ok ας μιλησουμε για mastering, attended και unattended

warpie

Μέλος
Μηνύματα
1,315
Πόντοι
38
Καπου πριν το καλοκαιρι και αφου τελειωσαμε τη μιξη σ'ενα ep με 3 κομματια

αποφασισαμε να κανουμε το mastering στο air studios με τον Ray Staff.

Επισης το session ηταν attended οποτε και πιο ακριβο.

Το αποτελεσμα ηταν πολυ καλο, οπως ακριβως πρεπει να 'ναι το mastering.

Διακριτικο, ισσοροπημενο και με δυναμικες. Ολα καλα μεχρι εδω....

Πριν 3 εβδομαδες, τελειωσαμε το αλμπουμ απο την ιδια μπαντα και αποφασισαμε να ξανακανουμε το mastering με τον Ray. Επειδη ομως συνολο ηταν περιπου 10 τραγουδια ειπαμε να ειναι unattended το session. Παμε:

-1η εβδομαδα, μας στελνει τα masters και κατι δε μας εκανε στο eq. Κατι σαν ενα περιεργο phasing artifact. Του το λεμε, συμφωνει τα περνει πισω.

-2η εβδομαδα μας στελνει τα masters, τα ακουμε και προς μεγαλη μας εκπληξη 7 απο τα 10 τραγουδια ειχαν clipping . Και μιλαμε για 'καλο' clipping  οχι παπαριες  :)

Οχι βεβαια σε ολη τη διαρκεια αλλα σε αρκετα σημεια.

(Αν το θυμηθω θα παρω απ'το το studio τα screenshots με τα clipped waveforms).

Του το λεμε, συμφωνει τα περνει πισω.

-3η εβδομαδα (χτες βασικα) μας στελνει τα masters, τα ακουμε και προς μεγαλη μας απογοητευση πλεον 2-3 τραγουδια ακομα κλιπαραν αλλα ελαχιστα. Αλλα αν προσεξεις το ακους.

Τωρα ειμαστε σε μια κατασταση 'να του ξαναπουμε, να μη του πουμε...' αλλα αυτο ειναι το λιγοτερο. Η απορια μου ειναι:

Πως ειναι δυνατον να μην ακουει ενα τετοιο προβλημα? Δυσκολευομαι να το πιστεψω εκτος και αν:

α) Εδωσε σε καποιον αλλον να κανει το mastering

β) Αν οχι, τοτε την ωρα που εκανε mastering εκανε και κατι αλλο, οποτε δεν ακουγε και τι 'παιζει'

γ) Εγινε της μοδας το κλιπινκ μετα το αλμπουμ των metallica.

Edit: Μολις προσεξα οτι το εγραψα σε λαθος section  ::) ας με μεταφερει καποιος...

 
Αν δεν σας αρέσει το αποτέλεσμα προφανώς και να το πείτε... Δεν το βλέπω παράλογο, εκτός αν δεν μαζεύονται με τίποτα λόγω των αρχικών πηγών.

 
α) Εδωσε σε καποιον αλλον να κανει το mastering
προφανως,καπως πρεπει να μαθουνε και οι rookies,εδωσες αναλογικα με το attended mastering τα ιδια λεφτα?

 
warpie είπε:
Καπου πριν το καλοκαιρι και αφου τελειωσαμε τη μιξη σ'ενα ep με 3 κομματια

αποφασισαμε να κανουμε το mastering στο air studios με τον Ray Staff.

Επισης το session ηταν attended οποτε και πιο ακριβο.

Το αποτελεσμα ηταν πολυ καλο, οπως ακριβως πρεπει να 'ναι το mastering.

Διακριτικο, ισσοροπημενο και με δυναμικες. Ολα καλα μεχρι εδω....

Πριν 3 εβδομαδες, τελειωσαμε το αλμπουμ απο την ιδια μπαντα και αποφασισαμε να ξανακανουμε το mastering με τον Ray. Επειδη ομως συνολο ηταν περιπου 10 τραγουδια ειπαμε να ειναι unattended το session. Παμε:

-1η εβδομαδα, μας στελνει τα masters και κατι δε μας εκανε στο eq. Κατι σαν ενα περιεργο phasing artifact. Του το λεμε, συμφωνει τα περνει πισω.

-2η εβδομαδα μας στελνει τα masters, τα ακουμε και προς μεγαλη μας εκπληξη 7 απο τα 10 τραγουδια ειχαν clipping . Και μιλαμε για 'καλο' clipping  οχι παπαριες  :)

Οχι βεβαια σε ολη τη διαρκεια αλλα σε αρκετα σημεια.

