Ο μπασίστας και η λαϊκή μουσική

pkole είπε:
Θα διαφωνήσω όμως με τα ελαφρολαϊκά (ή αρχοντορεμπέτικα) του '30.

Μιλάμε για μια μουσική με επιρροές περισσότερο στην ευρωπαϊκή μουσική (αρμονία, ενορχήστρωση) και άλλες μουσικές επιρροές (ρυθμικά, ερμηνεία).

Αν ήθελα να δω σε βάθος τις ρίζες του λαϊκού μπάσου, θα έψαχνα περισσότερο στην παραδοσιακή μουσική απ' μια (λαούτο, κρουστά) και σε gypsy-latin-jazz επιρροές (χιώτης-django,swing, μπολέρο κλπ) από την άλλη.

Όλα αυτά όμως προσαρμοσμένα στην κουλτούρα και στην κοινωνικο-οικονομική συγκυρία της εποχής.

Θα ήθελα να ακούσουμε κι άλλες απόψεις πάνω στο θέμα (ευχής έργον θα ήταν να είχαμε κάποιον μουσικολόγο στην συζήτηση).
Καταρχήν, δεν μίλησα για ελαφρολαϊκά ή αρχοντορεμπέτικα, αλλά για ελαφρά μουσική. Αλλά ούτως ή άλλως, πιστεύω πως η ελληνική λαϊκή μουσική του 20ου αιώνα έχει στοιχεία και από την ευρωπαϊκή και Αμερικάνικη μουσική της εποχής ή και της παλαιότερης, γιαυτό και ανέφερα τον Αττίκ και το Γιαννίδη.

Αυτό που λες για την παραδοσιακή μουσική και τις gypsy-latin-jazz επιρροές, με βρίσκει κατά βάση σύμφωνο.

Τώρα, σχετικά με την κουλτούρα και την κοινωνικο-οικονομική συγκυρία της εποχής, θεωρώ πως είναι μεν ενδιαφέρον, αλλά όχι και τόσο χρήσιμο, αν αυτό που θέλει κάποιος είναι απλώς να παίξει υφολογικά επαρκώς ένα είδος μουσικής.

(εν τω μεταξύ, μια και το αναφέρεις, έχουμε ήδη έναν-εμένα, μπορεί και περισσότερους- μουσικολόγους στη συζήτηση...)

 
myrsias είπε:
Καταρχήν, δεν μίλησα για ελαφρολαϊκά ή αρχοντορεμπέτικα, αλλά για ελαφρά μουσική. Αλλά ούτως ή άλλως, πιστεύω πως η ελληνική λαϊκή μουσική του 20ου αιώνα έχει στοιχεία και από την ευρωπαϊκή και Αμερικάνικη μουσική της εποχής ή και της παλαιότερης, γιαυτό και ανέφερα τον Αττίκ και το Γιαννίδη.

Αυτό που λες για την παραδοσιακή μουσική και τις gypsy-latin-jazz επιρροές, με βρίσκει κατά βάση σύμφωνο.

Τώρα, σχετικά με την κουλτούρα και την κοινωνικο-οικονομική συγκυρία της εποχής, θεωρώ πως είναι μεν ενδιαφέρον, αλλά όχι και τόσο χρήσιμο, αν αυτό που θέλει κάποιος είναι απλώς να παίξει υφολογικά επαρκώς ένα είδος μουσικής.

(εν τω μεταξύ, μια και το αναφέρεις, έχουμε ήδη έναν-εμένα, μπορεί και περισσότερους- μουσικολόγους στη συζήτηση...)
Νομίζω λοιπόν πως "πρέπει" λόγω και της ιδιότητάς σου να εξηγήσεις λίγο περισσότερο τα λεγόμενά σου.

