- Μηνύματα
- 385
- Πόντοι
- 16
Εγώ μέχρι πριν το προηγούμενο thread είχα απομνημονεύσει τον κύκλο για επιλογή της τονικότητας διατονικής φυσαρμόνικας και για ακόρντα κιθάρας.
Βλέπε εικόνα:
http://www.box.net/shared/a0x1s0u7isy1ae9lomv4
ΓΕΝΙΚΑ:
Είναι ένα σύστημα οργάνωσης και μας χρησιμεύει πχ να καταλάβουμε τους 24 οπλισμούς σε μινόρε και ματζόρε κλίμακες , να μάθουμε εύκολα τα ακόρντα στην κιθάρα……..
Για να καταλάβουμε τον κύκλο θα πρέπει να εξετάσουμε την ιδέα της 5ης και της 4ης στον Κύκλο.
Η πέμπτη (Fifth) είναι ένα μουσικό διάστημα που περιλαμβάνει 5 θέσεις του πενταγράμμου .
Η δε καθαρή πέμπτη (Perfect Fifth) είναι πέμπτη που μετράει επτά ημιτόνια. Οι 5ες κινούνται κατά τη φορά των δεικτών ωρολογίου.
Η τετάρτη (Fourth) είναι να μουσικό διάστημα που περιλαμβάνει 4 θέσεις του πενταγράμμου .
Η δε καθαρή τετάρτη (Perfect Fourth ) είναι τετάρτη που μετράει πέντε ημιτόνια. Οι 4ες κινούνται αντίστροφα της φοράς των δεικτών ωρολογίου.
Στο άνω μέρος του εξωτερικού κύκλου είναι το κλειδί C ματζόρε και στο άνω μέρος του εσωτερικού κύκλου είναι το σχετικό κλειδί Am χωρίς διέσεις ή υφέσεις.
Αρχίζοντας από το C {χωρίς διέσεις ή υφέσεις} και ΔΕΞΙΟΣΤΡΟΦΑ -ανεβαίνοντας τις καθαρές πέμπτες– συναντάμε το G με 1 δίεση , μετά το D με 2 διέσεις κ.ο.κ
Ο απλός κανόνας λέει ότι: Στη σειρά των διέσεων (ανά 5η καθαρή), η τελευταία δίεση στη σειρά κάθε φορά, είναι ο προσαγωγέας, άρα η κλίμακα πχ με 4 διέσεις έχει για τελευταία δίεση την D# και άρα η κλίμακα είναι η E ματζόρε.
Ομοίως πηγαίνοντας ΑΡΙΣΤΕΡΟΣΤΡΟΦΑ –κατεβαίνοντας τις καθαρές τετάρτες – συναντάμε το F που έχει 1 ύφεση , μετά το Bb πού έχει 2 υφέσεις κ.ο.κ
Στο κάτω μέρος του κύκλου τα κλειδιά γίνονται εναρμόνια Gb=F#.
Παράδειγμα:
Το διάστημα από το C στο G ενώ είναι 5 θέσεις πενταγράμμου είναι καθαρή πέμπτη και το G κείται 7 ημιτόνια πάνω από το C
Αντίστροφα το διάστημα από το G στο C ενώ είναι 4 θέσεις πενταγράμμου είναι καθαρή τετάρτη και το C κείται 5 ημιτόνια κάτω από το G.
Συμπέρασμα:
Η κατιούσα Perfect Fourth είναι ΑΝΤΙΣΤΡΟΦΗ της ανιούσας Perfect Fifth
Ένα πάρα πολύ καλό site για τον κύκλο και μάλιστα διαδραστικά είναι:
http://randscullard.com/CircleOfFifths/
Μερικοί (λίγοι) χρησιμοποιούν τον παρακάτω κύκλο που είναι αντίστροφος απ’ αυτόν που είδαμε. Απλώς τον αναφέρω.
http://www.box.net/shared/bn70yllj5iuxk0j4d0sg
ΧΡΗΣΗ ΤΟΥ ΚΥΚΛΟΥ ΣΤΗ ΦΥΣΑΡΜΟΝΙΚΑ
1.Έστω ότι γνωρίζεις το κλειδί που παίζει η ορχήστρα μια μελωδία Blues ,Country,jazz..(πχ το Α) και μετράς ΑΡΙΣΤΕΡΟΣΤΡΟΦΑ μια καθαρή τετάρτη (λα-σι-ντο-ΡΕ) κοιτώντας τον κύκλο για να βρεις το κλειδί της φυσαρμόνικας που θα χρησιμοποιήσεις.
a)Βλέπουμε ότι D πρέπει να είναι η τονικότητα της διατονικής φυσαρμόνικας που θα πρέπει να συνοδεύει την ορχήστρα και
b) θα πρέπει με τη φυσαρμόνικα αυτή να παίζεις σε Cross Harp.
Ποιό λοιπόν είναι το Cross Harp αυτής της D φυσαρμόνικας?
