O
OurDarkness
Guest
Ένα από τα προβλήματα τα οποία αντιμετωπίζουνε αρκετά άτομα τα οποία ασχολούνται με την παρουσίαση live ηλεκτρονικής μουσικής είναι η αναπόφευκτη χρήση των sequencers. Είναι ένας από τους σημαντικότερους λόγους για την πολύ αυστηρή (και πολλές φορές αδικαιολόγητη) κριτική που έχει δεχθεί η ηλεκτρονική μουσική από γεννησιμιού της, είτε όσον αφορά την ηχογράφηση, είτε την αναπαραγωγή και φυσικά την απόδοση αυθεντικότητας στους μουσικούς και στην ίδια την μουσική.
Είναι γνωστό ότι πλέον στις συντριπτικά περισσότερες περιπτώσεις χρήσης sequencer, γίνεται χρήση εφαρμογής κάποιου DAW όπου παρέχονται πολύ εξελιγμένες δυνατότητες sequencing σε αντίθεση με την χρήση των hardware sequencers τα οποία υστερούν σε αυτόν τον τομέα αλλά παρέχουν την δυνατότητα της απλής και άμεσης αλληλεπίδρασης, μέσω κουμπιών, ποτενσιομέτρων, κ.λ.π. Θα ήταν ευχής έργο, αν δινόταν η δυνατότητα χρήσης και των 2 αυτών μεθόδων: το hardware sequencer για την άμεση αλληλεπίδραση και το DAW για τις πιό δύσκολες μεθόδους (και γενικά οτιδήποτε δεν ενδεικνυται να υποστεί live manipulation. Αυτό το tutorial έχει σαν σκοπό να δείξει μία από τις πιθανές μεθόδους χρήσης 3 τέτοιων sequencer και ελπίζω να το βρείτε χρήσιμο.
Στο παράδειγμα αυτό θα χρησιμοποιήσω δύο synthesizers X και Υ (τα οποία πρέπει να διαθέτουν MIDI Thru θύρες), το Cubase ως DAW, το Roland MC-505 και ένα οποιοδήποτε άλλο sequencer (έστω Α) ως hardware sequencers (και εννοείται ότι αυτά που θα αναφέρω με κατάλληλη τροποποίηση μπορούν να εφαρμοστούν με κάθε DAW και με κάθε hardware sequencer).
1. Ανοίγουμε το Cubase και απενεργοποιούμε κάθε είδους συγχρονισμό (Sync = Off)
2. Από το MIDI Out του MIDI Interface που διαθέτουμε, κατευθύνουμε ένα καλώδιο στο MIDI In του Sequencer A
3. Από το MIDI Out του Sequencer A κατευθύνουμε ένα καλώδιο στο MIDI In του Roland MC-505
4. Στο Roland MC-505, θέτουμε Synchronization = Remote και ενεργοποιούμε το MIDI Thru.
Στο βήμα 4, να διευκρινίσω ότι θέτοντας Sync = Remote στο MC-505, αυτό συγχρονίζεται στο MIDI Clock που εκπέμπεται από remote συσκευές και όχι internal (στην οποία περίπτωση συγχρονίζεται στα MIDI Clock μηνύματα που παράγει το ίδιο). Εννοείται ότι σε κάποιο άλλο sequencer, θα πρέπει να ψάξετε να βρείτε ποιές είναι οι αντίστοιχες ρυθμίσεις με τις οποίες μπορεί να επιτευχθεί κάτι τέτοιο.
5. Από το MIDI Thru του Roland MC-505 κατευθύνουμε ένα καλώδιο στο MIDI In του synthesizer Χ.
6. Από το MIDI Thru του synthesizer X κατευθύνουμε ένα καλώδιο στο MIDI In του synthesizer Υ.
Συνεπώς, η αλυσίδα είναι:
Cubase -> Sequencer A -> Roland MC-505 -> Synthesizer X -> Synthesizer Y.
To Sequencer A στην συγκεκριμένη περίπτωση χρησιμεύει στο να στέλνει master clock και σαν controller για τα 2 synthesizers. To MC-505 συγχρονίζεται στο Sequencer A (External Sync) οπότε μέχρι αυτή την στιγμή έχουμε φτιάξει την manual πλευρά του sequencing.
Τώρα μπαίνουμε στο ψητό της υπόθεσης...
Θα χρησιμοποιήσουμε το Cubase και το Roland MC-505 έτσι ώστε να "περάσουμε" από το ένα στο άλλο, όπως ακριβώς ένας DJ περνάει από το ένα κομμάτι στο άλλο - δηλαδή, τρόπον τινά με κάποιο cross-fade θα μιξάρουμε πότε το Cubase (για να γίνονται οι δύσκολες αλλαγές) και πότε το MC-505 για manual ρυθμίσεις.
