"Ἡ Τεράστια Κοινωνικὴ Σημασία τῶν Βλακῶν ἐν τῷ Συγχρόνῳ Βίῳ"

RayDTutto

Re di tutto e di nessuno
Μηνύματα
10,754
Πόντοι
98
Εὐάγγελος Λεμπέσης - Ἡ Τεράστια Κοινωνικὴ Σημασία τῶν Βλακῶν ἐν τῷ Συγχρόνῳ Βίῳ

Τὸ πλέον γνωστὸ αὐτὸ ἔργο τοῦ Εὐάγγελου Λεμπέση, δημοσιεύτηκε ἀρχικὰ στὴν «Ἐφημερίδα τῶν Ἑλλήνων Νομικῶν» τὸ ἔτος 1941 μὲ ἀποτέλεσμα τὴν πολεμικὴ συζητήσεων κριτικῶν καὶ ἀντιπαραθέσεων στὶς ἐφημερίδες τῆς ἐποχῆς. Εἶναι γεμάτο ἀπὸ ὀξυδερκεῖς παρατηρήσεις πάνω στὸ τεράστιο θέμα τῆς βλακείας στὶς σύγχρονες κοινωνίες. Εἶναι μακροσκελές, στὴν καθαρεύουσα, ἀλλά, κατὰ κρίση ἀγαθοῦ, ἀνδρὸς ἀξίζει τὸν κόπο νὰ διαβαστεῖ καὶ νὰ γίνει κτῆμα ὅλων.

http://users.uoa.gr/~nektar/arts/prose/evangelos_lempesis_idiots.htm

 
Το έχω διαβάσει πριν από 15 χρόνια. Πάντα επίκαιρο. :)

Ἡ ἁπλὴ παρουσία τοῦ εὐφυοῦς ἀνθρώπου εἶναι κατὰ κανόνα διὰ τὸν βλᾶκα εἰς τὸ ἔπακρον προκλητική. Τὸ ψυχολογικὸν σύμπλεγμα τῶν συναισθημάτων, τὸ ὁποῖον αὕτη ἐξαπολύει πάρ᾿ αὐτῶ εἶναι τὸ αὐτὸ ἀκριβῶς μὲ ἐκεῖνο τοῦ καταδιωκομένου καὶ πανικοβλήτου ζῴου ἢ ἀνθρώπου, ἐν καταστάσει φυγῆς ἢ ἀμύνης. Τὸ μῖσος, ὁ φόβος, ὁ φθόνος μετὰ τοῦ θράσους συμπλέκονται κατὰ τρόπον, δηλοῦντα διὰ τὸν ἐξησκημένον ὀφθαλμὸν σαφῶς εἰς πᾶσαν φράσιν, ἴδια ὑποτιμητικὴν ἢ μειωτικήν, τὴν κατάστασιν ἀμύνης. Δεύτερον ἀπὸ τῆς ἀπόψεως τοῦ βλακός, ἡ ἔνστικτος καχυποψία αὐτοῦ εἶναι τοιαύτη, ὥστε ἡ ὑπόκρισις τοῦ εὐφυοῦς ν᾿ ἀποβαίνῃ ματαία, ἡ δὲ πραγματικὴ εἰλικρίνεια αὐτοῦ νὰ ἐκλαμβάνεται ὡς ὑπόκρισις. Ὁ βλὰξ ὡς πλησιέστερος πρὸς τὸ ζωϊκὸν βασίλειον, ἔχει τὴν ἔνστικτον καχυποψίαν οὕτω ἀνεπτυγμένην, ὥστε ν᾿ ἀδυνατῇ νὰ διαγνώσῃ ἢ νὰ ἐννοήση συλλογισμοὺς καὶ λογικοὺς ὑπολογισμοὺς τοῦ εὐφυοῦς, βασιζομένους ὄχι εἰς τὸ ἔνστικτον ἀλλὰ εἰς τὴν διάνοιαν. Ἄοπλος καὶ ἀνυπεράσπιστος ἔναντι τῶν ψυχρῶν ὑπολογισμῶν τῆς ξένης διανοίας, ἢς ὁ μηχανισμὸς τυγχάνει εἰς αὐτὸν νοητικῶς ἀπροσπέλαστος, μίαν μόνην ἄμυναν διαθέτει, ἀκριβῶς ὅπως τὸ ζῷον καὶ ὁ πρωτόγονος ἄνθρωπος: τὴν ἔνστικτον καχυποψίαν. ....

