- Μηνύματα
- 385
- Πόντοι
- 16
Εισαγωγή:
Η Κλασική Αρμονία αποδέχεται τις τρίφωνες συγχορδίες αλλά χρησιμοποιεί και συγχορδίες μέχρι και 9ης (6ης , 7ης , 9ης ). Απ’ ότι έχω μελετήσει μέχρι σήμερα, (αναφέρομαι σε συζητήσεις στο διαδίκτυο) παρατήρησα ότι για πολλούς , στην κλασική Αρμονία , δεν έχει νόημα η 7η – λόγω ίσως της ‘’εξ ορισμού’’ αποδοχής των τρίφωνων συγχορδιών .
(Εγώ , στην κλασσική αρμονία, όλα τα chord progressions , έστω με μόνο τα 3 βασικά ακόρντα – 1ης (Ι), 4ης (IV) , 5ης (V) (Δεν μπορείς να παίξεις και περισσότερα με τη φυσαρμόνικα παρά ΜΟΝΟ τρία) , με οποιοδήποτε shape κι αν ‘’πιάνονται’’ αυτά είτε ανοικτά είτε barre στην κιθάρα , πάντα (εγώ) το 5ης (V) το εκτελώ μεθ’ 7ης (VII) .
Όμως υπάρχουν χιλιάδες κομμάτια που δεν ακολουθούν τον παραπάνω αναφερθέντα κανόνα (και που εγώ δεν συμπεριλαμβάνω στο ρεπερτόριο μου) , όπως συμβαίνει σε κομμάτια της σύγχρονης αρμονίας (ειδικά σε μουσικές rock, Jazz, Swing, Pop, Funk, Fusion, RnB, Blues …) όπου το άκουσμα χτίζεται όχι σε τρίφωνες αλλά σε τετράφωνες συγχορδίες 7ης , 9ης , 11ης , 13ης και ακούγεται υπέροχα χωρίς να περιμένει κάποια λύση της 7ης στην τονική ή τουλάχιστον όχι λύση σε τρίφωνο ακόρντο όπως ’’προστάζει’’ η κλασική δυτική αρμονία.
Έτσι κατά την ενασχόληση ενός μουσικού με την τζαζ, η επαφή με 4φωνα ακόρντα είναι μονόδρομος.
Ο φίλος μου τζαζίστας μου συνέστεισε:
‘’ …..Βέβαια η jazz είναι ένα τεράστιο κεφάλαιο , μια μουσική που έχει "απορροφήσει" και άλλα είδη μουσικής διατηρώντας με επιτυχία τα χαρακτηριστικά τους (πχ latin jazz , soul jazz….). Αυτή λοιπόν τη μουσική και ειδικά τους αυτοσχεδιασμούς για να τους παίξεις δεν αρκούν τα ακόρντα της κλασσικής αρμονίας και πρέπει να εντρυφήσουμε και στα προσθήκης και extended. Το ακομπανιάρισμα στην τζαζ, λέγεται Comping, από τις λέξεις accompaniment και Compliment γιατί εκτός από τον το ακομπανιάρισμα έχει και αυτοσχεδιαστικό και solo χαρακτήρα’’.
Η Σύγχρονη Αρμονία αποδέχεται τετράφωνες συγχορδίες μέχρι και 13ης .Μετά την 13η οποιεσδήποτε νότες προστίθενται σε 3ες απλά διπλασιάζουν τις νότες εντός του ακόρντου. Δηλαδή μετά τη 13η κάθε περαιτέρω πρόσθεση με νότες δεν δίνει νέους ηχητικούς τόνους. Το ποια επέκταση μέχρι την 13η θα χρησιμοποιηθεί, δεν αλλάζει την αρμονική λειτουργία του ακόρντου. Αυτό που αλλάζει είναι η χροιά του και η αρμονική ένταση.
