‘’Λανθασμένες ??’’ ορολογίες

STEFANOS604

Νέο μέλος
Μηνύματα
385
Πόντοι
16
Επανέρχομαι μετά από μεγάλη απουσία στο noiz.gr και εύχομαι Καλό Καλοκαίρι.

Να διευκρινίσω απ’ την αρχή ότι με τις φράσεις που χρησιμοποιώ: ‘’Σωστό Πρακτικά’’ και ‘’Λάθος θεωρητικά’’ πολλοί θα διαφωνήσετε αφού η θεωρία έχει μια λογική συνέχεια και να συμπίπτει με την πράξη. Αν έχουμε νεφελώδη στο μυαλό μας τότε παιδευόμαστε και ειδικά όσοι θέλουν να μεταδώσουν κάτι στους άλλους θα πρέπει να σημειώνουν την αμφιβολία τους και την ξεδιαλύνουν. Συγκέντρωσα λοιπόν τέτοιες εκφράσεις και θα ήθελα και τη γνώμη σας επ’ αυτών ή να εμπλουτίσετε το post με περαιτέρω τέτοιου είδους πληροφορίες.

1. Ήξερα ότι οι ματζόρε πεντατονικές δεν έχουν ημιτόνια (anhemitonic) αλλά παράγονται , αρχίζοντας από οποιαδήποτε νότα με τη σειρά : ΤΟΝΟΣ-ΤΟΝΟΣ-ΤΡΙΗΜΙΤΟΝΙΟ-ΤΟΝΟΣ-ΤΡΙΗΜΙΤΟΝΙΟ. . Έτσι για την κλίμακα C- D – E – G – A – C =ΤΟΝΟΣ-ΤΟΝΟΣ-ΤΡΙΗΜΙΤΟΝΙΟ-ΤΟΝΟΣ-ΤΡΙΗΜΙΤΟΝΙΟ .

Πρόσφατα αγόρασα και διαβάζω ένα ωραίο βιβλίο, 487σελίδων, με τίτλο « Η ΜΟΥΣΙΚΗ στην ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ » της Κατερίνας Παπαοικονόμου-Κηπουργού καθηγήτριας πιάνου στο Εθνικό Ωδείο Αθηνών.

Όταν έφθασα στη σελίδα 66 αναφέρει επί λέξει: ʽʼΤο διάστημα της τρίτης μικρής (με λόγο 32/27) το ονόμαζαν οι αρχαίοι Έλληνες) τριημιτόνιο, όπως και σήμεραʼʼ.

Δείτε και τον συνημμένο πίνακα της σελίδας 67 του βιβλίου όπου δίνει τα ονόματα των διαστημάτων τότε και σήμερα:

http://i1290.photobucket.com/albums/b539/stefanos604/MISCELLANEOUS/taurhoiotaetamuiotatau3CC0nuiotaomicron3etamuiotakapparho3AE0_zps8f469523.jpg

Όμως τα διαστήματα δεν παίρνουν το όνομά τους ούτε από τους τόνους ούτε από τα ημιτόνια που απέχουν. Αλλά από το αν θα είναι μικρά ,μεγάλα, καθαρά ελαττωμένα ,ή αυξημένα.

''το Τριημιτόνιο αποτελεί μία μουσική απόσταση, ένα μελωδικό διάστημα που ισοδυναμεί με 3 ημιτόνια''. Έτσι θα το βρούμε σαν ορισμό σε πολλές πηγές –ειδικά σε κείμενα με 5τονικές, και όπως φαίνεται μαθηματικά (πρακτικά που λέω εγώ) είναι σωστό . Πχ Πηγή: http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9A%CE%BB%CE%AF%CE%BC%CE%B1%CE%BA%CE%B1_(%CE%BC%CE%BF%CF%85%CF%83%CE%B9%CE%BA%CE%AE)

Άρα το τριημιτόνιο είναι το διάστημα 2ας αυξημένο (Π.χ. ντο-ρε#) και όχι το διάστημα 3ης μικρό (Π.χ. μι-σολ)

Πάντως το όνομα ΚΗΠΟΥΡΓΟΥ πρέπει να είναι βαρυσήμαντο.