Η απάντηση στο παραπάνω ερώτημα είναι αυτό που δίνω στο συνημμένο στο 35ο δευτερόλεπτο video.
ΜΑΘΗΜΑ 15ον Straight & Cross Harp part 3 in English and Greek Language
2.Έστω ότι ξέρεις το κλειδί της φυσαρμόνικας που έχεις μαζί σου (πχ το D) και λες στην ορχήστρα να παίξει μια μελωδία blues…. μετρώντας ΔΕΞΙΟΣΤΡΟΦΑ του κύκλου μια καθαρή πέμπτη πάνω (ρε – μι – φα – σολ –ΛΑ) ώστε να μπορεί να σε συνοδεύσει .
a)Βλέπουμε ότι η ορχήστρα πρέπει να παίξει σε Α
b)Η απάντηση λοιπόν στην παραπάνω ερώτηση μου είναι : Το Α είναι το Cross Harp της D
Ερώτημα? Αν η ορχήστρα παίζει σε κλειδί Α μπορεί η φυσαρμόνικα να είναι και αυτή σε κλειδί Α?
Βεβαίως .
Τότε λέμε ότι ο παίχτης παίζει σε Straight Harp και αυτό συμβαίνει στη πλειονότητα του Ελληνικού Ρεπερτορίου και στη μειονότητα του Ξένου Ρεπερτορίου .
Τότε όμως δεν έχουμε τον γνωστό ήχο των μπλούζ {Bluesy Sound}.
Για να ξεδιαλύνουμε ακόμα τα πράγματα όταν λέμε ότι η ορχήστρα παίζει σε κλειδί Α και ο φυσαρμονίστας παίζει με φυσαρμόνικα κλειδιού D σε Cross Harp εννοούμε ότι παίζει και αυτός σε κλειδί Α αλλά οι νότες στη φυσαρμόνικα είναι έτσι διατεταγμένες έτσι ώστε στο cross harp να λείπουν μερικές νότες (ο λόγος είναι για να μπορούν να φτιαχτούν τα ακόρντα) και αυτές οι νότες που λείπουν δημιουργούνται ΜΟΝΟ με μια τεχνική που λέγεται bending και είναι αυτές που δίνουν τον χαρακτηριστικό Bluesy Sound . Βλέπε: http://www.noiz.gr/index.php?topic=189650.0
Περιμένω και από καλούς γνώστες του κύκλου , περισσότερες εφαρμογές αυτού.
Στο προηγούμενο thread {Γιατί F# αντί Gb ??} έμαθα αρκετά για την εφαρμογή του κύκλου στην κατασκευή κλιμάκων.
STEFANOS
Βλέπε εικόνα:
http://www.box.net/shared/a0x1s0u7isy1ae9lomv4
ΓΕΝΙΚΑ:
Είναι ένα σύστημα οργάνωσης και μας χρησιμεύει πχ να καταλάβουμε τους 24 οπλισμούς σε μινόρε και ματζόρε κλίμακες , να μάθουμε εύκολα τα ακόρντα στην κιθάρα……..
Για να καταλάβουμε τον κύκλο θα πρέπει να εξετάσουμε την ιδέα της 5ης και της 4ης στον Κύκλο.
Η πέμπτη (Fifth) είναι ένα μουσικό διάστημα που περιλαμβάνει 5 θέσεις του πενταγράμμου .
Η δε καθαρή πέμπτη (Perfect Fifth) είναι πέμπτη που μετράει επτά ημιτόνια. Οι 5ες κινούνται κατά τη φορά των δεικτών ωρολογίου.
Η τετάρτη (Fourth) είναι να μουσικό διάστημα που περιλαμβάνει 4 θέσεις του πενταγράμμου .
Η δε καθαρή τετάρτη (Perfect Fourth ) είναι τετάρτη που μετράει πέντε ημιτόνια. Οι 4ες κινούνται αντίστροφα της φοράς των δεικτών ωρολογίου.
Στο άνω μέρος του εξωτερικού κύκλου είναι το κλειδί C ματζόρε και στο άνω μέρος του εσωτερικού κύκλου είναι το σχετικό κλειδί Am χωρίς διέσεις ή υφέσεις.
Αρχίζοντας από το C {χωρίς διέσεις ή υφέσεις} και ΔΕΞΙΟΣΤΡΟΦΑ -ανεβαίνοντας τις καθαρές πέμπτες– συναντάμε το G με 1 δίεση , μετά το D με 2 διέσεις κ.ο.κ
Ο απλός κανόνας λέει ότι: Στη σειρά των διέσεων (ανά 5η καθαρή), η τελευταία δίεση στη σειρά κάθε φορά, είναι ο προσαγωγέας, άρα η κλίμακα πχ με 4 διέσεις έχει για τελευταία δίεση την D# και άρα η κλίμακα είναι η E ματζόρε.
Ομοίως πηγαίνοντας ΑΡΙΣΤΕΡΟΣΤΡΟΦΑ –κατεβαίνοντας τις καθαρές τετάρτες – συναντάμε το F που έχει 1 ύφεση , μετά το Bb πού έχει 2 υφέσεις κ.ο.κ
Στο κάτω μέρος του κύκλου τα κλειδιά γίνονται εναρμόνια Gb=F#.
Παράδειγμα:
Το διάστημα από το C στο G ενώ είναι 5 θέσεις πενταγράμμου είναι καθαρή πέμπτη και το G κείται 7 ημιτόνια πάνω από το C
Αντίστροφα το διάστημα από το G στο C ενώ είναι 4 θέσεις πενταγράμμου είναι καθαρή τετάρτη και το C κείται 5 ημιτόνια κάτω από το G.
Συμπέρασμα:
Η κατιούσα Perfect Fourth είναι ΑΝΤΙΣΤΡΟΦΗ της ανιούσας Perfect Fifth
Ένα πάρα πολύ καλό site για τον κύκλο και μάλιστα διαδραστικά είναι:
http://randscullard.com/CircleOfFifths/
Μερικοί (λίγοι) χρησιμοποιούν τον παρακάτω κύκλο που είναι αντίστροφος απ’ αυτόν που είδαμε. Απλώς τον αναφέρω.
http://www.box.net/shared/bn70yllj5iuxk0j4d0sg
ΧΡΗΣΗ ΤΟΥ ΚΥΚΛΟΥ ΣΤΗ ΦΥΣΑΡΜΟΝΙΚΑ
1.Έστω ότι γνωρίζεις το κλειδί που παίζει η ορχήστρα μια μελωδία Blues ,Country,jazz..(πχ το Α) και μετράς ΑΡΙΣΤΕΡΟΣΤΡΟΦΑ μια καθαρή τετάρτη (λα-σι-ντο-ΡΕ) κοιτώντας τον κύκλο για να βρεις το κλειδί της φυσαρμόνικας που θα χρησιμοποιήσεις.
a)Βλέπουμε ότι D πρέπει να είναι η τονικότητα της διατονικής φυσαρμόνικας που θα πρέπει να συνοδεύει την ορχήστρα και
b) θα πρέπει με τη φυσαρμόνικα αυτή να παίζεις σε Cross Harp.
Ποιό λοιπόν είναι το Cross Harp αυτής της D φυσαρμόνικας?
Η απάντηση στο παραπάνω ερώτημα είναι αυτό που δίνω στο συνημμένο στο 35ο δευτερόλεπτο video.
ΜΑΘΗΜΑ 15ον Straight & Cross Harp part 3 in English and Greek Language
2.Έστω ότι ξέρεις το κλειδί της φυσαρμόνικας που έχεις μαζί σου (πχ το D) και λες στην ορχήστρα να παίξει μια μελωδία blues…. μετρώντας ΔΕΞΙΟΣΤΡΟΦΑ του κύκλου μια καθαρή πέμπτη πάνω (ρε – μι – φα – σολ –ΛΑ) ώστε να μπορεί να σε συνοδεύσει .
a)Βλέπουμε ότι η ορχήστρα πρέπει να παίξει σε Α
b)Η απάντηση λοιπόν στην παραπάνω ερώτηση μου είναι : Το Α είναι το Cross Harp της D
Ερώτημα? Αν η ορχήστρα παίζει σε κλειδί Α μπορεί η φυσαρμόνικα να είναι και αυτή σε κλειδί Α?
Βεβαίως .
Τότε λέμε ότι ο παίχτης παίζει σε Straight Harp και αυτό συμβαίνει στη πλειονότητα του Ελληνικού Ρεπερτορίου και στη μειονότητα του Ξένου Ρεπερτορίου .
Τότε όμως δεν έχουμε τον γνωστό ήχο των μπλούζ {Bluesy Sound}.
Για να ξεδιαλύνουμε ακόμα τα πράγματα όταν λέμε ότι η ορχήστρα παίζει σε κλειδί Α και ο φυσαρμονίστας παίζει με φυσαρμόνικα κλειδιού D σε Cross Harp εννοούμε ότι παίζει και αυτός σε κλειδί Α αλλά οι νότες στη φυσαρμόνικα είναι έτσι διατεταγμένες έτσι ώστε στο cross harp να λείπουν μερικές νότες (ο λόγος είναι για να μπορούν να φτιαχτούν τα ακόρντα) και αυτές οι νότες που λείπουν δημιουργούνται ΜΟΝΟ με μια τεχνική που λέγεται bending και είναι αυτές που δίνουν τον χαρακτηριστικό Bluesy Sound . Βλέπε: http://www.noiz.gr/index.php?topic=189650.0
Περιμένω και από καλούς γνώστες του κύκλου , περισσότερες εφαρμογές αυτού.
Στο προηγούμενο thread {Γιατί F# αντί Gb ??} έμαθα αρκετά για την εφαρμογή του κύκλου στην κατασκευή κλιμάκων.
STEFANOS