- Μηνύματα
- 385
- Πόντοι
- 16
Επανέρχομαι μετά από μεγάλη απουσία στο noiz.gr και εύχομαι Καλό Καλοκαίρι.
Να διευκρινίσω απ’ την αρχή ότι με τις φράσεις που χρησιμοποιώ: ‘’Σωστό Πρακτικά’’ και ‘’Λάθος θεωρητικά’’ πολλοί θα διαφωνήσετε αφού η θεωρία έχει μια λογική συνέχεια και να συμπίπτει με την πράξη. Αν έχουμε νεφελώδη στο μυαλό μας τότε παιδευόμαστε και ειδικά όσοι θέλουν να μεταδώσουν κάτι στους άλλους θα πρέπει να σημειώνουν την αμφιβολία τους και την ξεδιαλύνουν. Συγκέντρωσα λοιπόν τέτοιες εκφράσεις και θα ήθελα και τη γνώμη σας επ’ αυτών ή να εμπλουτίσετε το post με περαιτέρω τέτοιου είδους πληροφορίες.
1. Ήξερα ότι οι ματζόρε πεντατονικές δεν έχουν ημιτόνια (anhemitonic) αλλά παράγονται , αρχίζοντας από οποιαδήποτε νότα με τη σειρά : ΤΟΝΟΣ-ΤΟΝΟΣ-ΤΡΙΗΜΙΤΟΝΙΟ-ΤΟΝΟΣ-ΤΡΙΗΜΙΤΟΝΙΟ. . Έτσι για την κλίμακα C- D – E – G – A – C =ΤΟΝΟΣ-ΤΟΝΟΣ-ΤΡΙΗΜΙΤΟΝΙΟ-ΤΟΝΟΣ-ΤΡΙΗΜΙΤΟΝΙΟ .
Πρόσφατα αγόρασα και διαβάζω ένα ωραίο βιβλίο, 487σελίδων, με τίτλο « Η ΜΟΥΣΙΚΗ στην ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ » της Κατερίνας Παπαοικονόμου-Κηπουργού καθηγήτριας πιάνου στο Εθνικό Ωδείο Αθηνών.
Όταν έφθασα στη σελίδα 66 αναφέρει επί λέξει: ʽʼΤο διάστημα της τρίτης μικρής (με λόγο 32/27) το ονόμαζαν οι αρχαίοι Έλληνες) τριημιτόνιο, όπως και σήμεραʼʼ.
Δείτε και τον συνημμένο πίνακα της σελίδας 67 του βιβλίου όπου δίνει τα ονόματα των διαστημάτων τότε και σήμερα:
http://i1290.photobucket.com/albums/b539/stefanos604/MISCELLANEOUS/taurhoiotaetamuiotatau3CC0nuiotaomicron3etamuiotakapparho3AE0_zps8f469523.jpg
Όμως τα διαστήματα δεν παίρνουν το όνομά τους ούτε από τους τόνους ούτε από τα ημιτόνια που απέχουν. Αλλά από το αν θα είναι μικρά ,μεγάλα, καθαρά ελαττωμένα ,ή αυξημένα.
''το Τριημιτόνιο αποτελεί μία μουσική απόσταση, ένα μελωδικό διάστημα που ισοδυναμεί με 3 ημιτόνια''. Έτσι θα το βρούμε σαν ορισμό σε πολλές πηγές –ειδικά σε κείμενα με 5τονικές, και όπως φαίνεται μαθηματικά (πρακτικά που λέω εγώ) είναι σωστό . Πχ Πηγή: http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9A%CE%BB%CE%AF%CE%BC%CE%B1%CE%BA%CE%B1_(%CE%BC%CE%BF%CF%85%CF%83%CE%B9%CE%BA%CE%AE)
Άρα το τριημιτόνιο είναι το διάστημα 2ας αυξημένο (Π.χ. ντο-ρε#) και όχι το διάστημα 3ης μικρό (Π.χ. μι-σολ)
Πάντως το όνομα ΚΗΠΟΥΡΓΟΥ πρέπει να είναι βαρυσήμαντο.
Δείτε το βιογραφικό της εδώ: http://argolikivivliothiki.gr/2011/0...7%CE%BD%CE%B1/
Ένας ερασιτέχνης όταν βλέπει τέτοια βιογραφικά με τέτοιες σπουδές και βραβεία να μην αγοράσει τέτοια βιβλία ???? Αν τελικά είναι λάθος δεν θα έπρεπε τουλάχιστον να βγάλουν τεύχος με ʽʼπαροράματαʼʼ ??
2. Η πέμπτη (Fifth) είναι ένα μουσικό διάστημα που απέχει 5 διατονικές νότες {5 νότες απόσταση– 4 διαστήματα}.
