ΒΟΗΘΕΙΑ σε ηχογράφηση φωνής

george4peris

Νέο μέλος
Μηνύματα
157
Πόντοι
16
Γράφουμε ένα κομματάκι σπίτι και ενώ τελειώσαμε σχεδόν με τα όργανα αντιμετωπίζω ένα πρόβλημα με τη φωνή,ακούγεται δυνατά το σσσ και το ππ στην αρχή των φράσεων. Τι μπορώ να κάνω?

Επίσης μπορώ να χρησιμοποιήσω κάποιο φίλτρο για να κόψει τις ανάσες?

 
Χρησιμοποιησε (με μετρο) καποιο προγραμμα de-esser για το "σσσσσ" και οπωσδηποτε ενα pop screen μπροστα απο το  μικροφωνο για τα "π" .

 
Επίσης μπορώ να χρησιμοποιήσω κάποιο φίλτρο για να κόψει τις ανάσες?
Υπάρχει ένας τρόπος να κοπεί αυτό αλλά είναι επικίνδυνος τρόπον τινά και εξαρτάται από τα φωνητικά αυτά καθ' αυτά. Μπορείς να βάλεις ένα gate με κάποιο threshold το οποίο θα ρυθμίσεις. Κάτω από το level το οποίο καθοριζεις με το threshold, το gate κλείνει αυτόματα και έτσι κόβονται τμήματα που δεν θες. Εάν όμως έχεις ένα ήσυχο πέρασμα, κάπου μέσα στο track, τότε θα κουτσουρευτεί και αυτό και ίσως να κοπεί και τελείως. Το gate, όπως και κάθε άλλο effect, δεν μπορει να διαχωρίσει vocals από οτιδήποτε άλλο, μετράει απλά την ένταση ανά πάσα χρονική στιγμή και κάνει την δουλειά του.

Κατά την γνώμη μου όμως, ένας καλύτερος τρόπος, αν και σαφώς πιο χρονοβόρος, είναι να ανοίξεις την κυματομορφή με κάποιο κατάλληλο πρόγραμμα (πχ Wavelab), να μαρκάρεις επ' ακριβώς τι θέλεις να κοπεί και να κάνεις ένα normilization στα 0 dB. Εάν σου ακούγεται πολύ απότομο, τότε προσπάθησε ένα fade out με κάποια καμπύλη της αρεσκείας σου.

Ααα.. ανεπιθύμητα μέρη μπορούν να κοπούν και κατά την διάρκεια της ηχογράφησης με κάποιο gate αλλά δεν το συνιστώ.

 
Δυστυχως τα "ππ" και τα "σσσ" δεν διορθωνονται ικανοποιητικως απο κανενα προγραμμα. Αυτο το "διορθωνουμε μετα την ηχογραφηση τα λαθη της ηχογραφησης" ειναι μεγαλο λαθος.

Εαν το μικροφωνο που χρησιμοποιειτε ειναι δυναμικο, βαλτε το σε μια γωνια σε σχεση με στομα του τραγουδιστη. Ετσι θα γλυτωσετε τα "ππ", τα οποια οφειλονται στο "χτυπημα" του αερα πανω στη καψα.

Επισης, καλο ειναι να προμηθευτειτε ενα anti-pop και εαν δεν εχετε ορεξη για κατι τετοιο, βαλτε μια καλτσα στην ακρη του μικροφωνου...καθαρη κατα προτιμηση :D

 
Για τα σσ και τα ππ: προσοχή στην ηχογράφηση. Δεν ηχογραφούμε όπως μιλάμε :) Δηλαδή το σσ και το ππ καλό είναι να τα προσέχουμε όταν τα λέμε. Γύρνα λίγο ώστε το στόμα σου να είναι σε γωνία σε σχέση με το μικρόφωνο, πρόσεχε μην το λες πολύ έντονα (το σσ) και να μη βγάζει πάρα πολύ αέρα (με το ππ). Μετά αν πάλι έχεις πρόβλημα βάλε κι ένα de-esser, αλλά πρέπει το track να είναι ηχογραφημένο καλά και το de-esser να διορθώσει λίγα και μικρά προβλήματα. Ένα pop filter κακό δεν κάνει επίσης, αν και γνώμη μου είναι ότι με σωστή τεχνική δεν είναι αναγκαίο.

