Λαμπάτοι Ενισχυτές - Μελλοντικό είδος πολυτελείας;

Κωνσταντίνος Πέγιος

kpeyos

Moderator
Staff member
Μηνύματα
2,976
Πόντοι
963
Οι λαμπάτοι ενισχυτές υπήρξαν για δεκαετίες “ιερό δισκοπότηρο”. Όμως, θεωρώ ότι σιγά σιγά μπαίνουμε σε μια εποχή όπου σταδιακά θα μετατραπούν σε προϊόν πολυτελείας

Οι κυριότεροι λόγοι γι αυτό είναι:

-Μεγάλες αυξήσεις σε κόστη υλικών.
-Πλήθος ψηφιακών λύσεων με αυξανόμενο κοινό που τις προτιμά.
-Αύξηση σε προσφορά μεταχειρισμένων ενισχυτών / μείωση των τιμών τους.

Όλα τα παραπάνω πιέζουν τους κατασκευαστές. Από τη μία πρέπει να αυξήσουν τιμές για να διατηρήσουν τα περιθώριά τους από την άλλη έχουν να αντιμετωπίσουν μια διαρκώς συρρικνούμενη αγορά και των ανταγωνισμό των μεταχειρισμένων.

Η αγορά όμως απ' ότι φαίνεται δε θα αλλάξει. Η πρόσφατη εμπειρία με εταιρείες όπως η Mesa Boogie και η Marshall να προσπαθούν να μειώσουν τιμές, να μην τους βγαίνει σε πωλήσεις και να τις αυξάνουν ξανά για να καλύψουν τα κόστη, αυτό κατέδειξε.

Άρα ο μόνος δρόμος για όσους κατασκευαστές επιβιώσουν πιθανότατα θα είναι να συνεχίζουν να κατασκευάζουν ένα ακριβό προϊόν, απευθυνόμενοι πλέον σε ένα μικρό κοινό.

Ο ορισμός του προϊόντος πολυτελείας.
 
Η αγορά ακολουθεί τις τάσεις, σίγουρα. Όμως νομίζω και η συνέχεια των φτηνών λύσεων από Ανατολή δε θα εξαφανιστεί. Τι θα γίνει με Bugera κλπ; Έχουν το κοινό τους και είναι αναπτυσσόμενες εταιρείες.

Οι ψηφιακές λύσεις είναι αναμφίβολα το πιο hot όνομα στην αγορά. Ήδη πολλοί από εμάς καταφεύγουμε εκεί καθημερινά. Όμως συνεπάγεται αυτό την εξαφάνιση πιο "πρωτόγονων" λύσεων;

Γενικά νομίζω ότι υπάρχει κοινό για ενισχυτές, όχι μόνο λαμπάτους. Υπάρχουν ακόμα πολλές περιπτώσεις που θες απλά να κουμπώσεις ένα καλώδιο και να παίξεις ρε αδελφέ. Να παίξεις μια πενιά, να πάρουν οι μαγνήτες το σήμα από τις χορδές που πάλλονται, να το περάσουν μέσα από το καλώδιο και να βγει μέσα από ηχείο καμπίνας
 
Νομίζω ότι το κοινό των λαμπάτων ολοένα και φθίνει. Οι νέοι κιθαρίστες καλομαθαίνουν με τις ψηφιακές λύσεις. Οι επαγγελματίες που παίζουν κάθε βράδυ σε μαγαζιά, επιτέλους έχουν μια αξιόπιστη λύση με καλό ήχο, που να μην ζυγίζει 30 κιλά. Μέσα στην τρέλα της καθημερινότητας, πόσοι έχουν την δυνατότητα να ανοίξουν και να παίξουν με έναν λαμπατο? Θεωρώ κάθε μέρα και λιγότεροι.
 
Νομίζω ότι το κοινό των λαμπάτων ολοένα και φθίνει. Οι νέοι κιθαρίστες καλομαθαίνουν με τις ψηφιακές λύσεις. Οι επαγγελματίες που παίζουν κάθε βράδυ σε μαγαζιά, επιτέλους έχουν μια αξιόπιστη λύση με καλό ήχο, που να μην ζυγίζει 30 κιλά. Μέσα στην τρέλα της καθημερινότητας, πόσοι έχουν την δυνατότητα να ανοίξουν και να παίξουν με έναν λαμπατο? Θεωρώ κάθε μέρα και λιγότεροι.
Δεν αγχώνεσαι για τους δικούς σου; 🥹
 
