O
OurDarkness
Guest
Η χρήση delay σε φωνητικά συνήθως αποφέρει όγκο και βάθος κάνοντας έτσι παράλληλα την μίξη πιο ενδιαφέρουσα, λόγω του ακουστικού φαινομένου Haas στο οποίο όταν δύο ίδοι ήχοι φτάνουν στα αυτιά μας με διαφορά μικρότερη των 30-40 msec, τότε ακούγονται ως ένας γιατί απλούστατα το αυτί έχοντας ήδη τον πρώτον από τους δύο, αγνοεί τον δεύτερο. Κάπου γύρω στα 30-40 msec ο ήχος αποκτά αυτόν τον όγκο που προανέφερα, ενώ μετά τα 30-40 msec οι δύο ήχοι είναι πλέον διακριτοί. (Περισσότερες πληροφορίες στο URL: http://en.wikipedia.org/wiki/Haas_effect)
Παρ’ όλα αυτά η χρήση delay δεν είναι απροβλημάτιστη καθότι μπορεί με κακή χρήση ρυθμίσεων να αποφέρει τα ακριβώς αντίθετα αποτελέσματα αφαιρόντας καθαρότητα ή και ευκρίνεια. Μία τεχνική η οποία θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί είναι να ρυθμίσουμε το delay time έτσι ώστε να «ακολουθεί» το tempo του κομματιού. Με αυτή την μέθοδο όμως δεν μπορούμε να έχουμε τα επιθυμητά αποτελέσματα κυρίως όταν οι φράσεις είναι μεγάλες σε διάρκεια (με την έννοια ότι δεν υπάρχουν αρκετά μεγάλα κενά μεταξύ τους, έτσι ώστε να ακουστεί το delay).
Μπορούμε όμως να δανειστούμε μία λεπτομέρεια από την τεχνολογία των reverb για να έχουμε τα επιθυμητά αποτελέσματα, και αυτή δεν είναι άλλη από την χρήση pre-delay. Ουσιαστικά θα «κόψουμε» το delay μέχρι την στιγμή που θα τελειώσει η φράση με τα φωνητικά αποφέυγοντας έτσι το μπάχαλο που θα συμβεί αν η φράση ξανακουστεί πριν καλά – καλά τελειώσει. Όλα αυτά θα τα κάνουμε στο Cubase (και υποθέτω ότι με αντίστοιχα βήματα μπορούν να γίνουν και σε άλλα DAW, όπως Logic, DP, Sonar κ.λ.π.).
Ανοίγουμε λοιπόν το project στο Cubase, και υποθέτοντας ότι τα φωνητικά βρίσκονται στο audio κανάλι 1:
1. Δημιουργούμε ένα buss κανάλι στο οποίο θα τοποθετήσουμε το delay της επιλογής μας
2. Στο audio κανάλι με τα φωνητικά, και στο send αυτού τοποθέτουμε το παραπάνω buss, έτσι ώστε το delay να επιστραφεί μέσω του buss καναλιού.
3. Ρυθμίζουμε το buss κανάλι έτσι ώστε να είναι 100% wet (γιατί αν επιστραφεί και dry σήμα μέσω του buss υπάρχει φόβος να υπάρξει phasing μεταξύ του audio που ήδη βρίσκεται στο κανάλι 1 και του dry σήματος που επιστρέφεται – παρ’όλο που υπάρχει delay compensation καλό είναι να μην το ρισκάρουμε). Με αυτό τον τρόπο κάνοντας fade up μπορούμε να ακούσουμε το delay.
4. Στο buss και αμέσως μετά το delay τοποθετούμε έναν compressor έτσι ώστε να μπορούμε να ελέγξουμε το delay δυναμικά δημιουργώντας έτσι ducking delays.
5. Πατάμε το κουμπάκι side-chain στον compressor (ή το ρυθμίζουμε κατευθείαν από το κανάλι) και επιλέγουμε το audio κανάλι 1. Με αυτόν τον τρόπο η στάθμη του καναλιού 1 (στην συγκεκριμένη περίπτωση τα φωνητικά δηλ.) ελέγχει τον compressor.
6. Ρυθμίζουμε τον compressor (π.χ. Ratio = 2:1 ή 4:1, Attack ~ 2 msec, Release ~ 150 msec (για να αποφύγουμε κάποια «νευρικότητα» στην συμπίεση)) και απενεργοποιούμε οποιοδήποτε make-up gain.
7. Ρυθμίζουμε το Threshold και παράλληλα μέσω του fader στο buss κανάλι προσπαθούμε να βρούμε την καταλληλότερη ισορροπία (γύρω στα 6 με 10 dB gain reduction λογικά πρέπει να είναι εντάξει).
