- Μηνύματα
- 385
- Πόντοι
- 16
Τονικότητες
Λαμβάνοντας υπ’ όψη μια ωραία φράση που τα λέει όλα συμπυκνωμένα του Κου Μανώλη Χναράκη από το thread ‘’temperaments’’:
‘’’ Γνωρίζω ότι με κούρδισμα JT είναι δυνατό να παίξω σε μία μόνο τονικότητα. Δηλαδή γιά κάθε τονικότητα θέλω διαφορετικό JT κούρδισμα. Σε αυτό το σημείο όπως καταλάβατε έχουμε (κούρδισμα, τονικότητα και τέλος η κλίμακα Major ή Minor).’’’’ .
Εγώ απλά θα ήθελα να τη συμπληρώσω δίνοντας πρακτικά παραδείγματα-έτσι πιστεύω ότι όλα τα θέματα γίνονται πιο κατανοητά από συμμετέχοντες όλων των επιπέδων μόρφωσης:
Η εκμάθηση όλων των κλιμάκων και δρόμων καθώς και η αλλαγή κλειδιού στο ίδιο τραγούδι σ’ όλα τα μουσικά όργανα ,εκτός της φυσαρμόνικας και ίσως και κάποιου άλλου παρόμοιου οργάνου, απαιτεί απ’ τους μουσικούς αυτούς καλή θεωρητική κατάρτιση, πολύμηνες προσπάθειες και καθημερινή εξάσκηση.
Αντίθετα ο μουσικός διατονικής φυσαρμόνικας αρκεί να μάθει ΕΝΑ και ΜΟΝΟ ΕΝΑ ΚΛΕΙΔΙ και ακριβώς την ίδια στιγμή μπορεί χωρίς ΚΑΜΙΑ προηγούμενη προσπάθεια να παίξει και όλα τα υπόλοιπα 11 κλειδιά ματζόρε-μινόρε –δρόμων .
Όταν λέμε διατονική , εννοούμε ότι μπορεί να παίξει ΜΟΝΟ τις νότες μιας κλίμακας πχ Am.
Πχ η διατονική στο κλειδί του C παίζει ΜΟΝΟ τα ΑΣΠΡΑ πλήκτρα του πιάνου.
Τα κλειδιά των υπόλοιπων διατονικών έχουν ενσωματωμένα γλωσσίδια κουρδισμένα στις αλλοιώσεις { # /b } που απαιτεί η αντίστοιχη κλίμακα.
Ρίχτε μια ματιά στα video μου όπου στο 1ο η ίδια μελωδία παίζεται σε πολλά διαφορετικά κλειδιά , στο 2ο ένα ματζορο-μίνορο (αφού το τραγούδι απαιτεί 2 διαφορετικές κλίμακες άρα απαιτούνται για να παιχθεί και 2 διατονικές φυσαρμόνικες -μία ματζόρε και μία μινόρε και στο 3ο η ίδια μελωδία στο ίδιο κλειδί αλλά από 5 διαφορετικές φυσαρμόνικες
1. ALL MY MAJOR HARMONICAS ΦΥΣΑΡΜΟΝΙΚΑ ΣΤΕΦΑΝΟΣ
2.
’3. 5 Φυσαρμόνικες για την ίδια μελωδία - 5 harmonicas on the same song
Τα ανωτέρω επιτυγχάνονται αρκεί ο μουσικός φυσαρμόνικας να έχει μαζί του μια ζώνη-θήκη η οποία να έχει τόσες φυσαρμόνικες όσα και τα κλειδιά που συνήθως παίζει ή παίζονται με την ορχήστρα στην οποία συμμετέχει.
Εγώ έχω μια ζώνη-θήκη στην οποία κουβαλώ τα παρακάτω κλειδιά:
Διατονικές : F – A – C – D , Am , Bbm , Cm , Dm , D Stefanos Hijaz , A Stefanos Hijaz.
Χρωματικές: C και A
ώστε να καλύπτω σχεδόν όλες τις ανδρικές και γυναικείες φωνές.
Φυσικά και μπορούν να παιχθούν ΟΛΑ ΤΑ ΚΛΕΙΔΙΑ από ΜΙΑ και ΜΟΝΟ ΜΙΑ διατονική φυσαρμόνικα.
Όμως οι αρχαίοι λέγανε: ‘’Ουδέν καλόν αμιγές κακού’’. Δηλαδή τότε απαιτείται απ’ αυτούς τους μουσικούς καλή θεωρητική κατάρτιση, πολύμηνες προσπάθειες και καθημερινή εξάσκηση, όπως ακριβώς και για τα υπόλοιπα όργανα.
Οι προσπάθειες αυτές απαιτούν μια δύσκολη τεχνική που λέγεται Bending.
