Ρυθμική κιθάρα σε ηλεκτρικό σχήμα.

Σπύρος Χατζηαντωνίου

Jazzjoker

Ενωμοτάρχης
Μηνύματα
5,363
Πόντοι
1,018
Κύριοι συνάδελφοι χαίρετε. Αποφάσισα να γράψω μερικά πράγματα όσον αφορά τη ρυθμική κιθάρα μέσα σ' ένα ηλεκτρικό σχήμα με αφορμή παρατηρήσεις που έχω κάνει κατά καιρούς, παίζοντας σε διάφορα σχήματα αλλά και παρακολουθώντας live. Σημειώνω ότι οι παρακάτω παρατηρήσεις αφορούν κυρίως γκρουπ που παίζουν αυτοσχεδιαστικά ιδιώματα καθώς εάν το παίξιμο της ρυθμικής κιθάρας είναι απολύτως fixed, ο μόνος αστάθμητος παράγοντας που χρειάζεται προσοχή είναι η ένταση.

Το κυριότερο πρόβλημα που παρατηρώ σε νέους (αλλά και μεγαλύτερους) κιθαρίστες είναι στο ρυθμικό παίξιμο. Στο σόλο μπορεί να σκίζουν, να τα παίρνουν όλα και να φεύγουν. Αλλά στο ρυθμικό, σπανιότατα ακούω μουσικό που να ξέρει τι να παίξει, πού να παίξει και κυρίως πού να μην παίξει. Να δίνει άπλετο χώρο στη φωνή ή στο σόλο κάποιου άλλου, να τα συμπληρώνει και όχι να τα καπαρώνει.

Κι επειδή με έχουν προβληματίσει πολύ τα παραπάνω και στο δικό μου παίξιμο και τα έχω δουλέψει αρκετά, δίνω μερικές κατευθύνσεις για το πώς πιστεύω ότι οφείλει ένας ηλεκτρικός κιθαρίστας να αντιμετωπίζει το θέμα του ρυθμικού του παιξίματος μέσα σε μια μπάντα:

- Όταν παίζουμε ρυθμικά, ο ρόλος μας είναι συμπληρωματικός και όχι πρωταγωνιστικός. Τουτέστιν, προσέχουμε κατ' αρχήν την έντασή μας. Καλύτερα να ακουγόμαστε χαμηλότερα απ' ό,τι πρέπει παρά δυνατότερα. Κι επειδή συχνά είναι αδύνατον από μόνοι μας να καταλάβουμε την έντασή μας, ρωτάμε τους άλλους.

- Όταν παίζουμε ρυθμικά, η αντιμετώπιση οφείλει να είναι αφαιρετική και όχι προσθετική. Με άλλα λόγια, κοιτάμε σε ποια σημεία μπορούμε να απέχουμε, πού μπορούμε να αφήσουμε χώρο, πώς μπορούμε να "αδειάσουμε" την ενορχήστρωση χωρίς να ακουστεί όμως άδειο και το αποτέλεσμα.

- Αν η μπάντα έχει φωνή, εκείνη είναι η βασίλισσα. Οφείλουμε να αντιμετωπίζουμε τον/την τραγουδιστή/στρια σαν το αφεντικό. Σκεφτείτε ότι σε ένα live, η πλειοψηφίας του κοινού θα έρθει για να ακούσει τη φωνή. Το τι παίζει η κιθάρα, το μπάσο, τα ντραμς κλπ είναι δευτερεύον και πολύ συχνά ακόμη και αδιάφορο. Η φωνή είναι η ταυτότητα της μπάντας και η "βιτρίνα" μας. Οπότε την κρατάμε πάντα σε πρώτο πλάνο και ουδέποτε την καλύπτουμε με το παίξιμό μας.

- Το ρυθμικό παίξιμο δεν είναι η κατάλληλη στιγμή για να δείξουμε πόσο καλοί ή μελετημένοι κιθαρίστες είμαστε. Για την ακρίβεια ούτε το σόλο θα έπρεπε να είναι αλλά αυτό είναι άλλη κουβέντα. Όπως ανέφερα και παραπάνω, όταν παίζουμε ρυθμικά, είμαστε στο παρασκήνιο. Αν δεν μπορούμε να εξοικειωθούμε με αυτό, δεν λειτουργούμε ως μέλος ενός συνόλου αλλά ως μονάδα.