1. "Μιξάρουμε" από το κανονικό sequencing του Roland MC-505 στο RPS function (δηλαδή σε sequencing που ελέγχεται από το RPS)
2. Αφού γίνει η "μίξη", πατάμε stop στο Sequencer A και
3. Ενεργοποιούμε το MIDI Echo του (ή το εκάστοτε MIDI Echo).
Με την ρύθμιση 3 το Sequencer A συμπεριφέρεται σαν ένα τεράστιο MIDI Thru. ;D
4. Για τα κομμάτια στα οποία θα χρειαστούν 2, 3 ή 803 sequencers, δημιουργούμε ΚΕΝΑ ΜΟΤΙΒΑ στο MC-505 (συνήθως τετράμετρα), τα οποία περιέχουν 1 ή το πολύ 2 νότες (μόνο και μόνο για να αναγκαστεί το MC-505) να τις αποθηκεύσει. Αν θέλουμε να μην ακουστούνε καθόλου, μπορούμε να ρυθμίσουμε το Velocity τους σε μηδέν.
5. Καθώς λοιπόν το RPS παίζει στο MC-505 και ενώ το Sequencer A είναι προσωρινά ανενεργό (και συμπεριφέρεται σαν ένα MIDI Thru) ξεκινάμε να "μιξάρουμε" από το Cubase: To σημαντικό εδώ είναι να μπορέσουμε να "βγάλουμε" το ρυθμικό μοτίβο πρίν αλλάξουμε patterns στο MC-505 και επίσης να βεβαιωθούμε ότι το παλιό και το νέο ρυθμικό μοτίβο έχουν το ίδιο tempo.
6. Αφού βγει το ρυθμικό μοτίβο, πατάμε το Play στο Cubase και ενώ αρχίζει και αναλαμβάνει το Cubase το sequencing, εμείς βγάζουμε το RPS.
7. Αφού τελειώσει το Cubase τα δικά του, μιξάρουμε πάλι το RPS από το MC-505...
8. ... απενεργοποιούμε το MIDI Echo από το Sequencer A και πλέον ελέγχουμε τα sequencers χειρωνακτικά.
Φυσικά, μπορεί να υπάρχουν και διάφοροι άλλοι τρόποι, αλλά νομίζω πως η διαδικασία είναι πάνω κάτω η ίδια. Ελπίζω να καταλάβατε ότι το κλειδί στην όλη υπόθεση είναι το MIDI Thru και ο τρόπος χειρισμού του. Η παραπάνω διαδικασία θα μπορούσε να επεκταθεί και για πολλά άλλα μηχανήματα αλλά επειδή το πρωτόκολλο MIDI είναι σειριακό και σχετικά αργό, είμαι σχεδόν σίγουρος ότι θα υπήρχαν διάφορες χρονοκαθυστερήσεις στις MIDI συσκευές στο τέλος της αλυσίδας.
Είναι γνωστό ότι πλέον στις συντριπτικά περισσότερες περιπτώσεις χρήσης sequencer, γίνεται χρήση εφαρμογής κάποιου DAW όπου παρέχονται πολύ εξελιγμένες δυνατότητες sequencing σε αντίθεση με την χρήση των hardware sequencers τα οποία υστερούν σε αυτόν τον τομέα αλλά παρέχουν την δυνατότητα της απλής και άμεσης αλληλεπίδρασης, μέσω κουμπιών, ποτενσιομέτρων, κ.λ.π. Θα ήταν ευχής έργο, αν δινόταν η δυνατότητα χρήσης και των 2 αυτών μεθόδων: το hardware sequencer για την άμεση αλληλεπίδραση και το DAW για τις πιό δύσκολες μεθόδους (και γενικά οτιδήποτε δεν ενδεικνυται να υποστεί live manipulation. Αυτό το tutorial έχει σαν σκοπό να δείξει μία από τις πιθανές μεθόδους χρήσης 3 τέτοιων sequencer και ελπίζω να το βρείτε χρήσιμο.
Στο παράδειγμα αυτό θα χρησιμοποιήσω δύο synthesizers X και Υ (τα οποία πρέπει να διαθέτουν MIDI Thru θύρες), το Cubase ως DAW, το Roland MC-505 και ένα οποιοδήποτε άλλο sequencer (έστω Α) ως hardware sequencers (και εννοείται ότι αυτά που θα αναφέρω με κατάλληλη τροποποίηση μπορούν να εφαρμοστούν με κάθε DAW και με κάθε hardware sequencer).