Για τις ανάσες είτε ένα gate/expander ή με το χέρι.... αλλά γιατί να θες να κάνεις κάτι τέτοιο; Δεν ακούγεται φυσιολογικό :)

 
Δυστυχως τα "ππ" και τα "σσσ" δεν διορθωνονται ικανοποιητικως απο κανενα προγραμμα. Αυτο το "διορθωνουμε μετα την ηχογραφηση τα λαθη της ηχογραφησης" ειναι μεγαλο λαθος.
Αυτό είναι πολύ σωστό κατά την γνώμη μου. Πρόσφατα χρειάστηκε να μιξάρω μία χορωδία βυζαντινής μουσικής, στους ψαλμούς των οποίων τα sshh κυρίως και έπειτα τα ppp, ήταν πολύ έντονα και δεν κατάφερα να βρω έναν ικανοποιητικό τρόπο να φύγουν χωρίς να φανεί ότι το σήμα ήταν επεξεργασμένο εκεί. Με πιο δραστικές ρυθμίσεις του de-esser, έφευγαν άλλα έφευγε και η καθαρότητα του σήματος και μετέπειτα με EQ πάλι το σήμα ήταν διαφορετικό. Άρα για μία ακόμη φορά φαίνεται το πόσο σημαντικό είναι να γίνει καλή ηχογράφηση από την αρχή, και ότι όλα τα στάδια recording, mixing και mastering είναι μία αλυσίδα.

 
Επισης, κατι που ειδα τωρα, εαν οι ανασες ανηκουν στη πρωτη φωνη, ειναι παρα πολυ καλο να παραμεινουν, εκτος αν μιλαμε για electro/pop παραγωγες που οι τραγουδιστες "δεν αναπνεουν".

Εννοειται βεβαια, πως στα κενα, μπορεις απλως να κοψεις το αρχειο μεσα στο Cubase, επιλεγοντας το "ψαλιδακι" ( πατωντας το "3" εαν θυμαμαι ) και στη συνεχεια να κοψεις αναμεσα στα κενα.

Τελος, και προσωπικη προταση αυτο, καλο ειναι να μην αφησεις ανασες στα backing vocals, ωστε να μπορεσεις να τα κανεις τελειως "ουδετερα". Εξαλλου αυτα υπαρχουν για την κυρια φωνη και οχι για την ιδια τους την υπαρξη :D

 
Παιδιά ευχαριστώ πολύ...Α! Και αυτό με την κάλτσα θα το εφαρμόσω αφού δεν βλέπω να αγοράζω anti-pop μέχρι αύριο...Αν δεν κάνει τπτ τότε υποχρεωτικά απ'ότι βλέπω θα είναι η μόνη λύση...Ευχαριστώ!

 
freemindgr είπε:
Δυστυχως τα "ππ" και τα "σσσ" δεν διορθωνονται ικανοποιητικως απο κανενα προγραμμα. Αυτο το "διορθωνουμε μετα την ηχογραφηση τα λαθη της ηχογραφησης" ειναι μεγαλο λαθος.
+1

Επισης, καλο ειναι να προμηθευτειτε ενα anti-pop και εαν δεν εχετε ορεξη για κατι τετοιο, βαλτε μια καλτσα στην ακρη του μικροφωνου...καθαρη κατα προτιμηση :D
:D :D ....τελικά δεν είμαι μόνο εγώ...βλαμμένος (με την καλή έννοια) :D :D

 
βαλτε μια καλτσα στην ακρη του μικροφωνου...καθαρη κατα προτιμηση
Κάλτσα λέγοντας εννούμε καλσόν (όχι σαν του Βαμβακούλα και όχι σεξουαλικό γιατί έχουν τρύπες και μπαίνουν σάλια μέσα στο mic.) ;) :D

 
Εγω ειχα κανει την εξης πατεντα...

