Επισκευή σπασμένου headstock. Τα φώτα σας!

SuperficialStar

Νέο μέλος
Μηνύματα
9
Πόντοι
1
Καλησπέρα! Λοιπόν το θέμα είναι ότι έχω μια epi les paul που σε μια άτυχη στιγμή, όταν δε φόραγε χορδές επάνω, κοπάνησε μεταξύ headstock και neck και... αποκεφαλίστηκε!

Την επισκεύασα αμέσως με ξυλόκολλα bison  ::) αλλά είχε και ένα δεύτερο ράγισμα που δε φαινόταν κάτω απ' το φινίρισμα, το οποίο με το καιρό άρχισε να ανοίγει και έφυγε πάλι το headstock, μισό απ'το δεύτερο ράγισμα και μισό ξεκόλλησε απ' το πρώτο σπάσιμο.

Την ξανακόλλησα αυτή τη φορά με franklin titebond αλλά δεν άντεξε, προφανώς γιατί οι πόροι στη μισή μεριά είναι γεμισμένοι απ' τη παλιά επισκευή.

Η ερώτηση είναι μπορώ να την επισκευάσω κάπως ώστε να αντέξει και να είναι αξιόπιστη; Να χρησιμοποιήσω κάποια άλλη κόλλα π.χ. εποξική; Για μάστορα δε με παίρνει οικονομικά. Ευχαριστώ.

break1.JPG

break2.JPG

 
Όπως ανέφερα και στο αρχικό πόστ, δεν παίζουν φράγκα για μάστορα. Άμα τα 'χα δε θα το πολυσκεφτόμουν.

 
Για να κολήσει τώρα θα χρειαστεί δύο μικρές καβίλιες παράλληλα της ταστιέρας στα σημεία που το μπράτσο έχει πιο πολύ " ψωμί "  .

Ειναι δύσκολο να το κάνεις μόνος το πιο πιθανό να κολήσει στραβά.

Το έχω κάνει στη δική μου Gibson  και σε ένα κοντραμπάσο φίλου.

 
Το πρόβλημα (όπως περιγράφεις και μόνος σου) είναι ότι η μέτρια κόλλα έχει καταλάβει τους πόρους και το ξύλο που θα έπρεπε να πιάσει η titebond.

Προσωπικά θα προσπαθούσα να καθαρίσω τα κομμάτια κατά το δυνατόν καλύτερα με ατμούς και καυτό νερό, θα τα άφηνα να στεγνώσουν και θα έκανα ακόμα μια προσπάθεια με titebond.

Είναι σημαντικό αφού τα καθαρίσεις και στεγνώσουν, να δημιουργήσεις σωστές "βάσεις" για να σφίξεις σωστά την ένωση. Έχεις σφικτήρες? Μπορείς να βάλεις και μικρά καρφάκια (ή καρφίτσες) που θα καρφωθούν στα δύο κομμάτια και δεν θα τα αφήνουν να γλιστρήσουν κατά τη σύσφιξη.

Μπορεί και να δοκίμαζα να σκάψω με το router και να τσοντάρω ένα κομμάτι.

(Δες στο 1:20 περίπου πως είναι επισκευασμένη η κιθάρα του edge)


 
harilatron είπε:
Προσωπικά θα προσπαθούσα να καθαρίσω τα κομμάτια κατά το δυνατόν καλύτερα με ατμούς και καυτό νερό, θα τα άφηνα να στεγνώσουν και θα έκανα ακόμα μια προσπάθεια με titebond.
Λοιπόν πριν κάνω τη δεύτερη επισκευή είχα δώσει το headstock και τη κιθάρα σε μια φίλη, συντηρήτρια έργων τέχνης, να μου τα καθαρίσει με νυστέρι αλλά προφανώς αυτό δεν έφτανε. Τώρα για ατμό και καυτό νερό δεν το 'χα σκεφτεί, αλλά φοβάμαι μήπως φουσκώσουν τα ξύλα και μετά δε ταιριάζουν μεταξύ τους.

Εάν, όντως δεν τίθεται τέτοιο πρόβλημα τότε να το δοκιμάσω.

Μπορεί και να δοκίμαζα να σκάψω με το router και να τσοντάρω ένα κομμάτι.
Επίσης έχω ρούτερ αλλά δεν έχω εμπειρία στη χρήση του, γιατί το να τσοντάρω κομμάτι ήταν μια λύση που επίσης σκεφτόμουν και έχω δει να χρησιμοποιείται πολύ, αλλά το απέκλεισα γιατί είναι πολύ επεμβατικό και δεν έχω τη κατάλληλη εμπειρία.

