Είσαι τυχερός, είμαι ο άνθρωπός σου.
Είμαι μισθωτός σε εταιρία δηλωμένος 8ωρο με φουλ ένσημα, και πέρσι το Νοέμβρη έκανα έναρξη επαγγέλματος σαν συνθέτης, γιατί έπρεπε να κόβω σταθερά τιμολόγια, σχετικά μεγάλων ποσών. Ρώτα ότι θες, πλέον τα χω μάθει. Το μόνο που δεν ξέρω να σου πω, είναι ότι δεν ξέρω αν το αν είσαι μισωτός σε ιδιωτική είναι το ίδιο με το να είσαι δημόσιος υπάλληλος.
Ωστόσο σου γράφω κάποια βασικά πραγματάκια που έτσι κι αλλιώς ισχύουν γενικότερα. Φυσικά όλα αυτά ισχύουν και για όλα τα υπόλοιπα επαγγέλματα.
- Ο βασικός ΚΑΔ (κατηγορία επαγγελματία) του συνθέτη είναι "Μουσουργός", εγώ αυτόν έχω βάλει ως κύριο. Δευτερεύοντες ΚΑΔ υπάρχουν πολλοί, όπως παραγωγός, στιχουργός, ενορχιστρωτής, ηχολήπτης, υπηρεσίες ηχογράφησης, και άλλα διάφορα που σχετίζονται με τη μουσική. Μπορείς να βάλεις όσους δευτερεύοντες ΚΑΔ θες.
- Ως (full-time) μισθωτός σε άλλη εταιρία, δεν πληρώνεις τη μηνιαία ασφαλιστική εισφορά (που είναι γύρω στα 150 ευρώ τα πρώτα 5 χρόνια, και έπειτα 250). Αυτό ουσιαστικά θα ήταν τα ένσημά σου μέσω ΕΦΚΑ σαν ελεύθερος επαγγελματίας. Δεν πληρώνεις γιατί ουσιαστικά η εταιρία (μάλλον και το δημόσιο) σου βάζουν ήδη ένσημα (αντί μεικτά, παιρνείς λιγότερα καθαρά γι αυτό το λόγο). Ουσιαστικά λοιπόν, ανοίγεις την μονοπρόσωπη επιχείρηση τσάμπα. * Αν ήσουν part-time και οι μεικτές εισφορές δεν κάλυπταν τα 150/250 ευρώ, τότε θα έπρεπε να πληρώσεις τη διαφορά, αν και δεν είμαι σίγουρος ακριβώς πώς δουλεύει.
- Για να κόβεις τιμολόγιο παροχής υπηρεσιών, υπάρχει μια δωρεάν πλατφόρμα του δημοσίου που λέγεται timologio.gr, όπου σου παρέχει έως 50 τιμολόγια το έτος. Αυτό θέλει μια εκπαίδευση από το λογιστή σου για να βάζεις σωστά τους κωδικούς, και διάφορα άλλα μπιχλιμπίδια για να είσαι νομικά σωστός. Αν κάνεις παραπάνω από 50 συναλλαγές, τότε χρειάζεται να έχεις τη δική σου πλατφόρμα, με POS, και όλα τα παρελκόμενα.
- Κάθε τέλος του φορολογικού έτους, ισχύει η φορολογία εισοδήματος, που είναι τα έσοδα - τα έξοδα που έχεις δηλώσει, και υπάρχει μία μπάνκα που αφαιρείται από τους φόρους που έχουν μαζευτεί από τα τιμολόγια. Εκεί παίζει ρόλο το πόσα τιμολόγια έχεις κόψει, εισερχόμενα και εξερχόμενα.