Δείτε το βιογραφικό της εδώ: http://argolikivivliothiki.gr/2011/0...7%CE%BD%CE%B1/

Ένας ερασιτέχνης όταν βλέπει τέτοια βιογραφικά με τέτοιες σπουδές και βραβεία να μην αγοράσει τέτοια βιβλία ???? Αν τελικά είναι λάθος δεν θα έπρεπε τουλάχιστον να βγάλουν τεύχος με ʽʼπαροράματαʼʼ ??

2. Η πέμπτη (Fifth) είναι ένα μουσικό διάστημα που απέχει 5 διατονικές νότες {5 νότες απόσταση– 4 διαστήματα}.

Η δε καθαρή πέμπτη (PerfectFifth) είναι πέμπτη που μετράει :

7 ημιτόνια. Σωστό (Πρακτικά !!!)

3 Τόνους και 1 Ημιτόνιο . Σωστό (Θεωρητικά!!)

Έτσι για την κλίμακα C- D – E –F – G – A – B - C Μία 5η καθαρή (δηλαδή 5 νότες) πχ από C-G, έχει διαστήματα ανάμεσα που είναι 3 τόνοι και 1 ημιτόνιο ).

Μαθηματικώς ναι μεν 7 ημιτόνια –όμως αν το διάστημα το διαβάζαμε με ημιτόνια, τότε θα ήταν 7ης (και όχι 5ης) –αφού θα είχε 7 ημιτόνια .

Δείτε που το χρησιμοποιώ για τη φυσαρμόνικα:

https://www.box.com/files/0/f/145516796/1/f_1084964696

3. Το παρακάτω το είχα ξαναθέσει στο παρελθόν στο Noiz.gr όταν πρωτοασχολήθηκα με τη χιτζάζ.

Στα Ελληνικά η κλίμακα ΧΙΤΖΑΖ λέγεται και mixob2 b6 {ή Μιξολύδιος με υφεση 2 και υφεση 6}

Οι ξένοι την ονομάζουν PhrygianDominant διότι μοιάζει (Οπτικά) με τον Φρύγιο Τρόπο αλλά έχει 3η μεγάλη ενώ ο Φρύγιος Τρόπος έχει 3η Μικρή .

Επίσης ο δρόμος αυτός, όπως και ο Φρύγιος Δρόμος – έχει b7.

Άλλοι λαοί ονομάζουν την χιτζάζ Phrygian Dominant λόγω του γεγονότος ότι δίνει ανατολίτικο χρώμα όπως και η Phrygian Mode (Ουσάκ), καθώς και ότι είναι η δεσπόζουσα (dominant) της μινόρε αρμονικής (έχει ίδιες νότες μʼ αυτή). Πχ

Cm Αρμονική: C – D – Eb – F – G – Ab – B – C

G ΧΙΤΖΑΖ : G – Ab – B – C – D – Eb - F- G

Βέβαια αυτή την ονομασία πολλοί την θεωρούν λανθασμένη θεωρητικά.

Εννοώ λάθος θεωρητικά, καθώς θέτοντας το πρόθεμα "phrygian" σε μια ονομασία εννοούμε ότι η κλίμακα που περιγράφεται έχει Μικρή 3η . Αυτό όμως δεν ισχύει στην Χιτζάζ που έχει μεγάλη 3η .

Μήπως όμως Phrygian σημαίνει b2 (b9) και όχι 3η μικρή? (Αφού το b2 χαρακτηρίζει την Phrygian).

Το ίδιο όμως δεν συμβαίνει με τη χαώδη ονοματολογία με όλους τους δρόμους??

4. Χάλκινα (τρομπέτα-κορνέτα-τρομπόνι-κόρνο , μερικά βασικά που χρησιμοποιούνται στις μπάντες και ορχήστρες)

Ο όρος είναι πολύ διαδεδομένος αλλά πιστεύω εσφαλμένος διότι η ταξινόμηση των οργάνων-τουλάχιστον όπως γίνεται σήμερα-δεν ασχολείται με το υλικό κατασκευής (εδώ μάλλον ορείχαλκος).

Το πιο σωστό θα ήταν οι κατάταξη στα όργανα επιστομίου ή όργανα χειλιών αφού τα χείλη είναι  αυτά που προξενούν τις ταλαντώσεις του αέρα που παράγουν τον ήχο.

