Βοήθεια με τα διαστήματα και τις ονομασίες τους.

The_Black_Sheep

Νέο μέλος
Μηνύματα
52
Πόντοι
6
Καλησπέρα! Πρόσφατα που έπιασα να κάνω επανάληψη τα διαστήματα μου δημιουργήθηκε η απορία για το πώς βγαίνουν τα ονόματά τους και αν υπάρχει κάποιος άλλος τρόπος να τα θυμάμαι χωρίς να χρειάζεται να τα παπαγαλίζω. Επίσης παρατήρησα ότι υπάρχουν κάποιες διαφορές με τις Αγγλικές/Αμερικάνικες/Παγκόσμιες και τις δικές μας αντιλήψεις πάνω στα διαστήματα, για παράδειγμα εκείνοι τα λένε μείζονα και ελάσσονα ενώ εμείς τα λέμε μικρά ή μεγάλα κλπ. Μερικές φορές ακόμα παραλείπονται κάποιες ονομασίες διαστημάτων (όπως π.χ. εδώ http://www.musicalintervalstutor.info/listenpg.html) οι οποίες μπορούν να καλυφθούν από άλλα διαστήματα, για παράδειγμα δεν υπάρχει δευτέρας αυξημένο γιατί είναι το "ίδιο" με το τρίτης μικρό, όπως επίσης δεν υπάρχει και τρίτης ελαττωμένο επειδή είναι το ίδιο με το δευτέρας μεγάλο, όπως επίσης δεν υπάρχει και τρίτης αυξημένο επειδή είναι ίδιο με το τετάρτης καθαρό όπως σε κάποιες περιπτώσεις καλύπτεται η διπλή αλλοίωση μιας νότας (π.χ. τρίτης ελαττωμένο -> Ντο - Μιbb) και σε άλλες όχι (π.χ. δεν υπάρχει ονομασία για το Ντο - Ρε##). Γενικά διακρίνω ένα μεγάλο μπέρδεμα από το οποίο έχω μπερδευτεί και εγώ μπορεί κάποιος να με διαφωτήσει; Επίσης αν διακρίνετε ότι τα έχω λάθος στο μυαλό μου θα σας παρακαλούσα να με διορθώσετε. Ευχαριστώ πολύ! :)

 
The_Black_Sheep είπε:
Καλησπέρα! Πρόσφατα που έπιασα να κάνω επανάληψη τα διαστήματα μου δημιουργήθηκε η απορία για το πώς βγαίνουν τα ονόματά τους και αν υπάρχει κάποιος άλλος τρόπος να τα θυμάμαι χωρίς να χρειάζεται να τα παπαγαλίζω. Επίσης παρατήρησα ότι υπάρχουν κάποιες διαφορές με τις Αγγλικές/Αμερικάνικες/Παγκόσμιες και τις δικές μας αντιλήψεις πάνω στα διαστήματα, για παράδειγμα εκείνοι τα λένε μείζονα και ελάσσονα ενώ εμείς τα λέμε μικρά ή μεγάλα κλπ. Μερικές φορές ακόμα παραλείπονται κάποιες ονομασίες διαστημάτων (όπως π.χ. εδώ http://www.musicalintervalstutor.info/listenpg.html) οι οποίες μπορούν να καλυφθούν από άλλα διαστήματα, για παράδειγμα δεν υπάρχει δευτέρας αυξημένο γιατί είναι το "ίδιο" με το τρίτης μικρό, όπως επίσης δεν υπάρχει και τρίτης ελαττωμένο επειδή είναι το ίδιο με το δευτέρας μεγάλο, όπως επίσης δεν υπάρχει και τρίτης αυξημένο επειδή είναι ίδιο με το τετάρτης καθαρό όπως σε κάποιες περιπτώσεις καλύπτεται η διπλή αλλοίωση μιας νότας (π.χ. τρίτης ελαττωμένο -> Ντο - Μιbb) και σε άλλες όχι (π.χ. δεν υπάρχει ονομασία για το Ντο - Ρε##). Γενικά διακρίνω ένα μεγάλο μπέρδεμα από το οποίο έχω μπερδευτεί και εγώ μπορεί κάποιος να με διαφωτήσει; Επίσης αν διακρίνετε ότι τα έχω λάθος στο μυαλό μου θα σας παρακαλούσα να με διορθώσετε. Ευχαριστώ πολύ! :)
Όσον αφορά τα bolded, πιστεύω πως είναι λάθος να "συγχωνεύονται" ονομασίες χάριν οικονομίας χώρου ή συντομίας.

