρες ernie ball (11-48) σε όλες μου τις ηλεκτρικές, LP, strat & tele. Κάποιες φορές δοκίμασα Daddario & Rotosound, οι πρώτες πάντα μου φαίνονται λίγο σκληρές και κρύες στον ήχο τους. Ίσως το καλύτερο για τα μέτρα μου σετ ήταν οι John Pearse pure nickel 11-50. Α, και μια αγάπη να καταθέσω για τις Fender Super Bullets (pure nickel) που τις θεωρώ πολύ ωραίες χορδές.
 
Όταν τα λάιβ είναι συχνά και συνεχόμενα - ειδικά αν υπάρχει μεγάλη ένταση (και σε db και εσωτερική), τα δάχτυλα δυναμώνουν και στη δική μου τουλάχιστον περίπτωση αποζητούν την επιπλέον αντίσταση προκειμένου να ισορροπήσεις, πόσο μάλλον αν κοπανάς όπως του λόγου μου με το thumbpick. Δεν είναι πάντα εύκολο αλλά η πίεση του πάλκου λειτουργεί καταλυτικά, σε συνθήκες σπιτιού/δωματίου ίσως και όχ

Είναι κάτι που το έχω παρατηρήσει και εγώ, κυρίως στις πρόβες. Ενώ στο σπίτι είναι το παίξιμο ελεγχόμενο και οι 9άρες μου φαίνονται "τόσο, όσο", όταν είμαι σε πρόβα (ισχύει και στα λίγα λάιβ που κάνω) νιώθω ότι χάνω τον έλεγχο από την πολλή δύναμη. Στα bends μου δίδεται η εντύπωση ότι οι χορδές είναι πολύ μαλακές και θα σπάσω την χορδή, ή έστω θα χάσω το pitch, ενώ στο δεξί χάνονται όλες οι δυναμικές διότι βαράω παραπάνω από το συνηθισμένο. Το "πρόβλημα" αυτό το "λύνω" με το να μειώνω ελαφρώς το relief. Έτσι δίδω παραπάνω αντίσταση και έρχομαι στα ίσα. μου.

Είναι κάτι που αποδίδω στην υψηλή αδρεναλίνη, καθώς ο οργανισμός δουλεύει στο 100%. Σαν το γυμναστήριο ένα πράγμα. Δεν θα σήκωνα έναν αλτήρα 30 κιλά στο σπίτι, για κανέναν λόγο. Δεν νομίζω να μπορούσα. Στο γυμναστήριο είναι διαφορετικό, καθώς είμαι "ζεστός" και σε ετοιμότητα. Εκεί σηκώνω δύο ταυτόχρονα.

Τα περί "κόψιμου στο μιξ" συγνώμη αλλά τα ακούω λίγο βερεσέ όταν μιλάμε για ηλεκτρικά όργανα με μαγνήτες, ενιχυτές κλπ

Εδώ να αναφέρω ότι όποτε πιάνω όργανο, πχ στρατ, με 10άρες ξενερώνω απίστευτα με τον ήχο. Έχουν χαθεί όλα τα πρίμα και το sparkle που θα έπρεπε να έχει όταν παίζω στο rig μου. Έχει αντικατασταθεί η γρήγορη και πριμάτη ατάκα, που μου αρέσει πολύ, με κάτι πιο παχύ, μπασάτο, και εν τέλει θαμπό (στα αυτιά μου). Γιαυτό και ξήλωσα χθες τις τρεις κάτω χορδές από το 11-48 σετ και έβαλα 10-13-17. Δεν άντεχα τον ήχο και την αίσθηση της ατάκας που είχε. Με το που τις άλλαξα, έγινε πιο πρίμος με το καλημέρα. Άσε που με δυο μέρες εντατικό παίξιμο με 11άρες, οι τένοντες σε όλον τον αριστερό πήχη άρχισαν να πονάνε...

Μέσα στο μιξ θα τη βρει κανείς την άκρη, με χρήση eq. Το θέμα είναι να συνδέσεις καρφί σε ενισχυτή και να σου αρέσει ο ήχος. Καθαρά υποκειμενικό το τελευταίο.
 
Εγω πιστευω οτι ειναι οτι ποτε σε καποιο χωρο δεν εχεις το ακουσμα του ηχου σου στο ελεγχομενο δωμάτιο σου οποτε βαζεις εξτρα δυναμη. Εκτος αν εχεις ακριβα in ears
 
σε ενα σχήμα του στυλ 10-13-17-30-42-52
Προσωπικά θα ήθελα να υπάρχει το 11-48 σε 10αρες. Πχ 10-42 ή κατι τέτοιο. Προσπάθησα μια φορά μόνος μου να μιξάρω ένα σετ με 10αρες στις πρίμες και 9ρες στα μπάσα, αλλά απέτυχα. Αντίθετα με εσένα εγώ νιώθω ποως στους humbuckers είναι εύκολο οι μπάσες χορδές να κυριαρχήσουν και αποφεύγω τα heavy bottom/skinny top sets.

Η πένα επίσης παίζει ρολο.
Kάθε φορά που παίζω με V-Pick ακούγομαι λες κι έχω ένα ανέβει τουλάχιστον ένα gauge.

Εγω πιστευω οτι ειναι οτι ποτε σε καποιο χωρο δεν εχεις το ακουσμα του ηχου σου στο ελεγχομενο δωμάτιο σου οποτε βαζεις εξτρα δυναμη. Εκτος αν εχεις ακριβα in ears
Έξτρα δύναμη εγώ έβαζα εκεί που άκουγα καλά και πορωνόμουν. Εκεί που δεν άκουγα καλά (ή και τίποτα), έπαιζα σαν 🐔
 

Απαντήσεις

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top