2-5-1 chord progression
Η σχέση 2-5-1είναι βασική αρμονική διαδοχή (chord progression) στην jazz μουσική. Η σχέση δεν είναι τίποτε άλλο από μια αρμονική διαδοχή που συμβαίνει να ηχεί ωραία. Μελετώντας την 2-5-1 βρήκα σε κάποιο ξενόγλωσσο site τη φράση ότι :’’η εφαρμογή είναι εύκολη και προκύπτει εάν χρησιμοποιήσουμε τους φθόγγους του κύκλου των 5ων ως θεμελίους τονικοτήτων. Ξεκινώντας όμως αριστερόστροφα’’.
Πχ αριστερόστροφα από την θεμέλιο C, η σχέση 2-5-1 οδηγεί στην Bb:
Cm7-F7-Bb7
Έτσι έφτιαξα το σχεδιάγραμμα της φωτογραφίας που φαίνεται και σαν 5ον θέμα στο κλειδωμένο thread http://www.noiz.gr/index.php?topic=200595.0
Να αναφέρω, πως οι σχέσεις 2-5-1γράφονται σωστά:
• για τα ματζόρε 2-5-1: iim7 - V7 - Imaj7 ή Ι(triad) και
• για τα μινόρε 2-5-1: iim7b5 - V7alt - Im7 ή Im(triad)
Η 2η συγχορδία σ’ οποιαδήποτε κλίμακα ματζόρε είναι μινόρε , η δε 5η συγχορδία σ’ οποιαδήποτε κλίμακα ματζόρε είναι δεσπόζουσα (dominant).
Άρα:
Στην C ματζόρε κλίμακα που:
Η 1η νότα είναι η C
η 2η νότα είναι η D
η 5η νότα είναι η G
θα είναι: (iim7 - V7 - Imaj7 ). Άρα: Dm7 -G7 - C7.
Ομοίως για άλλα παραδείγματα:
D: Em7 - A7 – Dmaj7
G: Am7 - D7 – Gmaj7
F: Gm7 - C7 - Fmaj7
Κ.λ.π - Κ.λ.π (Ασκηθείτε μόνοι σας για τις υπόλοιπες τονικότητες)
Για την κλίμακα μινόρε θα δώσω τα παραδείγματα του φίλου μου τζαζίστα Γιώργου:
Με τονισμένα τα διάφορα 2-5-1 για την ευκολία σας όπως μου τα έστειλε φίλος τζαζίστας που μελέτησε το κύκλο με τα 2-5-1 και ευχαρίστησε λέγοντας :’’ Δεν το είχα προσέξει ποτέ μου για να είμαι ειλικρινής...’’.
Παραδείγματα 2-5-1 από το ρεπερτόριο της τζαζ βρίσκονται στο 99,9% των jazz standard, με εξαίρεση τα modal τα οποία περιέχουν πιο "στατική" αρμονία. Πολλές φορές τα 2-5-1 αποτελούν ένα τζαζ κομμάτι μέχρι και 90% των μέτρων του...
Summertime
|Dm7|%|%|Dm7 D7alt|
|Gm7|%|Em7b5|A7alt|
|Dm7|%|%|Gm7 C7|
|Fmaj7|Em7b5 A7alt|Dm7|A7+9|
Love for Sale
A
||:Eb7|%|Bbm7|%|
|Eb7|%|Bbm7|%|
|Ebm7|Ab7|Dbmaj7|Gb7|
|Cm7b5|F7alt|Bbm7|%:||
B
|Ebm7|Ab7|Dbmaj7|Fm7 Bb7|
|Ebm7|Ab7|Dbmaj7|%|
|Bb7alt|%|Ebm7|%|
|Gm7b5|C7alt|F#m7 B7|Fm7 Bb7|
A
|Eb7|%|Bbm7|%|
|Eb7|%|Bbm7|%|
|Ebm7|Ab7|Dbmaj7|Gb7|
|Cm7b5|F7alt|Bbm7|%|
Autumn Leaves
A
||:Cm7|F7|Bbmaj7|Ebmaj7|
|Am7b5|D7alt|Gm7|%:||
B
|Am7b5|D7alt|Gm7|%|
|Cm7|F7|Bbmaj7|Ebmaj7|
|Am7b5|D7alt|Gm7 C7|Fm7 Bb7|
|Eb7|Am7b5 D7alt|Gm7 G7alt|
Εγώ τελικά τα παράτησα με την τζαζ γιατί:
δεν είχα από μικρός ακούσματα ,
• μου φάνηκε πολύ δύσκολη σε τέτοια ηλικία, η εκμάθηση τόσων νέων ακόρντων που απαιτεί η τζαζ
• δεν είχα την ευκολία να παίζω το μικρό καλό ρεπερτόριο τζαζ που γνωρίζω ταυτόχρονα με την κιθάρα + φυσαρμόνικα διότι κανένα απ’ αυτά τα τραγούδια δεν είναι σε απλή διατονική κλίμακα ,
• παίζω τζαζ με τη χρωματική μου φυσαρμόνικα που όμως ‘’δεν’’ υπάρχει δυνατότητα να παίξεις ταυτόχρονα Χρωματική Φυσαρμόνικα + Κιθάρα.
