Μόνο ή στέρεο?

Minoru

Νέο μέλος
Μηνύματα
425
Πόντοι
16
Πρόσφατα αποφάσισα να δοκιμάσω το stereo των πεταλιών μου αλλά είμαι σε δίλημμα για τις βρώμικες κιθάρες ( οι καθαρές μου αρέσουν πολύ stereo).

Έγραψα δυο όμοια tracks το ενα σε stereo και το άλλο mono.

παρακαλώ τις απόψεις σας.

mon.mp3

ster.mp3

 

Attachments

Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Εξαρταται απο το κομματι και τι ακριβως θελεις να πετυχεις.

Σε καποιες περιπτωσεις ειδικα σε καθαρες κιθαρες με πολλα effects το stereo ειναι εντυπωσιακο (δεν σημαινει ομως αυτο οτι ταιριαζει και στο κομματι και στα ΑΛΛΑ οργανα)

Προσωπικα το εχω καταργησει το stereo εδω και χρονια γιατι κανει τη συνολικη μιξη πιο "πουρε"  ;D και χανεται η ευκρινεια,προτιμω σωστα παναρισμενες ρυθμικες mono κιθαρες και lead κιθαρες  mono στο κεντρο.

 
Minoru είπε:
Έγραψα δυο όμοια tracks το ενα σε stereo και το άλλο mono.

παρακαλώ τις απόψεις σας.
Όταν λες 2 όμοια tracks εννοείς έχεις κάνει double tracking κι έχεις χωρίσει L/R τα tracks;

 
dimsonic είπε:
χωρίς συζήτηση το στέρεο.
ηχητικά μου άρεσε αυτό.

Πιθανόν όπως προαναφέρθηκε η μονοφωνική ηχογράφηση και μετά σωστό πανάρισμα + προσθήκη εφέ ή double tracking να έδινε ακόμα πιό σωστό αποτέλεσμα.

Φυσικά εξαρτάται πάρα πολύ από την ποιότητα του στέρεο που δίνει το ίδιο το πετάλι ή γενικά το πολυ εφέ.

Από την δική μου πχ εμπειρία

το στέρεο των εφέ που έχει η παλιά μου BOSS BR600 είναι πολύ καλά, όπως επίσης το ακόμα πιό παλιό Behringer Vamp pro. Αντίστοιχα ένα digitech RP που έχω, δε λέει τίποτα στο στέρεο.

 
TakisMasterKey είπε:
Όταν λες 2 όμοια tracks εννοείς έχεις κάνει double tracking κι έχεις χωρίσει L/R τα tracks;
όχι double tracking ηχογράφησα ταυτόχρονα σε δύο tracks το ένα ήταν stereo και το αλλο mono.

ηχητικά μου άρεσε αυτό.

Πιθανόν όπως προαναφέρθηκε η μονοφωνική ηχογράφηση και μετά σωστό πανάρισμα + προσθήκη εφέ ή double tracking να έδινε ακόμα πιό σωστό αποτέλεσμα.

Φυσικά εξαρτάται πάρα πολύ από την ποιότητα του στέρεο που δίνει το ίδιο το πετάλι ή γενικά το πολυ εφέ.

Από την δική μου πχ εμπειρία

το στέρεο των εφέ που έχει η παλιά μου BOSS BR600 είναι πολύ καλά, όπως επίσης το ακόμα πιό παλιό Behringer Vamp pro. Αντίστοιχα ένα digitech RP που έχω, δε λέει τίποτα στο στέρεο.
Εξαρταται απο το κομματι και τι ακριβως θελεις να πετυχεις.

Σε καποιες περιπτωσεις ειδικα σε καθαρες κιθαρες με πολλα effects το stereo ειναι εντυπωσιακο (δεν σημαινει ομως αυτο οτι ταιριαζει και στο κομματι και στα ΑΛΛΑ οργανα)

Προσωπικα το εχω καταργησει το stereo εδω και χρονια γιατι κανει τη συνολικη μιξη πιο "πουρε"  ;D και χανεται η ευκρινεια,προτιμω σωστα παναρισμενες ρυθμικες mono κιθαρες και lead κιθαρες  mono στο κεντρο.
Έχετε δίκιο για το pan και για την ευκρίνεια απλώς παρατήρησα ότι κάποια εφέ όπως to ehx cathedral ηχούν διαφορετικά σε στέρεο λες και δεν παίρνεις το 100% του πεταλιού σε μόνο. Από οτι φαίνεται πρέπει να κρίνεις τα υπέρ και τα κατά του στερεο και να επιλέγεις που το χρειαζεσαι στο κομμάτι και που όχι.

