Roots of Tremolo guitar effect

Αργύριος Βασιλείου

Shelter

Δυνατό μέλος
Μηνύματα
2,600
Πόντοι
1,158
Αν και στα Leslie Speakers το θέμα του tremolo υπήρχε ήδη από το 1937, στην κιθάρα όχι απλά δεν υπήρχε, αλλά φαίνεται ότι οι οργανοπαίχτες δεν είχαν παρακολουθήσει την τεχνολογική αυτή καινοτομία του Donald Leslie και δεν σκέφτηκαν να την υιοθετήσουν. Ο πρώτος ενισχυτής με ενσωματωμένο tremolo unit ήταν ο Premier 66 που βγήκε στην αγορά το 1947, αργότερα την ίδια χρονιά η Danelectro ενσωμάτωσε tremolo και ακολούθησε ένας της Gibson την επόμενη χρονιά. Κάπου εκεί χρονικά, ίσως και το 1946 η DeArmond έβγαλε το θρυλικό standalone unit DeArmond Tremolo Control με το οποιο ο Duane Eddy ηχογράφησε το Rebel Rouser, το Stalkin', το Cannonball το the Lonely one και το Fourty Miles of Bad road. Επίσης τρέμολο ακούμε σίγουρα στο Rumble του Link Wray (1958), αλλά και εκπληκτικούς ήχους τρέμολο στα All I have to do is dream των Everly Brothers (απο τον Don Everly ή τον Chet Atkins) και Put your Hand on my shoulder του Paul Anka (προσπαθώ να μάθω ποιος να έχει παίξει κιθάρα σε αυτή την ηχογράφηση γιατί δίνεται credit μόνο στον μαέστρο της ορχήστρας).
 



Ακούμε τρέμολο στο Flood του Muddy Waters το 1953 (άγνωστο με ποια συσκευή) και το 1955 με τον Bo Diddley στο Pretty Thing και στο Diddley Daddy. Ισως το DeArmond γιατι ο πρώτος fender ενισχυτής με τρέμολο βγαίνει το 1956 (Vibrolux).
 



Δεν μπορώ να ξεχωρίσω αν ο Les Paul χρησιμοποιεί κάποια ανεπαίσθητα ήπια ρύθμιση στο Sweet Hawaian Moonlight το 1946.
 



Ξεκάθαρα όμως ακούμε τρέμολο στα κομμάτια του Roosvelt Sykes :
-Are you unhappy,
-You can't do that to me
-Sugar Babe Blues
-Love has something to Say
 



Όλα ηχογραφημένα μεταξύ 1941 και 1944 πριν από όλους τους ενισχυτές με built in tremolo. Πιθανότατα στα κομμάτια αυτά παίζει κιθάρα ο Big Billy Broonzy και αναρωτιέμαι αν παίζει να χρησιμοποιούσε κάποια custom ηλεκτρομηχανική κατασκευή με δονούμενο τύμπανο με ηλεκτρολύτη ή οινόπνευμα. Μου φαίνεται υπερβολικά ψαγμένη κατάσταση για τα δεδομένα της εποχής. Η τεχνολογία υπήρχε, αλλά δεν είχε βγει ακόμα σαν έτοιμο προϊόν στον κιθαριστικό χώρο.
 



Φαίνεται πως ως το 1958 οι κιθαρίστες δεν συγκινήθηκαν από τον ήχο του tremolo και δεν ασχολήθηκαν ως το 1958 που έχουμε ένα καλό σύνολο από ηχογραφήσεις με τον συγκεκριμένο ήχο που έγιναν γνωστές. Εξαιρεση ο Pops Staples που το 1956 χρησιμοποιεί τρέμολο σε όλο το Uncloudy Day των Staple Singers. Προφανώς ως build in effect καποιου ενισχυτη.
 



To 1960 o Hank Marvin στο Apache, η Sister Rosetta Tharpe στο What Are they Doin' In Heaven, το 1961 o Del Shannon στο Runaway και τα επόμενα χρόνια ακολουθούν οι Slim Harmo (Baby Scratch my Back), Buffalo Springfield (For What is Worth), Tommy James & the Shondells (Crimson and Clover), CCR (born in the bayou), O Billy Strange στο Bang Bang (My baby shot me down) με την Nancy Sinatra και φυσικά Rolling Stones (Gimmie Shelter).
 
Ακραία ρύθμιση του tremolo εισάγοντας ένα νέο ήχο έχουμε από τον Johnny Marr το 1984 με το How Soon Is Now των Smiths.
 
Τα υπόλοιπα είναι ιστορία που επαναλαμβάνεται.
 