Έτσι απλά τα παράτησα. Απλά έχω συγκρατήσει σαν εγκυκλοπαιδικές γνώσεις τα αναφερόμενα στην εισαγωγή και δεν θα μπορούσα εγώ να δώσω περαιτέρω ανάλυση, μακάρι να εμπλουτίσουν το post οι γνώστες του θέματος με περισσότερες λεπτομέρειες.
Όμως οι παραπάνω σημειώσεις , σύμφωνα και με το φίλο μου τζαζίστα, πιστεύω ότι θα βοηθήσουν , στην αρχή, όσους νέους ασχοληθούν με την jazz.
ΥΓ :
Και φυσικά το παρόν thread δεν είναι: ‘’ ότι του έχει κατέβει στο κεφάλι’’ ,’’ αυθαιρεσίες, κυριολεκτικά κάθε φράση’’ ,’’υποβοσκει η ημιμαθεια’’, ‘’ ανταλλαγή ρηχών γνώσεων’’ , ‘’περιέχει σοβαρά λάθη, αυθαιρεσίες και παρανοήσεις ‘’…….
Αν όχι υποδείξτε τα.
Η Κλασική Αρμονία αποδέχεται τις τρίφωνες συγχορδίες αλλά χρησιμοποιεί και συγχορδίες μέχρι και 9ης (6ης , 7ης , 9ης ). Απ’ ότι έχω μελετήσει μέχρι σήμερα, (αναφέρομαι σε συζητήσεις στο διαδίκτυο) παρατήρησα ότι για πολλούς , στην κλασική Αρμονία , δεν έχει νόημα η 7η – λόγω ίσως της ‘’εξ ορισμού’’ αποδοχής των τρίφωνων συγχορδιών .
(Εγώ , στην κλασσική αρμονία, όλα τα chord progressions , έστω με μόνο τα 3 βασικά ακόρντα – 1ης (Ι), 4ης (IV) , 5ης (V) (Δεν μπορείς να παίξεις και περισσότερα με τη φυσαρμόνικα παρά ΜΟΝΟ τρία) , με οποιοδήποτε shape κι αν ‘’πιάνονται’’ αυτά είτε ανοικτά είτε barre στην κιθάρα , πάντα (εγώ) το 5ης (V) το εκτελώ μεθ’ 7ης (VII) .
Όμως υπάρχουν χιλιάδες κομμάτια που δεν ακολουθούν τον παραπάνω αναφερθέντα κανόνα (και που εγώ δεν συμπεριλαμβάνω στο ρεπερτόριο μου) , όπως συμβαίνει σε κομμάτια της σύγχρονης αρμονίας (ειδικά σε μουσικές rock, Jazz, Swing, Pop, Funk, Fusion, RnB, Blues …) όπου το άκουσμα χτίζεται όχι σε τρίφωνες αλλά σε τετράφωνες συγχορδίες 7ης , 9ης , 11ης , 13ης και ακούγεται υπέροχα χωρίς να περιμένει κάποια λύση της 7ης στην τονική ή τουλάχιστον όχι λύση σε τρίφωνο ακόρντο όπως ’’προστάζει’’ η κλασική δυτική αρμονία.