 
Superfunk είπε:
Εξαρταται απο το κομματι και τι ακριβως θελεις να πετυχεις.
ααααυτό... όπως έλεγε μια παλιά διαφήμιση...

πχ οποιοδήποτε ποιοτικό modulation effect (chorus, flanger, phaser, symphonic κλπ) σίγουρα θα "χάσει" σε mono (αν φυσικά το ίδιο προβλέπει εν γένει stereo λειτουργία)... συν ότι τα πιο εντυπωσιακά delays δεν μπορούν καν να επιτευχθούν γιατί βασίζονται σε χρονικές διαφορές φάσεις στα δύο κανάλια του stereo (όπως και οποιοδήποτε άλλο ανάλογης φύσης...  haas κλπ)...

από την άλλη όταν θέλουμε κάποιο σόλο όργανο να έχει την κατά το δυνατόν (αναλόγως και του συνόλου που εντάσσεται) "ξεκάθαρη θέση", που θα γίνεται εύκολα διακριτή στον ακροατή μέσα στην στερεοφωνική εικόνα, κρατώντας και κάποιον "χώρο" ειδικά γι αυτό, η αφετηρία μας θα ναι πάντα mono (και εννοείται ότι  προσέχουμε ιδιαίτερα το ποσοστό του dry σήματος που τυχόν θα στείλουμε σε κάποιο stereo return κάποιου reverb ας πούμε)...

αυτά ως κανόνας και από εμέ...

θα κλείσω όμως με το ότι στην "δημιουργική ηχοληψία", οι κανόνες λειτουργούν απλά ως πρόκληση στην περί ορέξεως παράβλεψη-παραβίαση η οποία μπορεί να κριθεί μόνο εκ του αποτελέσματος...  ;);D

 
dimsonic είπε:
ηχητικά μου άρεσε αυτό.

Πιθανόν όπως προαναφέρθηκε η μονοφωνική ηχογράφηση και μετά σωστό πανάρισμα + προσθήκη εφέ ή double tracking να έδινε ακόμα πιό σωστό αποτέλεσμα.
Πάντως κι εγω οταν θέλω να χρησιμοποιήσω πχ μια overdrive κιθαρα, με ενα take σε στερεό εικόνα, αυτο που κανω ειναι:

(Στο ενα απο τα δυο ίδια κανάλια)

1. Copy το track σε αλλο κανάλι

2. Περνάω σε send effect ενα chorus, και δίνω στο κανάλι τόσο ώστε να "σπάσει" την κυματομορφη χωρίς να ακούγεται πολυ, έτσι ώστε στο panning να εχει διαφορετική απόκριση.

3. Προσθέτω και ελάχιστο delay στο insert εώς 40ms.

4. Στο phase analyzer βλέπω να μην pann-αρω τόσο ώστε να εδω προβλήματα out of phase.

Έτσι, εχει σπάσει/ αλλάξει αρκετα η κυματομορφη, και το αυτί αντιλαμβάνεται μια πιο στερεό εικόνα

(Δεν ξερω αν τα λεω σωστά, αλλα ήταν δικιά μου ιδέα και σκέψη όλο αυτο κατα την πορεία μου στις DIY ηχογραφήσεις/ μιξεις)

 
Superfunk είπε:
Εξαρταται απο το κομματι και τι ακριβως θελεις να πετυχεις.
Εδω τελειωσαμε.
Μπορω να προσθεσω χονδρικα σαν αποψεις μου για να χουμε να λεμε κατι μετα απο αυτο, οτι αν το track της κιθαρας ειναι το main του κομματιου, μπορει να παρει stereo effect.

Μιλαμε ομως να ειναι καραμπαμ στη μιξη και στη μεση.

Πχ να γραφει το main theme o satriani στο κομματι του.

Αμα εχεις βαλει ηχο για να "συνοδευεις" με κανα ριφακι ξερωγω τον πλιατσικα, σε εφαγε η μαρμαγκα με stereo  effect, εκει που θα σε βαλουν στη μιξη.

Απο εκει και μετα οταν θελεις ογκο και στερεοφωνια, το κανεις συνηθως πολυ καλυτερα με ντουμπλαρισμα, (οπου παει φυσικα).

Nα πω την αληθεια εγω το εχω κανει (ντουμπλαρισμα) και σε σολο, αντι να βαλω πχ stereo delay (οχι δλδ ως συνηθως ντουμπλαρισμα μονο σε pow chords ή σε συνοδευτικες ακουστικες κιθαρες για ογκο ή/και στερεοφωνια).