Σας αρέσει το τρέμολο σαν εφέ?
Το χρησιμοποιείτε?
Σε ποια ηχογράφηση το διακρίνατε και σας κίνησε το ενδιαφέρον?
Ποια είναι η παλαιότερη ηχογράφηση που το έχετε εντοπίσει?
 
 
image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg
 


 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Το βρίσκω υπερβολικό σαν εφέ, αν το προσθέσω στον ήχο μου έστω και ελαφρά, αρχίζει να δεσπόζει από το 2, δεν το χρησιμοποιώ και δεν έχω υπόψη μου κιθαριστικά κομμάτια με αυτό που να μου αρέσουν. Πρέπει να είναι και εκτός μόδας κανένα αιώνα τώρα

EDIT: Τα πλήκτρα βέβαια είναι άλλο κεφάλαιο, το άνοιγμα στο παρακάτω κομμάτι είναι εμβληματικό

Portishead - Roads




 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Το λατρεύω! Mπορεί να γίνει overwhelming εύκολα αλλά when tastefully done είναι μούρλια. Πρέπει να πάρω ένα ωραίο τρέμολο κάποτε, έχω ένα παλιό Guyatone που είναι συμπαθητικό αλλά ως εκεί. Aπο την άλλη έχω ως σκοπό κάποτε να πάρω έναν Deluxe Reverb, όποτε όταν με το καλό γίνει ίσως και να βολευτούμε εκεί. 

Η παλαιότερη ηχογράφηση στην οποία θυμάμαι να το προσέχω, τουλάχιστον off the top of my head ήταν το Uncloudy Day των Staples που ανέφερες, το οποίο είχα ανακαλύψει μέσω του Fahey όταν είχα κάτσει να μελετήσω την δική του σόλο εκδοχή, ας ευλογήσω και τα γένια μου αν και προφανώς εδώ χωρίς tremolo of any sorts...
 



Πάω να ακούσω μερικά απο τα κομμάτια που ανέφερες, γνωστά ονόματα και ίσως κάπου να έχω ακούσει κάποιο αλλα δεν μου έρχονται κατα νου τώρα απο τους τίτλους.
 

 
11 λεπτά πριν, Άγιος είπε

Το βρίσκω υπερβολικό σαν εφέ, αν το προσθέσω στον ήχο μου έστω και ελαφρά, αρχίζει να δεσπόζει από το 2, δεν το χρησιμοποιώ και δεν έχω υπόψη μου κιθαριστικά κομμάτια με αυτό που να μου αρέσουν. Πρέπει να είναι και εκτός μόδας κανένα αιώνα τώρα

EDIT: Τα πλήκτρα βέβαια είναι άλλο κεφάλαιο, το άνοιγμα στο παρακάτω κομμάτι είναι εμβληματικό

Portishead - Roads


Στο Glory Box δε σου αρεσει το τρεμολο στην κιθάρα?

 
Στο Glory Box δε σου αρεσει το τρεμολο στην κιθάρα?
Ναι, είναι και αυτή άλλη μια εμβληματική περίπτωση από τον ίδιο δίσκο... τυχαίο?

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Μου αρέσει πολύ και το χρησιμοποιώ συχνότατα. Το πόσο κάποιες φορές μπορεί να μη φέρει επιθυμητό αποτέλεσμα συνήθως εξαρτάται απο την κυματομορφή που πρέπει να "ταιριάζει" σε ρυθμό και στυλ.

Θέλω να προσθέσω στην ωραία και λεπτομερή παρουσίαση τον Magic Sam που ήταν απο τους πρώτους που χρησιμοποίησαν το εφέ στο blues και υπήρξε φανατικός χρήστης.

Εδώ το All your love στο ντεπούτο του απο το 1957




 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
2 λεπτά πριν, ez είπε

Μου αρέσει πολύ και το χρησιμοποιώ συχνότατα. Το πόσο κάποιες φορές μπορεί να μη φέρει επιθυμητό αποτέλεσμα συνήθως εξαρτάται απο την κυματομορφή που πρέπει να "ταιριάζει" σε ρυθμό και στυλ.

Θέλω να προσθέσω στην ωραία και λεπτομερή παρουσίαση τον Magic Sam που ήταν απο τους πρώτους που χρησιμοποίησαν το εφέ στο blues και υπήρξε φανατικός χρήστης.

Εδώ το All your love στο ντεπούτο του απο το 1957


Σαν modulation effect θέλει ένα μέτρο. Αλλά όταν παίζεις καθαρά ή σχεδόν καθαρά και έχεις πολλά κομμάτια στη σειρά κάποια στιγμή θέλεις ένα modulation να αλλάξει λίγο η χροιά σου. Πάντως αν παίζεις αρκετά με το βάθος του και την ταχύτητα μπορεις να δώσεις διαφοροποίηση στον ήχο και να μην ακούγεται μονότονο.

Ευχαριστω για την πρόταση, μου είχε διαφύγει!

 
Θα "χαλάσω" λίγο το mood αλλά κιθάρα με τρέμολο και να μην αναφερθούν αυτά τα δυο δε γίνεται.
 