Ποια είναι λοιπόν τα κοινά της λαϊκής μουσικής του 20ου αιώνα με την ευρωπαϊκή και Αμερικανική μουσική;

Όσο για την κουλτούρα και τη συγκυρία, δεν αναφέρθηκα σε αυτό γιατί είναι απαραίτητο στον παίχτη αλλά για να εξηγήσω ότι οι jazz-gypsy-latin επιρροές πέρασαν από το φίλτρο της ελληνικής κουλτούρας και δεν παρουσιάστηκαν αυτούσιες.

Για παράδειγμα στα μεταγενέστερα swing του Χιώτη, δεν θα ακούσεις ένα τυπικό jazz μπάσο.

Πιο πολύ θα ακούσεις ένα χασαποσέρβικο με ελάχιστη swing διάθεση, αν μου επιτρέπεις τον όρο.

 
Η λυση ειναι μια: AKOYΣΕ πολλα λαϊκα για να δεις τι παιζουν οι μπασιστες.

Στα παλια λαϊκα (50s & 60s)  τα πραγματα ειναι σχετικα απλα,στα 70s λαϊκα υπαρχει μια disco προεγγιση... ;D,στα μοντερνα λαϊκα η φιουζονιλα και η υπερβολη  παει συννεφο αλλα για καποιον ...περιεργο λογο ακουγεται μια χαρα... ;D (παρε οπωσδηποτε 5χορδο ή 6χορδο αν πρεπει να παιξεις ΑΚΡΙΒΩΣ αυτα που παιζουν στους δισκους)

 
Λοιπον μια που συζηταμε για μπασιστες στη λαϊκη μουσικη μου θυμησατε το δισκο του Μακη....Μια νυχτα στις αμπαρες....τι μπασιστας ρε παιδιμου...

 
solega είπε:
Λοιπον μια που συζηταμε για μπασιστες στη λαϊκη μουσικη μου θυμησατε το δισκο του Μακη....Μια νυχτα στις αμπαρες....τι μπασιστας ρε παιδιμου...
Τη ειπες τωρα....δεν ασχολουμε με λαικο-σκυλαδικο αλλα τον ειχα δει μια φορα τον τυπα που παιζει μπασο στον Χριστοδουλοπουλο στο στην υγεια μας...πριν 5-6 χρονια...επαθα πλακα...απιστευτος....

 
pkole είπε:
Νομίζω λοιπόν πως "πρέπει" λόγω και της ιδιότητάς σου να εξηγήσεις λίγο περισσότερο τα λεγόμενά σου.

Ποια είναι λοιπόν τα κοινά της λαϊκής μουσικής του 20ου αιώνα με την ευρωπαϊκή και Αμερικανική μουσική;
Ευχαρίστως! Απλώς θα χρειαστώ λίγο χρόνο και λίγο χώρο (όχι μέσα στο συγκεκριμένο θρέντ) για να το γράψω. Θα το ανεβάσω στα "άρθρα" μόλις το έχω έτοιμο!

 
myrsias είπε:
Ευχαρίστως! Απλώς θα χρειαστώ λίγο χρόνο και λίγο χώρο (όχι μέσα στο συγκεκριμένο θρέντ) για να το γράψω. Θα το ανεβάσω στα "άρθρα" μόλις το έχω έτοιμο!
Θα το περιμένω.

Επίσης δώσε και έναν ορισμό του λαϊκού τραγουδιού από μουσικολογικής άποψης.

 
pkole είπε:
δώσε και έναν ορισμό του λαϊκού τραγουδιού
Πολύ φοβάμαι πως θα ξεφύγει εκτός θέματος του θρεντ, αλλά οκ. Θα προσπαθήσω να το περιορίσω όσο γίνεται. Ας μετακινηθεί, αν ενοχλεί.

