- Μηνύματα
- 6,455
- Πόντοι
- 2,548
Βρηκα στο ιντερνετι αυτο το εξαιρετικο αρθρο σχετικα με το distortion και πως αυτο το κατα τα αλλα ανεπιθυμητο φαινομενο χρησιμοποιειται για μουσικους σκοπους (απο κιθαριστες κυριως). Καθοτι δεν το εγραψα εγω, λαμβανω τουλαχιστον την τιμη να σας το παρουσιασω.
Το αρθρο εξηγει τι ακριβως ειναι το distortion, αναφερει τις διαφορες μεθοδους που πετυχαινουν αυτο το φαινομενο καθως και τα χαρακτηριστικα τους, συχνα φερνοντας παραδειγματα απο γνωστα πεταλια. Το ωραιο με το αρθρο ειναι οτι, παρολο που αναφερεται σε ενα θεμα απο καθαρα ηλεκτρολογικη-επιστημονικη σκοπια το κανει ετσι ωστε να μπορει να παρακολουθησει και να κατανοησει ο καθε μουσικος. Εν ολιγοις, αυτο δεν ειναι ενα αρθρο που θα το διαβασουν και καταλαβουν 5 ατομα εδω μεσα ενω στους υπολοιπους θα φανουν κινεζικα. Εστω και σε γενικες γραμμες, μπορεις να μαθεις πολλα πραγματα για το τι ακριβως ειναι ο ηχος που ακουμε σε καθημερινη βαση.
Ιδου!
http://www.geofex.com/effxfaq/distn101.htm
Μερικα πραγματα στα οποια θα ηθελα να σταθω:
http://www.sourceaudio.net/products/soundblox/multiwave_distortion.php
Σταματαω πριν παραθεσω-σχολιασω ολοκληρο το αρθρο.
Enjoy !
Το αρθρο εξηγει τι ακριβως ειναι το distortion, αναφερει τις διαφορες μεθοδους που πετυχαινουν αυτο το φαινομενο καθως και τα χαρακτηριστικα τους, συχνα φερνοντας παραδειγματα απο γνωστα πεταλια. Το ωραιο με το αρθρο ειναι οτι, παρολο που αναφερεται σε ενα θεμα απο καθαρα ηλεκτρολογικη-επιστημονικη σκοπια το κανει ετσι ωστε να μπορει να παρακολουθησει και να κατανοησει ο καθε μουσικος. Εν ολιγοις, αυτο δεν ειναι ενα αρθρο που θα το διαβασουν και καταλαβουν 5 ατομα εδω μεσα ενω στους υπολοιπους θα φανουν κινεζικα. Εστω και σε γενικες γραμμες, μπορεις να μαθεις πολλα πραγματα για το τι ακριβως ειναι ο ηχος που ακουμε σε καθημερινη βαση.
Ιδου!
http://www.geofex.com/effxfaq/distn101.htm
Μερικα πραγματα στα οποια θα ηθελα να σταθω:
Να γιατι πολλα αγρια fuzz ακουγονται τελειως μαπα σε συγχορδιες και χρησιμοποιουνται κυριως για single not playing (ασχετως που σε πολλους αρεσει και ο χαωδης ηχος ενος full chord με τιγκα το fuzz gain).Intermodulation distortion is the bane of fuzzbox technology. If you take any two pure sine waves and intermodulate them, you get not only the two sine waves, but two other frequencies - the sum of the two originals, and the difference.... if we take A-440 and the note an octave and a third up, 1467 Hz, we get the original notes plus 1026 Hz, and 1907 Hz. These frequencies are NOT related to the original note and sound harsh or out of tune. Very unmusical.
Πανω σε αυτη τη μεθοδο βασιζεται η λειτουργια ενος απο τα πιο (imho) ενδιαφεροντα και πρωτοποριακα distortion πεταλια που κυκλοφορουν αυτη τη στιγμη στην αγορα, του Source Audio Soundblox Multiwave DistortionAnderton used this principle in designing his "QuadraFuzz", which split the incoming signal into four frequency bands and distorted each band separately, then mixed them back together. This method gives a much lower intermodulation distortion by avoiding having more than one frequency distorted together.
http://www.sourceaudio.net/products/soundblox/multiwave_distortion.php
Voltage feedback/biased bipolar - Germanium"Fuzz Face" distortion. Single high gain stage saturates with guitar signal, is biased in a way that can not hard saturate, but can swing a long way towards cutoff without distortion. Low input impedance loads guitar and pre-filters out highs. Asymmetrical clipping, with prominent second harmonic. Prominent third, and noticeable fourth and fifth harmonics. This is the basic circuit in several vintage fuzzes, including the Vox Tone Bender.
Common emitter bipolar - Silicon"transistor sound". Nominally well designed CE stages clip symmetrically and hard. No noticeable even order harmonics, prominent fifth, seventh, and higher harmonics. Widely held to be an example of what is wrong with transistors for musical instruments. It can be a useful effect, as the Big Muff Pi from Electro-Harmonix used a variation of this circuit with limiting diodes from collector to emitter.
Eνας απο τους καλυτερους τροπους να μιμηθουμε tube distortion ειναι η τελειως λανθασμενη χρηση ενος ψηφιακου κυκλωματος (χοντρα χοντρα).Common Source MOSFETThe common source MOSFET is the basic circuit in Anderton's Tube Sound Fuzz. A similar circuit is used in Fender's Stage Lead, and EH "Hot Tubes" pedals. This circuit can produce very convincing tube-like distortion if it is carefully designed. The commonest way to do this circuit is with the CD4049 or CD4069 CMOS logic (yes, logic) IC. It can be misapplied by biasing it into its linear region and to function as an amplifier.
Το γνωστο μας noiz overdrive χρησιμοποιει αυτη τη μεθοδο clippingBack to back diodesSilicon, Zener, Germanium, LED
This and the back to back feedback op amp are the basis for a lot of effects, such as the Ibanez Sonic Distortion 9, Proco Ratt, MXR Distortion +, and the DOD Overdrive.
Silicon is reputed to clip abruptly, causing a harsh sound. Germanium clips at about half the voltage of a silicon diode, but is reputed to turn on more slowly in its smaller range. LEDs turn on at about two silicon diode drops, and are also reputed to be slower turn on, with it and germanium giving more "tube like" sounds.
Τα λαμπατα γκαζια ενος απο τους πιο διαδεδομενους ενισχυτες προερχονται (εν μερει) και απο 2 διοδους, οπως στο απλουστερο πεταλακι που μπορει να φτιαχτει. Αυτα ειναι ;D ;D ;DOddly enough, the Marshall JCM800 uses a set of two pairs of silicon diodes back to back as clippers. This seems strange in a Marshall, but it is there. When I looked at the schematic, I first thought it was a protective clamp for a tube grid, but the circuit doesn't work that way. They are there for the distortion.
Σταματαω πριν παραθεσω-σχολιασω ολοκληρο το αρθρο.
Enjoy !