 
Δεν το χαλάς. Ετσι και αλλιώς το ένα το ανέφερα στο πρώτο post. Tο δεύτερο δεν το ανέφερα γιατι θεωρώ ότι σαν σκέψη προέρχεται απο το πρώτο.

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
image.webp

Gibson GA-50T, 1948 με built in tremolo

Και το 1955, Fender Tremolux

image.jpeg

Premier 66, o πρώτος κιθαριστικός ενισχυτής με τρέμολο (1947)

image.jpeg

image.jpeg

 
Θα προσθέσω το παρακάτω βίντεο για λόγους πληρότητας παραπάνω, αλλά αν κάποιος θέλει μια in depth εξήγηση του πως δουλεύει το tremolo σε εναν ενισχυτή κιθάρας το παρακάτω παίζει να είναι το καλύτερο βίντεο εκει έξω, αλλά προυποθέτει κάποιες γνώσεις ηλεκτρικών. Γενικά το κανάλι του κυρίου είναι ίσως το καλύτερο online resource για κάποιον που θέλει να μάθει πως λειτουργούν τα κυκλώματα που βρίσκουμε στους ενισχυτές μας, είναι εξαιρετικά και τα notes του και η μεταδοτικότητα του αλλά όπως είπα θέλουν λίγο διάβασμα.

 




 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
cok merci

Εν τω μεταξυ βάζω για δημοσια διαβούλευση το εξης θέμα:

-Ποιος παιζει την κιθάρα με το εκπληκτικό tremolo στην ηχογράφηση του "Put your head on my shoulder" του Paul Anka? Να είναι άραγε ο ίδιος ο Don Costa που υπογράφει και την ενορχήστρωση?

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Bump γιατί τις προάλλες ανέβασε ένα βίντεο ο φίλος Not A Luthier στο οποίο μελετάει ένα απο τα πρώτα DeArmond tremolos, ένα Model 800 Trem-Trol
 





Δεν το έχω δει ακόμα ολόκληρο, είναι μεγαλούτσικο, αλλά είμαι σίγουρος οτι θα έχει ενδιαφέρον.

 
Πως μου κΣεφυγε αυτο το θεμα? ?

Το αγαπημενο μου εφε μετα το delay...το χρησιμοποιω ΚΑΤΑκοΡΩΝ  ?

Το έχουν και οι ενισχυτές μου και έχω και καμμία δεκαριά πετάλια...?

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Πρέπει να είναι και εκτός μόδας κανένα αιώνα τώρα


Στο heavy metal ισως, σε pop,country,rock,Americana,alternative etc. δεν νομιζω να υπαρχει εστω και  ENA album απο το 80 και μετα (και σημερα φυσικα) που να μην εχει εστω ΕΝΑ κομματι χωρις Tremolo.... δεν νομιζω να εχω δει εστω και ενα rig rundown στο YT που ο κιθαριστας να ΜΗΝ εχει tremolo στο pedalboard του.

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Στις 24/8/2024 στις 11:35 ΜΜ, odis13 είπε

Θα "χαλάσω" λίγο το mood αλλά κιθάρα με τρέμολο και να μην αναφερθούν αυτά τα δυο δε γίνεται.
 




Το δεύτερο δεν είναι tremolo τουλάχιστον με την έννοια του effect unit, επειδή ο παραγωγός του άλμπουμ είναι γνωστός μου  ,μου είχε πει ότι "The actual recording is a guitar track that has been cut up in protools to get a really hard chop. '' 

Το προσεγγίζεις φυσικά και με οποιοδήποτε πετάλι έχει square wave της προκοπής (όταν ήμουν on stage σε ένα live τους στα early 2000s στην ΝΥ ο δεύτερος κιθαρίστας που έπαιζε και το ριφ,είχε ένα Boss PN2)

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Το είχε ως εφφέ ένας παλαιός ενισχυτής του θείου μου (που έπαιζε κιθάρα κάπου στα τέλη της δεκαετίας του '60 στην μπάντα της σχολής του). Δεν μου άρεσε όταν ξεκίνησα να παίζω γύρω στο 1986 γιατί τότε ήθελα άλλους ήχους (και όλοι καταλαβαίνετε τι ήχους θέλει ένας έφηβος στα 80z).

Τώρα το ονειρεμένο τρέμολο μου θυμίζει την "Bond Chord" με την οποία κλείνει το τυπικό μουσικό θέμα του 007.

 
Μου αρέσει να το ακούω, δεν ταιριάζει παντού, αλλά όπου ταιριάζει παικτικα προτιμώ να γίνεται με tremolo arm και δη με Bigsby. Βέβαια κατανοώ ότι δε μπορείς να κάνεις ένα άρπισμα και να παίζεις Bigsby διαρκώς, απλά το αναφέρω. Από συγκεκριμένα πετάλια σαν ήχος με συγκινεί το Αρμονικός Μοναχός του Ιωάννη Αναστασάκη Μαρίνου

 

Παρόμοια θέματα

Απαντήσεις

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top