Ομοιότητες κομματιών

Εγω δεν μιλησα για αντιγραφη, ειπα οτι το κομματι το εγραψαν τα μωρα στην φωτια και το πηραν τα ξηλινα σπαθια οπως ακιβως ειναι (εν γνωση των μωρων) και το προσαρμοσανε στα δικα τους δεδομενα, και αφου το κυκλοφορισανε μετα δεν αναγνωρισανε την πραξη τους αυτη και μαλιστα την αρνηθικαν κατιγορηματικα. Ειναι σαν να δινω εγω ενα τραγουδι μου για τον καινουργιο δισκο του feather, και αυτος να το διασκευαζει και να το κοικλοφορει, χωρις να αναγνωρισει ποτε εμενα σαν συνθετη. Οσο για την περιπτωση του Τσαλικη, ε ενταξη οποιος δεν τραγουδαει απο μεσα του τους στοιχους απο το λιωμενο παγωτο οταν ακουει το τραγουδι, ε μαλλον εχει ακουστικα προβληματα. Αφου πολλες φορες αναρωτιεμαι πως και ο ιδιος καμια φορα δεν μπερδευτεται στις συναυλιες του. Αφου χαρακτηριστικα πρωτη φορα το κομματι το ακουσα στην τηλεοραση στο στουντιο που κανω προβες μαζι με αλλα 5 ατομα μπροστα και ολοι μαζι με ενα στωμα ειπαμε ο Τσαλικης διασκευαζει Ξυλινα σπαθια? Αλλα αφου προχωρησε το τραγουδι καταλαβαμε την απατη... Και οσο για αυτο που κανει ο Φοιβος ειναι απλο, περνει μερικα πασιγνωστα ριφακια τα οποια ολος ο κοσμος τα εχει μεσα στο μυαλο του και τα αλλαζει λιγο (μην κανουμε και μπαμ, προς Θεου) ωστε να σε κανει να τα προσεξεις θελεις δεν θελεις, αφου ειδη τα εχεις σχεδον αυτουσια μεσα στο μυαλο σου. Αφου ετσι κι αλλιος το κοινο που προοριζεται για τα τραγουδια του φοιβου ειναι 12αχρονα και 13αχρονα και αλλα μουσικα ιθαγενη γιδια, τα οποια ποτε δεν θα κατσουν να ψαξουν τετοιες ομοιοτητες.Και μην ακουω μαμακιες οτι ολα αυτα εγιναν καταλαθος, γιατι το παλικαρι το εχει σπουδαγμενο το πραγμα και ξερει πολυ καλα τι κανει :twisted: . Παλι με πηρε η παρλα...

 
μα φυσικά και το κάνει επίτηδες.Πολλοί το κάνουν και καταλάθος.Επίσης το οτι αναγνωρίζεις το λιωμένο παγωτό στο κομμάτι του Τσαλίκη και όχι άλλα κομμάτια (πάλι ίδια) έχει να κάνει και με το θεματάκι στα πλήκτρα,που είναι κοινό μόνο ανάμεσα σ'αυτά τα δύο, αλλά και με το οτι θυμάσαι το λυωμένο παγωτό σε σχέση με αυτό το προγκρέσιον κι όχι άλλα κομμάτια(οπου μπορεί να μην έχεις προσέξει καν πως πηγαίνει το background τους).Κι εγώ μόλις άκουσα το λιωμένο παγωτό δεν μύρισα τα νύχια μου, κατάλαβα πως πήγαινε γιατι είχα ξανακούσει το προγκρέσσιον αλλού.Δεν το βγαλα νότα νότα, άρα το ήξερα... Μην κολλάς στο αν τελικά το κομμάτι το πήρε ο Φοίβος απο το παγωτό(Οι πιθανότητες είναι 99,999999% ναι άλλωστε) προσπαθώ να θίξω ένα γενικότερο θέμα εδω.

Μερικές άσχετες σκέψεις(για να σου τη μπώ στην πολυλογία):