Για να παρεις ιδεες, μπορεις να "μελετησεις" πως κουμανταρουν οι καλοι audio engineers τις φωνες στις μιξεις, αλλα (βασικο) και πως τις "προετοιμαζουν" ενορχηστρωτικα οι παραγωγοι/ενορχηστρωτες. (Τις φωνες, που τις προσεχουν ολοι για να μη χασουν τη δουλιτσα τους. :) )

Ετσι να συμπερφερθεις κι εσυ στα δικα σου κομματια στις κιθαρες ;)

(μιλαμε παντα για τα main themes ας πουμε)

Ετσι κι αλλιως ομως γραφε "ξερα", για να μπορεις να βαζεις οτι θελεις, οτι παει και οτι χρειαζεται ... μετα.

Στο Live ακολουθεις στα effects (και στο πιθανο πειραγμα του eq εννοειται), αυτο που πετυχε στη μιξη στο στουντιο.

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Spyros Delta είπε:
)

Ετσι κι αλλιως ομως γραφε "ξερα", για να μπορεις να βαζεις οτι θελεις, οτι παει και οτι χρειαζεται ... μετα.

Στο Live ακολουθεις στα effects (και στο πιθανο πειραγμα του eq εννοειται), αυτο που πετυχε στη μιξη στο στουντιο.
Έχεις δίκιο απλά δεν το πολυέχω με τις μουσικές τεχνολογίες και το mixing και μου καλοφάνηκε η ιδέα να παίρνω stereo image απλά με την κιθάρα plug n play  8) .

Έκανα μια πιο ολοκληρωμένη προσπάθεια με δυο κιθάρες στερεο και οι δύο  με ελάχιστο pan.

ertrt.png

Dusk_Profound_-_In_February.mp3

 

Attachments

Αυτο το γραφε ξερά προσωπικά δε μου λέει.

Πολλες φορές ή μαλλον ολες το εφε σου δίνει έμπνευση να πας παρακατω. Πχ ενα σολο (και οχι μονο ) που ειναι να βγει πχ με od κλπ δεν γίνεται να βγει ξερο και μετα να δώσεις od.

Ή αντίστοιχα το wah. ΠΡΕΠΕΙ να το γραψεις wet.

Εχω καταλήξει μετά απο αποτυχιες να γραφω πια στερεο με ενα κανάλι dry και ενα wet και μετα να αποφασίζω.

Επίσης σημαντικό ειναι πχ ο κομπρεσσορας να μπαίνει μετα. Αναλογα με τα δυναμικά του κομματιού.

 
dimsonic είπε:
Αυτο το γραφε ξερά προσωπικά δε μου λέει.

Πολλες φορές ή μαλλον ολες το εφε σου δίνει έμπνευση να πας παρακατω. Πχ ενα σολο (και οχι μονο ) που ειναι να βγει πχ με od κλπ δεν γίνεται να βγει ξερο και μετα να δώσεις od.

Ή αντίστοιχα το wah. ΠΡΕΠΕΙ να το γραψεις wet.

Εχω καταλήξει μετά απο αποτυχιες να γραφω πια στερεο με ενα κανάλι dry και ενα wet και μετα να αποφασίζω.

Επίσης σημαντικό ειναι πχ ο κομπρεσσορας να μπαίνει μετα. Αναλογα με τα δυναμικά του κομματιού.
Το od και το wha δεν παει στο "ξερα".Νομιζα οτι ειχα γινει κατανοητος για ποια κατηγορια εφφε μιλαμε.

 
Minoru είπε:
Πρόσφατα αποφάσισα να δοκιμάσω το stereo των πεταλιών μου αλλά είμαι σε δίλημμα για τις βρώμικες κιθάρες ( οι καθαρές μου αρέσουν πολύ stereo).

Έγραψα δυο όμοια tracks το ενα σε stereo και το άλλο mono.

παρακαλώ τις απόψεις σας.

στο συγκεκριμενο θεμα , το 'mono ' χανει σε ατμοσφαιρα και χανεται ο υποβλητικος χαρακτηρας  του ριφ (προσγειωνεται )  .Στερεο σαφως ειναι καλυτερο ,πιο ογκωδες ,πιο μυστηριωδες .