(Αν το θυμηθω θα παρω απ'το το studio τα screenshots με τα clipped waveforms).

Του το λεμε, συμφωνει τα περνει πισω.

-3η εβδομαδα (χτες βασικα) μας στελνει τα masters, τα ακουμε και προς μεγαλη μας απογοητευση πλεον 2-3 τραγουδια ακομα κλιπαραν αλλα ελαχιστα. Αλλα αν προσεξεις το ακους.

Τωρα ειμαστε σε μια κατασταση 'να του ξαναπουμε, να μη του πουμε...' αλλα αυτο ειναι το λιγοτερο. Η απορια μου ειναι:

Πως ειναι δυνατον να μην ακουει ενα τετοιο προβλημα? Δυσκολευομαι να το πιστεψω εκτος και αν:

α) Εδωσε σε καποιον αλλον να κανει το mastering

β) Αν οχι, τοτε την ωρα που εκανε mastering εκανε και κατι αλλο, οποτε δεν ακουγε και τι 'παιζει'

γ) Εγινε της μοδας το κλιπινκ μετα το αλμπουμ των metallica.

Edit: Μολις προσεξα οτι το εγραψα σε λαθος section  ::) ας με μεταφερει καποιος...
Mου θύμισες την δική μας περίπτωση..

Μας πήρε 5 πήγαινε-έλα για να καταφέρουμε να έχουμε το master που έπρεπε. Και ήταν και δάσκαλός μου τρομάρα μου και νόμιζα ότι θα δώσει μεγαλύτερη προσοχή ::).

Την πρώτη φορά μας ήρθε το master KAMMENO κυριολεκτικά κάτι που αυτομάτως μου "είπε" πως το έδωσε στον πιτσιρικά που έχει μαζί του γιατί γνωρίζω πως μαστεράρει.

Του την είπα κανονικά, και την δεύτερη φορά ήταν σωστό τονικά, υπέροχο θα έλεγα όπως το θέλαμε, κατάλαβα ότι το ανέλαβε ο ίδιος.

Τέλος, οι επόμενες φορές αναλώθηκαν στο να του υπενθυμίζω κυρίως πράγματα που είχε παραβλέψει και που είχαμε πει στην αρχή αλλά και μια δική μας αλλαγή της τελευταίας στιγμής.

Όλα αυτά βέβαια δείχνουν τα μειονεκτήματα του unattended mastering και πόσο χρόνο γλιτώνεις όταν είσαι παρόν.

Πάντως στην δική σου περίπτωση θα πρέπει να επιμένεις συνεχώς αφού πρόκειται για τεχνικό δικό του λάθος και όχι απόρριψη της άποψής του.

 
Του εξηγειτε ευγενικα ευγενικα ποσο ικανοποιημενοι ειχατε μεινει με το EP και ποσο τον εκτιματε κτλ κτλ και του λετε οτι παρολα αυτα υπαρχει το συγκεκριμενο προβλημα και θελετε να διορθωθει - αν δεν το κανετε ηδη, να δειξετε κιολας ακριβως τι δεν εχει γινει σωστα και πως θελετε να ειναι το τελικο αποτελεσμα. Καλο θα ειναι να ρωτησετε και που οφειλεται, καθως και αν και μεχρι ποιο σημειο θεωρειται αυτο αποδεκτο απο το στουντιο για τα λεφτα που δινετε.

Μεσα στα πλαισια της επαγγελματικης ευγενειας μπορειτε να εξηγησετε κιολας οτι θα θελατε να λυθει το προβλημα για να μπορεσετε να συνεχισετε να χρησιμοποιειτε τις υπηρεσιες του στουντιο και να μπορειτε το προτεινετε και σε αλλους. Αν βεβαια οντως ισχυει κατι τετοιο.

Αν εσεις απο τη μερια σας εισαστε σωστοι, τοτε ή θα πρεπει σαν τελικο αποτελεσμα να παρετε αυτο ακριβως που δικαιουστε, ή μια καλη εξηγηση/απολογια και καποιου ειδους αποζημιωση. Εναλλακτικα, αν κατι εσεις δεν κανετε καλα, θα πρεπει να σας το πει στα ισια και με καθε λεπτομερεια, ισως και με λιγο ελαφρυ φτυαρακι. Μιλαμε παντα για μεγαλο στουντιο στο Λονδινο, ετσι? ;)

 
Φίλε pointy επέτρεψέ μου να διαφωνήσω λίγο.