Ἐκ τούτων ἐπίσης φαίνεται σαφῶς, ὅτι ἡ καχυποψία καὶ ἡ ἀπότοκος αὐτῆς πονηρία εἶναι ἀκριβῶς τὸ ἀντίθετόν της εὐφυίας ὡς πρὸς τὸν ὅλον αὐτῆς ἐκτοπιζομένης πάντοτε ὑπὸ τῆς δευτέρας. Λέγομεν ἀντίθετος μόνον ὡς πρὸς τὸν ρόλον, διότι ἡ διάνοια δὲν εἶναι τί τὸ ἀνεξάρτητον ἢ ἀντίθετόν του ἐνστίκτου, ἀλλὰ τουναντίον ἡ ἀνάπτυξις καὶ ὁ διὰ λογικῶν μέσων πλουτισμὸς αὐτοῦ εἰς τὴν ἀρχικὴν αὐτοῦ πάντοτε κατεύθυνσιν.
 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Εἰς τὴν πολυπληθῆ κατηγορίαν τῶν βλακῶν προσάπτεται ἀσφαλῶς ἄδικος καὶ ἐπιστημονικῶς ἐσφαλμένη μομφή, ὅταν οὗτοι χαρακτηρίζονται εἴτε ὡς ἄχρηστοι καὶ περιττὸν βάρος τῆς κοινωνίας, εἴτε ὡς παρασιτικοί, ἐκφράζεται δὲ συχνὰ ἡ ἀνόητος, ὡς θὰ ἴδωμεν, εὐχὴ ὅπως οὗτοι ἐκλείψουν. Τὸ πρόβλημα τῶν βλακῶν δὲν εἶναι ἐν τούτοις ἁπλοῦν ὅταν ληφθῆ πρώτον ὕπ᾿ ὄψιν ἡ στερεὰ καὶ ἀπολύτως ἀναγκαία θέσις, ἣν οὗτοι ἐπαξίως κατέχουν ἐν τῷ κοινωνικῷ διαφορισμῶ.

θεος...

 
Superfunk είπε:
Εξαιρετικο....και παντα επικαιρο.
Στην Ελλάδα ιδιαίτερα...