- Τα παραπάνω δε σημαίνουν ότι πρέπει να παραμελήσουμε το ρυθμικό μας παίξιμο. Το αντίθετο. Θέλει πολλή δουλειά και μουσική αυτογνωσία για να μάθει κανείς να αφήνει το εγώ του εκτός και να λειτουργεί κολακευτικά προς τους άλλους. Επίσης το κοινό θα εντυπωσιαστεί πολύ περισσότερο από μια καλά δεμένη μπάντα παρά από έναν κιθαρίστα που παίζει παπάδες αλλά συνέχεια μόνος του.

- Το παίξιμο της ρυθμικής κιθάρας μπορεί (πρέπει) να είναι δημιουργικότατο. Παίζω ρυθμικά δε σημαίνει βαράω ένα μπαρέ μια φορά κάθε 5 δευτερόλεπτα. Μελετάω, ψάχνω, προβληματίζομαι και δοκιμάζω (στις πρόβες) το τι μπορώ να παίξω, πού μπορώ να παίξω και αν ακούγομαι όπως πρέπει. Όσο μπορώ να απομακρύνω το μυαλό μου από τα γνωστά "ετοιματζίδικα" ακόρντα, τόσο το καλύτερο. Βρίσκω ωραίες αναστροφές που να ταιριάζουν. Δουλεύω με τον μπασίστα και τα υπόλοιπα αρμονικά όργανα προκειμένου  οι ρόλοι μας να είναι διακριτοί και να μην ακούγεται βαβούρα. Το καλό ρυθμικό παίξιμο, θέλει περισσότερη σκέψη και προσπάθεια από το σόλο.

- Κάτι πιο πρακτικό: Την ώρα που παίζει σόλο ο άλλος κιθαρίστας, δεν μπαίνουμε στην περιοχή του. Π.χ. δε χρησιμοποιούμε single lines ούτε μελωδικά στολίδια εκτός κι αν μιλάμε για ενορχηστρωμένα parts/tutti κλπ. Επίσης ακούμε σε ποιο ύψος της ταστιέρας του βρίσκεται ανά πάσα στιγμή. Αν παίζει ένα μέρος του πολύ ψηλά, εμείς μένουμε χαμηλά και το αντίστροφο. Του αφήνουμε χώρο για τη δική του στιγμή. Θα έχουμε και τη δική μας.

- Ο μπασίστας είναι ο καλύτερός μας φίλος. Εκείνος ορίζει τη βάση. Την αρχή του αρμονικού μας περιβάλλοντος. Αυτό το εκμεταλλευόμαστε. Δοκιμάζουμε και ακούμε τι άλλο μπορούμε να παίξουμε πάνω από το μπάσο ακόμη κι αν αυτό μας μοιάζει παράξενο. Δε φοβόμαστε να πειραματιστούμε.

- Οι συγχορδίες δεν είναι τίποτ' άλλο από συνηχήσεις νοτών. Το με ποια σειρά θα παιχτούν οι νότες της συγχορδίας είναι αποκλειστικά θέμα αισθητικής. Οπότε εκούσια μπερδεύουμε τη σειρά των νοτών. Ακούγεται ωραία; Ρωτάμε και τους άλλους. Ναι; Το κρατάμε. Όχι; Δοκιμάζουμε κάτι άλλο. Καμία εκδοχή δε μας κάνει; Παίζουμε τρίφωνο μπαρέ ή ένα ντο ματζόρε με ανοιχτές χορδές. Η λύση είναι καμιά φορά στην πιο απλή αντιμετώπιση.

- Οι συγχορδίες με ανοιχτές χορδές μπορούν να προσθέσουν σε πολλά επίπεδα. Με τον ίδιο τρόπο όμως μπορούν και να καταστρέψουν και όλο του groove μιας μπάντας. Τις έχουμε υπόψη και τις χρησιμοποιούμε με προσοχή.

