Jazz Bass lines I VI II V

RayDTutto είπε:
Πραγματικά πολύ καλή δουλειά. Ακόμα και κάποιος που δεν παίζει τζαζ μπορεί να πάρει κάποια πράγματα από εδώ. Μπράβο Theod.
Thanks

Ειναι μεγάλη μου χαρά να μεταφέρω κάποια πράγματα που εχω φαει τον κοσμο

για να τα ανακαλύψω .

Ισως να φαινονται λιγο  πολυπλοκα αλλα και σε μενα ειναι δισκολο να καταλαβω

πως σεταρεις ???  μια κιθάρα η πως καλυμπραρετε ενας ενισχυτής :-\ κλπκλπ

 
Δηλαδή,για να εφαρμόσουμε αυτό το pattern σε οποιαδήποτε scale ή mode,θα πρέπει να γνωρίζουμε,εκ των προτέρων,το χρωματισμό τους?

Θα γινόταν,εμπειρικά,αν μάθουμε τις αποστάσεις στα τάστα σε μια απλή κλίμακα,όπως

Jazzjoker είπε:
θεωρούμε ότι είμαστε σε μια ματζόρε κλίμακα. Για ευκολία πάρε την ντο.

Οπότε I=C (Cmaj7), VI=A (Am7), II=D (Dm7), V=G (G7)
να τα εφαρμόσουμε και στις υπόλοιπες κλίμακες,ανάλογα με τη root note που επιλέγουμε?

 
Το root αλλάζει, τα διαστήματα παραμένουν τα ίδια. Συνεπώς ναι, αν μάθεις τα patterns σε μια τονικότητα, μπορείς να τα μεταφέρεις και σε άλλες.

Προσοχή όμως. Μιλάμε για ματζόρε αρμονία. Ούτε μινόρε, ούτε modal (τροπική αρμονία). Εκεί και τα διαστήματα αλλάζουν και οι συσχετισμοί των συγχορδιών όπως και οι αντικαταστάσεις.

 
Jazzjoker είπε:
Το root αλλάζει, τα διαστήματα παραμένουν τα ίδια. Συνεπώς ναι, αν μάθεις τα patterns σε μια τονικότητα, μπορείς να τα μεταφέρεις και σε άλλες.

Προσοχή όμως. Μιλάμε για ματζόρε αρμονία. Ούτε μινόρε, ούτε modal (τροπική αρμονία). Εκεί και τα διαστήματα αλλάζουν και οι συσχετισμοί των συγχορδιών όπως και οι αντικαταστάσεις.
Οπότε,στη δεύτερη περίπτωση,χρειάζονται θεωρητικές γνώσεις και επομένως πολύ διάβασμα  :P

Πάντως,αν κατάλαβα καλά,στο ίδιο mode,αν μάθω το pattern,αλλάζοντας το root θα μπορώ να το εφαρμόζω και σε άλλες τονικότητες ή κάθε τονικότητα έχει το δικό της σχέδιο?

 
Πάντως,αν κατάλαβα καλά,στο ίδιο mode,αν μάθω το pattern,αλλάζοντας το root θα μπορώ να το εφαρμόζω και σε άλλες τονικότητες ή κάθε τονικότητα έχει το δικό της σχέδιο?
Ένα pattern μπορείς να το χρησιμοποιήσεις σε οποιαδήποτε τονικότητα εφόσον όπως ανέφερα και πιο πάνω τα διαστήματα παραμένουν τα ίδια. Π.χ. το Ι στην ντο ματζόρε είναι το ΝΤΟ ενώ το VI είναι το ΛΑ. Διάστημα έκτης θα παραμέινει αυτός ο συσχετισμός σε οποιαδήποτε ματζόρε τονικότητα κι αν είσαι. Τώρα αν ρωτάς συγκεκριμένα για δακτυλοθεσίες και αν μπορούν να μεταφερθούν αυτούσιες από τονικότητα σε τονικότητα, καλύτερα να απαντήσει ένας μπασίστας εδώ καθότι τίθεται και θέμα σε ποια οκτάβα θέλεις να ακούγεσαι.