(να ξεκαθαρίσω πριν αρχίσω να γράφω πως αυτό που ακολουθεί είναι καθαρά δική μου άποψη και σε καμία περίπτωση δεν επικαλούμαι "αυθεντία" οποιουδήποτε είδους)

Αυτό, κατά τη γνώμη μου, είναι ένα αρκετά μπερδεμένο ζήτημα, που μπερδεύεται ακόμα περισσότερο λόγω της διπλής ερμηνείας της λέξης "λαϊκός" στα ελληνικά, που σημαίνει ταυτόχρονα "ΓΙΑ το λαό, δημοφιλής" (αυτό που θα μπορούσαμε να ορίσουμε πχ ως popular/pop) και "ΑΠΟ το λαό, δημώδης" (αυτό που ίσως θα ονομάζαμε folk)

Στην πρώτη περίπτωση, το πράγμα είναι απλό: pop ή popular music (λαϊκή μουσική) είναι η δημοφιλής μουσική, που έχει ευρεία απήχηση. Αυτό δεν την κατατάσσει κάπου υφολογικά, αφού δημοφιλή μπορεί κατά περιόδους και περιοχές να είναι εντελώς διαφορετικά είδη μουσικής.

Άρα υπό αυτή την έννοια, όπως pop μουσική ήταν η jazz ή η rock ή η disco/funk μουσική (σε κάποιες εκφάνσεις τους) στο παρελθόν στην Αμερική, αλλά και σε χώρες που επηρεάζονταν πολιτισμικά από αυτή και σήμερα pop θεωρείται η RnB, η Rap, hip-hop κλπ, το ίδιο δεν μπορεί παρά να ισχύει και με την ελληνική λαϊκή (με την έννοια της popular) μουσική. Άρα, λαϊκή μουσική είναι και ο Ζαμπέτας, ο Χιώτης και ο Τσιτσάνης, λαϊκή και ο Ρέμος, ο Φοίβος και ο Πλούταρχος.

Στη δεύτερη περίπτωση, τα πράγματα μπερδεύονται λίγο. Ο διαχωρισμός εδώ έχει να κάνει με το δημιουργό. Δηλαδή είναι το τραγούδι αποτέλεσμα της δουλειάς ενός επώνυμου συνθέτη, που βασίζεται σε μια "λόγια" τεχνική σύνθεσης, ή είναι έργο κάποιου ή κάποιων ανώνυμων δημιουργών, που βασίζουν την σύνθεση των μουσικών και στιχουργικών τους έργων σε μια προφορική, λαϊκή παράδοση? Το αποτέλεσμα αυτής της ερώτησης είναι η δημιουργία του διπόλου "λόγιος-λαϊκός", που είναι και το βασικό διαχωριστικό στοιχείο στον χαρακτηρισμό ενός τραγουδιού ως λαϊκού ή όχι.

Σε αυτό το ήδη μπερδεμένο θέμα, έρχεται να προστεθεί και η έννοια της παραδοσιακής μουσικής. Η παραδοσιακή μουσική δεν ήταν πάντα παραδοσιακή, κάποτε υπήρξε λαϊκή (και την έννοια της popular και με την έννοια της folk). Αυτό που προσλαμβάνουμε σήμερα ως παραδοσιακή μουσική, είναι στην ουσία ένα μέρος της διαδεδομένης μουσικής του παρελθόντος που μέσω διαδικασιών συλλογικής μνήμης αλλά και κυρίαρχης ιδεολογίας (και σε αυτό έπαιξε τουλάχιστον στην Ελλάδα -και στη Γερμανία, από όσο γνωρίζω- πολύ μεγάλο ρόλο η λαογραφία, κατά την προσπάθειά της να δημιουργήσει ένα "κοινό πολιτισμικό παρελθόν" σε μια χώρα που κατά τα άλλα παρουσίαζε πολύ μεγάλες ιδιομορφίες) επιβίωσε και για αυτό το λόγο και συντηρείται ως κάτι ιερό από αρκετούς, που φοβούνται την αλλοίωση ή ακόμη και την εξαφάνισή της. Εξαφάνιση, όμως στην τέχνη, δε νοείται. Τίποτα δεν "χάνεται", απλά μετασχηματίζεται. Από αυτή την άποψη και μέσω ενός συνεχούς μετασχηματισμούς, ίσως η "λαϊκοπόπ" μουσική του σήμερα, να είναι πολύ πιο κοντά στην πραγματικά λαϊκή μουσική από ότι ένα συντηρημένο επίτηδες είδος.