Το αν μια νότα είναι πχ μι ή φα ύφεση καθορίζει την κλίμακα, στην οποία θα κινηθούμε.

Δεν έχει να κάνει με το πρακτικό πως, αφού "πατάμε" την ίδια νότα ας έχουμε και μια μόνο ονομασία.

imho,πάντα.. :-\

 
hadgi είπε:
Όσον αφορά τα bolded, πιστεύω πως είναι λάθος να "συγχωνεύονται" ονομασίες χάριν οικονομίας χώρου ή συντομίας.

Το αν μια νότα είναι πχ μι ή φα ύφεση καθορίζει την κλίμακα, στην οποία θα κινηθούμε.

Δεν έχει να κάνει με το πρακτικό πως, αφού "πατάμε" την ίδια νότα ας έχουμε και μια μόνο ονομασία.

imho,πάντα.. :-\
Συμφωνώ μαζί σου, και εγώ πιστεύω πως είναι λάθος κάτι τέτοιο και παρατήρησα ότι γίνεται σε μεγάλο βαθμό στον τρόπο με τον οποίο διδάσκονται τα διαστήματα στο διαδίκτυο. Το θέμα όμως είναι πως παρατήρησα ότι αυτό το φαινόμενο υπάρχει και στον τρόπο με τον οποίο διδάσκονται τα διαστήματα στα ωδεία..  ???

 
The_Black_Sheep είπε:
για παράδειγμα εκείνοι τα λένε μείζονα και ελάσσονα ενώ εμείς τα λέμε μικρά ή μεγάλα κλπ.
Ελληνικές λέξεις είναι .... τι σε μπερδεύει ?  ::)

 
The_Black_Sheep είπε:
Συμφωνώ μαζί σου, και εγώ πιστεύω πως είναι λάθος κάτι τέτοιο και παρατήρησα ότι γίνεται σε μεγάλο βαθμό στον τρόπο με τον οποίο διδάσκονται τα διαστήματα στο διαδίκτυο. Το θέμα όμως είναι πως παρατήρησα ότι αυτό το φαινόμενο υπάρχει και στον τρόπο με τον οποίο διδάσκονται τα διαστήματα στα ωδεία..  ???
    Για τη διαδικτυακή "μόρφωση", εφόσον παρέχεται και δωρεάν, μέσω youtube κτλ, δε μπορείς να έχεις ιδιαίτερες απαιτήσεις.Απλά, παίρνεις μια πρώτη ιδέα.

    Από τη στιγμή,όμως, που γράφεσαι σε ένα ωδείο, πληρώνεις τα δίδακτρά σου και επενδύεις το χρόνο σου, απαιτείς οι θεωρητικές γνώσεις, που σου παρέχονται, να είναι σωστές και τεκμηριωμένες,να έχουν βάση και να μη στηρίζονται σε πρακτικά κολπάκια.

    Τα τελευταία, μπορεί να σου τα πει στο περιθώριο ο καθηγητής, ως έναν εύκολο τρόπο, για να θυμάσαι κάτι που σε παιδεύει και όχι με τη νοοτροπία "έλα,μωρέ,δε βαριέσαι...το ίδιο πράγμα είναι".

 
Ευχαριστώ πολύ για τις απαντήσεις σας, οι οποίες με βρίσκουν όλες σύμφωνο. Δεν μου απαντήσατε όμως σε ένα από τα αρχικά μου ερωτήματα: Με ποιό σκεπτικό σήμερα υπάρχει ονομασία για το Ντο - Μι διπλή ύφεση αλλά δεν υπάρχει για το Ντο - Ρε διπλή δίεση (απλό παράδειγμα είναι, γενικά για όλες αυτές τις περιπτώσεις μιλάω). Ευχαριστώ!