Πηρα ενα σουρωτιρι μεσαιου μεγεθους, εκοψα το μεταλλικο δυχτακι που ειχε και τοποθετησα ενα καλσον γυρω απο το σουρωτιρι το οποιο προσαρμοσα στο stand του μικροφωνου!

Ourdarkness εχεις δικιο!!! κανει καλη δουλεια αρκει να μην ειναι βιτσιοζικο το καλσον!! χαχαχα

 
Πάντως εγώ αγοράζοντας ένα pop-killer (αυτό http://www.thomann.de/gr/km_23956_plopkiller.htm)

μπορώ πλέον να τραγουδάω αρκετά κοντά στο μικρόφωνο χωρίς τον φόβο των "π" κυρίως.

Εννοείται βέβαια με μέτρο γιατί δεν κάνει και θαύματα  ;)

Από την άλλη μεριά όμως, παρατήρησα μία μικρή επίπτωση της ηχητικής ποιότητας

της φωνής μου (θεωρούμε δεδομένο ότι είναι ποιοτική έτσι  ;D), και τώρα

έχω αρχίσει να το ψηλοκαταργώ προσέχοντας πλέον πολύ τις ανάσες μου,

την τοποθέτηση του μικροφώνου και επεμβαίνοντας σε 1-2 "π", που πιθανά

να μου ξεφύγουν, κάνοντας τμηματική χρήση EQ κόβωντας με υψιπερατο

φίλτρο συχνότητες κάτω των 100-150 Hz.

 
Ναι, γενικώς νομίζω το πρώτο που πρέπει να κάνουμε πάντα είναι να βελτιώνουμε την τεχνική μας, και μετά να κοιτάμε να διορθώσουμε τα πιθανά λάθη. Όχι αντιστρόφως ;)

 
Σωστό και φρόνιμο θα ήταν να γράφεται η φωνή,  από την ΑΡΧΗ, σωστά

Παρεμβάσεις του τύπου που αναφέρονται παραπάνω αποτελούν πρόχειρότητα που θα φανεί ούτως ή άλλως στο τελικό αποτέλεσμα.

Προτείνωτα εξής:

1. Για τα Pops:

  Pop-filter , οποιασδήποτε ποιότητος (είναι σίγουρα καλύτερο από κάλτσες και 

  καλτσόν)

  το κόστος πλέον είναι αστείο

2.Για  τα sssss σωστή ρύθμιση του gain από την αρχή

  Επεμβάσεις στο EQ κατόπιν εορτής, είναι επεμβάσεις "μπακάλικες" (Δεν έχω τίποτα με τους     

  μπακάληδες-κι ο παππούς μου μπακάλης ήτανε)

  Κλίσεις της κεφαλής για ταsssss κατά την ηχογράφηση, ή τραβήγματα από το μικρόφωνο για 

  αποφυγή των pops, οδηγούν σε υπέροχες ακροβατικές κινήσεις με την έννοια: τραβήξτε το σε

  video  και ανεβάστε το να το χαιρόμαστε όλοι βρε παιδιά  :o ::)

 
vageos είπε:
Σωστό και φρόνιμο θα ήταν να γράφεται η φωνή,  από την ΑΡΧΗ, σωστά

Παρεμβάσεις του τύπου που αναφέρονται παραπάνω αποτελούν πρόχειρότητα που θα φανεί ούτως ή άλλως στο τελικό αποτέλεσμα.

Προτείνωτα εξής:

1. Για τα Pops:

  Pop-filter , οποιασδήποτε ποιότητος (είναι σίγουρα καλύτερο από κάλτσες και 

  καλτσόν)

  το κόστος πλέον είναι αστείο

2.Για  τα sssss σωστή ρύθμιση του gain από την αρχή

  Επεμβάσεις στο EQ κατόπιν εορτής, είναι επεμβάσεις "μπακάλικες" (Δεν έχω τίποτα με τους     

  μπακάληδες-κι ο παππούς μου μπακάλης ήτανε)

  Κλίσεις της κεφαλής για ταsssss κατά την ηχογράφηση, ή τραβήγματα από το μικρόφωνο για 

  αποφυγή των pops, οδηγούν σε υπέροχες ακροβατικές κινήσεις με την έννοια: τραβήξτε το σε

  video  και ανεβάστε το να το χαιρόμαστε όλοι βρε παιδιά  :o ::)
Μόνο που δε λες τι εννοείς σωστά?