Τέλος, ο διαχωρισμός της αστικής και της δημοτικής (της επαρχίας δηλαδή) μουσικής, έρχεται να μας δώσει το τελευταίο στοιχείο διαχωρισμού. Γιατί σύμφωνα με αυτά που περιέγραψα παραπάνω, λαϊκή μουσική είναι και τα κλαρίνα και τα νησιώτικα αλλά και ο Χιώτης ή τα ρεμπέτικα (αν και τα ρεμπέτικα τείνουν τελευταία να περάσουν σε αυτό που περιέγραψα ως παραδοσιακή μουσική, παρατηρήστε τα αφιερώματα στην τηλεόραση. Δεν είναι μουσική παράσταση, αλλά μουσική ανα-παράσταση. Φοράνε ρούχα εποχής και ψεύτικα μουστάκια, για να διατηρηθεί η "αυθεντικότητα" του ύφους...). Γιαυτό ακούγεται συχνά ο όρος "λαϊκοδημοτικό" ή "σκυλονησιώτικο". Είναι ταυτόχρονα η προσπάθεια να περιγραφεί πως κάποιος παίζει με μη παραδοσιακό τρόπο τη μη αστική μουσική.

Όλη αυτή η μπερδεμένη κατάσταση, αν και όχι πάντα συνειδητά, περνάει σε εμάς σαν σύγχυση. Για αυτόν ακριβώς το λόγο, όταν λέει κάποιος "ακούω", ή "παίζω λαϊκά", οφείλει στη συνέχεια να προσδιορίσει τί ακριβώς εννοεί. Εννοεί δηλαδή Πλούταρχο, Βασίλη Καρρά και Τερλέγκα? ή εννοεί Καζαντζίδη?

Τελειώνοντας, θα ήθελα να πω πως δε θα μου φανεί καθόλου περίεργο (αν ζήσω αρκετά για να το δω) αν σε μερικά χρόνια οι απόγονοί μας θα θεωρούν παραδοσιακή μουσική αυτό που εμείς σήμερα θεωρούμε ως σκυλάδικο με την κακή έννοια. Δεν είναι απαραίτητο πως αυτό που διασώζεται είναι αυτό που οι "ειδικοί" πιστεύουν πως έχει καλλιτεχνική αξία...

 
Superfunk είπε:
Η λυση ειναι μια: AKOYΣΕ πολλα λαϊκα για να δεις τι παιζουν οι μπασιστες.

Στα παλια λαϊκα (50s & 60s)  τα πραγματα ειναι σχετικα απλα,στα 70s λαϊκα υπαρχει μια disco προεγγιση... ;D,στα μοντερνα λαϊκα η φιουζονιλα και η υπερβολη  παει συννεφο αλλα για καποιον ...περιεργο λογο ακουγεται μια χαρα... ;D (παρε οπωσδηποτε 5χορδο ή 6χορδο αν πρεπει να παιξεις ΑΚΡΙΒΩΣ αυτα που παιζουν στους δισκους)
Να υπογραμμίσω εν τω μεταξύ, πως αυτό που λέει ο Superfunk είναι ταυτόχρονα ΚΑΙ το ζουμί του θέματος, αλλά ΚΑΙ η απόδειξη αυτού που έγραφα παραπάνω σχετικά με κυρίαρχη (πολιτισμικά εδώ) ιδεολογία και προφορική (ή ακουστική) παράδοση.

Δηλαδή τί γραμμές θα παίξει ένας μπασίστας σε ένα καινούριο κομμάτι? Μα αυτές που είναι δημοφιλείς (τόσο ανάμεσα στους μουσικούς όσο και στο κοινό) φυσικά! Το '70, disco, το '80-90 fusion, το 2010 glam metal!