 
Προσωπικά δε νομίζω ότι θα με εξυπηρετούσε εάν προσπαθούσα να παίξω τζαζ να μάθω με τάστα και αποστάσεις.

Μάλλον θα μπέρδευε και θα περιόριζε πολύ περισσότερο παρά θα βοηθούσε. Οι γεωμετρίες των τρόπων και των κλιμάκων είναι στάνταρ και μεταφέρονται σε πολλές θέσεις, ενώ υπάρχουν και εναλλακτικές, αλλά θεωρώ πως από αυτό το σημείο και πέρα πρέπει ο μουσικός να κάνει τον κόπο να βάζει σιγά σιγά και το αυτί στο παιχνίδι. Αν μη τι άλλο η ακουστική γνώση της ταστιέρας είναι από τα πιο χρήσιμα που μπορεί να μάθει κάποιος.

 
hadgi είπε:
Δηλαδή,για να εφαρμόσουμε αυτό το pattern σε οποιαδήποτε scale ή mode,θα πρέπει να γνωρίζουμε,εκ των προτέρων,το χρωματισμό τους?

Θα γινόταν,εμπειρικά,αν μάθουμε τις αποστάσεις στα τάστα σε μια απλή κλίμακα,όπωςνα τα εφαρμόσουμε και στις υπόλοιπες κλίμακες,ανάλογα με τη root note που επιλέγουμε?
Αυτο  μπορεις να το εφαρμοσεις οτον εχεις αρμονικο σχημα I VI II V η και

II V I VI  η και II V I και να μείνεις στο Ι χωρίς να να χρησιμοποιήσεις καμιά

αντικατάσταση του Ι και του VI

Κοιτα πρώτα απο ολα θα παρει κάποιος τη Maj7 (ionian) και θα δει ταστο -ταστο

που βρίσκονται και μετα θα το μεταφέρει σε ολες τις τονικότητες .

Αν παίζει πχ κοντραμπάσο θα τα βρει όλα στην μισή και πρώτη θέση που ειναι και λιγο πιο δύσκολο,

Αν παίζει κάποιος ηλεκτρικό μπορεί να τα μεταφέρει παντού τα ιδια αλλάζοντας το root

αλλα  με την προϋπόθεσή οτι πρέπει να τα παίζει σε δυο οκτάβες.

Αλλα το καλύτερο ειναι να τα μαθει πρώτα στην 1 θέση με ανοιχτές χορδές κλπ

Επισης καλο ειναι για παραδειγμα οταν παιζει G και θελει να παει στην VI

που ειναι E να προχωρήσει και μπροστά αλλα να την παίξει και με ανοιχτη χορδή πίσω.

Το ιδιο μπορεί να κάνει σε ολες νότες που βρισκονται μέσα η καλύτερά  στο πεδίο που παιζουμε .

Ολα τα πράγματα κατα τη γνωμη μου σε (ανθρωπους που δεν διαβάζουν πολυ καλα)

μαθαίνονται πρωτα οπτικα και μετα σιγα σιγα αρχίζουν να τα ακούν και στο τέλος

τα παίζουν με κλειστά τα μάτια ;)  

 
Evilnye είπε:
Προσωπικά δε νομίζω ότι θα με εξυπηρετούσε εάν προσπαθούσα να παίξω τζαζ να μάθω με τάστα και αποστάσεις.

Μάλλον θα μπέρδευε και θα περιόριζε πολύ περισσότερο παρά θα βοηθούσε. Οι γεωμετρίες των τρόπων και των κλιμάκων είναι στάνταρ και μεταφέρονται σε πολλές θέσεις, ενώ υπάρχουν και εναλλακτικές, αλλά θεωρώ πως από αυτό το σημείο και πέρα πρέπει ο μουσικός να κάνει τον κόπο να βάζει σιγά σιγά και το αυτί στο παιχνίδι. Αν μη τι άλλο η ακουστική γνώση της ταστιέρας είναι από τα πιο χρήσιμα που μπορεί να μάθει κάποιος.
Πολυ σωστά

Α ναι sorry που το έβαλα στα clips στην αρχή μπερδεύτηκα  :-\

 
blue είπε:
Για παράδειγμα, αναρωτιέται κανείς:

γιατί έχουμε σαν αρχή τις τρίτονες αντικαταστάσεις?
Αν ρωτάς και δε το λες αστειευόμενος, έχουμε:

Πχ αντικαθιστούμε το G7 με το Db7.

Ο λόγος είναι ότι οι 2 πιό βασικές νότες του G7, το B που είναι η 3η μεγάλη και το F που είναι η 7η μικρή , στο Db7 το μεν F γίνεται η 3η μεγάλη και το Β (Cb στην ουσία) γίνεται η 7η μικρή.

Δηλαδή έχουν το τρίτονο τους και οι 2 συγχορδίες το ίδιο, απλά αντεστραμμένο.

Έτσι αντί πχ για Dm7-G7-Cmaj7 έχουμε Dm7-Db7-Cmaj7 κτλ. (μπορεί να πάει πολύ μακριά - όρεξη να έχεις....)

Επίσης στο I VI II V Ι κάτι απλό (για όσους ενδεχομένως δε το ξέρουν αυτό):

Αν είμαστε πχ σε C τονικότητα.

  I      VI    II    V    Ι

Cmaj7-Am7-Dm7-G7-Cmaj7

Bλέπουμε το G7 σαν ένα στιγμιαίο τονικό κέντρο G. Ποιά είναι η Vη του; το D7.

Αλλάζουμε τη ποιότητα του Dm7 σε D7.

Bλέπουμε το Dm7 σαν ένα στιγμιαίο τονικό κέντρο D. Ποιά είναι η Vη του; το A7.

Αλλάζουμε τη ποιότητα του Am7 σε A7.

Έτσι η νέα συγχορδιακή ακολουθία είναι:

Cmaj7-A7-D7-G7-Cmaj7 (αυτό και αν μπορεί να πάει πολύ μακριά.....)

 
Το τελευταιο χαρακτηριζεται στους παραδοσιακους παιχτες.Ολοι ετσι τα κανανε στο σολο καποια στιγμη.Ο Pass το ειχε κ αυτος πολυ αυτο το πραμα.

Σε μπασιστες δεν ξερω αν παιρνει να τα δεις ολα dominant ή τουλαχιστον οχι συνεχεια κ αν χωραει γιατι ειναι πολλες απ τις αντικαταστασεις στο αυτι χοντροκομμένες.

Παντα αντικαθιστουμε με γνωμονα το να παει ο σολιστ προς μια κατευ8υνση τετοιά ή αν θελουμε εμεις να τον παμε βολτα απο κει.Οχι με τη λογικη " Μητσο βάλτα ολα να γουσταρουμε".

 
spy είπε:
Αν επιτρέπεται, θα το γράψω εγώ αναλυτικά:

1. η iii είναι διατονική αντικατάσταση της Ι (το ίδιο και η vi αλλά αυτή υπάρχει ήδη στην ακολουθία)

2. η iii μπορεί να γίνει ΙΙΙ7 για να υπάρχει ισχυρή πτώση στην vi ή VI

3. η ΙΙΙ7 γίνεται bVII7 μέσω τρίτονης αντικατάστασης
ευχαριστώ :)

 
trigga είπε:
Το τελευταιο χαρακτηριζεται στους παραδοσιακους παιχτες.Ολοι ετσι τα κανανε στο σολο καποια στιγμη.Ο Pass το ειχε κ αυτος πολυ αυτο το πραμα.

