Η γνώμη μου είναι οτι το ζήτημα που έχει προκύψει δεν προφέρεται για αντιπαράθεση άσπρου - μαύρου ή η Αμερικάνικης κόντρα στην Γιαπωνέζικη παραγωγή. Σε όλους μας είναι γνωστά τα σημερινά υψηλά επίπεδα τεχνογνωσίας και παραγωγής τόσο της Αμερικής όσο και της Ιαπωνίας που προσφέρουν σήμερα εξαιρετικά όργανα σε όλα τα επίπεδα τιμών. Τώρα άν κάποιοι μπορεί να προτιμούν τα μεν ή τα δε είναι μια άλλη κουβέντα που μπορεί να την κάνουμε κάποια στιγμή.
Αυτό που είναι ενδιαφέρον είναι το φαινόμενο που παρουσιάστηκε σην Ιαπωνία γύρω στο 60 και κορυφώθηκε την δεκαετία του 70 και έχει σχέση με την παραγωγή και εξαγωγή μουσικών οργάνων. Μέχρι τότε την παραγωγή της ηλεκτρικής κιθάρας την μονοπωλούσε σχεδόν η Αμερική. Κάποιοι Ιάπωνες επιχειρηματίες λοιπόν σκέφτηκαν να ξεκινήσουν κατασκευή κιθάρας. Η ιδέα δεν ήταν καθόλου κακή. Η Ιαπωνία είχε αρκετά υψηλού επιπέδου εργοστάσια επεξεργασίας ξύλου και κατασκευής επίπλων και όλοι ξέρουμε οτι οι γιαπωνέζοι μαθαίνουν γρήγορα και είναι μάνα στις αντιγραφές. Η σηματικότατη μάλιστα διαφορά που υπήρχε τότε στο κόστος παραγωγής λόγω κυρίως των χαμηλών ημερομiσθίων τις έκανε εξαιρετικά ανταγωνιστικές τόσο για την εγχώρια αγορά όσο και για εξαγωγές. Ετσι και έγινε. Πολύ γρήγορα αρκετές μάρκες εμφανίστηκαν. Guyatone, Greco, Aria, Vantage κλπ. Η παραγωγή συνήθως δινόταν με συμβόλαιο σε διάφορα εργοστάσια που παρατούσαν τα έπιπλα ή οτι άλλο έφτιαχναν και ορμούσαν με ενθουσιασμό στην καινούργια και πολλά υποσχόμενη παραγωγή. Εβαλαν μάλιστα τα δυνατά τους, ιδιαίτερα στην αρχή (ξέρετε, οι πρώτες πίτσες της καινούργιας πιτσαρίας, τα πρώτα σουβλάκια του σουβλατσίδικου κλπ.) Πολλοί ήταν αξιόλογοι, μερικοί ήταν ιδιαίτεροι και έγραψαν ιστορία. Και τέτοια περίπτωση είναι ο Matsumoku. Κατασκεύσε κιθάρες για διάφορες φίρμες, αργότερα δημιούργησε την δική του φίρμα, την Westone και συνεδεσε το όνομά του με μερικές εξαιρετικής ποιότητας high end κατασκευές.
Το σχέδιο πέτυχε σε τέτοιο βαθμό, που στο τέλος λόγω του ανταγωνισμού, αρκετές γνωστές εταιρίες αναγκάστηκαν να προχωρήσουν στη κατασκευή χαμηλού κόστους οργάνων ή και να μεταφέρουν μέρος της παραγωγής τους στην Ιαπωνία.
Ετσι λοιπόν και η Fender οταν έκλεισε το παλιό της εργοστάσιο γι να φτιάξει το νεο στην Καλιφόρνια, ξεκίνησε τις JV στην Ιαπωνία. Τι είπαν οι άμερικάνοι όταν είδαν τις JV;
http://www.21frets.com/squier_jv/index.htm
"Everybody came up to inspect them and the guys almost cried, because the Japanese product was so good - it was what we were having a hell of a time trying to do."
Αυτή είναι λίγο πολύ η ιστορία για τις vintage γιαπωνέζικες κιθάρες εκείνης της εποχής που μας χάρισε αρκετές καταπληκτικές κιθάρες με απίστευτη σχέση αξίας τιμής.
Αυτά τα παραπάνω (τα πάρα πολλά φοβάμαι) τα λέω γιατί θέλω να τονίσω μερικά πράγματα.
1. Η αξιολόγηση αφορά κυρίως τις vintage κιθάρες εκείνης της εποχής που έχουν ιδιαιτερότητες λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών. Τότε οι κιθάρες ήταν όλες χειροποίητες με προσεκτικά επιλεγμένα ξύλα.
Αργότερα τα πράγματα άλλαξαν. Ακόμα και οι Westone του Matsumoku βιομηχανοποιήθηκαν. Δεν μπορείς λοιπόν να συνκρίνεις τις σημερινές Aria με τις τότε. Ούτε και τις Tokai, αν και είναι αρκετά καλές και τώρα.
2. Δεν είναι απαραίτητα όλες οι κιθάρες εκείνης της εποχής (ακόμη και αν είναι της ίδιας φίρμας) το ίδιο καλές, γιατί κατασκευάζονταν βάσει συμβολαίου απο διαφορετικούς κατασκευαστές. Είναι πολύ σημαντικό λοιπόν να γνωρίζει κάποιος τον κατασκευαστή.
3. Είναι αυτές οι κιθάρες καλύτερες απο τις αμερικάνικες; Πιστεύω δύσκολα μπορείς να το πείς αυτό (αν και δεν αποκλείεται να συμβαίνει σε κάποιες περιπτώσεις). Δεν πρέπει βέβαια να ξεχνάμε οτι πρέπει να τις συνκρίνουμε με αντίστοιχες vintage κιθάρες εκείνης της εποχής.
Αυτό που μπορώ στα σίγουρα να πω και απο προσωπική εμπειρία είναι οτι δεν υστερούν σε τίποτα. Και φυσικά η σχέση τιμής τους είναι απίστευτη!!
Εγώ πάντως είμαι ευτυχής διότι τελικά κατάφερα να κρατήσω δύο!
Squier JV Tele 83
http://i198.photobucket.com/albums/aa262/guitargeorge_57/DSC00948.jpg
http://i198.photobucket.com/albums/aa262/guitargeorge_57/DSC00945.jpg
http://i198.photobucket.com/albums/aa262/guitargeorge_57/DSC00947.jpg
http://i198.photobucket.com/albums/aa262/guitargeorge_57/DSC00944.jpg
Aria Pro II PE – R80 Custom 83
http://i198.photobucket.com/albums/aa262/guitargeorge_57/DSC00239.jpg
http://i198.photobucket.com/albums/aa262/guitargeorge_57/DSC00236.jpg
http://i198.photobucket.com/albums/aa262/guitargeorge_57/DSC00196-1.jpg