Και μερικά από τους ενισχυτές που ενδιαφέρουν τους μουσικούς:

5. Η ισχύς στους τελικούς ενισχυτές (ενισχυτές ισχύος) δίδεται σε Rmswatts. Αυτό όμως είναι πέρα για πέρα λάθος , όπως αναλύω εδώ:  http://stefanos604.blogspot.gr/2013/04/rms-peak-peak-peak.html

6. όπως και η έννοια ‘’ ενισχυτής ισχύος’’ είναι λάθος αφού η ισχύς δεν ενισχύεται αλλά μεταφέρεται. Αυτό που ενισχύεται είναι η τάση και το ρεύμα.

7. όπως και για τα βύσματα που χρησιμοποιούμε στα όργανα μας με τους ενισχυτές είναι λάθος να τα λέμε mono και  stereo όπως αναλύω εδώ: http://stefanos604.blogspot.gr/2013/04/balanced-vs-stereo.html  (η δύναμη της διαφήμισης!!)

8. Όπως και η λέξη TV = Television στα ελληνικά θα έπρεπε να ερμηνεύεται ΤΗΛΕΟΨΗ αφού κάποια ΑΠΟΨΗ βλέπουμε από μακριά…

9………ΔΙΚΑ ΣΑΣ παραδείγματα

 
STEFANOS604 είπε:
Επανέρχομαι μετά από μεγάλη απουσία στο noiz.gr και εύχομαι Καλό Καλοκαίρι.
the return of Tatanara  :P :P ;D ;D

 
Καλώς ήλθες πίσω Στέφανε!

Ομολογώ ότι δε πολυκαταλαβαίνω τα περισσότερα απ'τα σχόλιά σου, αλλά ακόμη πιο πολύ την αξία τους... Ο όρος "χάλκινα" πχ, έχει επικρατήσει εδώ και 100δες χρόνια και δε βλέπω τον λόγω να αλλάξει... Στο κάτω κάτω και το φλάουτο από μέταλο είναι αλλά ξύλινο το λέμε... Είναι κάτι που απλά έχει επικρατήσει έτσι και αφού πρόκειται για ονομασίες δε χάθηκε ο κόσμος νομίζω...

Αυτό για το διάστημα της πέμπτης, πρέπει να θυμάσαι, αυτό που είπες μόνος σου, περί διατονικότητας. Τα διαστήματα δημιουργήθηκαν στην εποχή της διατονικής εποχής και όχι της χρωματικής και άρα έτσι ορίζονται...

Αυτό για το τριημιτόνιο έχεις δίκιο, αλλά το παίρνεις απ'την ανάποδη απ'ότι τα υπόλοιπα! ;) Κανονικά θα έπρεπε να σε ενδιαφέρουν τα ημιτόνια (3 ημιτόνια) παρά το αν είναι 2ας αυξ. ή 3ης μικρο! Ή κάνω λάθος;

Όπως και νά'χει καλως ήλθες και πάλι...

 
Εγώ δεν είχα σκοπό με το ποστ να σας πείσω να χρησιμοποιούμε τη σωστή αντί για τη λανθασμένη απλά να αναλύσω το γιατί είναι λανθασμένες πχ οι έννοιες Power Amplifier και  RMSwatts

Τουλαχιστον λοιπον οσον αφορα τους ορους ηλεκτρονικων  - ο καθηγητης μου ελεγε οποιος σε γραπτο γραψει αυτά που ανεφερα RMSwatts Power amplifier  θα μηδενιστει το γραπτο του (45 χρονια πριν).

Είναι πραγματι σοβαρα λαθη και έχουν επικρατησει λογω της δυναμης των εταιρειων και ετσι στη πιατσα των ηλεκτρονικων είναι λογικό να επικρατεί η συνήθεια έναντι του ορθολογισμού της επιστήμης.

Στα μουσικα τωρα: Σύμφωνα με το βιβλίο "Η κλασσική θεωρία της μουσικής" του Γ. Διαμαντή, {σελίδες 32 και 33 - έκδοση του 1998 } ο όρος τριημιτόνιο αναφέρεται σε διάστημα αυξημένης 2ας.

Συγκεκριμένα, δεν αποτελείται απλά από τρία "ημιτόνια", αλλά από δύο "χρωματικά" και ένα "διατονικό" ημιτόνιο.