στο συγκεκριμενο πιστευω θα εδινε ωραιο αποτελεσμα ,2 κιθαρες ,mono , δεξια αριστερα παιγμενες ξεχωριστα ,ωστε αυτη η ανθρωπινη ατελεια στο παιξιμο μεταξυ των 2

να γαργαλουσε ευχαριστα τα αυτια .

και με λιγοτερο 'βαθος ' πιθανων

 
Αυτο το γραφε ξερά προσωπικά δε μου λέει.
Εξαρταται απο το τι παιζεις και πως παιζεις αλλα και τι θες να πετυχεις,αν εισαι ο Andy Summers ή o Εdge που βασιζουν ολο τον ηχο τους στα εφε φυσικα και δεν λεει,αν παιζεις blues &  θες απλα να βαλεις λιγο βαθος ή delay στο σολο σου μια χαρα ειναι.    

Πολλες φορές ή μαλλον ολες το εφε σου δίνει έμπνευση να πας παρακατω
Ακριβως.Προσωπικα εγω ειμαι της σχολης ....print the effect during recording μια και στην εποχη μας σπανια θα βρεις κιθαριστα με κατω απο...10 πεταλια στην πεταλιερα του  ;D..κριμα ειναι να μην τα χρησιμοποιησει...

 
Superfunk είπε:
Εξαρταται απο το τι παιζεις και πως παιζεις αλλα και τι θες να πετυχεις,αν εισαι ο Andy Summers ή o Εdge που βασιζουν ολο τον ηχο τους στα εφε φυσικα και δεν λεει,αν παιζεις blues &  θες απλα να βαλεις λιγο βαθος ή delay στο σολο σου μια χαρα ειναι.   

Ακριβως.Προσωπικα εγω ειμαι της σχολης ....print the effect during recording μια και στην εποχη μας σπανια θα βρεις κιθαριστα με κατω απο...10 πεταλια στην πεταλιερα του  ;D..κριμα ειναι να μην τα χρησιμοποιησει...
Αυτο το γραφε ξερά προσωπικά δε μου λέει.

Πολλες φορές ή μαλλον ολες το εφε σου δίνει έμπνευση να πας παρακατω.
Έχετε δίκιο ο ήχος που έχεις σε εμπνέει να παίξεις και ανάλογα , νομίζω όμως πως ο Σπύρος εννοούσε την διαδιακασία μιας ηχογράφησης αφου έχεις τελειώσει με την συνθεση και πως θα παίξεις κάθε τι.

Βέβαια μου φαίνεται πιο ειλικρινές σαν μουσικός να έχεις στην ηχογράφηση τον ήχο που σε εμπνέει, ακόμα και αν αυτό είναι τo στερεο output των πεταλιών σου  :P.

 
Minoru είπε:
Έχετε δίκιο ο ήχος που έχεις σε εμπνέει να παίξεις και ανάλογα , νομίζω όμως πως ο Σπύρος εννοούσε την διαδιακασία μιας ηχογράφησης αφου έχεις τελειώσει με την συνθεση και πως θα παίξεις κάθε τι.

Βέβαια μου φαίνεται πιο ειλικρινές σαν μουσικός να έχεις στην ηχογράφηση τον ήχο που σε εμπνέει, ακόμα και αν αυτό είναι τo στερεο output των πεταλιών σου  :P.
Eννοειται οτι πρεπει να ακους το effect που πρεπει, για να παιξεις και καταλληλα. Ιδιως οταν βασιζεται αυτο που παιζεις στο effect (πχ delay edge gilmour κλπ)Το θεμα αφορα αν πρεπει να το ηχογραφεις και παραλληλα  ;)

Εκει παιζει αναλογα την περιπτωση.

Παντως σε ολες τις περιπτωσεις μπορει να μην ηχογραφηθει το effect (ενω μπορεις να το ακους οταν παιζεις) και να μπει μετα στη μιξη, οσο πρεπει.

Ακομα και αν προκειται για effect απο πεταλακια και να να βγαινει και απο τον ενισχυτη (reamping και τα σχετικα).