Για να κολήσει τώρα θα χρειαστεί δύο μικρές καβίλιες παράλληλα της ταστιέρας στα σημεία που το μπράτσο έχει πιο πολύ " ψωμί "  .

Ειναι δύσκολο να το κάνεις μόνος το πιο πιθανό να κολήσει στραβά.

Το έχω κάνει στη δική μου Gibson  και σε ένα κοντραμπάσο φίλου.
Εάν βάλω καβίλιες ενώ το headstock δεν έχει κολλήσει σωστά, θα αντέξουν από μόνες τους το τράβηγμα των χορδών;

 
harilatron είπε:
Είναι σημαντικό αφού τα καθαρίσεις και στεγνώσουν, να δημιουργήσεις σωστές "βάσεις" για να σφίξεις σωστά την ένωση. Έχεις σφικτήρες? Μπορείς να βάλεις και μικρά καρφάκια (ή καρφίτσες) που θα καρφωθούν στα δύο κομμάτια και δεν θα τα αφήνουν να γλιστρήσουν κατά τη σύσφιξη.
Επίσης, ναι έχω σφιγκτήρες, και κατά τη δεύτερη επισκευή χρησιμοποίησα αυτοσχέδια clamps σε συνδυασμό με φαρδιά λάστιχα ώστε να έχω πίεση κατά μήκος του neck.

(η photo είναι αναφορική)

2a_glueup0.jpg

 
Πιστευω οτι η ιδανικη λυση θα ηταν να καθαριστουν τα κομματια με ατμο, οπως ειπε ο harilatron, γιατι η ενωση ειναι ταλαιπωρημενη και οση titebond και να βαλεις τωρα μαλλον χειροτερα θα γινει. Αν δεν θελεις να το κανεις αυτο δεν χανεις τιποτε να δοκιμασεις με εποξικη ή πολυουρεθανικη κολλα, μιας και αυτες εχουν τη δυνατοτητα να γεμισουν τα οποια κενα.

Σαν εσχατη λυση (και αν δεν με ενδιεφερε το αισθητικο αποτελεσμα) θα δοκιμαζα να κανω ενα jig που θα με βοηθουσε να τριψω με σταθερη κλιση τα 2 κομματια εως οτου να εχω καλες επιφανειες, για να κολληθει προσθετο ξυλο. Δυσκολο εγχειρημα ομως.

 
immortalx είπε:
Πιστευω οτι η ιδανικη λυση θα ηταν να καθαριστουν τα κομματια με ατμο, οπως ειπε ο harilatron, γιατι η ενωση ειναι ταλαιπωρημενη και οση titebond και να βαλεις τωρα μαλλον χειροτερα θα γινει. Αν δεν θελεις να το κανεις αυτο δεν χανεις τιποτε να δοκιμασεις με εποξικη ή πολυουρεθανικη κολλα, μιας και αυτες εχουν τη δυνατοτητα να γεμισουν τα οποια κενα.

Σαν εσχατη λυση (και αν δεν με ενδιεφερε το αισθητικο αποτελεσμα) θα δοκιμαζα να κανω ενα jig που θα με βοηθουσε να τριψω με σταθερη κλιση τα 2 κομματια εως οτου να εχω καλες επιφανειες, για να κολληθει προσθετο ξυλο. Δυσκολο εγχειρημα ομως.
Το αισθητικό αποτέλεσμα δε με ενδιαφέρει καθόλου αυτή τη στιγμή, μιας και η κιθάρα είναι ήδη ξεγυμνωμένη απ'την "κουβέρτα" πολυουρεθάνης της μαμάς της και τo "καλοκαιρινό σεντονάκι" του flame maple. Το τελικό αποτέλεσμα που θέλω να πετύχω είναι les paul custom μαύρο νίτρου ή λεπτό τελείωμα πολυουρεθάνης με cream P90's. Βέβαια το αν θα προχωρήσει το project εξαρτάται απ' την αξιοπιστία της επισκευής.

Έχω ένα TOROS 100lt για βαψίματα κτλ.

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Αμα δε σε ενδιαφέρει η αισθητική βάζεις και βίδες... αλλιώς από το να χάνεις χρόνο και χρήμα πιο φτηνά θα σου έρθει στο μάστορα τελικά.

 
Kαλησπέρα κι από εμένα.

Κατ' αρχήν να συμφωνήσω με αρκετούς από τους προγράφοντες και να διαφωνήσω με κάποιους άλλους.

Πριν από αυτό όμως να κάνω δυο παρατηρήσεις σχετικά με το είδος του σπασίματος και το είδος του υλικού που προσπαθούμε να συγκολλήσουμε.

-Αν το υλικό του μανικιού είναι αυτό το αφρώδες κινέζικο μαόνι ή nato, τότε η πιθανότητα να ξανασπάσει γύρω από το ίδιο σημείο είναι μεγάλη...

- Το μέγεθος της επιφάνειας συγκόλλησης είναι σχετικά μικρό(μικρή γωνία σπασίματος) και γι' αυτό θα πρότεινα μια αύξηση της επιφάνειας συγκόλλησης με σφηνοειδείς βέργες (καβίλιες) παράλληλα με την ταστιέρα και σε βάθος, τουλάχιστο το μισό του βάθους του μανικιού(όπως πρότεινε ο nasos). Δύο τέτοιες εκατέρωθεν του truss rod, με μήκος που να πιάνει από το 1/4 του headstock μέχρι 2-3 πόντους πέρα από το σπάσιμο. Το σφηνοειδές το προτείνω για να έχεις καλύτερη συσφικτική δύναμη στα 'πλευρά' των βεργών. Κατά προτίμηση χρησιμοποίησε σκληρό ξύλο, maple, rosewood ή παρεμφερές.

-Καθάρισε όσο μπορείς υπολείμματα παλιάς κόλλας, όπως προειπώθηκε. Με ατμό, και μια σκληρή οδοντόβουρτσα, λίγο οινόπνευμα, λίγο νυστέρι... άφησέ τα μια μέρα να στεγνώσουν.

- Μελέτησε λίγο τη συμπεριφορά της ένωσης κάνοντας ένα dry run. Φέρε τις επιφάνειες σε επαφή και δες αν υπάρχει τζόγος στους τρεις άξονες. Επειδή πιθανόν να έχει χαθεί υλικό από τις δυο προηγούμενες προσπάθειες, καλύτερα να χρησιμοποιήσεις μια εποξική δύο συστατικών(24ωρη) που έχει και συγκολλητική και συνεκτική ιδιότητα. Η titebond έχει εξαιρετική συγκολλητική δύναμη, αλλά μόνο σε επιφάνειες απόλυτα εφαπτόμενες.

-Για ακόμη πιο σίγουρο αποτέλεσμα, θα πρότεινα το φάγωμα του πίσω μέρους του headstock και μέρους του μανικιού και την ένθεση ενός extra κομματιού(μαόνι) πάχους 1-1,5mm μετά από την ένθεση των 'καβιλιών' και στη συνέχεια την αναδιαμόρφωσή του μέχρι να 'δέσει' με το υπάρχον προφίλ.

Διαφωνώ με οποιαδήποτε χρήση βιδών ή μεταλλικών στοιχείων. Όχι απλά για να διαφωνήσω, αλλά γιατί θεωρώ πως δεν θα προσδώσουν την απαραίτητη συνεκτικότητα και γιατί τα μεταλλικά στοιχεία έχουν την τάση να δρουν ανεξάρτητα από υλικά με τόσο διαφορετική πυκνότητα όπως το ξύλο.

Φυσικά, αυτή είναι απλά η δική μου εκδοχή για την ασφαλή επισκευή. Κρίνεις και πράττεις με βάση τη δική σου λογική.

Καλή επιτυχία.

 
Επιστρέφω μετά από επιτυχή προσπάθεια καθαρισμού!  :)

Σήμερα δοκίμασα και καθάρισα το headstock. Μετά από ψάξιμο βρήκα ότι για το καθάρισμα της titebond εκτός του ατμού προτείνετε το ξύδι!!! Το δοκίμασα και όντως την μαλάκωσε πάρα πολύ. Χρησιμοποιώντας μια συρματόβουρτσα αφαίρεσα αρκετή απ' την επιφανειακή κόλλα και μετά πέρασα στον ατμό. Πήρα το ατμοσίδερο και με τη βοήθεια της συρματόβουρτσας και νυστεριού το σπάσιμο του headstock καθάρισε σε ικανοποιητικό βαθμό. Αύριο θα ασχοληθώ με το καθάρισμα του neck.

@Πνοή και Νύξη - Όντως το ξύλο είναι αυτό το αφρώδες μαόνι που θυμίζει σανταλόξυλο... :P

_DSC9464.JPG

_DSC9466.JPG

 
Για τις καβίλιες θα μπορούσα να χρησιμοποιήσω τη παρακάτω μέθοδο; Θα 'ναι αξιόπιστο;


 
Οπως τη βλέπω ειναι αρκετά αξιόπιστη, μάλλον εχει γινει ήδη η κόληση φυσικά με εποξεική κόλλα αργή όχι γρήγορης πήξης όπως είπε και ο Φάνης και μετα γίνεται η ενίσχυση στο σημείο με τις δύο καβίλιες εκατέρωθεν.