 
      Γενικά, το  λαϊκό ως εξέλιξη των ρεμπέτικων διαμορφώθηκε στη δεκαετία του 50' και επί μέρους υφολογικά στολίδια (φολκλορ, εξωτισμός) αλλά και η έννοια star system  (τηρουμένων αναλογιών, βέβαια) είναι πράγματα που πυροδοτήθηκαν στα 60'. Η βάση του σημερινού λαϊκού συν τις προσθήκες των επόμενων δεκαετιών και με τις αλλαγές της μουσικής βιομηχανίας μέχρι σήμερα.

  Μία σημαντική παράμετρος στο πέρασμα στο λαϊκό από το ρεμπέτικο είναι :

'' Παράλληλα, διαφαίνεται ότι το λαϊκό τραγούδι αρχίζει να φεύγει από τους κοινούς καημούς μιας ομάδας, προς την κατεύθυνση του προσωπικού καημού.''

Συμπληρώνοντας:

''Γνωρίζοντας μάλιστα την εξέλιξη του ελληνικού τραγουδιού τις επόμενες δεκαετίες, αυτή η τάση επιβεβαιώνεται. Σήμερα δε, αφού ο προσωπικός καημός εξελίχτηκε σε καψούρα και μετά σε συγκεκριμένο τρόπο διασκέδασης στα κέντρα της παραλιακής, οι συζητήσεις αφορούν στο αν το λαϊκό τραγούδι τελικά υπάρχει. Πιθανώς, το λαϊκό στοιχείο να έχει αντικατασταθεί από το μαζικό.''

Συγγνώμη για το off topic

 
myrsias είπε:
Δηλαδή τί γραμμές θα παίξει ένας μπασίστας σε ένα καινούριο κομμάτι? Μα αυτές που είναι δημοφιλείς (τόσο ανάμεσα στους μουσικούς όσο και στο κοινό) φυσικά! Το '70, disco, το '80-90 fusion, το 2010 glam metal!
Πάρα πολύ σωστά! Μην ξεχνάμε ότι και το λαϊκό ήταν πάντα ανοικτό είδος προς ξένα στοιχεία και ο πατέρας του (το ρεμπέτικο) θεωρήθηκε κι αυτό ξενόφερτο όταν εμφανίστηκε στον ελλαδικό χώρο από τους πρόσφυγες της Μικράς ασίας.

 
myrsias είπε:
Δηλαδή τί γραμμές θα παίξει ένας μπασίστας σε ένα καινούριο κομμάτι? Μα αυτές που είναι δημοφιλείς (τόσο ανάμεσα στους μουσικούς όσο και στο κοινό) φυσικά! Το '70, disco, το '80-90 fusion, το 2010 glam metal!
Ε μη μου λες τώρα τέτοια πράγματα, κορίτσι πράμα.  ;D

Α, by the way που λένε και στο χωριό μου, καλά πήγε η πρώτη πρόβα. Έμεινα πάνω-κάτω σε ένα απλό παίξιμο, όντας έξω από τα νερά μου, το οποίο όμως πήρε κάποια εύσημα, γιατί οι υπόλοιποι έχουν βαρεθεί το συνεχές slap από τους μπασίστες που παίζουνε κατά καιρούς. Τώρα σειρά έχει το διάβασμα, ουσάκ, χιτζάζ και δε συμμαζεύεται!

 
Papalampraina είπε:
Τώρα σειρά έχει το διάβασμα, ουσάκ, χιτζάζ και δε συμμαζεύεται!
Καλημερα Γιαννη...Νομιζω σ αυτο το σημειο θα ειναι ενδιαφερον να αναφερουμε τις σκαλες-δρομους που χρησιμοποιουνται στους λαικους δρομους καθως και τα ευρωπαικα ονοματα και τυπους τους...