 
αν "μισείς" τον ηχολήπτη (και τους παραγωγό, ενορχηστρωτή αν υπάρχουν), καταγράφεις mono ή stereo το όραμα σου όπως το βίωσες ως δαμαστής δεκάδων άγριων πεταλακίων στο δωματιάκι σου (βρίσκοντας το φως το αληθινόν γιατί θα σου ακούγεται σίγουρα όμορφο κατά μόνας), αφήνοντας σε δεύτερο χρόνο αυτόν τον "κακό" άνθρωπο (που ξερω συνήθως σε ταλαιπωρεί) να τραβάει τα βυζιά του, προσπαθώντας στο τελικό mix να συμμαζέψει πολλές φορές τα ασυμμάζευτα για να ταιριάξει την υπόλοιπη μπάντα πάνω σου (χωρίς φυσικά να μπορεί να κάνει σχεδόν τίποτα ειδικά σε τυχόν κακές δυναμικές, αταίριαστες χροιές, άσχετους χρόνους, "λασπωμένους" χώρους κλπ)... 8)

αν "σε μισεί" ο ηχολήπτης, όχι μόνο δεν θα σε εμποδίσει, αλλά θα σε παροτρύνει κιόλας, να καταγράψεις μη "κάθετα" διαχειρίσιμο ("παραμετροποιήσιμο") - μη αναστρέψιμο σε δεύτερο χρόνο σήμα*... γιατί όχι άλλωστε... οι αρκετές ώρες αποτυχημένης διόρθωσης, συν αυτές της της επανεκτέλεσης και ξαναμανα επαναρύθμισης κλπ, είναι ότι πρέπει για να αυγατίσουν την προίκα της κόρης του)... ;D

αν "αγαπάτε" και οι δυο την δουλειά και την τέχνη σας, ο πρώτος θα σεβαστεί (για το ίδιον συμφέρον του μάλιστα) την έτσι κι αλλιώς τελικά ορθώς επικρατούσα άποψη της "ηχητικής συνισταμένης" του συνόλου, που θα "επιβληθεί κατά κανόνα στην συχνοτική και δυναμική συμπεριφορά της συνιστώσας του ήχου του οργάνου του κατά μόνας... όσο για τον δεύτερο?... απλά θα χρησιμοποιήσει ένα ταπεινό σπλιτεράκι κι όλοι θα ζήσουν καλά και το τελικό ηχητικό αποτέλεσμα καλύτερα...

ΥΓ. φίλε κιθαρίστα, μην αρνείσαι στον ηχολήπτη την δυνατότητα να σου ανοίξει νέους κόσμους που ενδέχεται να μην έχεις ακόμα γνωρίσει... π.χ. το να αντικαταστήσει (κατά περίπτωση) το φτωχό πλην τίμιο κομπρεσοράκι σου με ένα manley της ρακιέρας του, μπορεί και να σ' αρέσει... που ξερς... :P ;D

ΥΓ2 φίλε ηχολήπτη, το κομμάτι δεν είναι δικό σου ρε φίλε... αν στρώσεις λίγο τον κ#λ@ σου και προσπαθήσεις να προσεγγίσεις το ηχητικό "όραμα" του πελάτη σου (εις βάρος της ευκολίας σου και πολλές φορές της τυχόν γεροντοκόρης εύθικτης ημιμάθειας σου), θα ξανάρθει σε σένα... σε χαλάει η προοπτική?...  :P ;D

ΥΓ3 ναι... υπάρχουν αρκετές περιπτώσεις που ένας "επεξεργασμένος" ήχος (από πραγματικά έμπειρο και ικανό μουσικό) μπορεί να εξυπηρετήσει ένα καλό τελικό αποτέλεσμα... όμως είναι τόσες ώστε απλά να υπηρετούν την εξαίρεση στον κανόνα μιας καλής παραγωγής, έχοντας όμως πάντα τον κίνδυνο (και χωρίς ουσιαστικό λόγο) να εμποδιστεί ένα εν δυνάμει καλύτερο... ;)

* για όσους μη έμπειρους δεν γνωρίζουν την διαφορά, η επέμβαση (κατά κανόνα insert ή σε σειρά) ενός "επεξεργαστή" (EQ, Compressor, Exciter κλπ) στο αρχικό σήμα, το διαφοροποιεί "δομικά" ανάλογα την δράση του...

από την άλλη (κατά κανόνα πάλι), ένα "effect" (reverb, delay, chorus, flanger κλπ) απλά "προστίθεται" μέσω ενός return buss στο αρχικό σήμα χωρίς να επεμβαίνει στην δομή του (αφού στείλουμε πριν μέσω ενός aux send ένα ποσοστό του)...

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
από πραγματικά έμπειρο και ικανό μουσικό
Ε ναι ρε αρχηγε μου...για τον Edge & τον Summers σου ειπα οχι για τον Μπαμπη τον Σουγια που εχει ρυθμισει το delay στα 80 bpm με το feedback στο τερμα  & το κομματι ειναι στα 120 bpm  ;D ;D ;D

 

Απαντήσεις

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top