[Αυτό που έγραψα πέφτει πολύ κοντά σε ένα ποστ του bloody!]
Το πόσο πουλάει η κλασική μουσική δεν είναι η μόνη και αποκλειστική ένδειξη για το πόσοι Αμερικανοί εκτιμούν την κλασική μουσική καθαυτή, ούτε του πόσοι μπορεί να εκτιμούσαν μια καλή περφόρμανς κλασικής μουσικής, παρότι δεν είναι οι ίδιοι φανατικοί της μουσικής αυτής (τόσο ώστε να την αγοράζουν συχνά τουλάχιστον).
Εξάλλου στις ΗΠΑ εκτίθενται περισσότερο στην κλασική μουσική, σε επίπεδο κουλτούρας, οπότε έχουν περισσότερες προσλαμβάνουσες απέναντι σε αυτή, κατά ΜΟ πάντοτε, από εμάς.
Για μένα το δια ταύτα του πειράματος αφορά κυρίως τα εξής:
1) Στο Δυτικό κόσμο είμαστε πολύ βιαστικοί και αγχωμένοι για να παρατηρούμε επαρκώς το περιβάλλον μας και να του αφιερώνουμε όχι απλώς ένα πέρασμα των αισθήσεων αλλά μια πιο ευαίσθητη και βαθιά παρατήρηση. Το θίγει ο δημοσιογράφος εκεί που λέει ότι οι Αμερικάνοι είναι busy. Είναι σίγουρο ότι πολλά ωραία πράγματα μας ξεφεύγουν λόγω της ταχύτητας της καθημερινότητας.
Οι ωραίες γυναίκες (και γενικά οι ωραίοι άνθρωποι, ανάλογα με το φύλο του καθενός) είναι ίσως η μόνη εξαίρεση (Λάκη είσαι σοφός
), αλλά αυτό είναι εύλογο, αφού το ένστικτο της αναπαραγωγής ειναι πολύ πιο ισχυρό και low level από την ανάγκη για φιλοτεχνία και καλαισθησία.
2) Το perception είναι πολύ σημαντικό για την εκτίμησή μας απέναντι σε οτιδήποτε. Σε μία κοινωνία όπως οι ΗΠΑ (αλλά και η Δύση γενικότερα) που έχουμε μάθει ότι το καλό είναι μόνο το ακριβό, τότε κατά συνεπαγωγή το φτηνό είναι κακό, και το τζάμπα για πέταμα. Αυτό που μου δίνεται δωρεάν μέσα στο μετρό δεν μπορεί να αξίζει 5 λεπτά από τον πολύτιμο χρόνο μου, σκέφτεται ενδόμυχα ο μέσος περαστικός.
Είναι βέβαιο ότι πολλοί από αυτούς τους περαστικούς, θα έσκαγαν 200 δολάρια για να δουν τον ίδιο βιολιστή στο Μέγαρο της Ουάσιγνκτον, αν διάβαζαν π.χ. στην εφημερίδα ότι είναι παγκόσμιας κλάσης και ότι δεν πρέπει να χάσουν την παράστασή του. Διότι εκεί ξεκινούν από χέρι με το perception ότι πάνε να δουν κάτι το ειδικό, το εξαιρετικό και το ασυνήθιστο. Επομένως όχι μόνο δικαιολογείται η ακριβή τιμή, αλλά και αυτός που τα σκάει ψυχολογικά είναι προδιατεθειμένος να δικαιώσει την επιλογή του για ένα τόσο ακριβό εισιτήριο.
Φυσικά έχει πολλές και ενδιαφέρουσες προεκτάσεις αυτό το πείραμα.