Όταν βλέπεις ότι την 3η φορά που παίρνεις το master σου υπάρχουν τεχνικά προβλήματα, ίσως ήρθε ο καιρός να δώσεις στον άλλον να καταλάβει ότι μπορεί να είναι Λονδίνο, αλλά να μην σε περνάει και για Ζιμπάμπουε.

Όταν εμπιστεύεσαι την δουλειά σου σε κάποιον σε αυτό το τελευταίο στάδιο (mastering) όπου έχουν προηγηθεί ατέλειωτες ώρες προσοχής και κούρασης για το αποτέλεσμα, οφείλει ο τεχνικός που το αναλαμβάνει να δείχνει την απαραίτητη προσοχή για το τελικό αποτέλεσμα και να μην στηρίζεται στο όνομά του νομίζοντας ότι οι πελάτες στις "τρίτες" χώρες είναι μπούφοι και θα θεοποιήσουν ότι και να τους δώσεις.

Το φτυαράκι δηλαδή πρέπει να το έχει και ο πελάτης μερικές φορές ειδικά όταν αφορά τεχνικά προβλήματα που δεν λύνονται.

Επαναλαμβάνω ότι δεν αναφέρομαι στο ότι μπορεί να μην σου αρέσει η άποψη ενός μαστερά.

Σε αυτή την περίπτωση ισχύουν άλλα πράγματα και εξαρτάται από την πολιτική του κάθε studio για το τι θα γίνει.

 
haryy είπε:
Φίλε pointy επέτρεψέ μου να διαφωνήσω λίγο.

Όταν βλέπεις ότι την 3η φορά που παίρνεις το master σου υπάρχουν τεχνικά προβλήματα, ίσως ήρθε ο καιρός να δώσεις στον άλλον να καταλάβει ότι μπορεί να είναι Λονδίνο, αλλά να μην σε περνάει και για Ζιμπάμπουε.

Όταν εμπιστεύεσαι την δουλειά σου σε κάποιον σε αυτό το τελευταίο στάδιο (mastering) όπου έχουν προηγηθεί ατέλειωτες ώρες προσοχής και κούρασης για το αποτέλεσμα, οφείλει ο τεχνικός που το αναλαμβάνει να δείχνει την απαραίτητη προσοχή για το τελικό αποτέλεσμα και να μην στηρίζεται στο όνομά του νομίζοντας ότι οι πελάτες στις "τρίτες" χώρες είναι μπούφοι και θα θεοποιήσουν ότι και να τους δώσεις.

Το φτυαράκι δηλαδή πρέπει να το έχει και ο πελάτης μερικές φορές ειδικά όταν αφορά τεχνικά προβλήματα που δεν λύνονται.

Επαναλαμβάνω ότι δεν αναφέρομαι στο ότι μπορεί να μην σου αρέσει η άποψη ενός μαστερά.

Σε αυτή την περίπτωση ισχύουν άλλα πράγματα και εξαρτάται από την πολιτική του κάθε studio για το τι θα γίνει.
Νομιζω το ιδιο λεμε, οτι πρεπει να επιμεινεις μεχρι να παρεις αυτο ακριβως που θελεις.

Το σχολιο που εκανα για το "φτυαρακι" δεν ηταν για πιο εντονο υφος (που εδω εφοσον καθε φορα το παιρνανε πισω και το διωρθωνανε δε νομιζω οτι βοηθαει). Ηταν αναφορα στο υφος των περισσοτερων αγγλων, οπου αν πχ εισαι αχρηστος σε κατι θα σου πουνε απλα και στα ισια "το προβλημα ειναι οτι εισαι αχρηστος"... προσωπικα την εκτιμω αυτην την αντιμετωπιση ;D. Πολλες φορες (οχι ομως ολες) θα παραδεχτουνε και λαθη τους με τον ιδιο τροπο, παντα γενικα μιλωντας.

 
Κατάλαβα τι είπες, απλώς λέω ότι ΚΑΙ ο πελάτης να τα χώνει όταν βλέπει ότι δεν δίνεται η πρέπουσα σημασία στην δουλειά του. :)

 
Ναι... βεβαια στη συγκεκριμενη περιπτωση δεν ειμαι σιγουρος τι τρεχει, αφου πολυ περισσοτερο τους χαλαει (και τους κοστιζει) αυτους να ξανακανουν τοσες φορες το mastering παρα τον πελατη να το ξαναστελνει πισω. Αφου μπορουν να το κανουν σωστα και μονο κερδισμενοι θα βγουν.

