Τελικά... τι κάνει μια κιθάρα καλό όργανο;

Νεκτάριος Κοντολέων

Nekkon

Gretsch addict
Μηνύματα
2,278
Πόντοι
1,038
Παίρνοντας αφορμή από ένα σούπερ ενδιαφέρον βίντεο του Chris Buck το οποίο παραθέτω παρακάτω (ξέρω ότι ξενερώνει ορισμένους σας, δεν είμαι fanboy απλά εγείρει ορισμένα πολύ ενδιαφέροντα μουσικά θέματα για συζήτηση), προκύπτει συχνά το ερώτημα: τι κάνει μια κιθάρα καλή σε σχέση με μια άλλη;

Ο Buck λέει 

1) playability, πόσο καλά παίζει σαν όργανο, το οποίο δεν έχει να κάνει με την τιμή 

2) τα ηλεκτρικά της κιθάρας

3) οι ακουστικές ιδιότητες της κιθάρας, το acoustic resonance. Και εκεί σκάει μύτη ο Paul Reed Smith και τον επιβεβαιώνει.

Αν θέλετε μπείτε στον κόπο να το δείτε μέχρι το τέλος. 

Έχουμε σχεδόν όλοι οι κιθαρίστες GAS, θέλουμε να πάρουμε το καλύτερο όργανο που μπορούμε, αλλά τελικά ίσως το πόσο mojo έχει μια κιθάρα, το πόσο θα την προτιμήσουμε σε σχέση με τις άλλες, δεν είναι θέμα χρημάτων πάντα...



.

 
Ο Buck λέει 

1) playability, πόσο καλά παίζει σαν όργανο, το οποίο δεν έχει να κάνει με την τιμή 

2) τα ηλεκτρικά της κιθάρας

3) οι ακουστικές ιδιότητες της κιθάρας, το acoustic resonance. Και εκεί σκάει μύτη ο Paul Reed Smith και τον επιβεβαιώνει.


Και ο Νέκκονας συμπληρώνει ....

4) Να στην έχει πάρει δώρο η γυναίκα σου. :classic_wink:

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Εγω κοιταω παντα το 1 και το 3 μονο.
Το 2 φτιαχνεται ευκολα, αν στα αλλα δυο ειμαι πληρως ικανοποιημενος. Ασε που ακομα και σουπερ να ειναι το 2, εγω μπορει να εχω τα δικα μου γουστα και σε ολες τις κιθαρες να βαζω κατι συγκεκριμενο.
Γιαυτο δοκιμαζω τις ηλεκτρικες κιθαρες παντα χωρις βισμα.

 
1 και 3, τα ηλεκτρικά one way or another τα φέρνεις... 

Ως προς το 3, θυμάμαι στα μουσικομάγαζα των '80ς ορισμένους (μπορεί να ήταν δημοτικοί κιθαρίστες) να βαράνε μια E (χωρίς ενισχυτή) και να ακούνε το όργανο. Τότε μου είχε κάνει εντύπωση το τι ακούνε και μάλιστα χωρίς ενισχυτή. 

 
Είχα δει ένα άλλο βίντεο, που είχε πάρει ο Rhett Shull μια Μεξικάνα Fender Stratocaster, την πήγε σε έναν καλό luthier, της κάνει τέλεια ταστοδουλειά και γενικά την κάνει εντελώς playable, αλλάζει τα ηλεκτρονικά μέρη τα κάνει όλα πανάκριβα, και κατέληξε ότι η κιθάρα έγινε απείρως καλύτερη σαν όργανο (και υεπρδιπλάσια στην τιμή), αλλά δεν είναι και πάλι εφάμιλλη με κιθάρα επιπέδου custom shop. Άρα τι συμπέρασμα βγάζουμε; Ότι το 3 είναι πολύ σημαντικό. Τα ξύλα (όσο και αν δε θέλουμε να το παραδεχτούμε κάποιες φορές) παίζουν σημαντικό ρόλο, όπως και η εν γένει ποιότητα κατασκευής του οργάνου. Βέβαια στο βίντεο λίγο ο PRS (τον οποίο σέβομαι και εκτιμώ ως γνώστη, άσχετα που δεν παίζω με PRS κιθάρες) έχει ένα σημείο που θεωρώ ασαφές. Μιλάει για το acoustic resonance της κιθάρας και λέει για παράδειγμα ότι μια κιθάρα που χτυπάς μια συγχορδία ακουστικά και την ακούς επί 45 δευτερόλεπτα σε σχέση με μια κιθάρα που την ακούς επί 10 δευτερόλεπτα είναι καλύτερο όργανο, τέλος. Αυτό δεν είναι το sustain; Στα δικά μου αυτιά, το acoustic resonance είναι το ποσό "ζωντανό" ακούγεται το όργανο στα χέρια σου και το τι εύρος συχνοτήτων μπορεί να πιάσει 