"11. Ἡ ἠθικὴ τέλος σχέσις μεταξὺ βλακὸς καὶ ἐπιτηδείου ἢ ἀπατεῶνος εἶναι ἀπροσδοκήτως διάφορος τῆς ἣν ἐκλαμβάνει συνήθως ἡ «κοινὴ γνώμη». Ὁ συνήθης κοινωνικὸς ἄνθρωπος θεωρεῖ τὸν ἐπιτήδειον καὶ τὸν ἀπατεῶνα ὡς ἀνηθίκους μέν, ἀλλ᾿ ὡς ὑποδιαιρέσεις τοῦ εὐφυοῦς. Ὅλως τὸ ἀντίθετον ὅμως συμβαίνει: ὁ ἐπιτήδειος καὶ ὁ ἀπατεὼν εἶναι ἀκριβῶς ὑποδιαιρέσεις τοῦ βλακός. Καὶ ἰδοὺ πῶς. Εἴπομεν ἀνωτέρω ὅτι ἡ πονηρία, ἐκτὸς ἐὰν εἶναι μέσον ἀμύνης τῶν εὐφυῶν οὐχὶ κατὰ τῶν βλακῶν ἀλλὰ κατὰ τῆς πονηρίας των, ἀποτελεῖ φυσικὴν ἰδιότητα τῶν βλακῶν καὶ δὴ φυσικὴν συνέπειαν τοῦ γεγονότος, ὅτι, λόγω ἀτροφίας τοῦ νοητικοῦ τῶν μηχανισμοῦ, ἀποτελεῖ αὕτη τὴν μόνην ἄμυναν αὐτῶν κατὰ πάσης ἔξωθεν ἐπιθέσεως. Ἀπὸ τῆς διαπιστώσεως τῆς ἀληθείας ταύτης μέχρι τῆς ἀκολούθου ἀληθείας ὑπάρχει ἓv καὶ μόνον βῆμα: ὅτι μόνον ὁ πνευματικῶς ἀνάπηρος ἔχει ἀνάγκην τῆς ἐπιτηδειότητος καὶ τῆς ἀπάτης διὰ νὰ προωθηθῆ ἢ νὰ ἐπικρατήση. Οὐδεὶς ἄνθρωπος ἀξίας ἔχει ἀνάγκην νὰ γίνῃ ἐπιτήδειος ἢ ἀπατεών. Ἡ καθημερινὴ κοινωνικὴ πεῖρα διδάσκει ὅτι τὰ ἐπίθετα ταῦτα οὐδέποτε κατώρθωσαν νὰ «κολλήσουν» εἰς ἀνθρώπους πραγματικῆς ἀξίας, οἱ ὁποῖοι, ἐὰν ὑπῆρξαν μισητοί, ἐχαρακτηρίσθησαν ἴσως ὡς «κακοί», ὡς «καταχθόνιοι», ὡς «γόητες», ὡς «τορπιλληταί» ἢ ὡς «λιβελλογράφοι», οὐδέποτε ὅμως ὡς ἐπιτήδειοι ἢ ἀπατεῶνες, καὶ ὅταν ἀκόμη ὑπῆρξαν συντηρητικοὶ εἰς τὰς σχέσεις τῶν μετὰ τῶν λοιπῶν ἀνθρώπων καὶ κατώρθωσαν πάντοτε νὰ προωθηθοῦν ἢ νὰ ἐπικρατήσουν. Ἀπόλυτος ἐσωτερικὴ συνέπεια τῆς πνευματικῆς ἀναπηρίας τοῦ βλακὸς εἶναι ἄλλως τὲ ὄχι μόνον ἡ ἀγελαία του τάσις, ὄχι μόνον ἡ προώθησίς του «πλάτην μὲ πλάτην» μὲ τὴν λεγεῶνα τῶν ὁμοίων του, ὄχι μόνον ἡ προσφυγὴ εἰς τὰ εὐτελέστερα μέσα τῆς ἐπιτηδειότητος, τὴν ἔλλειψιν ἀντιθέτου γνώμης, τὴν προσφορὰν εὐκόλων καὶ ἀνηθίκων ἐκδουλεύσεων καὶ τὴν κολακείαν, ἀλλὰ καὶ ἡ συστηματικὴ ἀποφυγὴ πάσης συγκρούσεως καὶ πάσης μάχης. Καὶ ὅταν ἀκόμη ὁ βλάξ, ὑπὸ τὴν μορφὴν τοῦ ἐπιτηδείου ἢ τοῦ ἀπατεῶνος, ἐξαναγκασθῇ νὰ δώση μάχην, θὰ δώση αὐτὴν διὰ τῶν πνευματικῶς εὐκολοτέρων καὶ συνεπῶς τῶν ἀνηθικωτέρων «ὅπλων»: τοῦ ψεύδους, τῆς διαστροφῆς, τῆς ρᾳδιουργίας καὶ τῆς συκοφαντίας.

 


Ἐξ οὗ ἕπεται τὸ ἀκλόνητον δόγμα: καὶ ἡ ἀνηθικότης εἶναι ἀποκλειστικὸν προνόμιον τῶν βλακῶν!
"

 
RayDTutto είπε:
Ἐξ οὗ ἕπεται τὸ ἀκλόνητον δόγμα: καὶ ἡ ἀνηθικότης εἶναι ἀποκλειστικὸν προνόμιον τῶν βλακῶν![/i]"
Ή αλλιώς: Οι διαχρονικές Ελληνικές... αρετές  ;D

 
Επίσης προς ανάγνωση προτείνεται και το "Εγχειρίδιο Βλακείας" του Διονυσίου Χαριτόπουλου.

8)

 
Απορώ γιατί ασχολούμεθα με την βλακεία... Είναι γνωστό τοις πάσι ότι είναι ανίκητη, οπότε γιατί ασχολούμεθα; 

 
Επειδή έχει τεράστια κοινωνική σημασία και επειδή μπορεί να βοηθήσει στην αποκρυπτογράφηση της ελληνικής κοινωνικής παθογένειας...

 
Το "Δοκίμιο περί ανθρώπινης βλακείας" του Carlo Cipolla, είναι από τα αγαπημένα μου βιβλία στρατηγικής.

" Ο πιό δύσκολος αντίπαλος είναι ο βλάκας. Πότε δεν ξέρεις που θα χτυπήσει γιατί μπορεί να το κάνει φέρνοντας κακό και στον εαυτό του".