Η δε καθαρή πέμπτη (PerfectFifth) είναι πέμπτη που μετράει :
7 ημιτόνια. Σωστό (Πρακτικά !!!)
3 Τόνους και 1 Ημιτόνιο . Σωστό (Θεωρητικά!!)
Έτσι για την κλίμακα C- D – E –F – G – A – B - C Μία 5η καθαρή (δηλαδή 5 νότες) πχ από C-G, έχει διαστήματα ανάμεσα που είναι 3 τόνοι και 1 ημιτόνιο ).
Μαθηματικώς ναι μεν 7 ημιτόνια –όμως αν το διάστημα το διαβάζαμε με ημιτόνια, τότε θα ήταν 7ης (και όχι 5ης) –αφού θα είχε 7 ημιτόνια .
Δείτε που το χρησιμοποιώ για τη φυσαρμόνικα:
https://www.box.com/files/0/f/145516796/1/f_1084964696
3. Το παρακάτω το είχα ξαναθέσει στο παρελθόν στο Noiz.gr όταν πρωτοασχολήθηκα με τη χιτζάζ.
Στα Ελληνικά η κλίμακα ΧΙΤΖΑΖ λέγεται και mixob2 b6 {ή Μιξολύδιος με υφεση 2 και υφεση 6}
Οι ξένοι την ονομάζουν PhrygianDominant διότι μοιάζει (Οπτικά) με τον Φρύγιο Τρόπο αλλά έχει 3η μεγάλη ενώ ο Φρύγιος Τρόπος έχει 3η Μικρή .
Επίσης ο δρόμος αυτός, όπως και ο Φρύγιος Δρόμος – έχει b7.
Άλλοι λαοί ονομάζουν την χιτζάζ Phrygian Dominant λόγω του γεγονότος ότι δίνει ανατολίτικο χρώμα όπως και η Phrygian Mode (Ουσάκ), καθώς και ότι είναι η δεσπόζουσα (dominant) της μινόρε αρμονικής (έχει ίδιες νότες μʼ αυτή). Πχ
Cm Αρμονική: C – D – Eb – F – G – Ab – B – C
G ΧΙΤΖΑΖ : G – Ab – B – C – D – Eb - F- G
Βέβαια αυτή την ονομασία πολλοί την θεωρούν λανθασμένη θεωρητικά.
Εννοώ λάθος θεωρητικά, καθώς θέτοντας το πρόθεμα "phrygian" σε μια ονομασία εννοούμε ότι η κλίμακα που περιγράφεται έχει Μικρή 3η . Αυτό όμως δεν ισχύει στην Χιτζάζ που έχει μεγάλη 3η .
Μήπως όμως Phrygian σημαίνει b2 (b9) και όχι 3η μικρή? (Αφού το b2 χαρακτηρίζει την Phrygian).
Το ίδιο όμως δεν συμβαίνει με τη χαώδη ονοματολογία με όλους τους δρόμους??
4. Χάλκινα (τρομπέτα-κορνέτα-τρομπόνι-κόρνο , μερικά βασικά που χρησιμοποιούνται στις μπάντες και ορχήστρες)
Ο όρος είναι πολύ διαδεδομένος αλλά πιστεύω εσφαλμένος διότι η ταξινόμηση των οργάνων-τουλάχιστον όπως γίνεται σήμερα-δεν ασχολείται με το υλικό κατασκευής (εδώ μάλλον ορείχαλκος).
Το πιο σωστό θα ήταν οι κατάταξη στα όργανα επιστομίου ή όργανα χειλιών αφού τα χείλη είναι αυτά που προξενούν τις ταλαντώσεις του αέρα που παράγουν τον ήχο.
Και μερικά από τους ενισχυτές που ενδιαφέρουν τους μουσικούς:
5. Η ισχύς στους τελικούς ενισχυτές (ενισχυτές ισχύος) δίδεται σε Rmswatts. Αυτό όμως είναι πέρα για πέρα λάθος , όπως αναλύω εδώ: http://stefanos604.blogspot.gr/2013/04/rms-peak-peak-peak.html
6. όπως και η έννοια ‘’ ενισχυτής ισχύος’’ είναι λάθος αφού η ισχύς δεν ενισχύεται αλλά μεταφέρεται. Αυτό που ενισχύεται είναι η τάση και το ρεύμα.
7. όπως και για τα βύσματα που χρησιμοποιούμε στα όργανα μας με τους ενισχυτές είναι λάθος να τα λέμε mono και stereo όπως αναλύω εδώ: http://stefanos604.blogspot.gr/2013/04/balanced-vs-stereo.html (η δύναμη της διαφήμισης!!)