Η λογική λέει ότι θα γίνει ότι και με το πικ απ και βινύλιο. Ωραίος ήχος για λίγους
 
Το αρχικό κόστος αγοράς νομίζω είναι ένα μικρό κομμάτι του παζλ. Το κόστος των λυχνιών έχει επίσης ανέβει άρα και το κόστος συντήρησης.
Άλλος ένα θέμα που σκέφτομαι κάθε φορά που με πιάνει GAS, είναι η δυσκολία του να βρεις τεχνικό και η δυσκολία μεταφοράς σε αυτόν σε περίπτωση προβλήματος αν δεν ζεις σε μεγάλη πόλη.
Επίσης αν θέλεις να απολαύσεις τον ακριβό ενισχυτή σου, χρειάζεσαι και καλό attenuator οπότε ένα επιπλέον κόστος.
Έχω καλομάθει στην ευκολία των standalone plugins όπως Neural DSP κτλ. Δεν σκοπεύω να πουλήσω τους ενισχυτές που έχω αλλά πλέον προσέχω την ακοή μου, την μέση μου κτλ. Άσε που μέσα στο καλοκαίρι μπορείς να τηγανίσεις αυγό πάνω στον Mesa μου.
 
Τι θα γίνει με Bugera κλπ; Έχουν το κοινό τους και είναι αναπτυσσόμενες εταιρείες.
Θα διαφωνήσω. Η Bugera ποτέ δεν απογειώθηκε όπως τα synth της Behringer. Ίσα ίσα, έχει κόψει και μοντέλα.

Επίσης ειδικά το νεότερο κοινό και οι αρχάριοι, στους οποίους απευθύνονται αυτοί οι ενισχυτές, είναι πιθανότερο να επιλέξει modelling.

Τέλος, κι αυτή πιέζεται από τις τιμές μεταχειρισμένων. Αν μπορεί κάποιος να βρει κάποιον Marshall, Fender, ENGL σε χαμηλή τιμή, πιθανότατα θα τον προτιμήσει.
 
Το κόστος των λυχνιών έχει επίσης ανέβει άρα και το κόστος συντήρησης.
Ισχύει, οι τιμές των λυχνιών, ελέω πολέμων και δασμών έχουν διπλασιαστεί σχεδόν τα τελευταία δύο χρόνια. Έχουν φτάσει σε επίπεδα NOS.

Πριν λίγες μέρες έκανα retubing έναν vintage Fender και προτίμησα να πάω σε NOS από το Ebay, να πάρει και υπεραξία ο ενισχυτής,
 
To HI-FI, δεν αφορά εδώ και καιρό όλο και λιγότερους; Σε λίγο καιρό, η έννοια "στερεοφωνικό συγκρότημα" δεν θα αναγνωρίζεται καν από τις επόμενες γενιές. Ήδη από σήμερα οι πολλοί θα επιλέξουν να ακούσουν μουσική από ασύρματα ακουστικά και ηχομπάρες για λόγους ευκολίας, αδιαφορόντας για την ποιότητα.

Το αντίστοιχο HI-FI στην περίπτωση μας είναι οι λαμπάτοι κιθάρας. Τεράστιοι, βαριοί, δυσκολομετακίνητοι, εύθραυστες και πανάκριβες λάμπες, συντήρηση, προσοχή, θέλουν και άλλη μιά ακόμα επένδυση σε πετάλια για να αποδώσουν περισσότερα ηχοχρώματα, κλπ.

Προσωπική άποψη: Στο κοντινό μέλλον δεν θα εξαφανιστούν οι λαμπάτοι από την αγορά, αλλά θα τείνουν να προσαρμόζονται στις ανάγκες των bedroom players, με λίγα βατ, ενσωματωμένα εφέ, μικρές διαστάσεις και σχετικά κρατημένες τιμές σε λογικά πλαίσια, με ότι αυτό σημαίνει από πλευράς υλικών και χωρών παραγωγής. Στο απώτερο μέλλον θα χτυπήσουν δυσθεώρατες τιμές όπως κάθε τι vintage και θα εκλαμβάνονται ως άγια δισκοπότηρα...
 