- Ρυθμική αγωγή: Όπως πρέπει να προσέχουμε αρμονικά το πού πατάμε, ακριβώς με τον ίδιο τρόπο πρέπει να συμπεριφερόμαστε και ρυθμικά. Πού πρέπει να γεμίσουμε, πού πρέπει να σιωπήσουμε. πού πρέπει να τονίσουμε το groove και πού δε χρειάζεται να τονίσουμε τίποτα.

- Ρυθμικό παίξιμο είναι και τα κενά μας.

- Άφησα τελευταίο το πιο δύσκολο κατ' εμέ: Ακούμε την μπάντα και όχι μόνο τον εαυτό μας. Δεν ξεχνάμε ότι απευθυνόμαστε σε ακροατές που ακούν ένα σύνολο. Κάνουμε χάρη στον εαυτό μας όταν δουλεύουμε προς τη βελτίωση του συνόλου.

Είστε όλοι ευπρόσδεκτοι να διαφωνήσετε/συζητήσετε/συμπληρώσετε.

 
Διαφωνω μονο στη βαση του ποστ.

Το κυριότερο πρόβλημα που παρατηρώ σε νέους (αλλά και μεγαλύτερους) κιθαρίστες είναι στο ρυθμικό παίξιμο. Στο σόλο μπορεί να σκίζουν, να τα παίρνουν όλα και να φεύγουν. Αλλά στο ρυθμικό, σπανιότατα ακούω μουσικό που να ξέρει τι να παίξει, πού να παίξει και κυρίως πού να μην παίξει. Να δίνει άπλετο χώρο στη φωνή ή στο σόλο κάποιου άλλου, να τα συμπληρώνει και όχι να τα καπαρώνει.
Κατα τη δικη μου αποψη, παρατηρηση και εμπειρια, οποιος εχει προβλημα να παιξει ρυθμικη κιθαρα (οπως ακριβως περιγραφεις μετα), δεν μπορει να ειναι σολιστας που ... σκιζει .... πραγματικα.

Ολα τα "πρεπει" που γραφεις για τον ρυθμικο κιθαριστα πρεπει να τα εχει και ο σολιστας.

 
Κατα τη δικη μου αποψη, παρατηρηση και εμπειρια, οποιος εχει προβλημα να παιξει ρυθμιση κιθαρα (οπως ακριβως περιγραφεις μετα), δεν μπορει να ειναι σολιστας που ... σκιζει.
Και αυτο σωστον.

:)

 
Σπύρο πολύ καλό θέμα.

Ξεκίνησε να βάζεις και παραδείγματα (αν σου έρθει κάποιο) καλού και "κακού" ρυθμικού παιξίματος μέσα σε μπάντα, εξηγώντας τα, και ανά περίπτωση.

Κατά την γνώμη μου πρέπει να γίνει sticky.

 
Spyros Delta είπε:
Κατα τη δικη μου αποψη, παρατηρηση και εμπειρια, οποιος εχει προβλημα να παιξει ρυθμικη κιθαρα (οπως ακριβως περιγραφεις μετα), δεν μπορει να ειναι σολιστας που ... σκιζει .... πραγματικα.
Ναι, δε διαφωνώ. Περιέγραψα τον σολίστα περισσότερο ως κάποιον που παίζει εντυπωσιακά παρά ουσιαστικά. Έχω πάντα υπόψιν ότι απευθύνομαι κυρίως σε νέα παιδιά, στα αρχικά τους βήματα που αντιλαμβάνονται τη μουσική πιο σχηματικά.

Στράτο, περί παραδειγμάτων, θα έπρεπε να παραβάλλω και πολλά βίντεα από το youtube και νομίζω θα χανόταν το θέμα από άποψη έκτασης. Αλλά εννοείται όποιος θέλει βάζει.

 
Jazzjoker είπε:
Στράτο, περί παραδειγμάτων, θα έπρεπε να παραβάλλω και πολλά βίντεα από το youtube και νομίζω θα χανόταν το θέμα από άποψη έκτασης.
Αυτό θα ήθελα να ξεκινήσεις να κάνεις.

Δεν είναι ανάγκη να είναι πάρα πολλά.

Μερικά ενδεικτικά, με αναφορές στα "καλά " και στα "κακά" του ρυθμικού παιξίματος, και όποιος θέλει βέβαια συνεχίζει.