Βλέπε άρθρο: http://www.noiz.gr/index.php?topic=189650.0
περίπου στο μέσον της σελίδας και την εικόνα http://www.box.net/shared/a9lf39668cy27bcmeye6
Τώρα επανερχόμενος στην ανωτέρω φράση του κου Χναράκη έχουμε και το εξής άλλο πλεονέκτημα:
Όπως αναλύσαμε λεπτομερώς στα ‘’Temperaments’’:
http://www.noiz.gr/index.php?topic=189617.0
το κούρδισμα σε just Intonation γίνεται ευκολότερα στα όργανα δόνησης (φυσαρμόνικα – ακορντεόν…) και στα έγχορδα όργανα χωρίς χωρίσματα (frets) όπως η κιθάρα.
Όσον αφορά τη φυσαρμόνικα ,{μπορεί ο καθένας να κάνει τέτοιο κούρδισμα , αρκεί να ‘’πιάνουν’’ τα χέρια του και να διαθέσει μόνο 4 ευρώ για μια φτηνή φυσαρμόνικα } θα ασχοληθώ λεπτομερώς σε προσεχές άρθρο.
Ενώ όμως ο κιθαρίστας θα πρέπει κουρδίζει κάθε φορά την κιθάρα εναλλακτικά από Equal σε just tempered ο φυσαρμονίστας την έχει στη ζώνη του έτοιμη –βέβαια και ο κιθαρίστας μπορεί να ‘χει μαζί του και 2η κιθάρα κουρδισμένη σε Just Intonation αν το απαιτεί ένα Event.
Τώρα θα παρακαλούσα τον κο Χναράκη που στο thread ‘’Temperaments’’ ανέφερε:
‘’ Ειδικά στο Midi δεν ισχύει κάτι τέτοιο. Μπορεί και έτσι είναι, στα ηλεκτρονικά πληκτροφόρα η ET να είναι default γιά ευνόητους λόγους, αλλά η αλλαγή από ET σε οποιαδήποτε άλλη κλίμακα γίνεται κατά βούληση. Να σημειώσω δε ότι, γιά κάποιον που γνωρίζει, ειδικά από Midi, η αλλαγή αυτή γίνεται ποικιλοτρόπως, απλά καί γρήγορα.’’
να μας αναλύσει πιο λεπτομεριακά τα του κουρδίσματος του MIDI ή αν ήδη τα έχει ξαναγράψει να μας παραπέμψει στο αντίστοιχο thread.
Στέφανος
Λαμβάνοντας υπ’ όψη μια ωραία φράση που τα λέει όλα συμπυκνωμένα του Κου Μανώλη Χναράκη από το thread ‘’temperaments’’:
‘’’ Γνωρίζω ότι με κούρδισμα JT είναι δυνατό να παίξω σε μία μόνο τονικότητα. Δηλαδή γιά κάθε τονικότητα θέλω διαφορετικό JT κούρδισμα. Σε αυτό το σημείο όπως καταλάβατε έχουμε (κούρδισμα, τονικότητα και τέλος η κλίμακα Major ή Minor).’’’’ .
Εγώ απλά θα ήθελα να τη συμπληρώσω δίνοντας πρακτικά παραδείγματα-έτσι πιστεύω ότι όλα τα θέματα γίνονται πιο κατανοητά από συμμετέχοντες όλων των επιπέδων μόρφωσης:
Η εκμάθηση όλων των κλιμάκων και δρόμων καθώς και η αλλαγή κλειδιού στο ίδιο τραγούδι σ’ όλα τα μουσικά όργανα ,εκτός της φυσαρμόνικας και ίσως και κάποιου άλλου παρόμοιου οργάνου, απαιτεί απ’ τους μουσικούς αυτούς καλή θεωρητική κατάρτιση, πολύμηνες προσπάθειες και καθημερινή εξάσκηση.
Αντίθετα ο μουσικός διατονικής φυσαρμόνικας αρκεί να μάθει ΕΝΑ και ΜΟΝΟ ΕΝΑ ΚΛΕΙΔΙ και ακριβώς την ίδια στιγμή μπορεί χωρίς ΚΑΜΙΑ προηγούμενη προσπάθεια να παίξει και όλα τα υπόλοιπα 11 κλειδιά ματζόρε-μινόρε –δρόμων .
Όταν λέμε διατονική , εννοούμε ότι μπορεί να παίξει ΜΟΝΟ τις νότες μιας κλίμακας πχ Am.
Πχ η διατονική στο κλειδί του C παίζει ΜΟΝΟ τα ΑΣΠΡΑ πλήκτρα του πιάνου.
Τα κλειδιά των υπόλοιπων διατονικών έχουν ενσωματωμένα γλωσσίδια κουρδισμένα στις αλλοιώσεις { # /b } που απαιτεί η αντίστοιχη κλίμακα.