 
RayDTutto είπε:
Επειδή έχει τεράστια κοινωνική σημασία και επειδή μπορεί να βοηθήσει στην αποκρυπτογράφηση της ελληνικής κοινωνικής παθογένειας...
Ray, έθεσες ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον ζήτημα: Την  Ελληνική παθογένεια... Από που ξεκινά άραγε; Αν ανατρέξουμε πίσω στο παρελθόν, στις καταβολές του ελληνικού μετά - επαναστατικού κράτους, η πρώτη «πολιτική έκφραση» της παθογένειας, ήταν να «καθαρίσει» τον Κυβερνήτη της. Δολοφονία του Καποδίστρια... Η ίδια παθογένεια συνέχισε ποικιλοτρόπως... Ο Γέρος του Μοριά βρέθηκε σιδηροδέσμιος, ο Τρικούπης χρεώθηκε από τα λαμόγια της εποχής του την χρεοκοπία της Ελλάδος... η «παρθένος πυροβολαρχία του πρίγκιπα Νικόλαου» που οδήγησε τον Παύλο Μελά στο έπος του Μακεδονικού αγώνα... η «αιματοβαμμένη ταξιαρχία του Σμολένσκη» που κανείς δεν την αναφέρει... για να φτάσουμε μετά από πολλά επεισόδια στο σήμερα... Στο δικομματικό παράλογο, στην ξεφτίλα, στην απαξίωση...

Η δυστυχία μας φίλε Ray είναι ότι πάντα λίγοι, άριστοι, ήταν φτιαγμένοι από το καλύτερο υλικό... Ατυχώς,  αυτοί έπεσαν στην «μαύρη τρύπα της ιστορίας» και ο όχλος, οι μέτριοι, οι βλάκες επεκράτησαν... Και έτσι φτάσαμε στο σήμερα... Αυτή η πατρίδα μπορούσε να ήταν καλύτερη...        

 
Αν διαβάσεις όλο το πόνημα, θα δεις ότι, σύμφωνα με αυτό, η βλακεία έχει κυριεύσει την Ελλάδα τόσα χρόνια. Η "εξυπνάδα" / πονηριά του Έλληνα είναι ακριβώς αυτό. Η βλακεία του.

 
Φωτογραφιζει ευστοχοτατα τη βλακεια γενικοτερα και τη Νεοελληνικη Κοινωνια ειδικοτερα.Οχι απλα παντα επικαιρο,αλλα τωρα πιο επικαιρο απο ποτε....

 
Ποιοι είναι οι βλάκες..? και ποιοι είναι οι έξυπνοι..?

Έχω την εντύπωση πλέον ότι οι βλάκες είναι κάτι σαν τα νεφελιμ του Λιακόπουλου...

είναι παντού αλλά κανένας δεν τους βλέπει, δεν ξέρει ποιοι είναι και πόσοι είναι, που κρύβονται αλλά είναι ένα βήμα πριν να κατακτήσουν τον κόσμο.

Ποιοι είναι οι βλάκες ρε παιδιά...?

Το ότι συζητάμε για την βλακεία άλλων, μας κάνει έξυπνους?

[Το μήνυμα δεν πάει προσωπικά σε κανέναν. Αφού σκεφτόμαστε όμως που σκεφτόμαστε ας το κάνουμε σφαιρικά και με νόημα.]

 
Ξερετε το προβλημα με την βλακεια ειναι οτι δυσκολο να εντοπιστει.

Εξηγουμαι, σε καθαρα προσωπικο επιπεδο σε τι αναλογια θα κατατασατε τους βλακες προς το συνολο των ανθρωπων που εχετε γνωρισει στη ζωη σας?

5%?

10%?

πραγματι αν το σκεφτειτε ειναι πολυ λιγοι οι βλακες που εχετε γνωρισει. Προσοχη, δεν αναφερομαι σε αυτους που εχετε συναντησει, αλλα αυτους που εχετε γνωρισει.

ολα οκ μεχρι εδω, το προβλημα ερχεται οταν παμε σε συλλογικο επιπεδο

1. αρχικα οταν οι ανθρωποι δρουν σε ομαδες που οι ψυχολογοι ονομαζουν "ψυχολογια της μαζας" και γινονται πολλες βλακειες (πχ επεισοδια, εκλογη κυβερνησης κλπ)

2. και στην μη αντιληψη της συλλογικοτητας, στο οτι "ολοι μαζι μπορουμε να πετυχουμε περισσοτερα αν ειμαστε ενωμενοι". οποτε η βλακεια εγκειται στην μη διανοητικη δυνατοτητα των ανθρωπων να πραξουν ομαδικα προς μια σωστη νοητικα κατευθυνση.