Πρόσεξε το template που έχει φαντάζομαι τη γωνία του μπράτσου, τις καβίλιες απο πιο σκληρό ξύλο απο το αφρώδες μαόνι με τα νερά παράλληλα της ταστιέρας.

Πρόσεξε το βάθος μη φτάσεις στην ταστιέρα!

Φαντάζομαι οτι έχεις και ξέρεις να χειρίζεσαι το ρούτερ ;D

 
Ωραία! Ρούτερ έχω, το template με προβληματίζει λιγάκι στη κατασκευή του. Ούτως ή άλλως πριν περάσω στη κιθάρα θα κάνω μερικές δοκιμές για εξάσκηση σε ένα μπράτσο από μια σπασμένη κλασική. Για καβίλιες λέω να χρησιμοποιήσω έβενο, που μπορώ να βρώ εύκολα στον Καρελλά, έχει κομμάτια 150x70x8mm. Το πάχος του μπράτσου (χωρίς τη ταστιέρα) είναι 12mm, οπότε 6mm βάθος πιστεύω είναι οκ.

 
Χρησιμοποίησε κοπτικό με καμπύλο προφίλ κατω , κάνε τη πρώτη κοπή έως τα 6 mm σταδιακά ανά 2-3 χιλιοστά και μπορείς να φτάσεις και τα 9 χιλ μετρώντας να μην ξετρυπήσεις ούτε την ταστιέρα , ούτε το headstock.

Ο έβενος θα κάνει καλή δουλειά ιδιαίτερα με την εποξεική, προσωπικά θα χρησιμοποιούσα κάποιο πιο πορώδες ξύλο πχ παλίσανδρο ή ιρόκο που ειναι ανθεκτικότατο και πολύ συγγενές του μαονιού.

Μετά απο αυτό σε βλέπω με μάστερ στο συγκεκριμένο σπάσιμο!

 
Ξέχασα να σου πώ να αφαιρέσεις το παξιμάδι του truss rod και να προστατέψεις τη βίδα απο τις κόλλες με μονωτική ταινία που δεν θα κολήσει και θα αφεραιθεί ευκολα μετά.

 
Άσχετο, αλλά το trussrod σε αυτή την περίπτωση μπορεί να αφαιρεθεί ή πρέπει να σκάψει με το trussrod στη θέση του? (Δεν ξέρω πως είναι η άλλη μεριά στα gibson/epi. )

Τι λένε οι μάστορες?

 
Οκ ευχαριστώ Νάσο! Επί ευκαιρίας να σε συγχαρώ για τη καταπληκτική δουλειά σου!

Τώρα για τον έβενο, τον διάλεξα γιατί είναι το μόνο σκληρό ξύλο σε μικρό κομμάτι που μπορώ να βρω εύκολα, είχα ρωτήσει για μαόνι αλλά δεν βρήκα κάνα ρετάλι που να 'χει περισσέψει...

Άμα ξέρετε κάποιον να μου δώσει κανένα ρετάλι από σφεντάμι ή παλίσανδρο που περίσσεψε θα το εκτιμούσα, αλλιώς έβενο...

Όσο για το μάστερ ίσως, αρκεί να πετύχει! ;D

Έχω κολλήσει μέχρι στιγμής τρία σπασμένα headstock με επιτυχία, αλλά αυτό με έχει ταλαιπωρήσει. Ευτυχώς είναι δικό μου το όργανο και έχω χρόνο στη διάθεση μου.

Από εποξική τι προτείνεται; Παλιότερα είχα χρησιμοποιήσει Araldite (δε θυμάμαι ποία ακριβώς, ήταν σε διπλή σύριγγα, διάφανη)

Harilatron & nasokosm, στις epiphone που έχω (les paul, dot & j-200) το trussrod και το παξιμάδι του δεν αφαιρούνται γιατί είναι double action...

 
Αν χρησιμοποιησεις εβενο ή παλισσανδρο για καβιλιες, ριξε τους πρωτα ενα καθαρισμα με ασετον γιατι βγαζουν λιγο λαδακι. Δεν εχω παρατηρησει καποια διαφορα στις μαρκες εποξικων, αλλα το σημαντικο οπως ειπαν ο Φανης και ο Νασος ειναι να ειναι αργης πηξης και θελει πολυ-πολυ καλο ανακατεμα. Κυριολεκτικα καθε μοριο του ενος συστατικου με καθε μοριο του αλλου (ΟΚ ισως υπερβαλλω λιγο  ;D ;D)

 

Απαντήσεις

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top