Όλα είναι είδη πολυτελείας, με την έννοια ότι δεν είναι απαραίτητα για την επιβίωση μας, αλλά αποτελούν χόμπι/ψυχαγωγία (οι επαγγελματίες θα παρουν ότι τους λύνει τα χέρια χωρίς να υπολογίσουν κόστος συντήρησης κτλ).
Η αγορά μεταχειρισμένων πάντα υπήρχε έτσι και αλλιώς, ούτε αυτή ανταγωνίζεται τους κατασκευαστές ενισχυτών (γιατί πολλές φορές ο αγοραστής παλιού ενισχυτή πχ πάνω από 10ετιας θα πρέπει να συνυπολογισεί και το κόστος αντικατάστασης των τελικών λυχνιών που φθείρονται πρώτες και πιθανόν και των πυκνωτων σε πολύ παλιούς ενισχυτές)...

Εν τω μεταξύ ήδη έχουν προσαρμόσει τους λαμπατους ενισχυτές στις ανάγκες της σύγχρονης ζωής (ενσωματωμένα attenuator, μικρούς σε wattage και βάρος ενισχυτές με λιγότερες λυχνίες κτλ)
 
Μια καλή λύση θα ήταν η βελτίωση των solid state ενισχυτών. Αυτό που κάνει η Quilter, η Henriksen κλπ. Θέλω ενισχυτή, δε θέλω να παίζω live με κομπιούτερ. Δώσε μου μια λύση να μην αναβοσβηνω λάμπες. Αλλά μη προσπαθείς να τον κάνεις να μοιάζει με λαμπάτο, γιατί δε θα τα καταφέρεις ποτέ, δεν έχει λάμπες. Απλά βάλε όλο το dsp στο να κάνεις έναν τέλειο τρανζιστοράτο ενισχυτή. Σωστή καμπίνα, σωστό ηχείο κλπ.
 
Μια καλή λύση θα ήταν η βελτίωση των solid state ενισχυτών. Αυτό που κάνει η Quilter, η Henriksen κλπ. Θέλω ενισχυτή, δε θέλω να παίζω live με κομπιούτερ. Δώσε μου μια λύση να μην αναβοσβηνω λάμπες. Αλλά μη προσπαθείς να τον κάνεις να μοιάζει με λαμπάτο, γιατί δε θα τα καταφέρεις ποτέ, δεν έχει λάμπες. Απλά βάλε όλο το dsp στο να κάνεις έναν τέλειο τρανζιστοράτο ενισχυτή. Σωστή καμπίνα, σωστό ηχείο κλπ.

Αυτο Νekkon είναι μεγάλη δουλειά. Μπορείς να φτιάξεις ενισχυτές τρανζιστοράτους, ουτε καν DSP και τέτοια, που να είναι φοβερά μηχανήματα. 'Εχω σπίτι 2 λαμπάτους και καταλήγω να παίζω συχνά με τον solid state επειδή δε του λείπει τίποτα.

Έχουν μια διαφορά στην απόκριση που δεν είναι ιδιαίτερα κακό, απλά κάτι που πρέπει να χωνεύεις/γουστάρεις, και υπάρχουν και σημαντικές διαφορές στο πως "ζητάει" ρευμα ο τελικός σε σχέση με ένα λαμπάτο και πως ταιζει τον μετασχηματιστή εξόδου (σημείο όπου πάσχουν και υλοιποιήσεις όπως οι Tonemaster). Aλλά δεν είναι απαραιτήτως κακο αυτό.

Δυστυχώς υπάρχουν ελάχιστοι που ασχολούνται σοβαρά με το ss πλέον. Η αγαπημένη μου Session πρόσφατα σχετικά έβγαλε τον παρακάτω ενισχυτή, κύκνειο άσμα του ιδρυτή πριν βγει στη σύνταξη - τρανζίστορ που πλησιάζει τον ήχο του κλασσικού 5Ε3, πολύ αξιόλογο μηχάνημα αν κρίνω απο μια σύντομη επαφή που είχα. Ισως όχι ο πιο πετυχημένος κλώνος του 5Ε3, έχει κάτι το διαφορετικό, αλλα πολυ ωραίος.

 
Μη σου μείνουν και δε πουλιουνται
Ποιο από τα ακόλουθα 2 εργαλεία του μουσικού πιστεύεις ότι θα χάσει μεγαλύτερη αξία σε βάθος χρόνου (πχ 10ετια), ένας λαμπατος ενισχυτής η ένα ψηφιακό πολυεφε (που το πιο πιθανό να έχει ξεπεραστεί από το/τα επόμενα μοντέλα η από τον ανταγωνισμό);

Για να μη πω ότι οι λαμπατοι μπορεί να πάρουν και αξία σε ορισμένες περιπτώσεις...
 