8. Όπως και η λέξη TV = Television στα ελληνικά θα έπρεπε να ερμηνεύεται ΤΗΛΕΟΨΗ αφού κάποια ΑΠΟΨΗ βλέπουμε από μακριά…
9………ΔΙΚΑ ΣΑΣ παραδείγματα
Να διευκρινίσω απ’ την αρχή ότι με τις φράσεις που χρησιμοποιώ: ‘’Σωστό Πρακτικά’’ και ‘’Λάθος θεωρητικά’’ πολλοί θα διαφωνήσετε αφού η θεωρία έχει μια λογική συνέχεια και να συμπίπτει με την πράξη. Αν έχουμε νεφελώδη στο μυαλό μας τότε παιδευόμαστε και ειδικά όσοι θέλουν να μεταδώσουν κάτι στους άλλους θα πρέπει να σημειώνουν την αμφιβολία τους και την ξεδιαλύνουν. Συγκέντρωσα λοιπόν τέτοιες εκφράσεις και θα ήθελα και τη γνώμη σας επ’ αυτών ή να εμπλουτίσετε το post με περαιτέρω τέτοιου είδους πληροφορίες.
1. Ήξερα ότι οι ματζόρε πεντατονικές δεν έχουν ημιτόνια (anhemitonic) αλλά παράγονται , αρχίζοντας από οποιαδήποτε νότα με τη σειρά : ΤΟΝΟΣ-ΤΟΝΟΣ-ΤΡΙΗΜΙΤΟΝΙΟ-ΤΟΝΟΣ-ΤΡΙΗΜΙΤΟΝΙΟ. . Έτσι για την κλίμακα C- D – E – G – A – C =ΤΟΝΟΣ-ΤΟΝΟΣ-ΤΡΙΗΜΙΤΟΝΙΟ-ΤΟΝΟΣ-ΤΡΙΗΜΙΤΟΝΙΟ .
Πρόσφατα αγόρασα και διαβάζω ένα ωραίο βιβλίο, 487σελίδων, με τίτλο « Η ΜΟΥΣΙΚΗ στην ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ » της Κατερίνας Παπαοικονόμου-Κηπουργού καθηγήτριας πιάνου στο Εθνικό Ωδείο Αθηνών.
Όταν έφθασα στη σελίδα 66 αναφέρει επί λέξει: ʽʼΤο διάστημα της τρίτης μικρής (με λόγο 32/27) το ονόμαζαν οι αρχαίοι Έλληνες) τριημιτόνιο, όπως και σήμεραʼʼ.
Δείτε και τον συνημμένο πίνακα της σελίδας 67 του βιβλίου όπου δίνει τα ονόματα των διαστημάτων τότε και σήμερα:
http://i1290.photobucket.com/albums/b539/stefanos604/MISCELLANEOUS/taurhoiotaetamuiotatau3CC0nuiotaomicron3etamuiotakapparho3AE0_zps8f469523.jpg
Όμως τα διαστήματα δεν παίρνουν το όνομά τους ούτε από τους τόνους ούτε από τα ημιτόνια που απέχουν. Αλλά από το αν θα είναι μικρά ,μεγάλα, καθαρά ελαττωμένα ,ή αυξημένα.
''το Τριημιτόνιο αποτελεί μία μουσική απόσταση, ένα μελωδικό διάστημα που ισοδυναμεί με 3 ημιτόνια''. Έτσι θα το βρούμε σαν ορισμό σε πολλές πηγές –ειδικά σε κείμενα με 5τονικές, και όπως φαίνεται μαθηματικά (πρακτικά που λέω εγώ) είναι σωστό . Πχ Πηγή: http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9A%CE%BB%CE%AF%CE%BC%CE%B1%CE%BA%CE%B1_(%CE%BC%CE%BF%CF%85%CF%83%CE%B9%CE%BA%CE%AE)
Άρα το τριημιτόνιο είναι το διάστημα 2ας αυξημένο (Π.χ. ντο-ρε#) και όχι το διάστημα 3ης μικρό (Π.χ. μι-σολ)
Πάντως το όνομα ΚΗΠΟΥΡΓΟΥ πρέπει να είναι βαρυσήμαντο.
Δείτε το βιογραφικό της εδώ: http://argolikivivliothiki.gr/2011/0...7%CE%BD%CE%B1/
Ένας ερασιτέχνης όταν βλέπει τέτοια βιογραφικά με τέτοιες σπουδές και βραβεία να μην αγοράσει τέτοια βιβλία ???? Αν τελικά είναι λάθος δεν θα έπρεπε τουλάχιστον να βγάλουν τεύχος με ʽʼπαροράματαʼʼ ??
2. Η πέμπτη (Fifth) είναι ένα μουσικό διάστημα που απέχει 5 διατονικές νότες {5 νότες απόσταση– 4 διαστήματα}.
Η δε καθαρή πέμπτη (PerfectFifth) είναι πέμπτη που μετράει :
7 ημιτόνια. Σωστό (Πρακτικά !!!)
