Ο Malmsteen νομίζω μπορεί να είναι ο ορισμός και του "καλού" και του "κακού" shred. Ο τύπος είναι μοναδικός. Αν και οκ, πήρε αυτό που έκαναν ο Blackmore κι ο Roth και φυσικά όλοι οι κλασσικοί, του'βαλε τούρμπο, νέφτι και κηροζίνη κι έφυγε, αλλά ήταν και ο μόνος εκείνη την εποχή που το κατάφερε και κυριάρχησε. Οι επόμενοι, κακά τα ψέμματα, όσο καλοί και να'ταν, ήταν κόπιες.
Και φυσικά όντως δεν γίνεται να μην παραδεχτείς την τεχνική του. Μπορεί να'χει συγκεκριμένο "λεξιλόγιο" που καταντά έως και προβλέψιμο, αλλά το χρησιμοποιεί τυφλά.
Το πρόβλημά μου όμως (πάμε στο "κακό" shred) είναι ότι, οκ, μετά τον ενθουσιασμό της πρώτης -δεύτερης---δέκατης ακρόασης, τα σόλοζ του πέραν των "βασικών" θεμάτων, γίνονται κουραστικά και... skip!
Το far beyond the sun που πόσταρε ο μαυροκόρακας είναι ακριβώς αυτό που εννοώ. Ανοίγει το τραγούδι με συγκεκριμένα, διακριτά θέματα, ρίχνει και τις σρεντοπενιές του, όλα κομπλέ. Κάπου εκεί στο τρίτο λεπτό, σκάει και το σόλο, που ανάθεμα αν θυμάμαι πως πάει αλλά οκ, αυτή είναι η όλη φάση του, πάσο. Αλλά και μετά από 'κει αρχίζει και κουντουρντίζει. Αλλαγή κλειδιού, σόλο. Αλλαγή τόνου, σόλο. Αλλαγή τόνου, σόλο. Το κομμάτι θα μπορούσε να'ναι κομπλέ και γύρω στο τετράλεπτο.
Παρόμοιο πρόβλημα έχω και με τον Batio που προαναφέρθηκε. Ο τύπος είναι απλά wow factor τις πρώτες φορές που θα τον δεις ν'ανεβοκατεβαίνει την ταστιέρα. Μετά... ξεφούσκωμα.
Και υπάρχουν κι άλλοι τεχνικαράδες που δεν θα τους πιάσω ούτε στα πιο τρελά όνειρά μου, που όμως με αφήνουν παγερά αδιάφορο. Τρανό παράδειγμα ο Rusty Cooley. Από τεχνική, δώσε μάστορα πόνο. Αλλά σαν μουσική, δεν θα πω ποτέ "α ναι ρε φίλε, κάτσε να βάλω ν'ακούσω αλμπουμάκι Rusty Cooley να γουστάρω".
Θα δω ένα βίντεό του, θα μπω μπράβο φίλε, έριξες ώρες-χρόνια-αιώνες στο όργανο, το λύνεις και το δένεις, συγχαρητήρια, πάω να βάλω το immigrant song τώρα να μην τα παρατήσω και πάω να φυτέψω πατάτες στο Νευροκόπι. ;D
Μικρή παρατήρηση και για τον Friedman που ίσως βοηθήσει και στον όρισμό του shred, αν και με κάλυψε αρκετά κι ο jazzjoker.
Τον Friedman τον καραγουστάρω σαν παίκτη, επί Megadeth. Cacophony, παρά την απίστευτη ικανότητα και των δύο νοματαίων, δεν μπορώ ν'ακούσω παραπάνω από μισό τραγούδι. Παρομοίως, δεν με τρελαίνουν και τα solo albums του, αν και είναι σαφέστατα πιο "ουσιώδης" και "μαζεμένος" απ'ότι στους Cacophony.
Οπότε ναι, σε περιβάλλον μπάντας και στα πλαίσια ενός συνολικά καλού τραγουδιού, το shred παίξιμο έχει την θέση του. Σκέτο, σαν αυτοσκοπός, απλά να βαράει ένας αδιάφορος χαβάς από πίσω ίσα για ν'απλώσουν την πραμάτεια τους οι shredάδες χωρίς έλεος και σταματημό, όχι ευχαριστώ, δεν θα πάρω.