...Y saludos gitarreros! 
Mεγαλο θεμα τα ταστα,
αλλα οχι τοσο μπερδεμενο οσο νομιζουν οι περισσοτεροι!
Τα πραγματα ειναι απλα οσον αφορα τη θεωρια,αλλα αρκετα δυσκολα οταν προκειται για πραξη...
Θεωριτικα το ταστο πρεπει να εχει απολυτη επαφη με την ταστιερα σε ολο το μηκος του,
και να ειναι "σφηνομενο" στη σχισμη που εχει δημιουργηθει για αυτο,οχι ομως πολυ,
γιατι συμπιεζει το ξυλο και αυτο με τη σειρα του εκτονωνεται προς τα πανω,
αν οχι αμεσως καποια στιγμη αργοτερα με την πρωτη διαστολη λογω υγρασιας-θερμοκρασιας.
(Αυτο δημιουργει ανομοιογενεια στην φυσικη καμπυλη που πρεπει να εχει μια ταστιερα λογω
της ελλιπτικης κινησης της χορδης,που ξεκιναει απο καθε ταστο που παταμε μετατρεποντας το σε "Nut",
μεταφεροντας την δονηση της χορδης στο ξυλο.)
Ετσι,προκαλουνται τριξιματα εως απωλεια νοτας,και απαιτειται νεο levelling,που ομως ουτε αυτο μπορει
να "λειτουργησει" αναμενομενα,αφου η ταση στο συμπιεσμενο ξυλο ειναι ακομη εκει...
και φουσκωνει-ξεφουσκωνει...
Αν το ταστο ειναι πολυ χαλαρο,φυσικο ειναι να κουνιεται καθε φορα που το παταμε και να "βυθιζεται"
κατω απο το υψος του επομενου οπου και "βρισκει" η χορδη θορυβωντας...
Επισης,αν τα ταστα ειναι "χαλαρα",οσους μαγνητες κι'αν αλλαξεις "σκασιμο" δεν θα ακουσεις!
(Δεν δινει ο μαγνητης την "ατακα",οφειλει ομως να την "συλλαβει",...οσο υπαρχει απ'αυτην!
Οι μαγνητες που λεμε οτι εχουν "καλο σκασιμο",κανουν αυτο ακριβως καλυτερα απο τους αλλους:
"Συλλαμβανουν" τα δρωμενα...και η αποδειξη ειναι καποια οργανα με γενικως αποδεκτα "σκαστους" μαγνητες,που ενω καποιες νοτες "σκοτωνουν" αλλες ειναι τελειως "ψοφιες"...)
Στην πραξη τωρα,η "χρυση τομη" αναμεσα στο σφηνωμενο και στο χαλαρο ταστο,
ειναι οτι δυσκολοτερο στην κατασκευη η επισκευη ενος οργανου,αφου εξαρταται απο πολλους παραγοντες με κυριο αυτον την καταλληλοτητας του ξυλου της ταστιερας για αυτη τη χρηση.
Αν πχ,το ξυλο ειναι πολυ μαλακο και τα ταστα τοποθετηθουν με "πρεσσα" (μαζικη παραγωγη),
σε καποια ταστα θα εχει συμπιεσει το ξυλο καθετα περισσοτερο απο αλλα,με τα γνωστα αποτελεσματα αργοτερα...(οσο levelling κι'αν γινει,η μεθοδος της πρεσσας βασιζεται στα "δοντακια" που εχουν τα ταστα,
που σημαινει οτι οι σχισμες κοβονται ακριβως στο παχος του "tang" του ταστου που θα φιλοξενισει,
παρουσιαζοντας ετσι μια ασταθεια,αναλογως ατμοσφαιρικων συνθηκων (μια τριζει-μια δεν τριζει!)
Ετσι,πρωτα πρεπει να γινεται παντα αξιολογηση του ξυλου της ταστιερας,και τεστ σε καποιο καμματι που περισσεψε,και μετα το κοψιμο της,εξω απο καθε θεωριτικο "κλισε"...
Μια σχισμη πολυ στενη,η αλλη σωστη,το ταστο καλοκαρφωμενο.
"Ηammer on method" σε Macasar Ebony.
Kακοκαρφωμενα ταστα σε στενες σχισμες,το στελεχος δεν "πατησε" ποτε...
Hammer on method σε μαλακο (!) "Indian rosewood"..(μαλλον παλλισανδροειδες της Ινδοκινας λεω εγω..)
Πολυ φαρδια σχισμη,hammer on,τα ταστα (οσα) κραταγαν απο τους στοκους στα πλαγια...
Αρκετα σκληρο ξυλο,αντεξε τις σφυριες που ειχε "φαει",και δεν συμπιεστηκε καθετα.
Υπαρχουν επισης ιχνη κολλας που κρατουσε τα ταστα μεχρι την ημ/νια ληξης της....
Και σε τομη...
Εδω βλεπουμε οτι ταστο με δοντι δαγκωνει σιγουρα,εκτος αν το ξυλο ειναι πολυ μαλακο,οποτε υποχωρει κατα την εξαγωγη του ταστου και δεν σπαει κομματι,η αν η σχισμη δεν ειναι στενη και το "δοντι" δεν εχει δαγκωσει γερα... ;D
Ομως,ενα καλο μπρατσο δεν φτανει να εχει καλοτοποθετημενα ταστα και σωστο levelling και crowning,
αλλα και σωστα τοποθετημενο trussrod,οπως και σωστα "νερα" στα ξυλα του!
Ειναι ολα αλληλενδετα!