Προφανώς, αντίστοιχα αποτελέσματα θα μπορούσαμε να επιτύχουμε και με την χρήση automation αλλά θα χρειαζόταν αρκετά επίπονη διαδικασία εκτός ίσως από τα σημεία όπου οι φράσεις είναι μικρές. Εννοείται ότι αυτή η μέθοδος θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί (με κατάλληλες τροποποιήσεις ή και ανέπαφη) και για άλλα όργανα.
Περιμένω απόψεις, ενστάσεις, σχόλια κ.λ.π.
Παρ’ όλα αυτά η χρήση delay δεν είναι απροβλημάτιστη καθότι μπορεί με κακή χρήση ρυθμίσεων να αποφέρει τα ακριβώς αντίθετα αποτελέσματα αφαιρόντας καθαρότητα ή και ευκρίνεια. Μία τεχνική η οποία θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί είναι να ρυθμίσουμε το delay time έτσι ώστε να «ακολουθεί» το tempo του κομματιού. Με αυτή την μέθοδο όμως δεν μπορούμε να έχουμε τα επιθυμητά αποτελέσματα κυρίως όταν οι φράσεις είναι μεγάλες σε διάρκεια (με την έννοια ότι δεν υπάρχουν αρκετά μεγάλα κενά μεταξύ τους, έτσι ώστε να ακουστεί το delay).
Μπορούμε όμως να δανειστούμε μία λεπτομέρεια από την τεχνολογία των reverb για να έχουμε τα επιθυμητά αποτελέσματα, και αυτή δεν είναι άλλη από την χρήση pre-delay. Ουσιαστικά θα «κόψουμε» το delay μέχρι την στιγμή που θα τελειώσει η φράση με τα φωνητικά αποφέυγοντας έτσι το μπάχαλο που θα συμβεί αν η φράση ξανακουστεί πριν καλά – καλά τελειώσει. Όλα αυτά θα τα κάνουμε στο Cubase (και υποθέτω ότι με αντίστοιχα βήματα μπορούν να γίνουν και σε άλλα DAW, όπως Logic, DP, Sonar κ.λ.π.).
Ανοίγουμε λοιπόν το project στο Cubase, και υποθέτοντας ότι τα φωνητικά βρίσκονται στο audio κανάλι 1:
1. Δημιουργούμε ένα buss κανάλι στο οποίο θα τοποθετήσουμε το delay της επιλογής μας
2. Στο audio κανάλι με τα φωνητικά, και στο send αυτού τοποθέτουμε το παραπάνω buss, έτσι ώστε το delay να επιστραφεί μέσω του buss καναλιού.
3. Ρυθμίζουμε το buss κανάλι έτσι ώστε να είναι 100% wet (γιατί αν επιστραφεί και dry σήμα μέσω του buss υπάρχει φόβος να υπάρξει phasing μεταξύ του audio που ήδη βρίσκεται στο κανάλι 1 και του dry σήματος που επιστρέφεται – παρ’όλο που υπάρχει delay compensation καλό είναι να μην το ρισκάρουμε). Με αυτό τον τρόπο κάνοντας fade up μπορούμε να ακούσουμε το delay.
4. Στο buss και αμέσως μετά το delay τοποθετούμε έναν compressor έτσι ώστε να μπορούμε να ελέγξουμε το delay δυναμικά δημιουργώντας έτσι ducking delays.
5. Πατάμε το κουμπάκι side-chain στον compressor (ή το ρυθμίζουμε κατευθείαν από το κανάλι) και επιλέγουμε το audio κανάλι 1. Με αυτόν τον τρόπο η στάθμη του καναλιού 1 (στην συγκεκριμένη περίπτωση τα φωνητικά δηλ.) ελέγχει τον compressor.
6. Ρυθμίζουμε τον compressor (π.χ. Ratio = 2:1 ή 4:1, Attack ~ 2 msec, Release ~ 150 msec (για να αποφύγουμε κάποια «νευρικότητα» στην συμπίεση)) και απενεργοποιούμε οποιοδήποτε make-up gain.
7. Ρυθμίζουμε το Threshold και παράλληλα μέσω του fader στο buss κανάλι προσπαθούμε να βρούμε την καταλληλότερη ισορροπία (γύρω στα 6 με 10 dB gain reduction λογικά πρέπει να είναι εντάξει).
Προφανώς, αντίστοιχα αποτελέσματα θα μπορούσαμε να επιτύχουμε και με την χρήση automation αλλά θα χρειαζόταν αρκετά επίπονη διαδικασία εκτός ίσως από τα σημεία όπου οι φράσεις είναι μικρές. Εννοείται ότι αυτή η μέθοδος θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί (με κατάλληλες τροποποιήσεις ή και ανέπαφη) και για άλλα όργανα.
Περιμένω απόψεις, ενστάσεις, σχόλια κ.λ.π.
Last edited: