- Μηνύματα
- 12,258
- Λύσεις
- 2
- Πόντοι
- 1,003
Πριν πολλά χρόνια, στο περιοδικό "Ήχος και Hi-Fi", ο Αργύρης Ζήλος είχε γράψει μία κριτική για το - τότε - νεοκυκλοφόρητο άλμπουμ των Genesis, με τίτλο "Duke". H θέση του ήταν δύσκολη: από τη μία περιστοιχιζόταν ήδη από τον ωκεανό των πανκς και των new-wavers, οι οποίοι παρέδιδαν καθημερινά ενδιαφέρον πολιτικοποιημένο ηχητικό υλικό, απ' την άλλη πως να γράψεις ότι ένα άλμπουμ των διαβόητων Genesis ήταν πατάτα;
Τελικά ο Ζήλος, αναρωτήθηκε "μπορεί η ανία να είναι πηγή έμπνευσης για τη δημιουργία καλής μουσικής;", υποννοώντας ότι είναι δυνατόν άνθρωποι με τόσα χρήματα να παράγουν κάτι ενδιαφέρον για εμάς τους υπόλοιπους;
Όλα αυτά τα χρόνια, καθώς η δική μου οικονομική κατάσταση βελτιωνόταν, εκατοντάδες φορές αναλογίστηκα αυτή την ερώτηση. Δεν έχω ακόμη καταλήξει σε οριστικό συμπέρασμα, αλλά τείνω να πιστέψω ότι "Όχι, είναι αδύνατον ένας άνθρωπος που μπορεί να αγοράζει ότι του' ρχεται, να παράξει αξιόλογη σύγχρονη λαϊκή μουσική", συνεπώς δεν μπορεί να παράξει ροκ' εν' ρολ, υπό οποιεσδήποτε προϋποθέσεις.
Δυστυχώς, η ιστορία της ροκ επιβεβαιώνει αυτό το αξίωμα - δεν υπάρχει ούτε ένας γόνος πλούσιας οικογένειας που να έκαμε υλικό οποιασδήποτε αξίας. Προσοχή : μην μπερδεύετε το γεγονός ότι πολλοί κατέληξαν διάσημοι και πάμπλουτοι... δεν είναι καθόλου το ίδιο, με την ίδια έννοια που ένας αυτοδημιούργητος επιχειρηματίας δρα πάντα με διαφορετικό ύφος από έναν που τα βρήκε έτοιμα.
Στο ροκ όμως, δεν μπορείς να τα βρεις έτοιμα. Όσες κιθάρες και αν πάρεις, όσες χορδές και αν αλλάξεις, όσες ώρες και αν περάσεις πάνω από το πικαπ, όσους ενισχυτές και αν ανάψεις... δεν μπορείς να δεις το κόσμο από τη σκοπιά που την βλέπει ο γυιος του εργάτη που αναγκάστηκε να γίνει δημιουργικός σαν μέσο άμυνας απέναντι στον κυνισμό των συμμαθητών του... ο Έρικ Μπάρτον έλεγε ξεκάθαρα ότι ασχολήθηκε με τη μουσική διότι ήταν ο μόνος τρόπος για να γνωρίσει κορίτσια που να μην απασχολούνται με το ότι έχει άσχημο πρόσωπο...
Ο Ιησούς φέρεται να έχει πει ότι είναι ευκολότερο για μία καμήλα να περάσει από το "μάτι" μίας βελόνας, απ' ότι για έναν πλούσιο να εισέρθει στη βασιλεία των ουρανών. Τουλάχιστον όσον αφορά το ροκ εν' ρολ, φαίνεται να ισχύει απολύτως.
Τελικά ο Ζήλος, αναρωτήθηκε "μπορεί η ανία να είναι πηγή έμπνευσης για τη δημιουργία καλής μουσικής;", υποννοώντας ότι είναι δυνατόν άνθρωποι με τόσα χρήματα να παράγουν κάτι ενδιαφέρον για εμάς τους υπόλοιπους;
Όλα αυτά τα χρόνια, καθώς η δική μου οικονομική κατάσταση βελτιωνόταν, εκατοντάδες φορές αναλογίστηκα αυτή την ερώτηση. Δεν έχω ακόμη καταλήξει σε οριστικό συμπέρασμα, αλλά τείνω να πιστέψω ότι "Όχι, είναι αδύνατον ένας άνθρωπος που μπορεί να αγοράζει ότι του' ρχεται, να παράξει αξιόλογη σύγχρονη λαϊκή μουσική", συνεπώς δεν μπορεί να παράξει ροκ' εν' ρολ, υπό οποιεσδήποτε προϋποθέσεις.
Δυστυχώς, η ιστορία της ροκ επιβεβαιώνει αυτό το αξίωμα - δεν υπάρχει ούτε ένας γόνος πλούσιας οικογένειας που να έκαμε υλικό οποιασδήποτε αξίας. Προσοχή : μην μπερδεύετε το γεγονός ότι πολλοί κατέληξαν διάσημοι και πάμπλουτοι... δεν είναι καθόλου το ίδιο, με την ίδια έννοια που ένας αυτοδημιούργητος επιχειρηματίας δρα πάντα με διαφορετικό ύφος από έναν που τα βρήκε έτοιμα.
Στο ροκ όμως, δεν μπορείς να τα βρεις έτοιμα. Όσες κιθάρες και αν πάρεις, όσες χορδές και αν αλλάξεις, όσες ώρες και αν περάσεις πάνω από το πικαπ, όσους ενισχυτές και αν ανάψεις... δεν μπορείς να δεις το κόσμο από τη σκοπιά που την βλέπει ο γυιος του εργάτη που αναγκάστηκε να γίνει δημιουργικός σαν μέσο άμυνας απέναντι στον κυνισμό των συμμαθητών του... ο Έρικ Μπάρτον έλεγε ξεκάθαρα ότι ασχολήθηκε με τη μουσική διότι ήταν ο μόνος τρόπος για να γνωρίσει κορίτσια που να μην απασχολούνται με το ότι έχει άσχημο πρόσωπο...
Ο Ιησούς φέρεται να έχει πει ότι είναι ευκολότερο για μία καμήλα να περάσει από το "μάτι" μίας βελόνας, απ' ότι για έναν πλούσιο να εισέρθει στη βασιλεία των ουρανών. Τουλάχιστον όσον αφορά το ροκ εν' ρολ, φαίνεται να ισχύει απολύτως.