• Το Noiz σας εύχεται χρόνια πολλά και ένα ευτυχισμένο 2025! 🎊

Martin D-18 του 1979 χωρίς trussrod

stonedterror

Νέο μέλος
Μηνύματα
101
Πόντοι
18
Καλησπέρα στο forum.

αρχικά είμαι άπειρος με ακουστικά όργανα γι αυτό οποιαδήποτε βοήθεια θα εκτιμηθεί πολύ

Είναι να αποκτήσω μια ακουστική Martin D-18 του 1979...η οποία δεν έχει βέργα trussrod.Όπως διάβασα στο site της Martin τα trussrod τα βάλανε στις κιθάρες τους από το 1985 και μετά οπότε όλες οι κιθάρες πριν το 1985 είναι χωρίς.Η ερώτηση μου είναι τι κάνουμε σε περίπτωση που το μπράτσο ''πάρει''?.Επίσης υπάρχει κάποιος τρόπος για ρύθμιση στο υψος των χορδών?Έχει κάποιος εμπειρία από παλιές Martin και κατα πόσο είναι σταθερό το μπρατσο στις καιρικές αλλαγές?Στις ηλεκτρικές μου χρειάζετε μικρό επεμβάση 3-4 φορές τον χρόνο η βέργα και αυτο με αγχώνει αν χρειαστεί και η ακουστική.Γενικά γίνονται ρυθμίσεις σε παλιά Martin ή την πήρες και τέλος?

ευχαριστώ

 
Γενικα μιλωντας, το trussrod δεν το χρησιμοποιουμε για να αλλαξουμε το υψος των χορδων, αλλα για να ρυθμισουμε το relief. Το υψος των χορδων το ρυθμιζεις κατα κυριο λογο με το υψος της γεφυρας (του saddle), σε συνδυασμο προφανως με το υψος του nut και των ταστων. Ψηλωνει το action, χαμηλωνεις το saddle. Αυτο φυσικα δεν μπορεις να το κανεις εσαει - θα επανελθω σε αυτο αργοτερα.

Το trussrod λοιπον ειναι εκει για τη ρυθμιση του relief του μανικιου, και προφανως το να ΜΗΝ εχεις trussrod ειναι ενα θεματακι. Δεν ειναι το τελος του κοσμου - υπαρχουν παρα πολλες κιθαρες εκει εξω, Martin και μη, συχνα και πολυ παλαιοτερες απο τη δικη σου, που παιζουν μια χαρα ακομη. Ισως οχι με το καλυτερο action στον κοσμο αλλα μια χαρα playable παραμενουν. Ειδικα με μια Martin, οι οποιες ηταν κατα κανονα πολυ solidly built, και ειχαν και αξιοπρεπη στηριξη στο μανικι (εχουν βεργα μεσα, απλα δεν ειναι adjustable κατα οποιοδηποτε τροπο), θα περιμενα να ειναι σχετικα οκ μια κιθαρα του '79. Υποθετωντας οτι ζουσε (και θα συνεχισει να ζει) σε "νορμαλ" συνθηκες. Μαθαινεις και εσυ να ζεις με μικροαλλαγες στο action ανα τις εποχες και πας παρακατω. 

Αν τωρα εμφανιστει εν καιρω θεμα με το relief του μανικιου, υπαρχουν 2-3 επιλογες. Ολες αισθητα πιο μπελαλιδηκες απο ενα trussrod adjustment αλλα οπως ειπα οχι και το τελος του κοσμου. Μια επιλογη ειναι να γινει dressed out μεσω των ταστων το relief, οσο αυτο ειναι δυνατο. Μια αλλη ειναι να επιχειρηθει "στρωσιμο" του μανικιου με υψηλη θερμοκρασια και το καταλληλο jig. Και τα δυο ειναι σχετικα δραστικες επεμβασεις και το κατα ποσο ειναι εφικτες/θεμιτες θα πρεπει να στο πει καποιος οργανοποιος εμπιστοσυνης σου (σοβαρος, οχι να ξερει απλα να κανει σεταπ σε ηλεκτρικες) αφου δει το οργανο. 