Ποιο από τα ακόλουθα 2 εργαλεία του μουσικού πιστεύεις ότι θα χάσει μεγαλύτερη αξία σε βάθος χρόνου (πχ 10ετια), ένας λαμπατος ενισχυτής η ένα ψηφιακό πολυεφε (που το πιο πιθανό να έχει ξεπεραστεί από το/τα επόμενα μοντέλα η από τον ανταγωνισμό);

Για να μη πω ότι οι λαμπατοι μπορεί να πάρουν και αξία σε ορισμένες περιπτώσεις...
Μαζί σου αλλά δεν το βλέπω επενδυτικά, ούτε σαν συλλέκτης. Το βλέπω ως παίκτης. Αν τα δέκα χρόνια το ανοίξω μόνο δέκα φορές, δεν αξίζει να πιάνει χώρο στο σπίτι μου
 
Αυτο Νekkon είναι μεγάλη δουλειά. Μπορείς να φτιάξεις ενισχυτές τρανζιστοράτους, ουτε καν DSP και τέτοια, που να είναι φοβερά μηχανήματα. 'Εχω σπίτι 2 λαμπάτους και καταλήγω να παίζω συχνά με τον solid state επειδή δε του λείπει τίποτα.

Έχουν μια διαφορά στην απόκριση που δεν είναι ιδιαίτερα κακό, απλά κάτι που πρέπει να χωνεύεις/γουστάρεις, και υπάρχουν και σημαντικές διαφορές στο πως "ζητάει" ρευμα ο τελικός σε σχέση με ένα λαμπάτο και πως ταιζει τον μετασχηματιστή εξόδου (σημείο όπου πάσχουν και υλοιποιήσεις όπως οι Tonemaster). Aλλά δεν είναι απαραιτήτως κακο αυτό.

Δυστυχώς υπάρχουν ελάχιστοι που ασχολούνται σοβαρά με το ss πλέον. Η αγαπημένη μου Session πρόσφατα σχετικά έβγαλε τον παρακάτω ενισχυτή, κύκνειο άσμα του ιδρυτή πριν βγει στη σύνταξη - τρανζίστορ που πλησιάζει τον ήχο του κλασσικού 5Ε3, πολύ αξιόλογο μηχάνημα αν κρίνω απο μια σύντομη επαφή που είχα. Ισως όχι ο πιο πετυχημένος κλώνος του 5Ε3, έχει κάτι το διαφορετικό, αλλα πολυ ωραίος.

Οδυσσέα ακριβώς αυτό λέω φίλε. Πχ μου αρέσει πολύ ο ήχος και η αίσθηση του Κατάνα μου, αλλά όλα τα γύρω αποπνέουν μια φθηνίλα. Αν είχε ένα ωραίο τολεξ από γύρω και δεν ήταν ένα τόσο άσχημο μαυρο κουτί, αν είχε ένα σωστό ηχείο και μια ξύλινη καμπίνα, θα ανέβαινε η τιμή αλλά θα ήμουν και πιο χαρούμενος καταναλωτής

Οι ToneMaster έκαναν κάποια πράγματα σωστά. Η καμπίνα και το ηχείο είναι ωραία, το βάρος είναι ωραίο, απλά μου τον πουλαει για Deluxe ενώ ξέρω ήδη πως "πρέπει" να είναι ο Deluxe, εκεί κολλάω. Το ίδιο κάνει και ο Session, πάει να κάνει κάτι που έχεις μέτρο σύγκρισης. Αλλά είναι πανέμορφος ρε φίλε
 
Όλα είναι είδη πολυτελείας, με την έννοια ότι δεν είναι απαραίτητα για την επιβίωση μας, αλλά αποτελούν χόμπι/ψυχαγωγία
Συμφωνώ αλλά δεν εννοώ ακριβώς αυτό. Πχ και χωρίς ρολόι χειρός μπορείς να ζήσεις αλλά ας πούμε ότι κάποιος θέλει να φοράει. Μπορείς να κάνεις τη δουλειά σου τέλεια με ένα Smartwatch των 200€ αλλά κάποιοι επιλέγουν να δώσουν 20.000€ για ένα Rolex.

Προς τα εκεί βλέπω τους λαμπάτους: Ότι δηλαδή θα μείνουν ελάχιστοι κατασκευαστές που θα πουλάνε κυρίως hi-end μηχανήματα πολυτελείας.

Όπως πολύ σωστά σύγκρινε τους hi-fi ενισχυτές ο @stamkosk

Κι εκεί κάτι τέτοιο έχει συμβεί.
 

Απαντήσεις

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top