 
Ειμαι υπερ unattended.

Συνηθως ο "πελατης" δεν εχει ακουστικη εξοικειωση.

Για να μπορει κανεις πραγματικα να παρατηρησει λεπτομερειες

πρεπει να εχει ωρες στον συγκεκριμενο χωρο.

Τωρα σε οτι αφορα τον συνολικο χρονο haryy διαφωνουμε

Συνηθως οι εργασιες ολοκληρωνονται πιο γρηγορα χωρις

την αναγκη της προσωπικης παρουσιας.

Το κοστος φυσικα μικροτερο.

Απο την αλλη σκεψου την πιθανοτητα του να παρεις το

προιον και ακουγοντας το με τα οικεια "οπλα"

να διαπιστωσεις τελικα οτι κατι δεν σου κανει.  ;)

 
Εγώ απλά βλέπω πως το κόστος του attended εξυπηρετεί στο να ξέρεις ότι το mastering θα σ'το κάνει αυτός που πληρώνεις να σ'το κάνει...

Κατά τ'άλλα ίσως έχει δίκιο ο digisilence, εφόσον, προσωπικά τουλάχιστον, δεν ξέρω αν θα καταλάβω κάποιο συγκεκριμένο "λάθος" στο mastering, είτε είμαι εκεί είτε όχι.

 
@digisilence

Εννοείται πως όταν παρευρίσκεσαι στο mastering δεν χρειάζεται να ξέρεις ακουστικά τον χώρο, αυτή την "έγνοια" την αφήνεις στον μηχανικό.

Δες όμως  πόσο χρόνο γλιτώνεις όταν είσαι εκεί και τι πλεονεκτήματα υπάρχουν.

-Λες ακριβώς πόσο δυνατά θες να ακούγεται το mastering και πόσο δυναμικό θες να είναι.

Αυτό μπορεί κάποιος να πει ότι είναι αρμοδιότητα του μηχανικού, αλλά με τα loudness wars, αν δεν αναφέρεις ότι θες να παραμείνει δυναμική η μίξη σου, ο μαστεράς μπορεί να στο "κάψει" γιατί "όλοι το θέλουν δυνατό". Επίσης θα ορίσεις μαζί με τον μηχανικό επακριβώς το level και όχι στο "περίπου".

-Θα συμμετέχεις στο sequencing του cd λέγοντας την άποψή σου για το πόσο κενό θα υπάρχει ανάμεσα στα κομμάτια, πως θα ακούγονται κάποια πιθανά crossfades από ένα κομμάτι σε άλλο, πως ακριβώς θα γίνουν κάποια fade ins και outs και τέλος στην διαδικασία του leveling, θα συμμετέχεις για να πεις αν κάποιο κομμάτι σου ακούγεται πολύ χαμηλά ή πολύ δυνατά σε σχέση με το επόμενο ή το προηγούμενο

- Πάντα σε ένα session θα υπάρχουν ιδέες για να γίνει το αποτέλεσμα καλύτερο. Το unattended mastering είναι σαν να βρίσκεσαι για 5-6 ώρες σε ένα στούντιο με τον μηχανικό και να μην πεις ..κουβέντα! Γίνεται? Όλο και κάτι θα ακουστεί όπου θα χρειαστεί η συμβολή του καλλιτέχνη για να διορθωθεί.

- Είσαι σίγουρος ότι θα δουλέψει το υλικό σου ο μηχανικός που θέλεις (όπως είπε και ο x-minor) και είσαι σίγουρος ότι θα δώσει τη δέουσα προσοχή.

- 2 ζευγάρια αυτιά είναι καλύτερα από ένα.

Όλα αυτά βέβαια προϋποθέτουν ο καλλιτέχνης να "ξέρει" τι του γίνεται και να έχει σωστή και γρήγορη κρίση, αλλιώς γίνεται εμπόδιο στην ομαλή κατάληξη του session.(Σε αυτή την περίπτωση αν υπάρχει παραγωγός θα πρέπει να βρίσκεται και αυτός εκεί)

Οπότε στο παράδειγμα του warpie, αν ήταν τα παιδιά εκεί, δεν θα υπήρχαν αυτά τα προβλήματα (το clipping ακούγεται παντού και ειδικά σε υψηλής ανάλυσης ηχεία, οπότε θα το άκουγαν εκεί και θα το έφτιαχναν επιτόπου) και δεν θα γινόταν σήριαλ η υπόθεση κρατώντας 3 εβδομάδες όπως βλέπεις, ούτε και το δικό μας mastering θα διαρκούσε 1 μήνα.