 
Παραθέτω κάποιες σκέψεις μου

Ο Buck λέει 

1) playability, πόσο καλά παίζει σαν όργανο, το οποίο δεν έχει να κάνει με την τιμή 


Η τιμή επηρεάζει. Όχι πάντα, αλλά όταν συγκρίνεις μια στρατ των 400 με μια των 1400, τότε οι διαφορές στο μανίκι είναι αισθητές. Καλύτερη ταστοδουλειά, καλύτερη ποιότητα ταστων, ορθότερη επιλογή τύπου τάστων, καλύτερο φινίρισμα λαιμού, καλύτερη ποιότητα ξύλου άρα και καλύτερο ζύγισμα στο χέρι, καλύτερο κομμένο nut κλπ είναι οι διαφορές που κρίνουν πόσο καλά μπορεί να σεταριστεί και πόσο ευχάριστη αίσθηση έχει στο χέρι. Για να μην αναφέρω για διαφορες στη γέφυρα, τα βαγονάκια, τα χειριστήρια, το βάρος κλπ.

Η τιμή έχει να κάνει με όλα τα παραπάνω, αλλα αυτό είναι κάτι που το συναντάμε μεταξύ μοντέλων της ίδιας εταιρίας, πχ squier vs fender, epiphone vs gibson, prs se vs ce, gretsch indonesia vs usa κλπ. Από την άλλη, συχνά συναντάμε πχ μια schecter των 700 ευρώ να εχει καλύτερη πχ ταστοδουλειά σε σχέση με μια fender των 1400 ή μια gretsch των 500 να έχει καλύτερη ταστοδουλειά από μια gibson των 1000. Αλλά δεν θεωρώ ότι είναι ο κανονας.

Βέβαια, είναι και το θέμα γούστου. Κάποιος μπορεί να προτιμάει τα λεπτoκαμωμένα narrow tall ταστα μιας classic vibe, και να μην αντέχει τα μεγαλόσωμα narrow tall ταστα μιας MIM deluxe. Και με ένα καλό σετάπ, να προτιμά το playability της φτηνη squier. Στις περιπτώσεις αυτές, η τιμή δεν παίζει σημασία.

2) τα ηλεκτρικά της κιθάρας


Σημαντικό, αλλά το τελευταιο που κοιτάζω, σε σχέση με τα αλλα δυο.

3) οι ακουστικές ιδιότητες της κιθάρας, το acoustic resonance


Είναι κάτι το οποίο εκτιμω αφάνταστα σε μια κιθάρα. Όταν παίζω, και όλο το όργανο πάλλεται, μου δίδεται η εντύπωση ότι "ολο" το όργανο συμμετέχει στην παραγωγή ήχου, άρα και ότι το όργανο είναι πιο προσεκτικά φτιαγμένο, από καλύτερα υλικά. Απο την άλλη, όργανο που έχω στα χέρια μου και είναι "αναίσθητο" σα κούτσουρο, και το μόνο που πάλλεται είναι οι χορδές, νιώθω σαν να παίζω με ένα plugin ενώ θα ήθελα να παίζω με έναν ενισχυτή. Και αυτό είναι κάτι που συναντάται σε πιο ακριβά όργανα.

 
Το πόσο πάλλεται το όργανο ακουστικά όταν χτυπήσεις τις χορδές έχει να κάνει κυρίως με το είδος και κατ' επέκταση την πυκνότητα του ξύλου κατασκευής. Προσωπικά έχω "συναντήσει" πολλές ηλεκτρικές που ακουστικά ήταν πεθαμένες και μόλις μπήκαν σε ενισχυτή τραγούδησαν. Αντιστοίχως, άλλες που πάλλονταν σαν ακουστικές κιθάρες και plugged in δεν είχαν τίποτα ιδιαίτερο να πουν.