Το αλλο θεμα που πρεπει να σε απασχολει ειναι αυτο του neck reset. Σε ολες τις ακουστικες κιθαρες, με την παροδο του χρονου το μανικι γερνει προς τα μπροστα υπο την ταση των χορδων. Υποχωρει λιγο το καπακι, υποχωρει και το neckblock και σιγα σιγα αλλαζει η γωνια του μανικιου σε σχεση με το σωμα. Αυτο το πραγμα ΔΕΝ εχει να κανει με την υπαρξη trussrod και ΔΕΝ διορθωνεται με ρυθμιση trussrod. Σε αλλες κιθαρες γινεται πιο γρηγορα, σε αλλες πιο αργα - αλλα ειναι σχεδον σιγουρο οτι θα γινει σε βαθος χρονου. 

Οσο αλλαζει η γωνια του μανικιου ανεβαινει σιγα σιγα το action. Αρχικα αυτο το διορθωνουμε χαμηλωνοντας το saddle οπως ειπαμε. Aπο ενα σημειο και μετα ομως θα ξεμεινεις απο saddle - τοτε πλεον η κιθαρα χρειαζεται neck reset. Πρεπει δηλαδη να αποκολληθει το μανικι, να διορθωθει η γωνια στο neck pocket σκαλιζωντας καταλληλα το dovetail και να ξαναμπει το μανικι. Αυτη η διαδικασια ειναι αρκετα μπελαλιδικη και κυριως εχει ενα σοβαρο κοστος (μερικες εκατονταδες ευρω αναλογα και που θα απευθυνθεις). 

Αυτο ειναι απο που θα επρεπε να σε απασχολει - βαλε καποιον γνωστη να κοιταξει την κιθαρα και να σου πει κατα ποσο η κιθαρα αυτη ειναι σε αμεση αναγκη neck reset. Να τονισω εδω - ειναι κοστος, ειναι μπελας αλλα ειναι και αναποφευκτο σε vintage οργανα. Σχεδον οτι οργανο απο 60's και πριν βρεις εκει εξω θα εχει περασει ενα neck reset σε καποια φαση. Kαι να βρεις ενα οργανο τετοιας ηλικιας που να μην θελει τωρα neck reset, μπορει καλλιστα να θελει σε 4, 5, 10 χρονια απο τωρα. Μπορει να εισαι και κωλοφαρδος και να αντεξει αλλα 20, 25 μεχρι να χρειαστει. Αλλα να το εχεις υποψην σου. 

Αν η τιμη ειναι σωστη, και το οργανο το αξιζει (μια D-18 του '79 προφανως αξιζει) μη το φοβασαι, και να θελει το neck reset στα κοντα. Απλα να το εχεις υποψην σου. 

 
αρχικά σε ευχαριστώ πολύ για τον χρόνο και την απάντηση σου.Ναι ναι το γνωρίζω οτι το trussrod δεν είναι η δουλειά του το ύψος των χορδών αν και σε μια lag φθηνή που έχω όταν πηρε το μπρατσο της σηκώθηκαν και οι χορδες της λίγο και όταν το ίσιωσα ξαναέπεσαν αυτό το λίγο που είχαν πάρει.Την κιθάρα την έπαιξα και πραγματικά με εντυπωσίασε και το μπράτσο της ήταν  ολόισιο και το ύψος των χορδών της απολύτως φυσιολογικό απλά όπως είπα και πριν δεν έχω εμπειρία με πολλά ακουστικά όργανα πόσο κιόλας παλιά και πριν προχωρήσω στην απόκτηση της θα ήθελα κάποιες γνώμες πιο ειδικών από εμένα για το πως αντιμετοπίζονται κάποια θέματα που πιθανόν να αντιμετοπίσω στο μέλλον.

μια ερώτηση που μου προέκυψε τώρα,λες το ΄υψος των χορδών το ρυθμίζουμε απο τo ύψος της γέφυρας...πως ακριβώς γίνεται αυτό αφού η γεφυρα ειναι κολλημένη στο σωμα της κιθάρας?

 
Η γεφυρα ειναι κολλημενη ναι, αλλα το saddle (το κοκκαλινο/πλαστικο κομματι) δεν ειναι. Οποτε βγαζεις τις χορδες και προσεκτικα τριβεις το saddle με γυαλοχαρτο ωστε να το κοντυνεις (απο την κατω πλευρα προφανως, με καποιες ελαχιστες εξαιρεσεις). Ειναι σχετικα ευκολη και γρηγορη δουλεια για εναν επαγγελματια, και κατι που θα εκανε οποιοσδηποτε σοβαρος τεχνικος κατα τη διαρκεια ενος σετ απ.