Χάρηκα που παρατήρησες πως το ήδη γνωστό θέμα που έχει καταλάβει ο κόσμος(μπορεί κατευθείαν να το τραγουδήσει γιατί είτε το συνειδητοποιεί είτε όχι, το ξέρει ήδη) σημαίνει επιτυχία.Ο Φοίβος εφαρμόζει μία dumbed down εκδοχή αυτής της ιδέας, ωστόσο πιστεύω οτι οι περισσότεροι μουσικοί που κάνουν επιτυχία εφαρμόζουν το ίδιο πράγμα πιο έξυπνα, επίσης συνηδειτά(ναι, το προσπαθώ πλέον κι εγώ,χωρις την επιτυχια βέβαια :ο) ).Είναι αυτό που λέμε hooks στα ρεφραίν(ο ένας απο τους τρόπους για να φτιάξεις hooks), ή το "στυλ" που έχει ο μουσικός για 3 - 4 αλμπουμς του μετά απο αυτό που έγινε γνωστό (ενω τα προηγούμενα περιέργως διέφεραν μεταξύ τους κάπως)κτλ κτλ.Είναι αυτό που κάνει τον κόσμο που βαριέται να ακούσει ένα κομμάτι, να το καταλάβει(να έχει καταλάβει τη μελωδία, να μπορεί έστω να το τραγουδήσει ρε αδερφε) να λέει "τα καλά κομμάτια είναι αυτά που σου αρέσουν με την πρώτη" (φυσικά, αφου στα άλλα δεν κατάλαβες καν τι άκουσες) ή το οτι τα κομμάτια που παίζονται πιο πολύ (οπότε τελικά τα μαθαίνει κι ο πλέον "κουφός") κάνουν και επιτυχία.Πάντα λοιπόν, η εμπορική μουσική, και τα κλασσικά κομμάτια, θα είναι είτε αυτά που φάγανε άγρια προβολή οπότε κάνανε σχολή, είτε αυτά που είναι κοινότυπα.Αυτό δεν σημαίνει όμως οτι δεν είναι καλά!!Απλώς η λαική(με την ευρεία έννοια, εννοώντας όχι progressive, jazz ,κλασσική,εθνικ,φολκλορ) μουσική πρέπει να χωνέψουμε οτι βασίζεται και βασιζόταν στην ανασύνθεση, και όχι στη σύνθεση.Αυτό που μετράει τελικά είναι πόσο έξυπνη και πρωτότυπη είναι αυτή, ωστε να μην βαρεθούμε το κομμάτι για να έχει αντοχή στο χρόνο.Η μουσική είναι απο μόνη της ωραία,οποιοδήποτε θέμα και ρυθμός, δεν γίνεται μόλις την καταλάβεις να μην σου αρέσει, το μόνο που γίνεται είναι να τη βαρεθείς.

 
...αλλιώς να αρχίσουμε να λέμε και για αντιγραφές των πυξ-λαξ πχ ή του πάσεντζερ Ι-VI-IΙI-VII (άλλος κοινός τόπος αυτός)
Δεν είναι μόνο η αλυσίδα των συγχορδιών στο συγκεκριμένο παράδειγμα. Είναι και το ρυθμικό παίξιμο της κιθάρας που έχει δώσει την ταυτότητα στο Passenger και το οποίο αντιγράφηκε ως έχει. Γιατί το Ι-VI-IΙI-VII μπορείς να το παίξεις με χιλιάδες τρόπους και δεκάδες άλλα όργανα.

Γεράσιμος

 
άμα έχει ο φοίβος (ο αρτιστ' date=' όχι το ζέπελιν) hooks στη μουσική που φτιάχνει για λοβοτομημένους μικροαστούς, τότε ο καημένος ο tim buckley καλά έκανε και πήδησε στο ποτάμι.[/quote'] :lol: :lol: :lol:
Παντως νομιζω οτι υπαρχει τεραστια διαφορα απο να προσπαθεις να χρησημοποιησεις την γνωστη φορμουλα της επιτυχιας και απο το να αντιγραφεις ειδη χρησιμοποιημενες φορμουλες απο αλλους. Και για μενα υπαρχουν αμετρητα κομματια που χρησιμοποιουν τετοιες φορμουλες αλλα το κανουν με πρωτοτυπο τροπο, και βρε αδερφε ο καλητεχνης προσθετει και κατι δικο του στο τραγουδι, κατι προτοτυπο και οχι χιλιοακουσμενο. Ετσι ξεχωριζουν τα μεγαλα hits απο το να γινονται διαχρονικα ή να ξεχνιουνται μετα απο 6 μηνες. Τελος παντων οσο και να το συζηταμε το θεμα με την Ελληνικη σκυλο-ποπ μουσικη δεν προκειτε να αλλαξει τιποτα γιατι οσο υπαρχουν γιδια θα υπαρχει και λυκος.
 
για τα χουκς:Ίσως να εννοείτε κάτι άλλο , εγώ όταν είπα χουκ εννοούσα ένα θεματάκι που σου "τραβάει" το αυτί, και σου μένει εύκολα στο μυαλό.Αυτό υπάρχουν διάφοροι τρόποι για να το κάνεις, και ο βασικότερος είναι προφανώς η εμπνευσμένη απλή και ενδιαφέρουσα ταυτόχρονα μελωδία.Όμως υπάρχουν και κάποια γενικά guidelines.Πχ, σίγουρα ένα θεματάκι 2 μέτρων που κάθε χρονική στιγμή έχει την 1η,3η,ή 5η του ακόρντου που παίζει απο πίσω μέσα(και δεν είναι απλώς μέσα στην κλίμακα),και ακολουθεί και τον ίδιο ρυθμό είναι γελοιωδώς εύκολο να το θυμάσαι (το ωραίο και ενδιαφέρον είναι άλλο θέμα), και το πιο απλό που μπορεί να γίνει.Ένας άλλος πιο ξεφτιλιάρικος τρόπος είναι να χρησιμοποιήσεις μια μελωδία που *ήδη* ξέρει ο άλλος οπότε σίγουρα θα του τραβήξει το αυτί και θα τη "θυμάται"....ε, υπο αυτή την έννοια, ναι ο Φοίβος έχει χουκς στα κομμάτια του.