Αν δε θέλω βρε αδερφέ pop-killer που μου υποβαθμίζει λίιιγο τον ήχο τότε

τι κάνω...???

 
To pop killer πάντα το βάζεις. Αναβαθμίζει τον ήχο και δεν τον υποβαθμίζει, εκτός και αν σου αρέσουν τα ππππ, σσσσ τττττ και όλα αυτά τα ωραία που θυμίζουν βέρα λάμπρου.

αλλιώς κάνεις μαθήματα σωστών φωνητικών, όπου και πάλι θα το έχεις.

Και σας παρακαλώ. Έλεος με την καραμέλα της όποιας τυχόν υποβάθμισης. Έχει άλλα και άλλα ο ήχος για να υποβαθμιστεί (λαρύγγια, μικρόφωνα, προενισχυτές, χώροι), που το pop μοιάζει δικαιολογία

 
boukas είπε:
....που θυμίζουν βέρα λάμπρου.
Άπαπα  ;D ;D ;D Όχι, μακριά  ;D ;D ;D

Απλά δεν παύει να είναι ένα σώμα (ουσιαστικά φίλτρο) ανάμεσα σε σένα

και το μικρόφωνο το οποίο εκτός από τις επιθυμητές συχνότητες

κόβει και κάποιες ακουστές.

Κατά την άποψή μου και κατά το αυτί μου, κάνοντας χρήση pop-killer

στερούμαι ενός ,ελαχίστου βέβαια αλλά ακουστού ποσοστού ευκρίνειας

στο σήμα μου.

Τουλάχιστον εγώ (τελείως υποκειμενικό) προτιμάω να προσέχω τις

αναπνοές μου και να το έχω για ειδικές περιπτώσεις (όταν πχ υπάρχει

απαίτηση για close mic-ing εφαρμογές) παρά να έχω το pop-killer.

 
pop killer έβαζε και ο παβαροτι και οι mayhem, οπότε δεν καταλαβαίνω το τί λες. Μέχρι και στα abbey αν τους πεις ότι δεν θες το pop θα σε στραβοκοιτάνε!

Τες πα απόψεις....

 
Για ολα αυτα η λυση ειναι η αποσταση πηγης-μικροφωνου,και επεισης η κληση του μικροφωνου.φυσικα το ποπ φιλτερ ειναι απαρετιτο με μονο αρνητικο την απωλια ψηλων συχνοτιτων,βεβαια σε πιο ακριβες λυσεις το προβλημα αθτα δεν υπαρχει(π.χ charter oak pop filter,http://www.athensproaudio.gr/index.php?target=products&product_id=29874)

επεισης μπορεις να πειραματιστεις με τα πολικα δια φραγματα του μικροφωνου,εαν ειναι δια θεσιμα!οταν βρισκεσε σε cardioid pattern,το μικροφωνο "πασχει"απ το λεγομενο proximity effect(το οποιο τονιζει α ποπ,και φερνει upfront τις χαμηλομεσαιες περιοχες της φωνης(πραγμα χρησιμο σε πολες περιπτωσεις,και σε αλλες οχι)αθτο εξαρτατε απο τον τονο του κοματιου,το ιδος του κομματιου και το συμαντικοτερο,το πρωσοπικο γουστο!