 
The_Black_Sheep είπε:
Με ποιό σκεπτικό σήμερα υπάρχει ονομασία για το Ντο - Μι διπλή ύφεση αλλά δεν υπάρχει για το Ντο - Ρε διπλή δίεση (απλό παράδειγμα είναι, γενικά για όλες αυτές τις περιπτώσεις μιλάω). Ευχαριστώ!
Χωρίς να έχω ιδιαίτερες θεωρητικές γνώσεις (οπότε αυτό που θα γράψω είναι περισσότερο η δική μου εντύπωση, παρά εμπεριστατωμένη γνώση) ενδεχομένως κάποια διαστήματα να μην ορίζονται/ονομάζονται με έναν τρόπο, γιατί δεν περιέχονται αυτούσια σε μια κλίμακα,αλλά προκύπτουν από αλλοιώσεις αυτής (πχ στο παράδειγμα, που αναφέρεις, αναίρεση στη ντο, που κανονικά θα είχε δίεση κτλ)  :-\ ???

 
Ένας εύκολος τρόπος να τα θυμάσαι είναi:

- Tέλεια: ομoφωνιά, 8η(οκτάβα), 5η και 4η

- Μεγάλα/μείζωνα: όλα τα υπόλοιπα διαστήματα της ματζόρε κλίμακας

- Μικρά/ελάσσονα : όλα τα υπόλοιπα διαστήματα (εκτός τριτόνου) της λόκριας κλίμακας (ή τρόπου)

- Τρίτονο

Το τρίτονο είναι ιδιάζουσα περίπτωση γιατί δεν συμφωνούν όλοι ότι είναι δυσαρμόνιο διάστημα. Αν ρωτήσεις μερικούς τζαζίστες, θα σου πουν πως είναι ένα αρκετό σταθερό διάστημα.

Προσωπικά διαφωνώ με τις πολλές ονομασίες για το ίδιο διάστημα. Αν και υπηρετούν τον σκοπό της γρήγορης αναγνώρισης της κίνησης (π.χ. τα ελλατωμένα και αυξημένα). Εκτός άμα πάιξεις κλασσικά κομμάτια, τα παραπάνω ονόματα είναι επαρκή για να συνεννοηθείς σε μία μπάντα.

 
Κουφη Λεοπαρδαλη είπε:
Προσωπικά διαφωνώ με τις πολλές ονομασίες για το ίδιο διάστημα. Αν και υπηρετούν τον σκοπό της γρήγορης αναγνώρισης της κίνησης (π.χ. τα ελλατωμένα και αυξημένα). Εκτός άμα πάιξεις κλασσικά κομμάτια, τα παραπάνω ονόματα είναι επαρκή για να συνεννοηθείς σε μία μπάντα.
Και πορεία στο σύνταγμα να κάναμε διαφωνώντας μαζί σου .... πάλι μια τρύπα στο νερό θα κάναμε .Γιατί πολύ απλά θα είχαμε άδικο .

Η μουσική είναι μία και οι κανόνες της εφαρμόζονται σε όλα τα είδη .

 
The_Black_Sheep είπε:
Με ποιό σκεπτικό σήμερα υπάρχει ονομασία για το Ντο - Μι διπλή ύφεση αλλά δεν υπάρχει για το Ντο - Ρε διπλή δίεση
Μια χαρα υπαρχουν και τα 2...Η απαντηση σου ειναι...Διατωνικος τοπος σκεψης...Πχ...

εστω μια Λα whole tone(dream scale)....

παει ως εξης...

A B C# D# E# F## G##

Σε αλλες κλιμακες οπως πχ η altered συναντουμε 2 ειδων τριτες 2 ειδων τεταρτες 2 ειδων πεμπτες...διαλεξε και παρε...

Απλα τα σκεφτεσαι κλασικα...ο τζαζ τροπος σκεψης σε αυτα τα θεματα βοηθαει...

 
The_Black_Sheep είπε:
Ευχαριστώ πολύ για τις απαντήσεις σας, οι οποίες με βρίσκουν όλες σύμφωνο. Δεν μου απαντήσατε όμως σε ένα από τα αρχικά μου ερωτήματα: Με ποιό σκεπτικό σήμερα υπάρχει ονομασία για το Ντο - Μι διπλή ύφεση αλλά δεν υπάρχει για το Ντο - Ρε διπλή δίεση (απλό παράδειγμα είναι, γενικά για όλες αυτές τις περιπτώσεις μιλάω). Ευχαριστώ!
Υποτιθεται οτι ολες οι κλιμακες εχουν και τις 7 νοτες ασχετα αν (παικτικα δεν τις εχουν)

ομως κατα την μεταφορα τους σε καποιες δεν γινεται να εχει απλα μια διεση και ετσι <<ανακαλυψαν>> την διπλη διεση, η οποια συμβολιζεται με το x

π.χ.