1. Ανοίγουμε το Cubase και απενεργοποιούμε κάθε είδους συγχρονισμό (Sync = Off)
2. Από το MIDI Out του MIDI Interface που διαθέτουμε, κατευθύνουμε ένα καλώδιο στο MIDI In του Sequencer A
3. Από το MIDI Out του Sequencer A κατευθύνουμε ένα καλώδιο στο MIDI In του Roland MC-505
4. Στο Roland MC-505, θέτουμε Synchronization = Remote και ενεργοποιούμε το MIDI Thru.
Στο βήμα 4, να διευκρινίσω ότι θέτοντας Sync = Remote στο MC-505, αυτό συγχρονίζεται στο MIDI Clock που εκπέμπεται από remote συσκευές και όχι internal (στην οποία περίπτωση συγχρονίζεται στα MIDI Clock μηνύματα που παράγει το ίδιο). Εννοείται ότι σε κάποιο άλλο sequencer, θα πρέπει να ψάξετε να βρείτε ποιές είναι οι αντίστοιχες ρυθμίσεις με τις οποίες μπορεί να επιτευχθεί κάτι τέτοιο.
5. Από το MIDI Thru του Roland MC-505 κατευθύνουμε ένα καλώδιο στο MIDI In του synthesizer Χ.
6. Από το MIDI Thru του synthesizer X κατευθύνουμε ένα καλώδιο στο MIDI In του synthesizer Υ.
Συνεπώς, η αλυσίδα είναι:
Cubase -> Sequencer A -> Roland MC-505 -> Synthesizer X -> Synthesizer Y.
To Sequencer A στην συγκεκριμένη περίπτωση χρησιμεύει στο να στέλνει master clock και σαν controller για τα 2 synthesizers. To MC-505 συγχρονίζεται στο Sequencer A (External Sync) οπότε μέχρι αυτή την στιγμή έχουμε φτιάξει την manual πλευρά του sequencing.
Τώρα μπαίνουμε στο ψητό της υπόθεσης...

1. "Μιξάρουμε" από το κανονικό sequencing του Roland MC-505 στο RPS function (δηλαδή σε sequencing που ελέγχεται από το RPS)
2. Αφού γίνει η "μίξη", πατάμε stop στο Sequencer A και
3. Ενεργοποιούμε το MIDI Echo του (ή το εκάστοτε MIDI Echo).
Με την ρύθμιση 3 το Sequencer A συμπεριφέρεται σαν ένα τεράστιο MIDI Thru. ;D
4. Για τα κομμάτια στα οποία θα χρειαστούν 2, 3 ή 803 sequencers, δημιουργούμε ΚΕΝΑ ΜΟΤΙΒΑ στο MC-505 (συνήθως τετράμετρα), τα οποία περιέχουν 1 ή το πολύ 2 νότες (μόνο και μόνο για να αναγκαστεί το MC-505) να τις αποθηκεύσει. Αν θέλουμε να μην ακουστούνε καθόλου, μπορούμε να ρυθμίσουμε το Velocity τους σε μηδέν.
5. Καθώς λοιπόν το RPS παίζει στο MC-505 και ενώ το Sequencer A είναι προσωρινά ανενεργό (και συμπεριφέρεται σαν ένα MIDI Thru) ξεκινάμε να "μιξάρουμε" από το Cubase: To σημαντικό εδώ είναι να μπορέσουμε να "βγάλουμε" το ρυθμικό μοτίβο πρίν αλλάξουμε patterns στο MC-505 και επίσης να βεβαιωθούμε ότι το παλιό και το νέο ρυθμικό μοτίβο έχουν το ίδιο tempo.
6. Αφού βγει το ρυθμικό μοτίβο, πατάμε το Play στο Cubase και ενώ αρχίζει και αναλαμβάνει το Cubase το sequencing, εμείς βγάζουμε το RPS.
7. Αφού τελειώσει το Cubase τα δικά του, μιξάρουμε πάλι το RPS από το MC-505...
8. ... απενεργοποιούμε το MIDI Echo από το Sequencer A και πλέον ελέγχουμε τα sequencers χειρωνακτικά.
Φυσικά, μπορεί να υπάρχουν και διάφοροι άλλοι τρόποι, αλλά νομίζω πως η διαδικασία είναι πάνω κάτω η ίδια. Ελπίζω να καταλάβατε ότι το κλειδί στην όλη υπόθεση είναι το MIDI Thru και ο τρόπος χειρισμού του. Η παραπάνω διαδικασία θα μπορούσε να επεκταθεί και για πολλά άλλα μηχανήματα αλλά επειδή το πρωτόκολλο MIDI είναι σειριακό και σχετικά αργό, είμαι σχεδόν σίγουρος ότι θα υπήρχαν διάφορες χρονοκαθυστερήσεις στις MIDI συσκευές στο τέλος της αλυσίδας.