 
Ξεκίνησε να βάζεις και παραδείγματα (αν σου έρθει κάποιο) καλού και "κακού" ρυθμικού παιξίματος
Για κακο δεν κΣερω φιλΩς (αλλωστε καμμια μπαντα με κακο ρυθμικο κιθαριστα δεν κανει εστω και βασικη επιτυχια ωστε να βρω παραδειγμα στο γιουτιουμπι)

Για ΚΑΛΟ ομως ξεκινα με τον BEST of the BEST


 
Jazzjoker είπε:
Ναι, δε διαφωνώ. Περιέγραψα τον σολίστα περισσότερο ως κάποιον που παίζει εντυπωσιακά παρά ουσιαστικά. Έχω πάντα υπόψιν ότι απευθύνομαι κυρίως σε νέα παιδιά, στα αρχικά τους βήματα που αντιλαμβάνονται τη μουσική πιο σχηματικά.
Ενας λογος που εγραψα κι εγω την αποψη μου, ειναι αυτος.Να καταλαβουν οι νεοι οτι η ρυθμικη κιθαρα ειναι ενα must που πρεπει να περασουν ολοι οι κιθαριστες.

Κι ενα tip ακομα, για το νεο/αρχαριο.

Να παρακαλαει να μπαινει σε μπαντες οπου θα ειναι ο "χειροτερος" μουσικος της μπαντας. Ο πιο "αδυναμος".

 
Ενας απο τους καλυτερους "ρυθμικους" (προσοχη στο αριστερο ηχειο), μαζι με εναν απο τους καλυτερους σολιστες (δεξι ηχειο) που ειναι το ιδιο καλος και στα ρυθμικα.


 
Jazzjoker είπε:
Έχω πάντα υπόψιν ότι απευθύνομαι κυρίως σε νέα παιδιά
Μα ναι, δε είδες πως μαζευτήκαμε αμέσως όλοι οι νεανίες....Στράτος, Δέλτα, ΣούπερΦανκ κι εγώ, μιλάμε για 2 αιώνες σύνολο, χαλαρά.:)

 
Spyros Delta είπε:
Κι ενα tip ακομα, για το νεο/αρχαριο.

Να παρακαλαει να μπαινει σε μπαντες οπου θα ειναι ο "χειροτερος" μουσικος της μπαντας. Ο πιο "αδυναμος".
αυτό μου το λένε συνέχεια...

Αλλά πάντα αναρωτιέμαι, ποιός / ποιά  θα ασχοληθεί με έναν μέτριο ή κακό ή αρχάριο μουσικό αν δεν είναι και ο ίδιος παρόμοιου επιπέδου ;;;

Μα ναι, δε είδες πως μαζευτήκαμε αμέσως όλοι οι νεανίες....Στράτος, Δέλτα, ΣούπερΦανκ κι εγώ, μιλάμε για 2 αιώνες σύνολο, χαλαρά.:)
οι "νεαροί" μάλλον δεν παρακολουθούν / γράφουν  στο φόρουμ πλέον......

 
Superfunk είπε:
Για κακο δεν κΣερω φιλΩς (αλλωστε καμμια μπαντα με κακο ρυθμικο κιθαριστα δεν κανει εστω και βασικη επιτυχια ωστε να βρω παραδειγμα στο γιουτιουμπι)

Για ΚΑΛΟ ομως ξεκινα με τον BEST of the BEST
Νίκο με παρεξήγησες.

Δεν εννοώ καλό και κακό ρυθμικό κιθαρίστα.

Εννοώ καλό ρυθμικό παίξιμο με παράδειγμα, στο οποίο να εξηγείται λίγο το γιατί είναι καλό (πχ από το 2:26 - 2:56 "ακούστε πώς αφήνει χώρο", ή "πώς παίζει με τους χρόνους του ντράμμερ"), και παράδειγμα "κακού" ρυθμικού παίματος (μπορεί ο κιθαρίστας να είναι πολύ καλός αλλά να είχε μια "κακιά στιγμή"), πχ "παίζει πολλά και πάνω από την φωνή", ή "ο άλλος σολάρει και αυτός μπαίνει στην μέση", κλπ.

Και όλα αυτά πάντα κατά την γνώμη αυτού που ανεβάζει το βίντεο.

Μπορεί κάποιος άλλος να διαφωνεί.