Επανερχομαι με περισσοτερα..(καποια στιγμη! ;D)

Mεγαλο θεμα τα ταστα,
αλλα οχι τοσο μπερδεμενο οσο νομιζουν οι περισσοτεροι!
Τα πραγματα ειναι απλα οσον αφορα τη θεωρια,αλλα αρκετα δυσκολα οταν προκειται για πραξη...
Θεωριτικα το ταστο πρεπει να εχει απολυτη επαφη με την ταστιερα σε ολο το μηκος του,
και να ειναι "σφηνομενο" στη σχισμη που εχει δημιουργηθει για αυτο,οχι ομως πολυ,
γιατι συμπιεζει το ξυλο και αυτο με τη σειρα του εκτονωνεται προς τα πανω,
αν οχι αμεσως καποια στιγμη αργοτερα με την πρωτη διαστολη λογω υγρασιας-θερμοκρασιας.
(Αυτο δημιουργει ανομοιογενεια στην φυσικη καμπυλη που πρεπει να εχει μια ταστιερα λογω
της ελλιπτικης κινησης της χορδης,που ξεκιναει απο καθε ταστο που παταμε μετατρεποντας το σε "Nut",
μεταφεροντας την δονηση της χορδης στο ξυλο.)
Ετσι,προκαλουνται τριξιματα εως απωλεια νοτας,και απαιτειται νεο levelling,που ομως ουτε αυτο μπορει
να "λειτουργησει" αναμενομενα,αφου η ταση στο συμπιεσμενο ξυλο ειναι ακομη εκει...
και φουσκωνει-ξεφουσκωνει...
Αν το ταστο ειναι πολυ χαλαρο,φυσικο ειναι να κουνιεται καθε φορα που το παταμε και να "βυθιζεται"
κατω απο το υψος του επομενου οπου και "βρισκει" η χορδη θορυβωντας...
Επισης,αν τα ταστα ειναι "χαλαρα",οσους μαγνητες κι'αν αλλαξεις "σκασιμο" δεν θα ακουσεις!
(Δεν δινει ο μαγνητης την "ατακα",οφειλει ομως να την "συλλαβει",...οσο υπαρχει απ'αυτην!
Οι μαγνητες που λεμε οτι εχουν "καλο σκασιμο",κανουν αυτο ακριβως καλυτερα απο τους αλλους:
"Συλλαμβανουν" τα δρωμενα...και η αποδειξη ειναι καποια οργανα με γενικως αποδεκτα "σκαστους" μαγνητες,που ενω καποιες νοτες "σκοτωνουν" αλλες ειναι τελειως "ψοφιες"...)
Στην πραξη τωρα,η "χρυση τομη" αναμεσα στο σφηνωμενο και στο χαλαρο ταστο,
ειναι οτι δυσκολοτερο στην κατασκευη η επισκευη ενος οργανου,αφου εξαρταται απο πολλους παραγοντες με κυριο αυτον την καταλληλοτητας του ξυλου της ταστιερας για αυτη τη χρηση.
Αν πχ,το ξυλο ειναι πολυ μαλακο και τα ταστα τοποθετηθουν με "πρεσσα" (μαζικη παραγωγη),
σε καποια ταστα θα εχει συμπιεσει το ξυλο καθετα περισσοτερο απο αλλα,με τα γνωστα αποτελεσματα αργοτερα...(οσο levelling κι'αν γινει,η μεθοδος της πρεσσας βασιζεται στα "δοντακια" που εχουν τα ταστα,
που σημαινει οτι οι σχισμες κοβονται ακριβως στο παχος του "tang" του ταστου που θα φιλοξενισει,
παρουσιαζοντας ετσι μια ασταθεια,αναλογως ατμοσφαιρικων συνθηκων (μια τριζει-μια δεν τριζει!)
Ετσι,πρωτα πρεπει να γινεται παντα αξιολογηση του ξυλου της ταστιερας,και τεστ σε καποιο καμματι που περισσεψε,και μετα το κοψιμο της,εξω απο καθε θεωριτικο "κλισε"...

Μια σχισμη πολυ στενη,η αλλη σωστη,το ταστο καλοκαρφωμενο.
"Ηammer on method" σε Macasar Ebony.

Kακοκαρφωμενα ταστα σε στενες σχισμες,το στελεχος δεν "πατησε" ποτε...
Hammer on method σε μαλακο (!) "Indian rosewood"..(μαλλον παλλισανδροειδες της Ινδοκινας λεω εγω..)

Πολυ φαρδια σχισμη,hammer on,τα ταστα (οσα) κραταγαν απο τους στοκους στα πλαγια...
Αρκετα σκληρο ξυλο,αντεξε τις σφυριες που ειχε "φαει",και δεν συμπιεστηκε καθετα.
Υπαρχουν επισης ιχνη κολλας που κρατουσε τα ταστα μεχρι την ημ/νια ληξης της....

Και σε τομη...
Εδω βλεπουμε οτι ταστο με δοντι δαγκωνει σιγουρα,εκτος αν το ξυλο ειναι πολυ μαλακο,οποτε υποχωρει κατα την εξαγωγη του ταστου και δεν σπαει κομματι,η αν η σχισμη δεν ειναι στενη και το "δοντι" δεν εχει δαγκωσει γερα... ;D
Ομως,ενα καλο μπρατσο δεν φτανει να εχει καλοτοποθετημενα ταστα και σωστο levelling και crowning,
αλλα και σωστα τοποθετημενο trussrod,οπως και σωστα "νερα" στα ξυλα του!
Ειναι ολα αλληλενδετα!

Επανερχομαι με περισσοτερα..(καποια στιγμη! ;D)