Ενιοτε μπορει να κανει καποιος το ιδιο με τη γεφυρα ολοκληρη. Αν πχ εχει χαμηλωσει το saddle πολυ και πλεον δεν παει πιο κατω, μια λυση ειναι να ξεκολλησεις τη γεφυρα, να την τριψεις απο κατω (οπως το saddle) για να μειωθει το υψος της και να την ξανακολλησεις. Μπελας μεν, λιγοτερος μπελας απο ενα πληρες neck reset δε - ειδικα αν η κιθαρα θελει ιιιιιιισα λιγη βοηθεια για να ερθει στα ισια της. Μπορει να σου κερδισει μερικα ακομα χρονια ζωης. 

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Να συμπληρώσω εδώ στα όσα πολύ σωστά έγραψε ο @odis13, ότι όλες αυτές οι επεμβάσεις πλην αυτής με την διόρθωση του nut και του saddle, είναι ιδιαίτερα κοστοβόρες.

Ειδκά το neck reset, μπορεί να σου στοιχίσει όσο κάνει μια αξιοπρεπής ακουστική κιθάρα (όχι η συγκεκριμένη Martin φυσικά).

 
Αν δεν έχει truss rod ακουστική ή ηλεκτρική κιθάρα είναι άχρηστη. Εκτός αν έχεις διάθεση για πειράματα.

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Οι παλιότερες Martin όπως αυτή που κοιτάς έχουν truss rod, απλά δεν ρυθμίζεται (είναι non-adjustable). Και αυτό γιατί σπανίως χρειαζόταν, εκτός αν η κιθάρα ταλαιπωρούταν. 

Αν ήταν να βγάλει πρόβλημα θα το είχε βγάλει μέχρι τώρα..! Απλά πρόσεχε την λίγο, μη φάει ακραίες υγρασίες και θερμοκρασίες χειμώνα καλοκαίρι και εντάξει.

Εμένα πιο πολύ θα με απασχολούσε να ελέγξω το bracing μέσα στην κιθάρα (τα στηρίγματα δηλαδή σε μπροστά και πίσω καπάκι), πράγμα που γίνεται με καθρεφτάκι η και βίντεο με το κινητό.

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Λογικά μια κιθάρα σχεδόν 50 ετών αν ήταν να εμφανισει πρόβλημα θα το είχε εμφανίσει.

Από την εμπειρία μου τα μπράτσα σε όλες σχεδόν τις vintage κιθάρες από κάποια στιγμή και μετά γίνονται....μπετόν και δεν θέλουν ποτέ ρύθμιση στο relief .

 
Εγω πάντως έχω δύο κλασσικές μια Aria A552 japan 45 ετών και μία Juan Alvarez Spain 40 ετών και οι δύο σκευρωμένες.Η καλύτερη λύση είναι να βγάλεις το fretboard να σκαφτεί  το μπράτσο και να μπει truss rod.

 
Εγω πάντως έχω δύο κλασσικές μια Aria A552 japan 45 ετών και μία Juan Alvarez Spain 40 ετών και οι δύο σκευρωμένες.Η καλύτερη λύση είναι να βγάλεις το fretboard να σκαφτεί  το μπράτσο και να μπει truss rod.
Φυλακή μόνο στη σκέψη να σκάψει vintage Martin.

 
Εγω πάντως έχω δύο κλασσικές μια Aria A552 japan 45 ετών και μία Juan Alvarez Spain 40 ετών και οι δύο σκευρωμένες.Η καλύτερη λύση είναι να βγάλεις το fretboard να σκαφτεί  το μπράτσο και να μπει truss rod.
φίλε η κιθάρα κάθε άλλο παρά σκευρωμένη είναι....παίζει και ακούγεται μαγικά.Οι απορίες μου έχουν να κάνουν με το τι γίνετε σε περιπτώσεις που κάτι ''στραβώσει'' και πως το αντιμετοπίζουμε αν η κιθάρα δυσκολέψει κάποια στιγμή στο παίξιμο...και σίγουρα όχι με σκάψιμο σε ενα οργανο 44 ετών   ...οπότε όχι την καλύτερη λύση που προτείνεις θα την αποφύγω.ευχαριστώ πάντως

 
Από τις μέχρι τώρα απαντήσεις αν πάρει το μανίκι είναι μια κοστοβόρα διαδικασία να επανέλθει.

Το ερώτημα είναι τι μπορείς να κάνεις για να μην πάρει το μανίκι.

Πρακτικά μόνο ένα πράγμα, να εξομοιώσεις τις συνθήκες που βρίσκεται τώρα η κιθάρα και αναφέρομαι μόνο στην υγρασία. αν είναι σε ένα ξηρό περιβάλλον και την έχεις σε ένα μέρος με πολλή υγρασία τότε πιθανότατα θα "πάρει".