Σε μπασιστες δεν ξερω αν παιρνει να τα δεις ολα dominant ή τουλαχιστον οχι συνεχεια κ αν χωραει γιατι ειναι πολλες απ τις αντικαταστασεις στο αυτι χοντροκομμένες.

Παντα αντικαθιστουμε με γνωμονα το να παει ο σολιστ προς μια κατευ8υνση τετοιά ή αν θελουμε εμεις να τον παμε βολτα απο κει.Οχι με τη λογικη " Μητσο βάλτα ολα να γουσταρουμε".
Καλα ετσι και αλλιως οι Fingerstyle  κιθαριστες εχουν παρα πολυ απλη λογικη

οταν παιζουν μπασσο παραλληλα με σολο η θεμα , μονο η νοτα του μπασου και η κορυφη του σολο τους ενδιαφερει περισοτερο.  η ενδιαμεσες ειναι χρωματικα περασματα η η 3 η η 7 του ακορντου.

πχ



 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
trigga είπε:
Το τελευταιο χαρακτηριζεται στους παραδοσιακους παιχτες.Ολοι ετσι τα κανανε στο σολο καποια στιγμη.Ο Pass το ειχε κ αυτος πολυ αυτο το πραμα.

Σε μπασιστες δεν ξερω αν παιρνει να τα δεις ολα dominant ή τουλαχιστον οχι συνεχεια κ αν χωραει γιατι ειναι πολλες απ τις αντικαταστασεις στο αυτι χοντροκομμένες.
παίζει ρόλο και πόσο διαρκεί η συγχορδία, αν παίζεις τέταρτα στο μπάσο και η συγχορδία είναι μισό μέτρο όπως σε αυτά τα παραδείγματα του theod τότε το μπάσο δεν προλαβαίνει να παίξει και πολλά, δεδομένου ότι στη θέση θα παίξει την τονική.

Αν η συχορδία είναι ολόκληρο μέτρο (ή διπλό όπως στη γέφυρα του rhythm changes) τότε αλλάζει το πράμα, μπορεί και να έχουμε παραφωνίες αν ο καθένας παίζει το δικό του :)

 
mij είπε:
Αν ρωτάς και δε το λες αστειευόμενος, έχουμε:

Πχ αντικαθιστούμε το G7 με το Db7.

Ο λόγος είναι ότι οι 2 πιό βασικές νότες του G7, το B που είναι η 3η μεγάλη και το F που είναι η 7η μικρή , στο Db7 το μεν F γίνεται η 3η μεγάλη και το Β (Cb στην ουσία) γίνεται η 7η μικρή.

Δηλαδή έχουν το τρίτονο τους και οι 2 συγχορδίες το ίδιο, απλά αντεστραμμένο.

Έτσι αντί πχ για Dm7-G7-Cmaj7 έχουμε Dm7-Db7-Cmaj7 κτλ. (μπορεί να πάει πολύ μακριά - όρεξη να έχεις....)
Αυτό ονομάζετε subtitution b5 η και το βλέπεις γραμμένο σαν sub(b5) :D :D :D

 
skantzos είπε:
παίζει ρόλο και πόσο διαρκεί η συγχορδία, αν παίζεις τέταρτα στο μπάσο και η συγχορδία είναι μισό μέτρο όπως σε αυτά τα παραδείγματα του theod τότε το μπάσο δεν προλαβαίνει να παίξει και πολλά, δεδομένου ότι στη θέση θα παίξει την τονική.

Αν η συχορδία είναι ολόκληρο μέτρο (ή διπλό όπως στη γέφυρα του rhythm changes) τότε αλλάζει το πράμα, μπορεί και να έχουμε παραφωνίες αν ο καθένας παίζει το δικό του :)
Στο Β των rhythm changes παίζουν ολοι  αυστηρά πάνω στις αλλαγές

που ειναι III  VI II V ;)

 

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top