Εχεις μια Σολ# ελασονα (αρμονικη)

Παικτικα ειναι

Σολ#,Λα#,Σι,Ντο#,Ρε#,Μι,Σολ,Σολ#

οπως βλεπεις λειπει το Φα οποτε το εκαναν

Σολ#,Λα#,Σι,Ντο#,Ρε#,Μι,Φα(x),Σολ#.

Ελπιζω να σε καλυψα.

 
Υποτιθεται οτι ολες οι κλιμακες εχουν και τις 7 νοτες ασχετα αν (παικτικα δεν τις εχουν)
Αυτό δεν ισχύει. Υπάρχουν κλίμακες με πέντε νότες (πεντατονικές), με έξι νότες (whole tone) και άλλες με παραπάνω από 7 (π.χ diminished) κ.α.

Ευχαριστώ πολύ για τις απαντήσεις σας, οι οποίες με βρίσκουν όλες σύμφωνο. Δεν μου απαντήσατε όμως σε ένα από τα αρχικά μου ερωτήματα: Με ποιό σκεπτικό σήμερα υπάρχει ονομασία για το Ντο - Μι διπλή ύφεση αλλά δεν υπάρχει για το Ντο - Ρε διπλή δίεση (απλό παράδειγμα είναι, γενικά για όλες αυτές τις περιπτώσεις μιλάω). Ευχαριστώ!
Το διάστημα ντο-ρε διπλή δίεση δεν ξέρω αν υπάρχει σε κάποια "εδραιωμένη" κλίμακα. Εν ολίγοις δηλαδή η απόσταση 2 τόνων σε συνεχόμενες νότες. Υπάρχει σίγουρα σε "custom" συμμετρικές κλίμακες του τύπου "2 τόνοι - ημιτόνιο - τόνος" π.χ. Επειδή όμως οι ονομασίες των διαστημάτων βασίζονται σε διατονική αρμονία, αν ένα διάστημα δε βρίσκεται σε κάποια γνωστή κλίμακα δεν ονοματίζεται.

Αν θες να μιλήσουμε σε πολύ θεωρητικό επίπεδο, παρουσίασέ μου μια συμμετρική κλίμακα δικής σου επινόησης που να περιέχει αυτό το διάστημα και τότε μπορούμε να βρούμε και το όνομά του.

 
Jazzjoker είπε:
Το διάστημα ντο-ρε διπλή δίεση δεν ξέρω αν υπάρχει σε κάποια "εδραιωμένη" κλίμακα
Μια χαρα υπαρχει..εκτος τροπος αρμονικης μινορες

Λυδιος #9

 
warwickplayer είπε:
Μια χαρα υπαρχει..εκτος τροπος αρμονικης μινορες

Λυδιος #9
Αυτό που λες εσύ είναι 3 ημιτόνια και όχι 2 τόνοι. Π.χ ντο Lydian #9: Ντο - Ρε#

 
Jazzjoker είπε:
Αυτό που λες εσύ είναι 3 ημιτόνια και όχι 2 τόνοι. Π.χ ντο Lydian #9: Ντο - Ρε#
ναι τωρα μπηκα να αναθεωρησω την απαντηση!λαθος μετρημα...!!!