π.χ προσφατα εκανα καποιες συμπληπωματικες ηχογραφισεις σε ενα project γνωστου καλλιτεχνη οπου καποιες φωνες ειχαν ειδη ηχογραφηθει live μαζι με την ορχηστρα στην ρωσια ο εκει ηχοληπτης ειχαι χρησιμοποιησει direct to track τεχνικη(ταυτοχρονη ηχογραφιση ορχηστρας+φωνης σε ενα stereo track,με εκπληκτικο αποτελεσμα κατα την αποψη μου)και ενα neumann m 149 στημενο στα 1,5 μετρα με neve  προενισχηση.

ενω εγω χρησιμοποιησα ενα dpa 4041 omni με  millennia stt-1 στις υπολοιπες φωνες.το αποτελεσμα ηταν σιγουρα πιο"γεματο" πραγμα που αρεσε πιο πολυ στο 90% οσων το ακουσαν,η αποψη μου ειναι οτι ηταν 100% εκτος υφους,αυτο που θελω να πω ειναι πως το σημαντικοτερο οταν γραφουμε μια φωνη ειναι αυτο που ακουμε να ταιριαζει με το background και αν τελικα αυτο που ακουμε αιχμαλωτιζει την ατμοσφαιρα το κομματιου και κυριως του στιχου τα ποπ και τα σσσ ειναι ψεγαδια που δεν θα προσεξει κανεις!υπαρηουν παραγωγεσ που οποτε μπαινει η φωνη ο θορυβος(πιθανων απο καποιο vintage μικροφωνο ειναι εξωοφρενικος!η αν ακουσεις καποια "π" σε μεγαλα μεγαφωνα νομιζεις οτι θα πεσει το κτηριο,η΄φαλτσα η΄"σσσ" κτλ.

τελος ζητωντας συγνωμη για τα ορθογραφικα (βαριεμαι να τα διορθωσω ;D),κλεινω με το οτι καθε φωνη ειναι διαφορετικη,οποτε στην ουσια δεν υπαρχουν κανονες για το πως "γραφουμε"καλα μια φωνη,αυτο που χρειαζεται σιγουρα ειναι δουλεια πριν την ηχογραφιση,στην επιλογη μικροφωνων(αλλο τεραστιο κεφαλαιο!)την αποσταση,τo rec chain(preamp,compressor k.t.l)και τελος σε ενα απο τα πιο σημαντικα ,αυτο που ο τραγουδιστης θα ακουει στα ακουστηκα του(επεισης τεραστιο κεφαλαιο που στηριζεται στην τεχνικη του ηχοληπτη).Και μερικες φορες τα μεσα που δεν τα περιμενουμε μπορει να φερουν το επιθημιτο αποτελεσμα,πχ μερικα απτα δυναμικα μικροφωνακια(sm 57,sm7β,md 421k.t.l)κατα την αποψη μου "σκοτωνουν"αρκετα πυκνωτικα μεχρι 3000 Ευρω κοστος σε τραγουδι με "γκαζι" η' το classic 87αρι πολλες φορες "κερδιζει" μικροφωνα που στοιχιζουν πολυ πιο ακριβα. για αυτο το να πειραματιζομαστε ( ακομα και με τις πιο απιθανες επιλογες και συνδιασμους ) ειναι κατι που μονο θετικα αποτελεσματα μπορει να εχει!!

 
KORRES_V είπε:
...φυσικα το ποπ φιλτερ ειναι απαρετιτο με μονο αρνητικο την απωλια ψηλων συχνοτιτων,βεβαια σε πιο ακριβες λυσεις το προβλημα αθτα δεν υπαρχει(π.χ charter oak pop filter,

http://www.athensproaudio.gr/index.php?target=products&product_id=29874)
Τελικά ίσως να είναι αυτό που λες...20 ευρώ κάνει το K&M, 50 το Charter Oak... :)

Πάντως ότι υπάρχει μία μικρή απώλεια στις υψηλές συχνότητες, τουλάχιστον

από το φθηνό K&M, αυτό είναι σίγουρο.

Ίσως ο Παβαρότι και γενικά όλα τα μεγάλα στούντιο να χρησιμοποιούν ποιοτικότερα

pop-killer σε σχέση με το δικό μου. ::)

 

Απαντήσεις

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top