Ρίχτε μια ματιά στα video μου όπου στο 1ο η ίδια μελωδία παίζεται σε πολλά διαφορετικά κλειδιά , στο 2ο ένα ματζορο-μίνορο (αφού το τραγούδι απαιτεί 2 διαφορετικές κλίμακες άρα απαιτούνται για να παιχθεί και 2 διατονικές φυσαρμόνικες -μία ματζόρε και μία μινόρε και στο 3ο η ίδια μελωδία στο ίδιο κλειδί αλλά από 5 διαφορετικές φυσαρμόνικες
1. ALL MY MAJOR HARMONICAS ΦΥΣΑΡΜΟΝΙΚΑ ΣΤΕΦΑΝΟΣ
2.
’3. 5 Φυσαρμόνικες για την ίδια μελωδία - 5 harmonicas on the same song
Τα ανωτέρω επιτυγχάνονται αρκεί ο μουσικός φυσαρμόνικας να έχει μαζί του μια ζώνη-θήκη η οποία να έχει τόσες φυσαρμόνικες όσα και τα κλειδιά που συνήθως παίζει ή παίζονται με την ορχήστρα στην οποία συμμετέχει.
Εγώ έχω μια ζώνη-θήκη στην οποία κουβαλώ τα παρακάτω κλειδιά:
Διατονικές : F – A – C – D , Am , Bbm , Cm , Dm , D Stefanos Hijaz , A Stefanos Hijaz.
Χρωματικές: C και A
ώστε να καλύπτω σχεδόν όλες τις ανδρικές και γυναικείες φωνές.
Φυσικά και μπορούν να παιχθούν ΟΛΑ ΤΑ ΚΛΕΙΔΙΑ από ΜΙΑ και ΜΟΝΟ ΜΙΑ διατονική φυσαρμόνικα.
Όμως οι αρχαίοι λέγανε: ‘’Ουδέν καλόν αμιγές κακού’’. Δηλαδή τότε απαιτείται απ’ αυτούς τους μουσικούς καλή θεωρητική κατάρτιση, πολύμηνες προσπάθειες και καθημερινή εξάσκηση, όπως ακριβώς και για τα υπόλοιπα όργανα.
Οι προσπάθειες αυτές απαιτούν μια δύσκολη τεχνική που λέγεται Bending.
Βλέπε άρθρο: http://www.noiz.gr/index.php?topic=189650.0
περίπου στο μέσον της σελίδας και την εικόνα http://www.box.net/shared/a9lf39668cy27bcmeye6
Τώρα επανερχόμενος στην ανωτέρω φράση του κου Χναράκη έχουμε και το εξής άλλο πλεονέκτημα:
Όπως αναλύσαμε λεπτομερώς στα ‘’Temperaments’’:
http://www.noiz.gr/index.php?topic=189617.0
το κούρδισμα σε just Intonation γίνεται ευκολότερα στα όργανα δόνησης (φυσαρμόνικα – ακορντεόν…) και στα έγχορδα όργανα χωρίς χωρίσματα (frets) όπως η κιθάρα.
Όσον αφορά τη φυσαρμόνικα ,{μπορεί ο καθένας να κάνει τέτοιο κούρδισμα , αρκεί να ‘’πιάνουν’’ τα χέρια του και να διαθέσει μόνο 4 ευρώ για μια φτηνή φυσαρμόνικα } θα ασχοληθώ λεπτομερώς σε προσεχές άρθρο.
Ενώ όμως ο κιθαρίστας θα πρέπει κουρδίζει κάθε φορά την κιθάρα εναλλακτικά από Equal σε just tempered ο φυσαρμονίστας την έχει στη ζώνη του έτοιμη –βέβαια και ο κιθαρίστας μπορεί να ‘χει μαζί του και 2η κιθάρα κουρδισμένη σε Just Intonation αν το απαιτεί ένα Event.
Τώρα θα παρακαλούσα τον κο Χναράκη που στο thread ‘’Temperaments’’ ανέφερε:
‘’ Ειδικά στο Midi δεν ισχύει κάτι τέτοιο. Μπορεί και έτσι είναι, στα ηλεκτρονικά πληκτροφόρα η ET να είναι default γιά ευνόητους λόγους, αλλά η αλλαγή από ET σε οποιαδήποτε άλλη κλίμακα γίνεται κατά βούληση. Να σημειώσω δε ότι, γιά κάποιον που γνωρίζει, ειδικά από Midi, η αλλαγή αυτή γίνεται ποικιλοτρόπως, απλά καί γρήγορα.’’
να μας αναλύσει πιο λεπτομεριακά τα του κουρδίσματος του MIDI ή αν ήδη τα έχει ξαναγράψει να μας παραπέμψει στο αντίστοιχο thread.
Στέφανος