Σύμφωνα όμως με το βιβλίο ΄΄Η Μουσική στην Αρχαία Ελλάδα’’ ό όρος τριημιτόνιο αναφέρεται σε 3η μικρή ,  όπως φαινεται απ’ τη φωτογραφια που εδωσα.

Σε όλα δε τα ξενα posts για τις πεντατονικες μου εκανε εντυπωση ότι δεν χρησιμοποιειται ο ορος semitone και trisemitone αλλά ο ορος step και‘’step and a half’’ αντιστοιχα

Σε πολλα δε ελληνικα ότι στις πεντατονικες δεν εχουμε Ούτε ημιτόνια, ούτε τριημιτόνια η οτι η πεντατονικη προυπηρχε πολλα χρονια πριν την εφτατονικη αρα ειναι λαθος η χρηση του ορου τριημιτονιο στην 5τονικη

Βεβαια ειναι ψιλα γραμματα , ειναι ομως ενδιαφεροντα

Οσο για τα χαλκινα - επειδη παιζω τρομπετα και το' χω ψαξει- η οργανολογία έχει καθιερώσει ακριβέστατους όρους για την κάθε κατηγορία

Οσο για το ''ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ'' καλυτερα εξηγειται το teleview αντι το television (παιρνοντας το συνωνυμο vision = view)

Ευχαριστω για το σχολιο

 
STEFANOS604 είπε:
Μήπως όμως Phrygian σημαίνει b2 (b9) και όχι 3η μικρή? (Αφού το b2 χαρακτηρίζει την Phrygian).
Έτσι είναι. Η χαρακτηριστική βαθμίδα του Φρύγιου τρόπου είναι το b2 (και όχι η μικρή τρίτη). Παρόλα αυτά, ο λόγος που ο όρος Phrygian Dominant είναι θεωρητικά λανθασμένος είναι το ότι ο Φρύγιος τρόπος έχει μικρή τρίτη ενώ η Χιτζάζ, μεγάλη.

Τώρα αν θέλουμε σώνει και καλά να χρησιμοποιήσουμε τον όρο Phrygian στην ονομασία της Χιτζάζ, το σωστό θα ήταν να πούμε "Phrygian αναίρεση 3". Το "dominant" δε χρειάζεται καθότι υποδηλώνει μεγάλη τρίτη και και μικρή έβδομη, διαστήματα που περιλαμβάνονται ήδη στην παραπάνω ονομασία.

 
Μήπως όμως περισσότερη σημασία έχει ο ήχος και όχι το όνομα. Τα ονόματα – έστω και λανθασμένα ‘’δεσπόζουσα’’ μερικοί Έλληνες ή ‘’dominant’’ οι πολλοί ξένοι - τα βάλαμε για να συνεννοούμαστε μεταξύ μας και αν είναι να μας μπερδεύουν, καλύτερα να τα προσπεράσουμε.

Εντάξει ας δεχτούμε ότι στην ‘’πιάτσα’’ των κάθε επαγγελματιών επικρατεί η συνήθεια (πχ αν πας σε κατάστημα ηλεκτρονικών και ζητήσεις βύσμα TRS ίσως σε κοιτάξουν παράξενα ενώ αν πεις stereo που είναι η λάθος έκφραση θα το ‘πιάσει’ κι ο αρχάριος πωλητής) . {με το TRS φτιάχνεις καλώδιο balanced-αυτό που χρησιμοποιούμε σ' όλες τις επαγγελματικές διασυνδέσεις audio αλλά και καλώδιο stereo που είναι εντελώς διαφορετικές έννοιες όπως περιγράφω αναλυτικά εδώ}:

http://stefanos604.blogspot.gr/2013/04/balanced-vs-stereo.html

Στα συγγράμματα όμως δεν θα έπρεπε να χρησιμοποιείται η επιστημονική ορολογία και να γίνεται και μια αναφορά στη διαστρέβλωση της ορολογίας που κυκλοφορεί με την εμπορική ονομασία ή στο διαδίκτυο όπως πχ στα 6 παραδείγματα που ανέφερα εγώ στο αρχικό post?

Ευχαριστώ για τις επιπλέον πληροφορίες

 

Απαντήσεις

Trending...

Νέα θέματα