OurDarkness είπε:
Επειδή οι μελωδίες του μπορούν να αναλυθούν με κάποιο νόμο ακουστικής φυσικής ή μαθηματικών ή οτιδήποτε, αυτό δεν σημαίνει ότι την στιγμή που τις ανακάλυπτε σκεφτόταν την ακουστική φυσική, τα μαθηματικά ή οτιδήποτε.
Mε το να θεωρεί την μουσική ως επιστήμη στην ουσία αφορίζει το υποκειμενικό στοιχείο στην παραδοσαική του ερμηνεια της μουσική που είναι και το βασικό στοιχείο της τέχνης. Δηλαδή αντιλαμβάνεται όπως και ο μέσος επιστήμονας την υποκειμενικό στοιχείο ως μέρους του αντικειμενικού και όχι ως κάτι ξεχωριστό απο το αντικειμενικό . Αντι λοιπόν να προσπαθήσει να το κατευθύνει μέσω της σκέψης και έτσι να το διαστρευλώσει σε κάτι υποκειμενικό άρα και μερικό προσπαθεί να ακφραστεί αντικειμενικά δηλαδή αντι να εκφέρει μια άποψη να εκφράσει την ολότητα άρα την αντικειμενικότητα. Φυσικά κάτι τέτοιο είναι αδύνατο, αλλά αυτές είναι οι προθέσεις του.
Ο λόγος που το βλέπει σαν επιστήμη είναι επείδη όπως κάθε επιστήμη προσεγγίζει την μουσική σαν ένα πλέγμα νόμων και εξαιρέσεων. Και έτσι δεν στηρίζεται στην έμπνευση αλλά στην κατανόηση . Αν και ο ίδιος υποστηρίζει οτι δεν σκέφτεται αλλά απλώς το αφήνει να κυλάει απο μέσα του.Εδώ μαλλόν ενωεί οχι ότι δεν το κατανοεί αλλά οτι δεν προσπαθεί να το κατευθύνει όπως θα έκανε και ο μέσος επιστήμονας. Δηλαδή προσεγγίζει την μουσική σαν μια εξερευνητική επιστήμη.
Το ότι δεν ασχολείται με τα μαθηματικά ή την φυσική αυτό δεν σημαίνει οτι δεν το κάνει επιστημονικά, εξάλλου επιστήμη σημαίνει να βλέπεις αυτό που είναι , να το παρατηρείς, να διατυπώνει νόμους και να τους επαληθεύεις - αποδεινύεις μέσα απο το πείραμα. Η επιστήμη στηρίζεται στην ψυχρή λογική και όχι στο συναίσθημα, ακριβώς γιατί το συναίσθημα φερνει την υποκειμενικότητα και την θολότητα στην κρίση.
Αυτή η "εξερευνητική επιστήμη" άποψη την ενισχύει όταν λέει οτι χρησιμοποιεί τα συνθεσαίζερ ώς τηλεσκόπιο ή μικροσκόπιο. Τηλεσκόπιο εννοεί την σύνθεση μουσικής που είναι και ο μακρόκοσμος (melody, arrangement, tempo etc.) της μουσικής και μικροσκόπια την σύνθεση ήχου που είναι και ο μικρόκοσμος της μουσικής. Αυτό το πλέγμα επιστημονικών κανόνων είναι και ο λόγος που βλέπει τον ήχο ως αναπόσπαστο κομμάτι της μουσικής για αυτό αναφέρει οτι ο ίδιος αποτελεί ένα κανάλι στο χάος του ήχου , που οδηγεί στις συνθέσεις του.
Βεβαίως δεν ξέρω κατα πόσο επεκτύνει και πιο πέρα την φιλοσοφία περί μουσικής δηλαδή κατα πόσο το χάος του ήχου που λέει δεν το εννοεί ως αταξία αλλά ώς ένα τόσο πολύπλοκο πλέγμα κανόνων που είναι αδύνατο να γίνει αντιληπτό απο το ανθρώπινο μυαλό.
Βέβαια όλα αυτά θα δημιουργούσαν οτι μιλάμε για ένα συνθέτη τρομερά πειραματικό και αλλόκοτο σύμφωνα με τα λεγόμενα του μιας και λέει ότι είναι τόσο ανοιχτός, δεν το σκέφτεται και το βλέπει τόσο επιστημονικά. Δηλαδή θα περίμενε κάποιος εξεραιτικά πολύπλοκο έργο. Παρόλα αύτα ο Βαγγέλης σε μεγάλο ποσοστό παραμένει ένας ποπ καλλιτέχνης , ακολουθώντας την απλότητα και ίσως την πεπατημένη οδό πάντα βέβαια μέσα απο το μοναδικό του στύλ. Με εξάιρεση τα νεότερα κομμάτια του όπως το Alpha, Spiral , Pulstar που ακόμα και σήμερα ακούγονται κάπως περίεργα και σίγουρα προτότυπα τουλάχιστον στο θέμα ηχητική προσέγγισης.
Πάντως και η ιδέα της μουσικής ως επιστήμης επαληθεύεται σε καθημερινή βαση, η αρχές που διέπουν την μουσική είναι αυστηρά συνεδεμένες με τις αρχές που διέπουν , φυσική , μαθηματικά, χημεία , αστρονομία κτλ. Απο την άλλη το μεγάλη εμπόδια για την επιστήμη είναι η εξήγηση του σκοπού της μουσικής όπως και κάθε μορφή τέχνης . Ο σκοπός είναι η δημιουργία ομορφίας ή έργο που δημιουργεί συναίσθημα. Αύτο απαιτεί την κατανόηση του ανθρώπινου εγκεφάλου η οποία έχει γίνει τρομερά δύσκολα μετά απο μια πρόσφατη ανακάλυψη της νευρολογίας. Ότι η σκέψη και το συναίσθημα είναι μια δυαδική ύπαρξη μέσα στον εγκέφαλο . Δηλαδή δεν νοήται σκέψη χωρίς συναίσθημα ακόμα και σε ένα υποσυνείδητο επίπεδο. Άρα δεν αρκεί να κατανοήσουμε πώς σκέφτεται ο εγκέφαλος όυτε καν πώς αισθάνεται , αλλά πως αλληλεπιδρά η σκέψη με το συναίσθημα και αντίστροφα.
Τι σημασία έχουν όλα αυτά για το σημερινό μουσικό ?
Πιθανόν καμμία .
Στο κάτω κάτω της γραφής το μονο που θέλει είναι να γραψει μουσική.
Στο μέλλον όμως που θα γίνει πιο δύσκολο μεσα στην πληθώρα μουσικών κομματιών να υπάρξει ουσιαστική πρωτοτυπία . Τότε είναι σίγουρο οτι ο μουσικός αποφασήσει για το καλό της μουσικής να κάνει την υπέρβαση και να μπεί στα σκοτείνα μονοπάτια της έκει που δεν έχει πάει κανείς ως τώρα. Καάτι που μερική μουσικοί ήδη κάνουν.
Ισως τότε να επαληθευθεί ο Βαγγέλης και η άποψη του ότι είναι η μουσική μια "επιστήμη". Μια ιδέα που υπάρχει απο την αρχαία Ελλάδα.