Αν λοιπόν τα χρονικά περιθώρια είναι στενά, τότε το attended mastering είναι επιβεβλημένο κατά την γνώμη μου.

 
Εκτος απο το

Είσαι σίγουρος ότι θα δουλέψει το υλικό σου ο μηχανικός που θέλεις
θεωρω δεδομενο οτι για ολα τα αλλα τον εχεις ενημερωσει.  ;)

αν και για θεματα οπως το sequencing, fade ins-out υπαρχουν βασικες αρχες.

...παρευρίσκεσαι στο mastering δεν χρειάζεται να ξέρεις ακουστικά τον χώρο
Σε αυτη την περιπτωση δεν βλεπω να υπαρχουν τα 2 ζευγαρια αυτια. ;D

Δεν κρυβω οτι η περιπτωση του warpie μου κανει μεγαλη εντυπωση!

 
Aν γράψεις 1 έκθεση 10 σελίδων και στείλεις ηχητικά παραδείγματα για ότι χρειάζεται να γίνει τότε θα έχεις κάνει εσύ mastering. ;D

Όσο για τις βασικές αρχές των fades και crossfades, υπάρχει η θεωρία.

Το πόσο μεγάλα είναι αυτά και σε ποιο σημείο γίνονται, μόνο επιτόπου γίνεται αυτό.

Για τα ..ζευγάρια αυτιά, χρειάζονται για να επισημανθούν ορισμένα πράγματα και να γλιτώσεις χρόνο όχι για να προτείνεις συγκεκριμένα eq curves και compression envelopes στον μαστερά! Αλλιώς πάλι κάνεις εσύ mastering

Anyway δεν αξίζει και να διαφωνούμε συνέχεια με αυτά. :P

Απόψεις είναι όλες.

 
Aν γράψεις 1 έκθεση 10 σελίδων και στείλεις ηχητικά παραδείγματα για ότι χρειάζεται να γίνει τότε θα έχεις κάνει εσύ mastering.
;D ;D ;D Εισαι απαραδεκτος ;D ;D ;D

Anyway δεν αξίζει και να διαφωνούμε συνέχεια με αυτά.
;)

 
παρεληψα κανα 2-3 πραγματακια που προσωπικα νομιζω πως δεν ειχαν σχεση αλλα anyway:

1) Ειμαστε 2-3 ωρες αποσταση με αμαξι απ'το air studios οποτε για μας δεν ηταν θεμα να παμε. Απλα unattended ειναι φθηνοτερο. Δε το ανεφερα γιατι δε νομιζω οτι θα εχει διαφορετικη αντιμετωπιση αν το στουντιο ειναι ελληνικο η' οχι. Μπορει να κανω και λαθος ομως.

2) Το υλικο που του δωσαμε ειναι μια χαρα. Γιατ την ακριβεια τα screenshots που ανεφερα οτι του στειλαμε με email δειχνουν τα δικα μας waveforms πριν το  mastering και μετα. Θα τα κανω απλοαντ καποια στιγμη να δειτε  :)

3)Δε νομιζω οτι τα μαστερς που του δωσαμε εχουν καποιο προβλημα. Ειχε αρκετo (4-6 db) 'χωρο' για mastering και αξιοσεβαστα dynamics (τουλαχιστον για το ειδος της μουσικης).

 
Ειχε αρκετo (4-6 db) 'χωρο' για mastering και αξιοσεβαστα dynamics
ουτε αυτο χρειαζεται ,προσωπικα τα δινω ολα με peaks  στο -0.1 για μαστερινγκ χωρις κανενα προβλημα, μια και εσυ "βλεπεις" τα peaks ,το Mastering θα σου ανεβασει τα RMS ;)

 
Superfunk είπε:
ουτε αυτο χρειαζεται ,προσωπικα τα δινω ολα με peaks  στο -0.1 για μαστερινγκ χωρις κανενα προβλημα, μια και εσυ "βλεπεις" τα peaks ,το Mastering θα σου ανεβασει τα RMS ;)
ναι αλλα υπαρχει χωρος για τυχον διορθωσεις σε eq πχ.

anyway, δε νομιζω οτι αν του διναμε -6 η' -0.1db θα ειχε διαφορα το αποτελεσμα.

 

Απαντήσεις

Trending...

Νέα θέματα