3 Τόνους και 1 Ημιτόνιο . Σωστό (Θεωρητικά!!)
Έτσι για την κλίμακα C- D – E –F – G – A – B - C Μία 5η καθαρή (δηλαδή 5 νότες) πχ από C-G, έχει διαστήματα ανάμεσα που είναι 3 τόνοι και 1 ημιτόνιο ).
Μαθηματικώς ναι μεν 7 ημιτόνια –όμως αν το διάστημα το διαβάζαμε με ημιτόνια, τότε θα ήταν 7ης (και όχι 5ης) –αφού θα είχε 7 ημιτόνια .
Δείτε που το χρησιμοποιώ για τη φυσαρμόνικα:
https://www.box.com/files/0/f/145516796/1/f_1084964696
3. Το παρακάτω το είχα ξαναθέσει στο παρελθόν στο Noiz.gr όταν πρωτοασχολήθηκα με τη χιτζάζ.
Στα Ελληνικά η κλίμακα ΧΙΤΖΑΖ λέγεται και mixob2 b6 {ή Μιξολύδιος με υφεση 2 και υφεση 6}
Οι ξένοι την ονομάζουν PhrygianDominant διότι μοιάζει (Οπτικά) με τον Φρύγιο Τρόπο αλλά έχει 3η μεγάλη ενώ ο Φρύγιος Τρόπος έχει 3η Μικρή .
Επίσης ο δρόμος αυτός, όπως και ο Φρύγιος Δρόμος – έχει b7.
Άλλοι λαοί ονομάζουν την χιτζάζ Phrygian Dominant λόγω του γεγονότος ότι δίνει ανατολίτικο χρώμα όπως και η Phrygian Mode (Ουσάκ), καθώς και ότι είναι η δεσπόζουσα (dominant) της μινόρε αρμονικής (έχει ίδιες νότες μʼ αυτή). Πχ
Cm Αρμονική: C – D – Eb – F – G – Ab – B – C
G ΧΙΤΖΑΖ : G – Ab – B – C – D – Eb - F- G
Βέβαια αυτή την ονομασία πολλοί την θεωρούν λανθασμένη θεωρητικά.
Εννοώ λάθος θεωρητικά, καθώς θέτοντας το πρόθεμα "phrygian" σε μια ονομασία εννοούμε ότι η κλίμακα που περιγράφεται έχει Μικρή 3η . Αυτό όμως δεν ισχύει στην Χιτζάζ που έχει μεγάλη 3η .
Μήπως όμως Phrygian σημαίνει b2 (b9) και όχι 3η μικρή? (Αφού το b2 χαρακτηρίζει την Phrygian).
Το ίδιο όμως δεν συμβαίνει με τη χαώδη ονοματολογία με όλους τους δρόμους??
4. Χάλκινα (τρομπέτα-κορνέτα-τρομπόνι-κόρνο , μερικά βασικά που χρησιμοποιούνται στις μπάντες και ορχήστρες)
Ο όρος είναι πολύ διαδεδομένος αλλά πιστεύω εσφαλμένος διότι η ταξινόμηση των οργάνων-τουλάχιστον όπως γίνεται σήμερα-δεν ασχολείται με το υλικό κατασκευής (εδώ μάλλον ορείχαλκος).
Το πιο σωστό θα ήταν οι κατάταξη στα όργανα επιστομίου ή όργανα χειλιών αφού τα χείλη είναι αυτά που προξενούν τις ταλαντώσεις του αέρα που παράγουν τον ήχο.
Και μερικά από τους ενισχυτές που ενδιαφέρουν τους μουσικούς:
5. Η ισχύς στους τελικούς ενισχυτές (ενισχυτές ισχύος) δίδεται σε Rmswatts. Αυτό όμως είναι πέρα για πέρα λάθος , όπως αναλύω εδώ: http://stefanos604.blogspot.gr/2013/04/rms-peak-peak-peak.html
6. όπως και η έννοια ‘’ ενισχυτής ισχύος’’ είναι λάθος αφού η ισχύς δεν ενισχύεται αλλά μεταφέρεται. Αυτό που ενισχύεται είναι η τάση και το ρεύμα.
7. όπως και για τα βύσματα που χρησιμοποιούμε στα όργανα μας με τους ενισχυτές είναι λάθος να τα λέμε mono και stereo όπως αναλύω εδώ: http://stefanos604.blogspot.gr/2013/04/balanced-vs-stereo.html (η δύναμη της διαφήμισης!!)
8. Όπως και η λέξη TV = Television στα ελληνικά θα έπρεπε να ερμηνεύεται ΤΗΛΕΟΨΗ αφού κάποια ΑΠΟΨΗ βλέπουμε από μακριά…
9………ΔΙΚΑ ΣΑΣ παραδείγματα