 
Εγω μαλλον συμφωνω με τον Spyros.

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Πάντως ο πιο καλός ακουστικός ήχος από στρατ που έχω ακούσει στη ζωή μου, ήταν από μια κορεάτικη squier. Μιλάμε για φαινόμενο, της έβαζες μικρόφωνο και έγραφες ακουστική κανονικά ?

 Όταν όμως την έβαζες σε ενισχυτή, μιεχ. Τίποτα άξιο λόγου.

 Δεδομένου μάλιστα του πόσο την ισοπέδωναν ( σε ηλεκτρικό ήχο ) οι υπόλοιπες strat της παρέας,δεν μπήκα καν στον κόπο να αρχίσω τα πειράματα και τα βάλε βγάλε. Αν κάνουν τέτοια διαφορά τα ηλεκτρικά, και από άλλα πειράματα η διαφορά είναι τραγική, είναι imho σαν να ψάχνεις ψύλλους στα άχυρα.

 
Έχω παρατηρησει (δεν γνωρίζω αν όντως ισχύει) ότι η κιθάρα της οποίας το σώμα πάλλεται πολύ έχει σκοτεινό και μπασατο ήχο, ενώ η κιθάρα η οποία δεν παλλεται έχει αρκετά bright ήχο. Με δεδομένο αυτό χρειάζεται προσεκτική επιλογή μαγνητών για κάθε περίπτωση κιθάρας. Δεν ταιριάζουν όλοι οι μαγνήτες με όλες τις κιθάρες. Η κιθάρα της οποίας το σώμα πάλλεται θέλει έναν bright μαγνήτη ενώ η κιθάρα της οποίας το σώμα δεν πάλλεται θέλει έναν πιο σκοτεινό και μπασατο μαγνήτη. 

Έχω δοκιμάσει texas special σε μία στρατοκαστερ που πάλλεται και ήταν πάρα πολύ τσιριχτος και ενοχλητικός ο ήχος. Οι ίδιοι μαγνήτες μπήκαν σε άλλη κιθάρα που παλεται κι αμέσως ήρθε το ΕQ στα ίσα του. Το έχω παρατηρήσει και με άλλες κιθάρες και συνδυασμους με μαγνήτες. 

Ίσως είναι θέμα γούστου τελικά το αν είναι καλύτερο για τον κιθαρίστα εάν πάλλεται το όργανο του ή όχι. Ίσως προτιμάει μία bright κιθάρα after all...

 
Εγω η πιο καλη ακουστικα (οχι η πιο δυνατη ακουστικα μονο) που εχω δοκιμασει εκτενως, οταν την εβαλα σε ενισχυτη ειπα ευτυχως που δεν εχω 4 χιλιαρικα (ηταν φτηνη?) . Θα τα εδινα κατευθειαν κ μετα θα ρωταγα τον εαυτο μου γιατι τα ειχα μαζεψει τα λεφτα αυτα.

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Μιλωντας για τον ακουστικο ηχο μιας ηλεκτρικης κιθαρας, ειναι προφανως κατι που επηρεαζεται οχι μονο απο τα ξυλα (και την πυκνοτητα/βαρος τους) αλλα και απο το hardware, ειδικα της γεφυρας, το neck joint και αλλα χιλια δυο. Πολλα απο τα χαρακτηριστικα του τελικου ηλεκτρικου ηχου, κυριως απο πλευρας αποκρισης και envelope παρα eq κατ'εμε, καθοριζονται σε ενα μεγαλο βαθμο απο αυτο τον ακουστικο ηχο. 

Ειχα κανει σχετικα προσφατα το παρακατω πειραμα, δε ξερω ποσοι απο εσας το ειδατε - καποια χρυσα αυτια βρηκαν spot on την αντιστοιχια ηλεκτρικου και unplugged ηχου για τα 4 οργανα που δοκιμασα:
 