Κανω την αρχη εγω με

α.Χιτζαζ:Μιξολυδιος b9 b13

τυπος:1 b2 3 4 5 b6 b7

β.ουζακ-ουσακ(την εχω ακουσει και με τα 2 ονοματα):Φρυγιος

τυπος:1 b2 b3 4 5 b6 b7

γ.χιτζασκαν(βυζαντινη):Ιονικος b9 b13(αν και στην ουσια ειναι 2 χιτζαζ μαζι,απλα το ιονικος b9b13 την περιγραφει αρκετα καλα,το παω και παρακατω και γραφω οτι ο ιονικος μια μιξολυδια με προσαγωγεα ειναι στην ουσια)

τυπος:1 b2 3 4 5 b6 7

 
warwickplayer είπε:
Καλημερα Γιαννη...Νομιζω σ αυτο το σημειο θα ειναι ενδιαφερον να αναφερουμε τις σκαλες-δρομους που χρησιμοποιουνται στους λαικους δρομους καθως και τα ευρωπαικα ονοματα και τυπους τους...

Κανω την αρχη εγω με

α.Χιτζαζ:Μιξολυδιος b9 b13

τυπος:1 b2 3 4 5 b6 b7

β.ουζακ-ουσακ(την εχω ακουσει και με τα 2 ονοματα):Φρυγιος

τυπος:1 b2 b3 4 5 b6 b7

γ.χιτζασκαν(βυζαντινη):Ιονικος b9 b13(αν και στην ουσια ειναι 2 χιτζαζ μαζι,απλα το ιονικος b9b13 την περιγραφει αρκετα καλα,το παω και παρακατω και γραφω οτι ο ιονικος μια μιξολυδια με προσαγωγεα ειναι στην ουσια)

τυπος:1 b2 3 4 5 b6 7
(Καταρχήν λέγεται χιτζαζκάρ και όχι χιτζαζκάν)

Συγνώμη που επεμβαίνω, αλλά η προσέγγισή σου είναι λάθος. Τα μακαμ και οι δρόμοι ΔΕΝ είναι απλά τρόποι της δυτικής μουσικής με αλλαγμένα ονόματα. Το νόημσ (ειδικά για να ένα μπασίστα) δεν είναι να μάθει κανείς "την κλίμακα". Το καθε ένα από τα μακάμ, συμπεριφέρεται μελωδικά και αρμονικά με ένα συγκεκριμένο τρόπο. Θα ήταν πιο σωστό να τα προσεγγίζει κανείς ως "πεντάχορδα" και "τετράχορδα". Δηλαδή να χωρίζει στα δύο την κάθε "κλίμακα" (τετράχορδο-πεντάχορδο, ή πεντάχορδο-τετράχορδο, ανάλογα με το αν η μελωδία "στεκεται" περισσότερο στην τέταρτη ή στην πέμπτη). Π,χ, το ουσάκ (ουζακ δεν το έχω δει ποτέ γραμμένο)ΔΕΝ είναι φρύγιος, γιατί ναι μεν μέχρι την τέταρτη (που είναι συνήθως η δευτερη σημαντικότερη βάση του) είναι όντως 1, b2, b3 4, αλλά από εκεί κι πάνω μπορεί να ανέβει και να κατέβει με πολύ διαφορετικούς τρόπου (ο πιο συνηθισμένος είναι "πεντάχορδο ραστ", δηλαδή 1, 2, 3, 4, 5, σαν τη ματζόρε στο συγκερασμένο σύστημα και όταν κατεβαίνει βαρύνονται η 6η και η 7η, και έτσι όντως κατεβαίνει ως φρύγιος)

Για εμένα, η πιο σωστή προσέγγιση σε σχέση με το τί θέλει να καταφέρει ο νεοφώτιστος "λαϊκός", είναι κυρίως να ακούσει κομμάτια και να προσέξει πως συμπεριφέρονται οι μελωδίες και η αρμονία. Αν πας να μπλέξεις με τη θεωρία της ανατολικής μουσικής, ειδικά αν το κάνεις μισο-λάθος, μόνο μπέρδεμα μπορεί να σου προκαλέσει...