Έτσι κατά την ενασχόληση ενός μουσικού με την τζαζ, η επαφή με 4φωνα ακόρντα είναι μονόδρομος.
Ο φίλος μου τζαζίστας μου συνέστεισε:
‘’ …..Βέβαια η jazz είναι ένα τεράστιο κεφάλαιο , μια μουσική που έχει "απορροφήσει" και άλλα είδη μουσικής διατηρώντας με επιτυχία τα χαρακτηριστικά τους (πχ latin jazz , soul jazz….). Αυτή λοιπόν τη μουσική και ειδικά τους αυτοσχεδιασμούς για να τους παίξεις δεν αρκούν τα ακόρντα της κλασσικής αρμονίας και πρέπει να εντρυφήσουμε και στα προσθήκης και extended. Το ακομπανιάρισμα στην τζαζ, λέγεται Comping, από τις λέξεις accompaniment και Compliment γιατί εκτός από τον το ακομπανιάρισμα έχει και αυτοσχεδιαστικό και solo χαρακτήρα’’.
Η Σύγχρονη Αρμονία αποδέχεται τετράφωνες συγχορδίες μέχρι και 13ης .Μετά την 13η οποιεσδήποτε νότες προστίθενται σε 3ες απλά διπλασιάζουν τις νότες εντός του ακόρντου. Δηλαδή μετά τη 13η κάθε περαιτέρω πρόσθεση με νότες δεν δίνει νέους ηχητικούς τόνους. Το ποια επέκταση μέχρι την 13η θα χρησιμοποιηθεί, δεν αλλάζει την αρμονική λειτουργία του ακόρντου. Αυτό που αλλάζει είναι η χροιά του και η αρμονική ένταση.
2-5-1 chord progression
Η σχέση 2-5-1είναι βασική αρμονική διαδοχή (chord progression) στην jazz μουσική. Η σχέση δεν είναι τίποτε άλλο από μια αρμονική διαδοχή που συμβαίνει να ηχεί ωραία. Μελετώντας την 2-5-1 βρήκα σε κάποιο ξενόγλωσσο site τη φράση ότι :’’η εφαρμογή είναι εύκολη και προκύπτει εάν χρησιμοποιήσουμε τους φθόγγους του κύκλου των 5ων ως θεμελίους τονικοτήτων. Ξεκινώντας όμως αριστερόστροφα’’.
Πχ αριστερόστροφα από την θεμέλιο C, η σχέση 2-5-1 οδηγεί στην Bb:
Cm7-F7-Bb7
Έτσι έφτιαξα το σχεδιάγραμμα της φωτογραφίας που φαίνεται και σαν 5ον θέμα στο κλειδωμένο thread http://www.noiz.gr/index.php?topic=200595.0
Να αναφέρω, πως οι σχέσεις 2-5-1γράφονται σωστά:
• για τα ματζόρε 2-5-1: iim7 - V7 - Imaj7 ή Ι(triad) και
• για τα μινόρε 2-5-1: iim7b5 - V7alt - Im7 ή Im(triad)
Η 2η συγχορδία σ’ οποιαδήποτε κλίμακα ματζόρε είναι μινόρε , η δε 5η συγχορδία σ’ οποιαδήποτε κλίμακα ματζόρε είναι δεσπόζουσα (dominant).
Άρα:
Στην C ματζόρε κλίμακα που:
Η 1η νότα είναι η C
η 2η νότα είναι η D
η 5η νότα είναι η G
θα είναι: (iim7 - V7 - Imaj7 ). Άρα: Dm7 -G7 - C7.
Ομοίως για άλλα παραδείγματα:
D: Em7 - A7 – Dmaj7
G: Am7 - D7 – Gmaj7
F: Gm7 - C7 - Fmaj7
Κ.λ.π - Κ.λ.π (Ασκηθείτε μόνοι σας για τις υπόλοιπες τονικότητες)
Για την κλίμακα μινόρε θα δώσω τα παραδείγματα του φίλου μου τζαζίστα Γιώργου:
Με τονισμένα τα διάφορα 2-5-1 για την ευκολία σας όπως μου τα έστειλε φίλος τζαζίστας που μελέτησε το κύκλο με τα 2-5-1 και ευχαρίστησε λέγοντας :’’ Δεν το είχα προσέξει ποτέ μου για να είμαι ειλικρινής...’’.