Γιατί το Ι-VI-IΙI-VII μπορείς να το παίξεις με χιλιάδες τρόπους και δεκάδες άλλα όργανα.
Μα δεν λέω αυτό, αυτό εννοείται, δεν γίνεται να διαφωνήσω...Πάμε στο πάσεντζερ πάλι.Τι έχει εκτος απο το προγκρεσσιον?Δεν είναι οτι βασίζεται σε αυτό, *είναι* αυτό!Έχει κάποιο θεματάκι?Καμμιά διακοσμηση?Καμμιά ενορχήστρωση περίεργη?Υπάρχει κάτι ξεχωριστό ρυθμικα?*ΔΕΝ* πάω να θάψω το κομμάτι!Το κομμάτι είναι πολύ ωραίο!Απλώς κομμάτια σαν αυτό και το παγωτό ΔΕΝ γίνεται να μην μοιάζουν με κάποια άλλα, γιατι είναι τελέιως γυμνά πέρα απο το προγκρέσσιον που στηρίζονται τα φωνητικά(Το παγωτό έχει για αντιγραφή ένα συγκεκριμένο ήχο απο το θεματάκι στα πλήκτρα)!Αν δεν αντιγράψεις τα φωνητικά στο πάσεντζερ, απο τα υπόλοιπα τί αντέγραψες δηλαδή?Έχει κάτι άλλο να αντιγράψεις?Το προγκρέσιον αυτό και το μπάσο - πρίμα πρίμα πρίμα είναι πνευματική ιδιοκτησία του πάσεντζερ?Αν αντιγράψεις το (λαλαλαλα) τότε ναι.Τα ακόρντα στην κιθάρα στην αρχή(και σ'ολο το τραγούδι) όμως, τα θυμάσαι απο το πάσεντζερ μόνο επειδή είναι γνωστό, και παίζουν και μόνα τους στην εισαγωγή,το ίδιο πράγμα σίγουρα υπάρχει κι αλλού (σε άλλο κομμάτι) και πιο παλιά, πιο κρυμένο.Μία κοινή βάση είναι.Δεν ξέρω αν πέφτω πια τόσο έξω, θα αρχίσω όμως να ψάχνω για το ίδιο προγκρέσιον - ρυθμό(σε άλλη ταχύτητα ίσως, ή και όργανο), για να φέρω κάτι σαν παράδειγμα, νομίζω οτι κάτι θα βρω.

 
Γιατί το Ι-VI-IΙI-VII μπορείς να το παίξεις με χιλιάδες τρόπους και δεκάδες άλλα όργανα.
Έχει κάποιο θεματάκι?Καμμιά διακοσμηση?Καμμιά ενορχήστρωση περίεργη?Υπάρχει κάτι ξεχωριστό ρυθμικα?
Ναι, και βέβαια. Το "τα τα τα #, τα τα τα #, τα τα τα #, τα τα τα #" (...κατάλαβες ελπίζω :) ) κλπ με τις συγκεκριμένες συγχορδίες παιγμένες από ηλεκτρική κιθάρα, για ένα πολύ-παιγμένο τραγούδι είναι κάτι το ιδιαίτερο. Ας έβαζε άρπα ο άλλος, ξέρω κι'εγώ, τι να πω. Είμαι περίεργος :)

Γεράσιμος

 
"Κλεμμένο Παγωτό" :)

Από την εκπομπή του Πανούση, αναφερόμενος σε ένα καινούργιο χιτάκι νεαρού στάρ...

 
Εγώ απορώ πότε θα μας ρίξουν κανένα πύραυλο από τον διαστημικό σταθμό, εξ αιτιάς του "μακρυχέρη" Phoebus....

 
Βασικα ok! Ολοι κατηγορουμε και τα "χιτακια" της εποχής και το οτι κλεβουν..

Αλλα οταν πας στο "κλαμπακι" βλέπεις ΟΛΟΙ ακομη και αυτοι που το κοροιδεύουν να το διασκεδάζουν.. το gucci του Μαζωνακη για π.χ.

oK ναι χειραγωγεις κατα καποιο τρόπο με την μουσικη. το βλεπω..

αλλα εσυ "φιλε καταναλωτη" δεν κριτικαρεις λιγο καλυτερα την μουσικη που σου βαζουν στα αυτιά σου?

πολλες μεγαλες επιτυχιες σε διεθνες επίπεδο να θυμαστε οτι δεν ηταν κατι το τοσο ιδιαιτερα δημιουργικο.. οχι ολες βεβαια..

Σημασια εχει το feeling που μεταδίδεις πιστευω πια παρα το τι παιζεις (χωρις να παρεκτρεπομαι βεβαια σ'αυτο που ενοοω)

Μια ατακα που μου ειπε ενας φιλος μου DJ οταν εκει που επαιζε κατι που μ'αρεσε σε ενα club ξαφνικα εβαλε το papi chulo 8O και των ρώτησα "ΜΑ ΤΙ ΚΑΝΕΙΣ???" και τι μου απαντησε.....

"- το γουσταρουν τα γκομενακια..."

ΕΛΕΟΣ....

 

Απαντήσεις

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top