Οπότε τότε γίνεται ωραία κουβέντα.

Αν είναι να βάζουμε βίντεο από τους καλούς έτσι στην τύχη ... καήκαμε.

 
Οφείλω να πω ότι για το θρεντ μου ήρθε η έμπνευση παρακολουθώντας πριν λίγο το βίντεο μιας ελληνικής μπάντας που παίζουν στο στούντιο. Να συμπληρώσω ότι το βίντεο δεν είναι πρόβα αλλά ηχογράφηση. Δηλαδή ο ήχος είναι πολύ προσεγμένος και έχει γίνει παραγωγή. Ο κιθαρίστας, ο οποίος είναι προφανώς ένας μελετημένος μουσικός, παίζοντας ρυθμικά κάνει πολλά από αυτά που περιγράφω προς αποφυγήν. Δε θέλω να ανεβάσω το συγκεκριμένο βίντεο για προφανείς λόγους. Αν βρω κάτι generic στο youtube που να αποτελεί παράδειγμα λάθος αντιμετώπισης τις ρυθμικής κιθάρας, θα το βάλω. Για τα σωστά, ό,τι έχει ανέβει μέχρι τώρα με βρίσκει πολύ σύμφωνο.

 
Αλλο παραδειγμα σε αλλο ειδος.

Δυο κιθαριστες που ειναι αλλοτε και οι δυο ρυθμικοι, αλλοτε και οι δυο σολιστες, μια ο ενας σολο ο αλλος ρυθμικη και το αντιθετο

Προσοχη εκτος απο τα παιξιματα, στις χροιες που χρησιμοποιουν και το balance left right.


 
Πραγματι,ωραιο θεμα.

Και με αφορμη τη ρυθμικη κιθαρα,το ιδιο νομιζω ισχυει για ολα τα οργανα μπασοτυμπανα,πληκτρα η οτι αλλο.

Ετσι θα επρεπε να λειτουργουν.

 
Ο Σπύρος άνοιξε ένα θέμα συζήτησης που για τους περισσότερους "παλιούς" έχει υπάρξει πεδίο λεκτικών "μαχών" και σφοδρών αντιπαραθέσεων...γράφω εδώ κυρίως γιατί υπήρξα ανέκαθεν λάτρης της ρυθμικής (αν και πολλές φορές μάλλον δεν πολυφαίνεται στο παίξιμο μου  ;D) και γιατί κι εγώ θεωρώ πως ο ολοκληρωμένος κιθαρίστας/μουσικός δε νοείται να μην είναι ένας τουλάχιστον αποδεκτός ρυθμικά παίκτης.

Στα όσα πολύτιμα αναφέρει ο Jazzjoker (και στα οποία συμφωνώ), θέλω μόνο να προσθέσω ένα στοιχείο που -κατά την άποψη μου- πρέπει να απασχολήσει τον (όποιο/όποτε/όπου) ρυθμικό κιθαρίστα.

Το οτι βρίσκεται εκεί και κάνει αυτό που κάνει, είναι δική του επιλογή. Δεν τον υποχρεώνει κανείς να παίξει με το ζόρι και καλά...

Είναι "υποχρεωτικό" λοιπόν να γουστάρει αυτό που κάνει, να μην εκπληρώνει βαριεστημένα ίσως μιά "αγγαρεία" αλλά να εκτελεί ψυχή τε και σώματι τα όσα πρέπει. Το ποιά είναι αυτά, ένας πρώτος δρόμος είναι να διαβάσει προσεκτικά τα όσα αναφέρει ο ΟΡ...και για μένα, πάντα ο τελικός στόχος είναι να βοηθήσει όποιον είναι "μπροστά" να ακουστεί καλύτερος.

 
Ωραιος Σπυρο !!! Αυτο με την "Βασιλισα" λιγο μου ηρθε καπως χαχαχαχαχα...Αλλα σουπερ ποστ !!

 
VAGTANPLAN είπε:
Ωραιος Σπυρο !!! Αυτο με την "Βασιλισα" λιγο μου ηρθε καπως χαχαχαχαχα...Αλλα σουπερ ποστ !!
Νταξ ρε παιδί μου. Βασιλιάς  ;D

 

Απαντήσεις

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top