 
The_Black_Sheep είπε:
Καλησπέρα! Πρόσφατα που έπιασα να κάνω επανάληψη τα διαστήματα μου δημιουργήθηκε η απορία για το πώς βγαίνουν τα ονόματά τους και αν υπάρχει κάποιος άλλος τρόπος να τα θυμάμαι χωρίς να χρειάζεται να τα παπαγαλίζω. Επίσης παρατήρησα ότι υπάρχουν κάποιες διαφορές με τις Αγγλικές/Αμερικάνικες/Παγκόσμιες και τις δικές μας αντιλήψεις πάνω στα διαστήματα, για παράδειγμα εκείνοι τα λένε μείζονα και ελάσσονα ενώ εμείς τα λέμε μικρά ή μεγάλα κλπ. Μερικές φορές ακόμα παραλείπονται κάποιες ονομασίες διαστημάτων (όπως π.χ. εδώ http://www.musicalintervalstutor.info/listenpg.html) οι οποίες μπορούν να καλυφθούν από άλλα διαστήματα, για παράδειγμα δεν υπάρχει δευτέρας αυξημένο γιατί είναι το "ίδιο" με το τρίτης μικρό, όπως επίσης δεν υπάρχει και τρίτης ελαττωμένο επειδή είναι το ίδιο με το δευτέρας μεγάλο, όπως επίσης δεν υπάρχει και τρίτης αυξημένο επειδή είναι ίδιο με το τετάρτης καθαρό όπως σε κάποιες περιπτώσεις καλύπτεται η διπλή αλλοίωση μιας νότας (π.χ. τρίτης ελαττωμένο -> Ντο - Μιbb) και σε άλλες όχι (π.χ. δεν υπάρχει ονομασία για το Ντο - Ρε##). Γενικά διακρίνω ένα μεγάλο μπέρδεμα από το οποίο έχω μπερδευτεί και εγώ μπορεί κάποιος να με διαφωτήσει; Επίσης αν διακρίνετε ότι τα έχω λάθος στο μυαλό μου θα σας παρακαλούσα να με διορθώσετε. Ευχαριστώ πολύ! :)
Καταρχήν δεύτερη αυξημένη υπάρχει και αλλιώς λέγεται τριημιτόνιο.

Τώρα η λογική είναι όπως είπαν και άλλοι να μετράς βαθμίδες και ανάλογα να ονομάζεις,

Π.χ. αν έχεις την κλίμακα Λα - Σι - Ντο - Ρεb κλπ (λα σαμπάχ συγκερασμένη)

το Ρεb είναι η τέταρτη βαθμίδα  ελαττωμένη (και όχι μεγάλη τρίτη)

Επίσης όταν φτιάχνεις συγχορδίες ισχύουν τα ίδια

π.χ. η συγχορδία Μι - Σολ#  -Σι -Ρε - Φα##

ονομάζεται Μι 7 #9 αφού η τρίτη είναι Σολ#

Η διπλή διέση έχει νόημα για να δείξεις ότι οξύνεις την 9η (που είναι Φα#)

 
Επισης υπαρχουν καποιες τζαζ κλιμακες(Bebop scales) οι οποιες περιεχουν τις κλιμακες ως εχουν καθως και τις χρωματικες προσεγκισεις τους...

Οσο για το C-D## δεν ξερω πως να το χαρακτηρισω...Δευτερας δις αυξυμενο?γιατι οχι...σε μια δικια μου κλιμακα μπορει....

 
skantzos είπε:
Καταρχήν δεύτερη αυξημένη υπάρχει και αλλιώς λέγεται τριημιτόνιο.

Τώρα η λογική είναι όπως είπαν και άλλοι να μετράς βαθμίδες και ανάλογα να ονομάζεις,

Π.χ. αν έχεις την κλίμακα Λα - Σι - Ντο - Ρεb κλπ (λα σαμπάχ συγκερασμένη)

το Ρεb είναι η τέταρτη βαθμίδα  ελαττωμένη (και όχι μεγάλη τρίτη)

Επίσης όταν φτιάχνεις συγχορδίες ισχύουν τα ίδια

π.χ. η συγχορδία Μι - Σολ#  -Σι -Ρε - Φα##

ονομάζεται Μι 7 #9 αφού η τρίτη είναι Σολ#

Η διπλή διέση έχει νόημα για να δείξεις ότι οξύνεις την 9η (που είναι Φα#)
Πολύ σωστός. Όταν στην Ντο 7 9# έχω ήδη τη μι στο ακόρντο, αντί για μιb στην κορυφή της συγχορδίας το 9# εννοείται ρε#. Συγχορδίες με μι και μιb έχω συναντήσει (ίσως) μόνο σε ατονική ή δωδεκάφθογγη μουσική.

 

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top