Από εκεί και πέρα, αν θέλει κάποιος όντως να ψάξει το θέμα σε μεγαλύτερο βάθος, υπάρχουν ΚΑΙ στα ελληνικά πολύ καλά θεωρητικά βιβλία, αν ενδιαφέρεται κάποιος, ευχαρίστως να προτείνω μερικά.

 
myrsias είπε:
(Καταρχήν λέγεται χιτζαζκάρ και όχι χιτζαζκάν)

Συγνώμη που επεμβαίνω, αλλά η προσέγγισή σου είναι λάθος. Τα μακαμ και οι δρόμοι ΔΕΝ είναι απλά τρόποι της δυτικής μουσικής με αλλαγμένα ονόματα. Το νόημσ (ειδικά για να ένα μπασίστα) δεν είναι να μάθει κανείς "την κλίμακα". Το καθε ένα από τα μακάμ, συμπεριφέρεται μελωδικά και αρμονικά με ένα συγκεκριμένο τρόπο. Θα ήταν πιο σωστό να τα προσεγγίζει κανείς ως "πεντάχορδα" και "τετράχορδα". Δηλαδή να χωρίζει στα δύο την κάθε "κλίμακα" (τετράχορδο-πεντάχορδο, ή πεντάχορδο-τετράχορδο, ανάλογα με το αν η μελωδία "στεκεται" περισσότερο στην τέταρτη ή στην πέμπτη). Π,χ, το ουσάκ (ουζακ δεν το έχω δει ποτέ γραμμένο)ΔΕΝ είναι φρύγιος, γιατί ναι μεν μέχρι την τέταρτη (που είναι συνήθως η δευτερη σημαντικότερη βάση του) είναι όντως 1, b2, b3 4, αλλά από εκεί κι πάνω μπορεί να ανέβει και να κατέβει με πολύ διαφορετικούς τρόπου (ο πιο συνηθισμένος είναι "πεντάχορδο ραστ", δηλαδή 1, 2, 3, 4, 5, σαν τη ματζόρε στο συγκερασμένο σύστημα και όταν κατεβαίνει βαρύνονται η 6η και η 7η, και έτσι όντως κατεβαίνει ως φρύγιος)
Πολυ ενδιαφερον...καλα για την χιτζαζκαρ αγνωουσα την ονομασια γιατι δεν εχω σπουδασει βυζαντινη μουσικη...

Για την ουσακ γνωριζω οτι συνηθως κατεβαινει σαν φυσικη μινορε και ανεβαινει σαν ουσακ...δηλαδη το b2 δρα ως προσαγωγεας της τονικης κατι πολυ ευχαριστο στο ανθρωπινο αυτι...για το οτι κατεβενει σαν ματζορε(κλασικη μελωδικη πραμα?)ουτως η αλλως φυσικα στο 6ο σκαλοπατι του ο φρυγιος....ιονικος ειναι αλλα στο πεμπτο πρωτη φορα το ακουω οτι μπορει να συνεχισει σαν ματζορε...πολυ ενδιαφερον θα το ψαξω!σε ευχαριστω πολυ!

 
Από εκεί και πέρα, αν θέλει κάποιος όντως να ψάξει το θέμα σε μεγαλύτερο βάθος, υπάρχουν ΚΑΙ στα ελληνικά πολύ καλά θεωρητικά βιβλία, αν ενδιαφέρεται κάποιος, ευχαρίστως να προτείνω μερικά.
Για πες  :)

 
pkole είπε:
Για πες  :)
Παραθέτω βιβλία με πρακτική σημασία και εφαρμόσιμα στο παίξιμο, όχι απλά ιστορικού- μουσικολογικού ενδιαφέροντος. Επίσης, παραθέτω αυτά τα οποία θεωρώ α)με ορθή μέθοδο και β)όχι λίγα, αλλά όχι και πολλά, ώστε να είναι μεν επαρκή, αλλά να μη βαλτώσει κάποιος που θα θέλει να ασχοληθεί. Όλα, εκτός από αυτό που θα σημειώσω με αστερίσκο, βρίσκονται εύκολα στα ελληνικά βιβλιοπωλεία. Οι χρονολογίες που σημειώνω αφορούν τις εκδόσεις των δικών μου αντιτύπων, η πρώτη έκδοση μπορεί να έχει άλλη χρονολογία.