Τελος φυσικα εχει να κανει και με το τι θες απο μια κιθαρα, ποιο ειναι εν τελει το ηχητικο αποτελεσμα που θες να φτασεις. Θυμαμαι καποτε ειχα παιξει με μια mid 70's Fender Telecaster η οποια ηταν ΑΓΚΥΡΑ, παιζει να ζυγιζε 5-6 κιλα. Ακουστικα η κιθαρα ηταν ψοφια, δεν κουνιοταν τιποτα, μηδεν overtones, μονο μια fundamental που κρατουσε αρκετα λογω βαρους. Ηλεκτρικα το αερατο σκασιμο και το responsiveness που συχνα θελουμε απο μια τελε ηταν ανυπαρκτο. ΑΛΛΑ, πηγαινες στον bridge μαγνητη (που ηταν ενας SD Hot Stack κοκκινος ταμαμ για αυτη τη δουλεια) και ειχες τον early Led Zeppelin, ισως και AC/DC ρυθμικο ηχο ταμαμ στο πιατο, λουκουμι λεμε. Horses for courses ναουμ.
 

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Μιλωντας για τον ακουστικο ηχο μιας ηλεκτρικης κιθαρας, ειναι προφανως κατι που επηρεαζεται οχι μονο απο τα ξυλα (και την πυκνοτητα/βαρος τους) αλλα και απο το hardware, ειδικα της γεφυρας, το neck joint και αλλα χιλια δυο. 
?

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Πάντως εγώ έχω βρει το μεγάλο μυστικό της πυραμίδας του Χέοπα, όταν θέλω να δω αν μου αρέσει μια κιθάρα σαν ήχος: Τη βάζω σε έναν καλό ενισχυτή που ξέρω και μου κάνει, τον ανοίγω, και παίζω να δω αν μου αρέσει ο ήχος της ? Έχω και παραδίπλα καμιά άλλη κιθάρα, κάνω και τις συγκρίσεις μου, και τελείωσε.

 Τώρα αν ακούγεται καλύτερα χωρίς ενισχυτή, ή χωρίς πεταλάκια, ή όταν στον ουρανό η Σελήνη είναι 7 ημερών, στα @@ μου.

 
Πάντως εγώ έχω βρει το μεγάλο μυστικό της πυραμίδας του Χέοπα, όταν θέλω να δω αν μου αρέσει μια κιθάρα σαν ήχος: Τη βάζω σε έναν καλό ενισχυτή που ξέρω και μου κάνει, τον ανοίγω, και παίζω να δω αν μου αρέσει ο ήχος της ? Έχω και παραδίπλα καμιά άλλη κιθάρα, κάνω και τις συγκρίσεις μου, και τελείωσε.

 Τώρα αν ακούγεται καλύτερα χωρίς ενισχυτή, ή χωρίς πεταλάκια, ή όταν στον ουρανό η Σελήνη είναι 7 ημερών, στα @@ μου.
Με καινούρια κιθάρα όμως; Σε μαγαζί; Για να μην πω για αγορές από Thomann κλπ...

Έχω δοκιμάσει texas special σε μία στρατοκαστερ που πάλλεται και ήταν πάρα πολύ τσιριχτος και ενοχλητικός ο ήχος. Οι ίδιοι μαγνήτες μπήκαν σε άλλη κιθάρα που παλεται κι αμέσως ήρθε το ΕQ στα ίσα του.
Υπάρχει Strat με Texas special που δεν ακούγεται τσιριχτή, trebly και ice picky; ??

 
 Και με καινούργια κιθάρα εννοείται, τι θα αφήσω το γάμο που είναι αυτό που ακούω τώρα, για να τρέχω στα πουρνάρια του τι θα γίνει αν αλλάξω αυτό και ετούτο;

 Την κιθάρα και κάθε όργανο το βλέπω σα σύνολο.

 Θυμίζει λίγο η κατάσταση με τα συνθ, που στο βγάζουν μισοτελειωμένο, και σου λένε "στο μέλλον θα βάλουμε και αυτό και εκείνο", άστο φίλε, αν δε μου κάνει ΕΔΩ και ΤΩΡΑ, κράτα το.

 Έτσι και με την κιθάρα. Αν δε μου αρέσει όπως είναι τι, θα κάτσω μες το μαγαζί να αλλάζω μαγνήτες και να βάζω brass block; ?

 Άλλωστε γενικά είμαι κατά του πειράγματος. Αν είναι φτηνό το όργανο δεν αξίζει τον κόπο, και αν είναι ακριβό σπάνια θέλει πείραγμα. Εκτός αν είσαι πειραγμένος ?

 

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top