Δεν ξέρω πόσο εύκολα έχεις πρόσβαση σε τέτοιες πληροφορίες, αλλά είναι ο μοναδικός τρόπος να την προστατέψεις ή πιο σωστά να ελαχιστοποιήσεις τις πιθανότητες να σκευρώσει.

 
Ενώ όταν κόβουν το μανίκι για να κάνουν neck reset είναι καλύτερο;
Για μένα σε τέτοια όργανα δεν κάνεις τέτοιες επεμβάσεις.

Πρακτικά μόνο ένα πράγμα, να εξομοιώσεις τις συνθήκες που βρίσκεται τώρα η κιθάρα και αναφέρομαι μόνο στην υγρασία. αν είναι σε ένα ξηρό περιβάλλον και την έχεις σε ένα μέρος με πολλή υγρασία τότε πιθανότατα θα "πάρει".
Μόνο τέτοιες λύσεις θα κοιτούσα και προφανώς δε θα την έκανα βόλτες την κιθάρα. Δε μιλάμε για κάποιο workhorse όργανο, αλλά ζωντανή ιστορία.

 
η κιθάρα κάθε άλλο παρά σκευρωμένη είναι....παίζει και ακούγεται μαγικά.


Εδώ τελειώνουν όλα.

Την πας και σ' ένα τεχνικό που να είναι καλός και να τον εμπιστεύεσαι, να κάνει έναν έλεγχο μπας και κάτι ... υπάρχει που δεν φαίνεται, και .... μεγειές.

Πολλοί θα θέλαμε να είμαστε στην θέση σου να ξέρεις.

EDIT: Η κιθάρα έχει truss rod μόνο που αυτό δεν ρυθμίζεται. Η ρύθμιση του truss rod δεν διορθώνει το σκεύρωμα αν υπάρξει τέτοιο. Ρυθμίζει μόνο το relief.

Οπότε δεν χάνεις και πολλά από κάτι τέτοιο.

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Το έκανα!Πλέον είναι στην κατοχή μου  <3

398183826_1727521804427541_457867330838562860_n.jpg

386453887_310018378520394_4531334973382927282_n.jpg

 
Ε τότε .... μεγειές και επίσημα. :classic_smile:

EDIT: Η γάτα εγκρίνει? Από εκεί έπρεπε να πάρεις πρώτα γνώμη.

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Ενώ όταν κόβουν το μανίκι για να κάνουν neck reset είναι καλύτερο;
Αυτου του ειδους το neck reset ειναι μακραν το πιο βαρβαρο και γινεται μονο σε ελαχιστες περιπτωσεις, ειτε λογω περιεργης κατασκευης ειτε αν θες την απολυτως πιο ευκολη/φτηνη δουλεια που μπορει να γινει. Δεν υπαρχει κανενας λογος να το κανεις σε μια D-18. 

Το σωστο neck reset, ειδικα αν γινει με την πολυ μοντερνα μεθοδο που δεν περιλαμβανει ατμο, ειναι πολυ λιγοτερο επεμβατικο απο αυτο που περιγραφεις. 

Το έκανα!Πλέον είναι στην κατοχή μου  <3


Μεγεια stonedterror, να τη χαρεις! Κουκλα φαινεται, εχει βλεπω και την original θηκη, μια χαρα! 

 
Αυτου του ειδους το neck reset ειναι μακραν το πιο βαρβαρο και γινεται μονο σε ελαχιστες περιπτωσεις, ειτε λογω περιεργης κατασκευης ειτε αν θες την απολυτως πιο ευκολη/φτηνη δουλεια που μπορει να γινει. Δεν υπαρχει κανενας λογος να το κανεις σε μια D-18. 

Το σωστο neck reset, ειδικα αν γινει με την πολυ μοντερνα μεθοδο που δεν περιλαμβανει ατμο, ειναι πολυ λιγοτερο επεμβατικο απο αυτο που περιγραφεις.


Έχω την εντύπωση ότι στις παλιές Martin χρησιμοποιούσαν hot hide glue.

Αν όντως ισχύει αυτό, το neck reset, είναι υπερβολικά ανώδυνο.

Απλά ξεκολλάς μπράτσο, ισιώνεις και ξανακολλάς.

Παραμένει όμως πανάκριβη φυσικά.

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:

Απαντήσεις

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top