- Στην Ελλάδα, υπάρχει αποφορολόγιση σε επαγγελματίες σε κινητά, τάμπλετ, λάπτοπ και παιχνιδοκονσόλες. Αυτό σημαίνει ότι δεν πληρώνεις καθόλου το ΦΠΑ. Η τελική τιμή είναι μειωμένη. Επίσης υπάρχει πλήρης αποφορολόγηση όταν κάνεις αγορές από ΕΕ, όπως πχ το Thomann που είναι Γερμανία. Δεν πληρώνεις ποτέ ΦΠΑ, και σου κάνουν έκπτωση πριν φύγουν τα λεφτά από την τράπεζα. Υπολόγιζε -19,18% από την αρχική τιμή.
- Γενικότερα αν κάνεις ενδοκοινωτικές συναλλαγές (Ευρώπη), τότε δεν πληρώνεις και δεν σου πληρώνουν ΦΠΑ. Εγώ που κόβω τιμολόγια μόνο Κύπρο και Ρουμανία, δεν βάζω ΦΠΑ στο τιμολόγιο, οπότε αν ζητήσω 1000 ευρώ, βάζω 0% ΦΠΑ, και παίρνω καθαρά 1000 σύμφωνα με το άρθρο 5 που αναφέρει η εφαρμογή. Για συναλλαγές Ελλάδα είναι το +24%, συν κάτι άλλες μπαρούφες που ισχύουν για ποσά άνω των 300 ευρώ.
- Αν η πληρωμή είναι από άλλη χώρα, πχ ΗΠΑ ή Ασία, τότε τα πράγματα είναι πιο πολύπλοκα. Παίζει η διπλή φορολόγιση και καλό θα ήταν να συμβουλευτείς λογιστή.
- Θα χρειαστεί να ανοίξεις έναν τραπεζικό λογαριασμό Όψεως, που κοστίζει περίπου στα 3 ευρώ/μήνα. Αυτός δηλώνεται στο φάκελό σου, και όλα σου τα έσοδα/έξοδα πρέπει να γίνονται μέσω αυτού.
- Κάθε μήνα μπορείς να δηλώνεις ως έξοδα επιχείρησης βενζίνες, εισιτήρια, ακόμα και ρούχα και φαγητό (πχ επαγγελματικό δείπνο, ταξίδι, κτλ), αλλά και λογαριασμούς Νερού, Ρεύματος και Τηλεφωνίας/Ίντερνετ, εκ των οποίων το 1/3 από αυτά καταγράφεται ως έξοδο επιχείρησης - εφόσον έχεις δηλώσει ως έδρα το σπίτι σου.
- Για να δηλώσεις έδρα το σπίτι σου και μένεις στο ενοίκιο, κάνεις μια τροποποίηση μισθωτηρίου συμβολαίου και γράφεις ότι σου παραχωρείται 10τμ για επαγγελματική δραστηριότητα. Αν έχεις δικό σου σπίτι δε ξέρω πως δουλεύει, αλλά φαντάζομαι θα είναι ακόμα πιο εύκολο.
- Συμβουλή: Μην κάνεις μόνος σου την έναρξη, ούτε να κρατάς βιβλία μόνος. Πλήρωνε ένα λογιστή 30 ευρώ το μήνα να στα κάνει όλα. Οι νόμοι αλλάζουν καθημερινά και δεν μπορείς να τα παρακολουθείς όλα. Επίσης συμβαίνουν πολλά λάθη. Για παράδειγμα, μου σκασε ένα πρόστιμο 100 ευρώ από σφάλμα του συστήματος τιμολογίων. Το όλο θέμα το διαχειρίστηκε η λογίστριά μου.
- Ως έξτρα τιπ, είναι καλό να έχεις γραπτές συμβάσεις/συμβόλαια με τους πελάτες σου, τα οποία τα ανεβάσεις κανονκά στο σύστημα. Σε αυτά, εφόσον μιλάμε για τέχνη, φρόντισε να μιλάς για το τι διαιώματα παραχωρείς στον πελάτη. Πχ αν δεν θες να μπορεί να επεξεργαστεί το υλικό και να το μεταπωλήσει - θα πρέπει να το αναγράφεις.
Στη διάθεσή σου αν χρειαστείς κάτι άλλο!