πχ αν ρωτουσατε οποιονδηποτε "το προσωπο αυτου του πολιτικου σας δινει την εντυπωση οτι μπορει να σας κυβερνησει με επιτυχια?" το 90% θαλεγε "οχι" αλλα ολοι τον ψηφιζουν. Προσοχη, δεν μιλαω για αρχηγους κομματων, μιλαω για το συνολο των βουλευτων ανεξαρτητως παραταξης!

βεβαια αλλα τετοια παραδειγματα υπαρχουν στην καθημερινοτητα που σε προσωπικο επιπεδο θα απαντουσαν "οχι" αλλα οταν ειναι η ωρα λενε "ναι",

πχ

"γιατι δινετε φακελακι στον γιατρο?"

"γιατι καψατε ζωντανους 3 τραπεζικους υπαλληλους? - θα θελατε να σας καιγαν και σας ζωντανους?"

"πιστευετε οτι οι δημοσιογραφοι τραγικοποιουν και μεγενθυνουν τα γεγονοτα?"(σημ: για ολων των ειδων τις ειδησεις, οχι μονο για τα χτεσινα επισοδεια)

"ειναι ολοι οι αλλοδαποι κλεφτες?"

Υγ: τα περισσοτερα που γραφω ειναι προιοντα ενος αυθεντικου brainstorming, οποτε αν αφηνω εξω καποιους τομεις ειναι γιατι ειναι πρωι ακομα και δεν κανει επαφη ο εγκεφαλος  :P

 
Michelle είπε:
Ποιοι είναι οι βλάκες ρε παιδιά...?
Μα δεν είναι προφανές ότι οι περισσότεροι από μας είμαστε λίγο ή πολύ βλάκες; Περισσότερο από όλους βέβαια αυτοί που θεωρούν εαυτούς, μάγκες, γάτες και αλάνια...

 
αλλο ερωτημα αυτο, οτι ενας βλακας δεν μπορει να καταλαβει οτι ειναι βλακας!  :P

θα το διατυπωνα διαφορετικα, οτι ολοι μας εχουμε υπαρξει βλακες στη ζωη μας καποια στιγμη. αυτο ειναι σιγουρο, αλλα λιγοι ειναι αυτοι που ειναι συνεχεια βλακες.

βεβαια εχουμε και το θεμα του ορισμου της βλακειας..

πχ

δηλαδη για αυτους που ειναι απολυτα ορθολογικα σκεπτομενοι βλακες τα ατομα που αποφασιζουν αποκλειστικα με το συναισθημα τους φαινονται βλακες

παντως οσον αφορα τα κοινωνικα ζητηματα σιγουρα θα μπορουσαμε να καταταξουμε τους ανθρωπους σε "σκεπτομενους" και "μη σκεπτομενους", οι μη σκεπτομενοι ειναι αυτοι που ονομαζουμε "βλακες" που στην ουσια δεν ειναι,απλα δεν σκεφτονται/δεν τους απασχολουν τα κοινωνικα θεματα.

παντως ενα ειναι σιγουρο, η κοινη λογικη δεν ειναι και τοσο κοινη τελικα....  :-\

 
Η κουτοπονηριά όπως την αναφέρει μέσα, η ανηθικότητα, η ανικανότητα να προσπαθήσεις σωστά για μένα, είναι ένδειξη βλακείας.

Και ακριβώς αυτή η ανηθικότητα κάτι το οποίο δημιουργεί διαχωρισμό και όχι δεν πιστεύω πως υπήρξαμε όλοι βλάκες, είναι το πως διαχειριζόμαστε τη βλακεία μας.

Διότι όλοι οι άνθρωποι σφάλλουμε. Το θέμα είναι τι κάνουμε μετά. Αν δε μπορείς μετά να ρίξεις τα μούτρα σου και να πεις, έκανα λάθος και θα το διορθώσω, ή φέρθηκα άσχημα και πρέπει να επανορθώσω, και αρνείσαι ότι έκανες λάθος όσο τρανταχτές και αν είναι οι συνέπειες της βλακείας σου ΝΑΙ είσαι βλάκας.

Υπό αυτούς τους όρους ναι έχω γνωρίσει πάρα πολλούς βλάκες και αρκετά πάνω από το 5-10% που αναφέρεται παραπάνω.

 

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top