-Τσιαμούλης, Χρίστος - Ερευνίδης Παύλος, Ρωμηοί Συνθέτες της Πόλης, εκδόσεις δόμος 1998, Αθήνα

-Μαυροειδής, Μάριος, Οι μουσικοί τρόποι στην ανατολική μεσόγειο, εκδόσεις fagotto 1999, Αθήνα

-Touma, Habib Hassan, the music of the Arabs Amadeus Press 2003, Campridge, U.K.

-*Feldman, Walter, Music of the Ottoman Court, VWB 1996, Berlin, Germany

-Γράψας, Νίκος ταμπουράς, μέθοδος διδασκαλίας, edition Orpheus 2007, Αθήνα

και τέλος, για τους δρόμους σε συγκερασμένο σύστημα, την αρμονία τους, αλλά και τη λαϊκή κιθάρα γενικότερα, προτείνω το βιβλίο του Δ. Μυστακίδη Λαϊκή Κιθάρα, το οποίο από ότι βλέπω υπάρχει και σε pdf εδώ: http://www.rembetiko.gr/generalmedia/pdf/laiki_kithara_dmystakidis.pdf

 
warwickplayer είπε:
Για την ουσακ γνωριζω οτι συνηθως κατεβαινει σαν φυσικη μινορε και ανεβαινει σαν ουσακ...δ
Ούτε αυτό είναι σωστό. το ουσάκ δεν κατεβαίνει ποτέ σαν φυσική μινόρε, γιατί η δεύετρη είναι μονίμως b2. Στην πραγματικότητα, το "πραγματικό" ουσάκ (δηλαδή οι πρώτες 4 νότες) είναι πάντα ίδιες και στη συνέχεια συνήθως ανεβαίνει (με νέα βάση την τέταρτη του ουσάκ) ως ραστ και κατεβαίνει ως μπουσελίκ. με λίγα λόγια, από την πέμπτη και πάνω συμπεριφέρεται περίπου (η έβδομη είναι συνήθως b7) ως μελωδική μινόρε. Αλλά αυτό ισχύει αυστηρά για το ΜΑΚΑΜ ουσάκ, το ουσάκ ως λαϊκός δρόμος, είναι λίγο πιο άκαμπτο, μπορεί να το δεις να αφήνει και αμετακίνητες τη 6η και την 7η.

Α, by the way που λένε και στο χωριό μου, καλά πήγε η πρώτη πρόβα. Έμεινα πάνω-κάτω σε ένα απλό παίξιμο, όντας έξω από τα νερά μου, το οποίο όμως πήρε κάποια εύσημα, γιατί οι υπόλοιποι έχουν βαρεθεί το συνεχές slap από τους μπασίστες που παίζουνε κατά καιρούς.
Ωραίος! αυτό είναι και το μυστικό, "το λακωνίζειν εστί φιλοσοφείν" στο μπάσο αυτού του είδους. Όσο πιο πολύ καιρό μπορείς να κρατηθείς μακρυά από το πολύπλοκο παίξιμο, τόσο το καλύτερο για εσένα και την υπόλοιπη μπάντα!

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Κοιτα αυτο που σου ειπα για την ουσακ(φρυγιο)το χω ακουσει και το χω παιξει αλλα σε τζαζ κομματια...οποτε μαλλον εκει ειναι η διαφορα...

 

Απαντήσεις

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top