Παραδείγματα 2-5-1 από το ρεπερτόριο της τζαζ βρίσκονται στο 99,9% των jazz standard, με εξαίρεση τα modal τα οποία περιέχουν πιο "στατική" αρμονία. Πολλές φορές τα 2-5-1 αποτελούν ένα τζαζ κομμάτι μέχρι και 90% των μέτρων του...
Summertime
|Dm7|%|%|Dm7 D7alt|
|Gm7|%|Em7b5|A7alt|
|Dm7|%|%|Gm7 C7|
|Fmaj7|Em7b5 A7alt|Dm7|A7+9|
Love for Sale
A
||:Eb7|%|Bbm7|%|
|Eb7|%|Bbm7|%|
|Ebm7|Ab7|Dbmaj7|Gb7|
|Cm7b5|F7alt|Bbm7|%:||
B
|Ebm7|Ab7|Dbmaj7|Fm7 Bb7|
|Ebm7|Ab7|Dbmaj7|%|
|Bb7alt|%|Ebm7|%|
|Gm7b5|C7alt|F#m7 B7|Fm7 Bb7|
A
|Eb7|%|Bbm7|%|
|Eb7|%|Bbm7|%|
|Ebm7|Ab7|Dbmaj7|Gb7|
|Cm7b5|F7alt|Bbm7|%|
Autumn Leaves
A
||:Cm7|F7|Bbmaj7|Ebmaj7|
|Am7b5|D7alt|Gm7|%:||
B
|Am7b5|D7alt|Gm7|%|
|Cm7|F7|Bbmaj7|Ebmaj7|
|Am7b5|D7alt|Gm7 C7|Fm7 Bb7|
|Eb7|Am7b5 D7alt|Gm7 G7alt|
Εγώ τελικά τα παράτησα με την τζαζ γιατί:
δεν είχα από μικρός ακούσματα ,
• μου φάνηκε πολύ δύσκολη σε τέτοια ηλικία, η εκμάθηση τόσων νέων ακόρντων που απαιτεί η τζαζ
• δεν είχα την ευκολία να παίζω το μικρό καλό ρεπερτόριο τζαζ που γνωρίζω ταυτόχρονα με την κιθάρα + φυσαρμόνικα διότι κανένα απ’ αυτά τα τραγούδια δεν είναι σε απλή διατονική κλίμακα ,
• παίζω τζαζ με τη χρωματική μου φυσαρμόνικα που όμως ‘’δεν’’ υπάρχει δυνατότητα να παίξεις ταυτόχρονα Χρωματική Φυσαρμόνικα + Κιθάρα.
Έτσι απλά τα παράτησα. Απλά έχω συγκρατήσει σαν εγκυκλοπαιδικές γνώσεις τα αναφερόμενα στην εισαγωγή και δεν θα μπορούσα εγώ να δώσω περαιτέρω ανάλυση, μακάρι να εμπλουτίσουν το post οι γνώστες του θέματος με περισσότερες λεπτομέρειες.
Όμως οι παραπάνω σημειώσεις , σύμφωνα και με το φίλο μου τζαζίστα, πιστεύω ότι θα βοηθήσουν , στην αρχή, όσους νέους ασχοληθούν με την jazz.
ΥΓ :
Και φυσικά το παρόν thread δεν είναι: ‘’ ότι του έχει κατέβει στο κεφάλι’’ ,’’ αυθαιρεσίες, κυριολεκτικά κάθε φράση’’ ,’’υποβοσκει η ημιμαθεια’’, ‘’ ανταλλαγή ρηχών γνώσεων’’ , ‘’περιέχει σοβαρά λάθη, αυθαιρεσίες και παρανοήσεις ‘’…….
Αν όχι υποδείξτε τα.